BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Marco1 op 15 december 2017, 21:24:44
-
Hallo,
Ik ben een DCC rijder maar hoogstwaarschijnlijk wil ik de Marklin Fyrarijtuigen, 42648, aanschaffen.
Ik zal er dan wel een paar andere wielen onder moeten zetten.
Wat mij opvalt is dat deze rijtuigen mij nogal kort lijken.
Heeft iemand deze rijtuigen en wat is de LoB?
Dank voor je reactie.
Gr Marco
-
Volgens mij dezelfde mal als de bestaande Märklin ICR's: 26,4 cm, dus 1:100.
-
Dat klopt, totale lengte voor de 6 rijtuigen = 159,4 cm = ca. 26,6 cm per rijtuig
Aanvulling: Marklin rijtuigen hebben vaak een lengteschaal van 1:100 in plaats van de "juiste" schaal 1:87. Hierdoor zijn de rijtuigen een stukje korter maar daardoor kunnen ze ook beter door krappe bogen op kleinere modelbanen. Fleischmann en Roco hebben soms ook kortere rijtuigen (dat was vroeger immers vrij normaal) en daarom zie je op Roco doosjes soms wel eens "1:87" staan als extra vermelding, om aan te geven dat de lengteschaal van het model ook 1:87 is. Een standaard rijtuig is in lengteschaal 1:87 ca. 30,3 cm lang.
Aanvulling 2: als je de set nieuw in de winkel koopt wisselen ze de wielen meestal gratis voor je om in gelijkstroom/2-rail exemplaren (y)
-
Volgens mij zijn de Fyra rijtuigen hardstikke fout, het zijn namelijk BD rijtuigen, aan 1 kant ontbreekt een half raam... in de winkels showen ze vaak de juiste kant zodat het niet opvalt, dit is ook met de normale ICR rijtuigen van na 2010, de versie voor 2010 klopt wel.
LS Models heeft ze ook, is wat duurder maar ook 30% langer en mooier afgewerkt.
-
Mij zouden die foute draairaampjes in ieder raam meer storen, bij de airco rijtuigen kunnen de ramen niet meer open ;)
-
.....het zijn geen BD rijtuigen, maar het is het koninklijk rijtuig. Een ICRm BD heeft naast de deuren eerst een heel raam en dan pas een half.
Het was in der tijd heel sympathiek van Märklin dat ze tbv het koninklijk rijtuig een half raam dicht getimmerd hebben in de mal, maar waarom deze simpele wijziging daarna tbv de diverse ICR varianten niet weer ongedaan gemaakt is blijft een raadsel. Alle rijtuigen die nadien zijn geproduceerd hebben deze fout :(
Ook de ramen zijn ICR (arko) en niet ICRm (airco)
Maar met een veil, veel geduld en een reserve raam is dit euvel van het halve raam eenvoudig te verhelpen. Heb dit al bij een aantal IC+ rijtuigen gedaan.
Mvg
Sander.
-
Blijft mega slordig en goedkoop van Marklin
1:100
verkeerde raam indeling
verkeerde ramen (kunnen open)
Fout interieur
Hoe ver gaat Marklin nog? als dit nou hobby rijtuigen waren van 15,- p.s dan is het OK! maar ze kosten 3x zoveel.
-
Met alle respect voor de drie-rail-community, maar wat in dit draadje wordt beschreven is nou eigenlijk het kenmerkende verschil tussen modelspoor en speelgoedtreinen. Natuurlijk horen compromissen bij onze hobby, maar het willens en wetens gebruik maken van een mal van een feitelijk niet kloppend rijtuig om zo te kunnen cashen middels een aantrekkelijke kleurvariant, heeft IMHO meer te maken met de productie van speelgoed dan van modelspoor.
Steyn
-
Het is maar net vanuit welke invalshoek je het bekijkt.
Waarom zou Märklin de moeite nemen om met de andere merken mee te gaan naar exacte 1:87 modellen als hun doelgroep kennelijk nog groot genoeg is om hun huidige modellen te verkopen?
Realiseer je ook dat heel veel modelspoorders geen weet hebben van dergelijke onjuistheden als halve ramen.
