Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw  (gelezen 45425 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #60 Gepost op: 26 augustus 2019, 22:12:26 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #61 Gepost op: 31 augustus 2019, 10:33:42 »
Het bouwen van het interieur gaat door. Het blijft een grote puzzel zonder handleiding. Ik ben doorgegaan met het plaatsen van de leidingen aan de injecteurs. Dir zijn koperen leidingen met de wateraanvoer en een overloop. De overloop is zichtbaar onder het chassis aan de achterkant. Die moet ik nog maken. Het kostte me veel moeite de leidingen goed te solderen en aan de linkerkant moet ik nog overtollig soldeer zien weg te halen:



Op het ketelfront rechts verbonden met een stoomleiding met afsluiter bij de spinnenkop zit de smeerpers. Daarvandaan gaan uiteraard ook leidingen naar de verschillende smeerpunten, maar die leidingen zie ik zo snel nergens terug. Overigens is het lastig in deze schaal dit allemaal goed te doen, want alle appendages zijn aan de grote kant. Ik weet van Erwin van eerdere gietdelen dat kleiner niet gaat. Bij de eerste gietbomen had ik injecteurs waar zoveel detail niet meer aanwezig was dat ze onherkenbaar waren geworden.

Vervolgens moet er nog een remsysteem worden geplaatst. Dit is een grote puzzel ondanks de aanwezige tekeningen. De originele stoomrem wordt volgens mij bediend door een kraan links boven het ketelfront. Met de tekening in het 8100 boek kom je dan niet veel  verder. De door Jan de Haan geplaatste tekening laat alleen veel meer zien:



Hier kun je zien dat er een stoomleiding met een afsluiter naar een kraan gaat waar twee leidingen uitkomen die naar beneden gaan. Deze zijn waarschijnlijk verbonden met de verticale remcylinder onder de voetplaat. De kraan is als gietdeel gemaakt, alleen zit de bevestiging op het gietdeel verkeerd om. Uiteindelijk heb ik besloten het WH remwerk te plaatsen en dat geeft weer andere problemen. Daarvoor staat er rechts een remkraan en links. De rechter is snel gemaakt uit een gietdeel en wat buisjes, maar links wordt nog even een puzzel. De remkraan heb ik wel gevonden, maar eronder zit nog een afsluiter. Bovendien is het lastige dat het erop lijkt dat bij de ombouw naar een ander remsysteem tegelijkertijd of ongeveer er ook een andere injecteur is ingebouwd.

Maar de remkraan rechts ziet er als volgt uit. De kolenbak blijft bereikbaar. Zo langzamerhand wordt het wel dringen hier voor de machinist en de stoker.





mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #62 Gepost op: 31 augustus 2019, 10:47:49 »
Zo langzamerhand wordt het wel dringen hier voor de machinist en de stoker.

mvg,
Ivo

Zeg het ze maar :laugh:

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #63 Gepost op: 31 augustus 2019, 11:44:51 »
Ja, waarschijnlijk nummer 1 en 4 ;)
mvg,
Ivo

*

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #64 Gepost op: 31 augustus 2019, 17:40:21 »
Citaat
Het bouwen van het interieur gaat door.

Je weet van geen ophouden. (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #65 Gepost op: 31 augustus 2019, 21:08:24 »
Het moet een keer af ;D

Het interieur is bijna klaar. Ook al omdat ik informatie mis. Dat kan eventueel later nog wel worden aangevuld, want het dak blijft afneembaar. Ik ben er nog niet uit hoe een en ander straks goed te schilderen is. Het messing en koper wil ik gewoon blank laten, maar afplakken gaat nooit lukken. Ik denk dat ik Maskol ga proberen te gebruiken. Interieurkleuren zijn verder lastig. Ik kom rood tegen en lichtgrijs. Het ketelfront zelf wordt natuurlijk gewoon zwart.

Er is verder nog een lange lijst die ik langzaam maar zeker afstreep. Ik twijfel nog over een sounddecoder. Die past denk ik wel in een van de waterkasten, maar dan kan er weer minder lood in.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #66 Gepost op: 01 september 2019, 10:41:18 »
Eerst nog even wat werkzaamheden aan het chassis:



Het onderdeel met de twee grote gaten hoort onder het chassis en is een bak waarin de stoomleidingen naar de cylinders lopen. Ik denk de onderkant helemaal weg te halen, want dan kan ik makkelijker de schroeven erin en eruit draaien voor de kap. Misschien is dit ook wel geschikt voor een blok lood, mits ik aan de achterkant eenzelfde gewicht kwijt kan. Rechts ervan liggen 2 ketels die het expansievat vormen van de WH rem. De remcylinder en de handrem heb ik eerst aan de achterkant op een as vastgezet:



Zoals je ziet zit de remcylinder nu horizontaal. De handrem heeft een lange sleuf die het mogelijk maakt dat de WH rem werkt zonder dat je de handrem aantrekt. Logisch, maar toch.

Vanaf de zijkant zie je de remcylinder niet meer:



Maar wel de handrem en straks ook de overloopleidingen.

