Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Fyra rijtuigen Marklin  (gelezen 8864 keer)

Marco1

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Fyra rijtuigen Marklin
« Gepost op: 15 december 2017, 21:24:44 »
Hallo,

Ik ben een DCC rijder maar hoogstwaarschijnlijk wil ik de Marklin Fyrarijtuigen, 42648, aanschaffen.
Ik zal er dan wel een paar andere wielen onder moeten zetten.
Wat mij opvalt is dat deze rijtuigen mij nogal kort lijken.
Heeft iemand deze rijtuigen en wat is de LoB?
Dank voor je reactie.

Gr Marco

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2017, 21:34:07 »
Volgens mij dezelfde mal als de bestaande Märklin ICR's: 26,4 cm, dus 1:100.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2017, 21:35:49 »
Dat klopt, totale lengte voor de 6 rijtuigen = 159,4 cm = ca. 26,6 cm per rijtuig


Aanvulling: Marklin rijtuigen hebben vaak een lengteschaal van 1:100 in plaats van de "juiste" schaal 1:87. Hierdoor zijn de rijtuigen een stukje korter maar daardoor kunnen ze ook beter door krappe bogen op kleinere modelbanen. Fleischmann en Roco hebben soms ook kortere rijtuigen (dat was vroeger immers vrij normaal) en daarom zie je op Roco doosjes soms wel eens "1:87" staan als extra vermelding, om aan te geven dat de lengteschaal van het model ook 1:87 is. Een standaard rijtuig is in lengteschaal 1:87 ca. 30,3 cm lang.


Aanvulling 2: als je de set nieuw in de winkel koopt wisselen ze de wielen meestal gratis voor je om in gelijkstroom/2-rail exemplaren  (y)
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 21:41:18 door Rondje_HO »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2017, 21:54:02 »
Volgens mij zijn de Fyra rijtuigen hardstikke fout, het zijn namelijk BD rijtuigen, aan 1 kant ontbreekt een half raam... in de winkels showen ze vaak de juiste kant zodat het niet opvalt, dit is ook met de normale ICR rijtuigen van na 2010, de versie voor 2010 klopt wel.

LS Models heeft ze ook, is wat duurder maar ook 30% langer en mooier afgewerkt.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 22:20:26 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2017, 23:32:45 »
Mij zouden die foute draairaampjes in ieder raam meer storen, bij de airco rijtuigen kunnen de ramen niet meer open ;)
Eddy

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2017, 23:35:40 »
.....het zijn geen BD rijtuigen, maar het is het koninklijk rijtuig. Een ICRm BD heeft naast de deuren eerst een heel raam en dan pas een half.
Het was in der tijd heel sympathiek van Märklin dat ze tbv het koninklijk rijtuig een half raam dicht getimmerd hebben in de mal, maar waarom deze simpele wijziging daarna tbv de diverse ICR varianten niet weer ongedaan gemaakt is blijft een raadsel. Alle rijtuigen die nadien zijn geproduceerd hebben deze fout  :(
Ook de ramen zijn ICR (arko) en niet ICRm (airco)

Maar met een veil, veel geduld en een reserve raam is dit euvel van het halve raam eenvoudig te verhelpen. Heb dit al bij een aantal IC+ rijtuigen gedaan.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2017, 01:13:42 »
Blijft mega slordig en goedkoop van Marklin

1:100
verkeerde raam indeling
verkeerde ramen (kunnen open)
Fout interieur


Hoe ver gaat Marklin nog?  als dit nou hobby rijtuigen waren van 15,- p.s dan is het OK! maar ze kosten 3x zoveel.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2017, 01:28:06 »
Met alle respect voor de drie-rail-community, maar wat in dit draadje wordt beschreven is nou eigenlijk het kenmerkende verschil tussen modelspoor en speelgoedtreinen. Natuurlijk horen compromissen bij onze hobby, maar het willens en wetens gebruik maken van een mal van een feitelijk niet kloppend rijtuig om zo te kunnen cashen middels een aantrekkelijke kleurvariant, heeft IMHO meer te maken met de productie van speelgoed dan van modelspoor.



Steyn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2017, 09:01:05 »
Het is maar net vanuit welke invalshoek je het bekijkt.

Waarom zou Märklin de moeite nemen om met de andere merken mee te gaan naar exacte 1:87 modellen als hun doelgroep kennelijk nog groot genoeg is om hun huidige modellen te verkopen?

Realiseer je ook dat heel veel modelspoorders geen weet hebben van dergelijke onjuistheden als halve ramen.

Zelf ben ik ook drierailer, maar probeer ondanks de minder fraaie K-rail de baan voor de rest zo realistisch mogelijk te maken. Ik heb dan ook amper Märklin modellen. Nu wilde ik laatst een Märklin K-rail slank wissel bij een modelspoorzaak  met Märklin op de gevel kopen, maar ze hadden dat wissel niet op voorraad onder het mom dat 90% van de klanten de (in mijn ogen) speelgoed C-rail koopt. Voor mij volstrekt bizar, maar ik bedoel er maar mee aan te geven: onderschat de omvang modelspoorders niet die minder kritisch zijn op lengteschaal en correctheid van modellen.