Zelf ben ik ook drierailer, maar probeer ondanks de minder fraaie K-rail de baan voor de rest zo realistisch mogelijk te maken. Ik heb dan ook amper Märklin modellen. Nu wilde ik laatst een Märklin K-rail slank wissel bij een modelspoorzaak met Märklin op de gevel kopen, maar ze hadden dat wissel niet op voorraad onder het mom dat 90% van de klanten de (in mijn ogen) speelgoed C-rail koopt. Voor mij volstrekt bizar, maar ik bedoel er maar mee aan te geven: onderschat de omvang modelspoorders niet die minder kritisch zijn op lengteschaal en correctheid van modellen.
Ik vraag me wel af of Märklin zich op termijn niet uit de matkt speelt door nu achter te blijven op de concurrenten. Maar voorlopig valt er voor hen kennelijk nog genoeg te cashen met 'speelgoed'.
-
Plus dat er veel 3-rail rijders zijn met erg krappe banen. Wanneer Marklin ineens over zou stappen naar lengteschaal 1:87 dan zouden ze die hele groep (die Marklin al die jaren is trouw gebleven) aan de kant zetten. En rijtuigen in korte en in lange versie uitbrengen lijkt mij echt geen optie.
-
En rijtuigen in korte en in lange versie uitbrengen lijkt mij echt geen optie.
Waarom niet?
Piko heeft toch ook 3 verschillende productlijnen?
-
En vergeet niet te melden dat Märklin welterdege rijtuigen heeft in de juiste lengte schaal, kijk maar eens naar de TEE PBA art. nr. 41874 (die kunnen ook door boogstralen van 36cm).
-
Dat doet Märklin ook alleen maar wanneer het echte rijtuig korter is dan 26,4 meter.
Märklin houdt nog steeds rekening met de oude M-rail met die wissellantaarns. Ik heb op mijn K-railbaan ook bogen met een straal van 36 cm (wel uit het zicht hoor) en daar rijden al mijn 1:87 modellen probleemloos doorheen.
Jammergenoeg heeft de C-rail ook weer de handbediening van deze wissels boven de spoorstaven uitsteken waardoor je met die wissels ook niet met 1:87 rijtuigen kunt rijden.
Het zal naar mijn gevoel dus nog jaren duren voordat Märklin haar hele programma in 1:87 op de markt brengt.
Jeroen
-
Het was in der tijd heel sympathiek van Märklin dat ze tbv het koninklijk rijtuig een half raam dicht getimmerd hebben in de mal, maar waarom deze simpele wijziging daarna tbv de diverse ICR varianten niet weer ongedaan gemaakt is blijft een raadsel. Alle rijtuigen die nadien zijn geproduceerd hebben deze fout :(
Het "dichttimmeren" van een raam in de mal is simpeler gezegd dan gedaan. De mal is een metalen matrijs voor kunststofspuitgieten onder hoge druk. In principe bestaat een matrijs uit 2 helften waarin het voorbeeld negatief is weer gegeven. Als de matrijs gesloten is, is er een holle ruimte waarin de warme (hete) kunststof onder hoge druk in gespoten wordt. Dit koelt snel af en het materiaal stolt. Direct daarna kan de matrijs open en het gietstuk valt eruit. Het model, gietstuk, is een positief, de matrijs het negatief.
Nu naar het koninklijke ICR rijtuig/ Wat heeft Märklin gedaan? Waar een raam zit, is een opening in de wand. Dit betekent dat in de matrijs materiaal moet zitten om te voorkomen dat daar kunststof terecht komt waardoor de raam dicht komt te zitten. Om de raam kleiner te maken moet in de matrijs materiaal weg genomen worden en dat kan alleen onherroepelijk op een fraisbank. Het raam weer groter maken zou betekenen dat er metaal erbij gefraised moet worden en dat heb ik nog nooit gezien.
De enigste mogelijkheid om het kleine raampje weer groter te maken is een nieuwe matrijs maken en dat is een dure aangelegenheid. Maar ondertussen zijn er weer zo veel varianten uitgebracht van dit rijtuig dat een nieuwe investering wel geloond zou hebben. Nu heeft het geen zin meer.