De bediening van de handrem en het stangenstelsel ligt vanachter gezien keurig in een lijn:



Nu nog de opbouw recht op het chassis zetten  :)

Daarna een flinke tijd gevijld aan de onderkant van de ketels van het expansievat. Deze vallen in het model over het chassisdeel van de compensatiearm. De ketels liggen echt tussen de frameplaten en moeten de wentelas die er boven overheen loopt vrij laten:



Hier komt nog een leiding vanaf de luchtpomp heen en een leiding naar achteren naar het machinistenhuis. Je ziet er straks allemaal niet veel meer van, maar je kijkt helemaal niet meer op kale chassisplaten:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #67 Gepost op: 01 september 2019, 23:30:17 »
Strakke 8100 Ivo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #68 Gepost op: 02 september 2019, 22:26:16 »
Ja, het wordt nog eens wat  ;)

Kleine voortgang:



Je ziet hier nu een leiding lopen van de afsluiter van de blazer naar de schoorsteenvoet. Die bleek erg hard, want daar is menig boortje op gebroken. Dus maar ingeklemd in de machineklem onder de Proxxon frees en een boortje ingespannen. Met wat snijolie bleef een en ander heel.
Ook is er nog een afvoerleiding (althans dat denk ik) gelegd tussen de stoombel en de rookkast met een klein hoekstuk. Deze zie ik op veel loks zitten (waaronder de 8112) wanneer de bel op de ketel is gezet.

Hier zie je beter wat ik bedoel:



Inmiddels heb ik de remblokken in hun hangers er ook op gezet. Dit zijn mooie gietstukken van Erwin:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #69 Gepost op: 02 september 2019, 23:06:58 »
Mooi hoor IVO  (y) (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #70 Gepost op: 06 september 2019, 19:42:11 »
Op onderstaande foto wordt een dilemma zichtbaar, waar Frits met het spoor 1 model ook tegenaan liep. Er komen namelijk op de wielen 3 lagen bewegende onderdelen van de stoomaandrijving:



Je kijkt hier van onder tegen het chassis. Rechtsboven zie je de cylinder zitten. Omdat modelwielen (deze met RP25 profiel) breder zijn dan in het echt kom je er niet onderuit om de cylinder meer naar buiten te zetten dan op schaal zou moeten. En daarmee wordt het goed monteren van het trapje voor onder de voetplaat lastig.

Je ziet hier de voorste as met op de eerste laag de koppelstang die de 2 drijfwielen met elkaar verbindt. Die staat hier in de voorste positie en het eerste knelpunt is dan de kruiskop waar de schroef voor de drijfstang net niet tegenaan mag komen. Dat is hier net gelukt. Dat bepaalt vervolgens de tweede laag waarin de drijfstang en de kruiskop en zuigerstang bewegen aan de leibaan. Die zit hier overigens keurig parallel aan het chassis. Deze leibaan en de zuigerstang bepalen hoe ver de cylinder naar buiten moet worden gezet om een en ander nog te laten bewegen. Dat is hier net gelukt. De derde laag zit er hier nog niet op, maar dat zijn het excentriek met de excentriekstang, de schaar en de schuifstang met hun eigen leibaan/ De plek kun je zien door het ophangpunt van de schaar die rechts naast het uiteinde van de leibaan zichtbaar is. Dit alles bepaalt hoe ver een en ander buiten de voetplaat steekt. Je ziet hier hoe ver de ophanging van de schaar naar buiten steekt, die volledig onder de voetplaat zou moeten zitten.

Floris opperde om het gat in de cylinder voor de leibaan een stukje naar buiten op te ruimen zodat de cylinder weer meer naar buiten kan. Dat zou kunnen, maar door de schuifbeweging levert dat weer niet zoveel op, want die moet hoe dan ook daar in de derde laag buiten kunnen bewegen.

Komende dagen ga ik verder met deze puzzel en het goed laten bewegen van de volledige aandrijving.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #71 Gepost op: 08 september 2019, 21:33:30 »
Nog steeds komen er weer nieuwe details. Erwin heeft een gietboom voor schroefkoppelingen. Deze zijn relatief eenvoudig in elkaar te zetten en hebben een mooi detailniveau.



Hier zie je de gietboom met de onderdelen van een koppeling er nog aan. Ernaast ligt al een gemonteerde koppeling

Op de bufferbalk achter ziet het er dan zo uit:



Loshangend



En in de haak. Eigenlijk moet hier een veiligheidskoppeling hangen, maar het enige model in H0 dat ik daarvan ken is van Maykel en bestaat uit geëtste delen. Ziet er ook prima uit, maar blijft vrij dik bij de ophanging in de haak. Zie mijn draadje over de NS 162 van Dutzrail.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #72 Gepost op: 09 september 2019, 10:22:47 »
Het ziet er allemaal prachtig gedetailleerd uit.

Philotelist

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #73 Gepost op: 09 september 2019, 10:40:10 »
Citaat
En in de haak. Eigenlijk moet hier een veiligheidskoppeling hangen, maar het enige model in H0 dat ik daarvan ken is van Maykel en bestaat uit geëtste delen. Ziet er ook prima uit, maar blijft vrij dik bij de ophanging in de haak. Zie mijn draadje over de NS 162 van Dutzrail.

Hallo Ivo,

Via bijgevoegde link vind je de koppelingen die je bedoelt. Ook leverbaar als bouwsetje.

https://weinert-modellbau.de/shop/weinert-modellbau-h0/bauteile-h0/gefederte-doppelhaken-kupplung-montiert-detail

Succes verder met dit prachtige model.

Met vriendelijke groeten van Marco

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #74 Gepost op: 09 september 2019, 16:41:53 »
Dat is een goede tip. Die neem ik bij mijn volgende bestelling bij Weinert mee.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*