Ik vraag me wel af of Märklin zich op termijn niet uit de matkt speelt door nu achter te blijven op de concurrenten. Maar voorlopig valt er voor hen kennelijk nog genoeg te cashen met 'speelgoed'.
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2017, 09:32:55 »
Plus dat er veel 3-rail rijders zijn met erg krappe banen. Wanneer Marklin ineens over zou stappen naar lengteschaal 1:87 dan zouden ze die hele groep (die Marklin al die jaren is trouw gebleven) aan de kant zetten. En rijtuigen in korte en in lange versie uitbrengen lijkt mij echt geen optie.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2017, 09:41:11 »
En rijtuigen in korte en in lange versie uitbrengen lijkt mij echt geen optie.

Waarom niet?
Piko heeft toch ook 3 verschillende productlijnen?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #11 Gepost op: 16 december 2017, 09:49:26 »
En vergeet niet te melden dat Märklin welterdege rijtuigen heeft in de juiste lengte schaal, kijk maar eens naar de TEE PBA art. nr. 41874 (die kunnen ook door boogstralen van 36cm).
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #12 Gepost op: 16 december 2017, 10:55:34 »
Dat doet Märklin ook alleen maar wanneer het echte rijtuig korter is dan 26,4 meter.

Märklin houdt nog steeds rekening met de oude M-rail met die wissellantaarns. Ik heb op mijn K-railbaan ook bogen met een straal van 36 cm (wel uit het zicht hoor) en daar rijden al mijn 1:87 modellen probleemloos doorheen.

Jammergenoeg heeft de C-rail ook weer de handbediening van deze wissels boven de spoorstaven uitsteken waardoor je met die wissels ook niet met 1:87 rijtuigen kunt rijden.

Het zal naar mijn gevoel dus nog jaren duren voordat Märklin  haar hele programma in 1:87 op de markt brengt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2017, 12:06:33 »
Het was in der tijd heel sympathiek van Märklin dat ze tbv het koninklijk rijtuig een half raam dicht getimmerd hebben in de mal, maar waarom deze simpele wijziging daarna tbv de diverse ICR varianten niet weer ongedaan gemaakt is blijft een raadsel. Alle rijtuigen die nadien zijn geproduceerd hebben deze fout  :(


Het "dichttimmeren" van een raam in de mal is simpeler gezegd dan gedaan. De mal is een metalen matrijs voor kunststofspuitgieten onder hoge druk. In principe bestaat een matrijs uit 2 helften waarin het voorbeeld negatief is weer gegeven. Als de matrijs gesloten is, is er een holle ruimte waarin de warme (hete) kunststof onder hoge druk in gespoten wordt. Dit koelt snel af en het materiaal stolt. Direct daarna kan de matrijs open en het gietstuk valt eruit. Het model, gietstuk, is een positief, de matrijs het negatief.

Nu naar het koninklijke ICR rijtuig/ Wat heeft Märklin gedaan? Waar een raam zit, is een opening in de wand. Dit betekent dat in de matrijs materiaal moet zitten om te voorkomen dat daar kunststof terecht komt waardoor de raam dicht komt te zitten. Om de raam kleiner te maken moet in de matrijs materiaal weg genomen worden en dat kan alleen onherroepelijk op een fraisbank. Het raam weer groter maken zou betekenen dat er metaal erbij gefraised moet worden en dat heb ik nog nooit gezien.

De enigste mogelijkheid om het kleine raampje weer groter te maken is een nieuwe matrijs maken en dat is een dure aangelegenheid. Maar ondertussen zijn er weer zo veel varianten uitgebracht van dit rijtuig dat een nieuwe investering wel geloond zou hebben. Nu heeft het geen zin meer.

Mvg,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Fyra rijtuigen Marklin
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2017, 12:18:52 »
Waar een raam zit, is een opening in de wand. Dit betekent dat in de matrijs materiaal moet zitten om te voorkomen dat daar kunststof terecht komt waardoor de raam dicht komt te zitten. Om de raam kleiner te maken moet in de matrijs materiaal weg genomen worden en dat kan alleen onherroepelijk op een fraisbank. Het raam weer groter maken zou betekenen dat er metaal erbij gefraised moet worden en dat heb ik nog nooit gezien.

Volgens mij spreek je jezelf nu tegen Gerard...
Om het raam in het model kleiner te maken moet er juist meer materiaal in de matrijs zitten.
Om het raam groter te maken moet er materiaal uit de matrijs worden weggenomen (gefreesd)
Het zou mij overigens niet verbazen dat de techniek van het "metaal opspuiten" zover gevorderd is dat dit ook bruikbaar is voor de matrijzen van spuitgietmachines.
Daarmee zou je dus weer materiaal in de matrijs kunnen aanbrengen en die opnieuw in vorm frezen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.