Mvg,
Gérard Drost
-
Waar een raam zit, is een opening in de wand. Dit betekent dat in de matrijs materiaal moet zitten om te voorkomen dat daar kunststof terecht komt waardoor de raam dicht komt te zitten. Om de raam kleiner te maken moet in de matrijs materiaal weg genomen worden en dat kan alleen onherroepelijk op een fraisbank. Het raam weer groter maken zou betekenen dat er metaal erbij gefraised moet worden en dat heb ik nog nooit gezien.
Volgens mij spreek je jezelf nu tegen Gerard...
Om het raam in het model kleiner te maken moet er juist meer materiaal in de matrijs zitten.
Om het raam groter te maken moet er materiaal uit de matrijs worden weggenomen (gefreesd)
Het zou mij overigens niet verbazen dat de techniek van het "metaal opspuiten" zover gevorderd is dat dit ook bruikbaar is voor de matrijzen van spuitgietmachines.
Daarmee zou je dus weer materiaal in de matrijs kunnen aanbrengen en die opnieuw in vorm frezen.
-
Volgens mij spreek je jezelf nu tegen Gerard...
Om het raam in het model kleiner te maken moet er juist meer materiaal in de matrijs zitten.
Om het raam groter te maken moet er materiaal uit de matrijs worden weggenomen (gefreesd)
Denk daar nog maar even over na ;-)
-
Je hebt helemaal gelijk Borotof en Gerard dus ook!
Even een storing in de bio CPU waarschijnlijk ;D
-
Met alle respect voor de drie-rail-community, maar wat in dit draadje wordt beschreven is nou eigenlijk het kenmerkende verschil tussen modelspoor en speelgoedtreinen. Natuurlijk horen compromissen bij onze hobby, maar het willens en wetens gebruik maken van een mal van een feitelijk niet kloppend rijtuig om zo te kunnen cashen middels een aantrekkelijke kleurvariant, heeft IMHO meer te maken met de productie van speelgoed dan van modelspoor.
Steyn
Ik persoonlijk heb veel meer moeite met al die banen waar de eloks hun rondjes draaien zonder bovenleiding, of er dan een half raampje meer of minder in een rijtuig zit boeit me maar matig...;-)
-
Dit is off-topic.
Mag het weer naar het onderwerp zoals in de titel a.u.b.
Gr, Bert
-
Maar even opgeschoond.
Bericht hierboven was niet helemaal overgekomen, denk ik..
Gr, Bert
Team moderatoren
-
"Fyra" rijtuigen hebben het Fyra logo van de gelijknamige treindienst. De Marklin set zijn geen Fyra rijtuigen maar HST Prio.
Gr, Ben.
-
Maar even opgeschoond.
Bericht hierboven was niet helemaal overgekomen, denk ik..
Gr, Bert
Team moderatoren
Wat was er off-topic aan dan ? Ging toch over de lengteschaal van rijtuigen ?
-
Nou, het had niks te maken met Fyra.
Gewoon algemene betogen tegen de lengteschaal die Märklin gekozen heeft. Dat is bekend, en daar hoeft het in dit draadje niet over te gaan.
Bert
-
De vraagsteller schreef:
Wat mij opvalt is dat deze rijtuigen mij nogal kort lijken.
Dus was volgens mij toch wel on topic hoor...
-
Maar er lang over lullen maakt de rijtuigen niet langer. Ze zijn te kort en de reden is bekend. :angel:
-
Ik heb ze ook, zien er prachtig uit en ben niet failliet (y)
Omdat mijn collectie al meerder 1:100 rijtuigen bevat stap ik niet over op 1:87. Ik vind het geen speelgoed, dat is meer bij my world van toepassing......
Maar goed het is MIJN modelspoorbaantje en IK bepaal wat er rijd en mooi vind. Gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen in dit land (y)
En als dan alles 1:87 moet zijn, kunnen we we allemaal een aardige loods in de tuin gaan zetten. Om alles in 1:87 te bouwen en realistisch er uit te laten zien......
Het is mijn fantasie wereld wat ik op zolder maak, als ik er maar tevreden mee ben, is het prima !!
