Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 20:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 20:50:47
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
  

Auteur Topic: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)  (gelezen 6333 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #30 Gepost op: 11 januari 2018, 14:57:54 »
De klinknagelplaatjes in de zijkant van het langsframe gesoldeerd, daarna de baksteunen.
De gasleiding onder het frame aangebracht. De leiding loopt aan de buitenkant over de buffer via de kopwand naar het dak. Ik heb tussen de bak en het onderstel een dun stukje karton aangebracht en de bak op de onderkant geschroefd. Daarna de leiding op de bufferplaat gesoldeerd en door op de kopwand. Daarna de leiding doorgezaagd op de plek van het kartonnetje zodat nu de leiding netjes vastzit en precies doorloopt van onder naar boven.



Op de foto is te zien dat de leiding halverwege de kopwand zich splitst in een 'kastje'.



Wat dat voor kastje is, wat de functie is en waarom de leiding zich splitst, weet ik niet. Misschien een externe gashandel? Iemand die het wel weet ???

De gasleiding naar het dak ook aangebracht, alsmede de 'afwateringsgootjes' op het dak.

Met vriendelijke groet,
Peter

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #31 Gepost op: 11 januari 2018, 17:15:54 »

Wat dat voor kastje is, wat de functie is en waarom de leiding zich splitst, weet ik niet. Misschien een externe gashandel? Iemand die het wel weet ???


In het kastje zat de gaskraan om de verlichting op licht en duister te zetten.
Bij de rijtuigen zat de handel aan de buitenzijde, waarbij deze verlengd was naar de zijkanten van het rijtuig. Hierbij zaten ook de bordjes "licht" en "duister"
bij sommige bagagewagens zat de klep aan de buitenzijde, en de bedieningskraan aan de binnenkant. Deze kraan leek dan op een T kruk.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #32 Gepost op: 11 januari 2018, 17:37:12 »
Hallo Arjen,

Gezien de lokatie had ik al zo'n vermoeden.
Bedankt voor deze info; leuk om te weten.  :)
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2018, 13:36:28 »
In mijn post van 16 dec. 2017 heb ik de U-profielen met klinknagel strips aangebracht op de zijwanden. Op de tweede foto is te zien dat de 'staande' U-profielen met klinknagels strips in de deuropening zijn aangebracht en dat er nog een kleine ruimte van de etsgroef zichtbaar is.
In mijn post van 27 dec. schreef ik dat na het aanbrengen van de deurlijst L-profielen de schuifdeuren niet meer open konden en dat ik iets van het (opstaande deel van het) profiel moest afhalen om de deuren weer open en dicht te kunnen doen.

Bij dit alles heb ik iets niet goed gedaan.  :(

De oorzaak van deze 'ruimte' is het volgende:
Bij het monteren van de U profielen in de etsgroef in de zijwand was echter dermate weinig materiaal van de zijwand-etsgroef beschikbaar dat ik daarom het profiel abusievelijk teveel tegen het plankendeel aan heb gesoldeerd en heb ik ze dus direct laten aansluiten op de planken van de zijwand. Hierdoor ontstond de zichtbare opening/etsgroef naast het profiel en (boven- en onderin) de deuropening. Ik heb toen de deurlijstprofielen òp de planken moeten solderen i.p.v. in de etsgroef, waardoor weer het opstaande deel te hoog werd.

Dit was verkeerd, want ik had het U-profiel zoveel mogelijk in de vrije ruimte van de deuropening moeten solderen en daarna in het resterende gedeelte van de etsgroef (tegen de planken van de zijwand aan) het smalle L-profiel. Daarmee zou ook het opstaande deel van dit L-profiel niet boven het U-profiel zijn uitgekomen en was het openen van de schuifdeuren geen probleem geweest.

Maar ja, dat realiseerde ik me later pas. Om het te herstellen, zou zoveel aanpassingen vergen, dat ik dat de moeite niet waard vond. Per slot van rekening gingen de deuren gewoon open en dicht en het enige is dat aan 1 kant van de deuropening boven en onder een klein deel van de etsgroef nog zichtbaar was, dit heb ik echter opgelost door een heel dun stukje plat profiel pas te maken en er in te solderen. Na het spuiten zie je er niets meer van. De andere kant gaat overigens schuil achter de schuifdeur.

Ik wilde dit toch even melden, dat stel je voor dat er nog iemand zo'n wagen maakt, diegene in ieder geval op de hoogte is van hetgeen ik fout gedaan heb en dan hopelijk niet dezelfde fout maakt. E.e.a. "ter leringh ende vermaeck"   ;D
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #34 Gepost op: 13 januari 2018, 22:30:34 »
De opstaptreden, de hoekopstappen en de rangeerdershandgrepen zijn eveneens aangebracht op het onderstel.

Verder liet een (deel)foto van het interieur een kolom zien, waarop de draaihandel/slinger van de schroefrem zit.
Het leek me leuk en een uitdaging om deze kolom met slinger ook werkend na te maken. E.e.a. is uiteraard alleen goed te zien als de bak van de bodem gehaald is. Maar goed, het zit er en het draait .....

De kolom van de schroefrem gemaakt van ø 8 mm pijpje en als 'deksel', een plaatje messing rond gemaakt op 9,5 mm zodat er een kleine oversteek ontstaat. In dit deksel een gaatje geboord en een 2 x 4 mm pijpje gesoldeerd, hierin draad getapt en in de kop van een 1,4 x 10 mm boutje een 0,8 mm gaatje geboord, hierin een staafje 0,8 mm draad gesoldeerd, de kop afgeslankt en een uiteinde van het staafje naar boven omgebogen, zodat dit de remslinger voorstelt.
Het boutje in de deksel geschroefd en aan het uiteinde van het boutje wederom een stukje buis gebruikt om de remstang te kunnen bedienen.

Aan het einde van een stukje 1 mm draad een gaffel gemaakt, het bovenste deel steekt in het stukje buis dat op het bouje gesoldeerd is en het andere eind steekt door de bodemplaat heen en wordt door een veertje vastgehouden. In de hevel die het remsysteem bedient een 0,8 mm gaatje geboord en de gaffel hierop met een 0,8 mm klinknagel zodanig vastgezet dat het wel beweegbaar blijft.



Hierdoor kan de remhendel draaien en scharniert e.e.a. op de punten van de neerwaartse draaistang en de remhevel. Deze zit ook niet vast, dus 'voor het oog' beweegt deze hevel als aan je de remslinger draait. Aangezien het remsysteem volledig vastgesoldeerd zit, zal hier dus niets bewegen. Ach, alles heeft een grens ;-))

p.s. snapt u het nog?

In de kit zat een stoel/kruk. Deze voor de tafel met de vakkenkast op het bodem gesoldeerd.

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 22:35:17 door peterha. Reden: tikfoutje »
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #35 Gepost op: 15 januari 2018, 17:17:35 »
De laatste onderdelen op het onderstel en de wagenbak aangebracht (handgrepen, sluitseinijzers, deurstoppers en deurhaken).
Vervolgens de wielen aangebracht en op z'n pootjes gezet: de Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen is klaar!

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 18:05:22 door peterha. Reden: Juiste foto toegevoegd »
Met vriendelijke groet,
Peter