Groet Robert
-
...dat Märklin bij 26,4m rijtuigen het 1:100 beleid blijft hanteren moeten ze natuurlijk zelf weten. Gelukkig hebben ze bij ICR niet de noodzaak gevoeld één of enkele ramen weg te laten zoals bij menig Duits rijtuig. (Hun ICK interpretatie bijvoorbeeld) Zoals anderen reeds aangeven zit daar een duidelijk idee achter.
Wat me wel stoort is dat deze (aantrekkelijke) Prio set niet voorzien is van de juiste (Airco) ramen. Dit zijn doodsimpele losse plastic delen. Dat had makkelijk gekund.
Het koninklijk rijtuig dateert alweer uit 1995 en daarmee wordt er dus al !!22!! jaar ICR met onjuiste raamindeling geleverd. :o ::)
Ondanks mijn wat simpele voorstelling van zaken over "dichttimmeren" mogen we daar toch wel iets van vinden denk ik.
Samenvattend: Mooie set / aantrekkelijke kleurstelling, maar door genoemde tekortkomingen en gedateerde detaillering in combinatie met de prijs niet aan mij besteed.
Mvg
Sander.
-
Maar er lang over lullen maakt de rijtuigen niet langer. Ze zijn te kort en de reden is bekend. :angel:
Blijkbaar niet bij de TS. Je hoeft een draadje niet te volgen hoor.
-
Oh de Marklin set is zeker niet slecht :) Ik vind het juist een mooie aanvulling op de nederlandse markt. Nu kunnen toch heel veel mensen "een Fyra" rond laten rijden (y)
-
Mee eens hoor Martijn, ik heb zelf een hele vloot Märklin ICR en die mogen gewoon blijven. Kost een godsvermogen dat naar 1:87 exemplaren van LSM om te ruilen.....
Maar het blijft merkwaardig dat Märklin zo'n "laf" beleid voert tav de ICR'en. Hebben we eerst jaren en jaren moeten wachten op een BKD worden er daarna alleen nog maar foutieve rijtuigen geleverd en blijft elke andere mogelijke upgrade uit. Ik zie het als een gemiste kans dat ze niet met ICRm (inmiddels al 15 jaar op het spoor) zijn uitgekomen en zich ook niet gewaagd hebben aan een BDs en Bs. Lijkt me markt genoeg voor.
Zeker gezien het feit dat ze wel met een herziene 1200 gekomen zijn en ICM en
DD-AR. Ze durven dus wel op de NL markt, alleen niet met ICR(m)
Als de ramen (in beide opzichten) zouden kloppen met 1:1 dan had ik de set wel aangeschaft. Het ziet er verder wel gelikt uit (y)
Mvg
Sander.
-
Ja, een 1:100 ICRm zou een mooie aanvulling zijn voor de 1:00 rijders, maar als ze het raam,interieur, ramen niet willen veranderen laat dan maar zitten.
LSM kost een vermogen maar toen het nieuw uit kwam waren ze goedkoper...
-
.....LSM kost een vermogen maar toen het nieuw uit kwam waren ze goedkoper...
Dat had alles te maken met de Plan-W rijtuigen van Artitec die net ff wat eerder dan die van LSModels waren verschenen...
Rob
-
Euh, dit is het draadje over de Märklin Fyra....
Graag weer on-topic..
Gr, Bert
-
En ik zag overigens net dat ze in de aanbieding zijn en als je er dan een Piko Br 186 Fyra (ook in de aanbieding) voor hangt dan heb je voor nog geen € 295,- een complete trein van een loc + 6 rijtuigen :) Dat is toch niet heel erg inhalig volgens mij.
-
Die Piko Fyra lok heurt er niet voor....... ;)
(https://www.two4toys.com/images/Marklin_36629_42648_DEF.jpg)
-
Deze wel https://www.elotrack.nl/acme/acme-locomotieven/ :D E - loc. AC90024
NS Fyra locomotief wit.
Let op! alleen nog AC (wisselstroom) beschikbaar.
-
Nee echt niet!! Intercity Direct reed/rijdt met rode of grijze locs zonder Fyra-logo of Traxx in NS-kleurstelling.
-
Daan,
Je hebt gelijk, de titel van dit draadje zou dan eigenlijk moeten zijn "Intercity Direct" of "Prio-rijtuigen"
Fyra zette me op het verkeerde been
-
Joh, als we ons niet druk maken om een raampje meer of minder dan hang je ze er toch gewoon achter ;)
https://flic.kr/p/bKhkq4
https://flic.kr/p/qw6WeU
Edit: of je hangt er een Piko reeks 28 voor, die zijn ook niet zo duur :)
-
Blijft mega slordig en goedkoop van Marklin
1:100
verkeerde raam indeling
verkeerde ramen (kunnen open)
Fout interieur
Hoe ver gaat Marklin nog? als dit nou hobby rijtuigen waren van 15,- p.s dan is het OK! maar ze kosten 3x zoveel.
En ook de onderkant klopt niet. Die is ook nog gewoon van de niet airco/niet gemoderniseerde rijtuigen.
Spoorfan
-
Stelletje &*#
Al lang van te voren bekend dat de huidige mallen zouden worden gebruikt. Marklin is tenminste een slimme fabrikant, die lekker veel €€€ verdient aan een gedateerd model. ;D
-
In model
Traxx van ACME en de rijtuigen van LS-Models, slechte foto even snel van dit vitrine deel :(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF01612.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF01612.jpg)
@moderatoren, als dit of topic is dan verwijderen
-
Oho, die is ook mooi! :D
-
Dat had alles te maken met de Plan-W rijtuigen van Artitec die net ff wat eerder dan die van LSModels waren verschenen...
Rob
Euh, Artitec heeft nooit ICR(m) rijtuigen uitgebracht, de ICR rijtuigen van LSM werden in 2005 aangekondigd er was toen 0,0 bekend over een 1:87 plan W ;D
Er was ook geen enkel stunt naar Marklin gericht, enige wat ze zeiden 100% 1:87 werden per 2 verkocht voor 85 euro zon BKD + B10 setjes in plastic folie, Marklin ICRs waren toen al 50,- a 55,- per stuk, gek genoeg was de serie van TOEN de uitgave van 2003/2004 wel correct!
-
Wijktrein heeft het over Plan W.
-
Is er nog niet eens iemand die Fyra decals gemaakt heeft voor die fantasierijtuigen dan? ;D
Zal best wel interesse voor zijn. (nee ik niet, hier geen NL spul op de baan)
Eddy.
-
Ja, maar ik zei ervoor dat de LSM ICRs goedkoper waren dan de Marklin, wat heeft de Plan W ermee te maken? die was niet eens aangekondigd pas jaren erna.
-
Dat moet je niet aan mij vragen. :laugh:
-
Ik denk dat de naam Fyra voor dit type rijtuig nogal verwarrend is. NS Hispeed noemde ze HST Prio-rijtuigen. Het waren voor het grootste deel de voormalige rood-gele Benelux-rijtuigen (niet de stuurstanden), aangevuld met de rijtuigen ICR4 die geschikt waren voor de Benelux-dienst en (nog later) andere ICRm-rijtuigen uit het NS-park. NS Hispeed stelde uit de HST Prio-rijtuigen vaste stammen samen, waarvan - zeker in het begin - het grootste deel in de Benelux-dienst reed. De HST Prio-rijtuigen voor de HSL-diensten hadden in de periode 2009-2012 naast de HST Prio-kleuren nog een afzonderlijk Fyra-logo. De kleuren de Matrix heeft uitgebracht, zijn dus vooral bruikbaar voor Benelux-treinen en HSL-treinen na 2012, toen Fyra als merknaam voor HSL werd afgeschaft. Ik heb echter geen flauw idee of Matrix de nummering van de rijtuigen heeft afgestemd op een echte stam, of zo maar wat nummers in een set heeft gedaan. LS Models heeft destijds wel een "echte" Benelux-stam en een "echte" HSL-stam met Fyra logo's uitgebracht. En natuurlijk de Olympische stam 4737.
In de Benelux-dienst hebben de HST Prio's gereden met 11.80'ers, Reeks 28, rode 186'ers en diverse lease Traxxen. Zelfs een geel-blauwe is heel goed mogelijk. Zie diverse foto's in dit Flickr.com-album: https://www.flickr.com/photos/cklx/albums/72157606136344374
CKLX
-
Bedankt voor de heldere uitleg (y)