Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 26320 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #120 Gepost op: 16 July 2018, 13:05:42 »
Feit is, dat Pro-Rail directeur Eringa zich in het interview met de Stentor meerdere malen bedient van een bekende rethorische truc:

de jij-bak.
https://debatinstituut.nl/bibliotheek/overtuigtips/item/debattip-hoe-reageer-je-op-jij-bakgejammer

Het maakt zijn argumentatie niet sterker.
Verwijzen naar het journaille of de ziekenhuispraktijk ontslaat hem niet van zijn verantwoordelijkheden als directeur van ProRail.

De lijn is 13 km lang, grotendeels op veengrond gebouwd. Meneer geeft zelf toe dat er op slechts 2 plekken de bodem is onderzocht. Terwijl deze spoorlijn inmiddels reeds 153 jaar berucht is om zijn slechte ligging en voortdurende verzakkingen in de slappe prut van de Mastenbroeker polder.
Dan snap zelfs ik dat Prorail het huiswerk niet naar behoren heeft gedaan.

Maar nee, meneer Eringa verwijst naar fouten in de krant en het ziekenhuis. Alsof dat er iets toe doet in dit verband.

Vervolgens stelt meneer Eringa dat er wel degelijk een dienstregeling met 2 slagen per uur haalbaar is.
Met 100km/h en een tussenstop in Stadshagen.
Met 2 machinisten.

Hierover 2 inhoudelijke opmerkingen:
1: wie gaat die extra machinist betalen?
2: Hoe denkt ome Pier dat reizigers hun aansluiting in Zwolle gaan halen? Want de overstaptijd in Zwolle zal worden geminimaliseerd, waardoor je in de praktijk immer met een overstaptijd van 29 minuten zult worden geconfronteerd. Je gaat namelijk in deze situatie geheid je aansluiting missen.

Dit geklungel is niet slechts jammer, maar verwijtbaar nalatig. En daar horen consequenties bij.
Bert Boerman van de provincie Overijssel heeft een punt.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #121 Gepost op: 16 July 2018, 13:24:35 »
Citaat van: Henk Boshuyzen
... We hebben hier duidelijk te maken met vergeten/verloren kennis van de bodemstructuur.
Mensen met ervaring worden wegbezuinigd en jongere goedkopere krachten stromen in. Veel ervaren "rotten in het vak" kunnen je vertellen waar zwakke plekken in de bodemstructuur zitten.

Onzin. De bodemopbouw in heel Nederland is bekend en die kennis zit niet in hoofden van mensen maar in bodeminformatiesystemen.
Zie b.v. https://www.dinoloket.nl/ondergrondmodellen. Als je even zoekt, zie je dat die hele spoorlijn ligt op een pakket van 2,5 m klei op 3 m veen. Daar heb je geen 'oude rotten' voor nodig.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2018, 16:55:01 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ReneN

  • Gast
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #122 Gepost op: 16 July 2018, 16:17:24 »
Citaat
Het maakt zijn argumentatie niet sterker. Verwijzen naar het journaille of de ziekenhuispraktijk ontslaat hem niet van zijn verantwoordelijkheden als directeur van ProRail.

Pier Eringa overtuigt inderdaad amper. Een lokale krantenjournalist die onjuiste berichtgeving doet (tegenwoordig nepnieuws geheten) is weliswaar vervelend, maar het effect ervan blijft tamelijk beperkt. Het effect van de fouten bij PrutsRail allerminst, gezien de miljoenenstrop, de kapitaalvernietiging en de langdurige overlast voor de reiziger. Bij een dergelijk oude spoorlijn waar veel historische kennis voorhanden is mag zoiets niet voorkomen. Eringa kan zeker verweten worden onvoldoende sonderingsonderzoek te hebben gedaan of bekende gegevens over de bodemgesteldheid te hebben genegeerd. Nog steeds zitten er bij ProRail ondanks het oppoetsen van het imago onbekwame mensen.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2018, 16:22:48 door ReneN »

selivio

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #123 Gepost op: 29 July 2018, 21:54:31 »
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/07/26/directeur-rail-keolis-materieelkeuze-flirt-3-treinen-was-al-langer-bekend/

Keolis heeft zich de afgelopen maanden redelijk afzijdig gehouden over alles wat er de afgelopen tijd gebeurd is in Overijssel op hun Zwenzwoka concessie, maar blijkbaar was het na het laatste interview van Pier eventjes genoeg en voelden zij zich zelfs genoodzaakt om in de media te reageren.... ::)

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #124 Gepost op: 29 July 2018, 23:01:25 »
Tjonge, die Broersma moeten we dus ook al niet serieus nemen....
De uitschrijving van de aanbesteding ZwoKa dateert van oktober 2014 en is gegund aan Volker rail in mei 2015!
Dan zijn de in juni 2015 bekend wordende type dus te laat om nog meegenomen te worden.
Zou de wijziging meegenomen worden dan moet er opnieuw aanbesteed worden en was de lijn hoogstwaarschijnlijk niet op tijd opgeleverd.
Zie hier de grote manco van het aanbesteden.
Verder suggereert Broersma dat de snelheden niet gehaald kunnen worden door de huidige onderstations.
Dat is volstrekte onzin, op Zwolle - Wierden wordt "gewoon" 140 gereden, zei het dat het wat langer duurt voordat de 140 gehaald wordt.
We weten allemaal waarom er geen 140 gereden wordt op ZwoKa.
Heeft niks met de stroomvoorziening te maken...

Met de privatisering / verzelfstandiging komt pijnlijk naar voren dat de bedrijven alleen aan zich zelf denken en vooral niet verder kijken.
Het onlangs "prachtig" verbouwde Zwolle met de wisselsaneringsdrift zorgt uiteraard voor minder storingen zoals Pier vol trots zegt.
Maar als er dan een storing is ben je als reiziger met die verstoring wel de klos.
Verleden week mogen ervaren.
Er een verstoring tussen Meppel en Steenwijk.
Uiteraard geen kerende treinen te Meppel of Zwolle, nee dat doen we een kleine 100 km eerder namelijk in Amersfoort....
Hulde!

Thijs

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #125 Gepost op: 29 July 2018, 23:43:45 »
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/07/26/directeur-rail-keolis-materieelkeuze-flirt-3-treinen-was-al-langer-bekend/

Keolis heeft zich de afgelopen maanden redelijk afzijdig gehouden over alles wat er de afgelopen tijd gebeurd is in Overijssel op hun Zwenzwoka concessie, maar blijkbaar was het na het laatste interview van Pier eventjes genoeg en voelden zij zich zelfs genoodzaakt om in de media te reageren.... ::)
Dat is niet helemaal juist. De Stentor heeft bijna elke week wel een groot artikel met quote's over dit gedoe.
Groeten Joop, machinist Lls

ReneN

  • Gast
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #126 Gepost op: 30 July 2018, 00:13:05 »
Pier Eringa is zoals zoveel managers iemand die vooral goed is in window dressing, maar geen vakinhoudelijke achtergrond heeft. Als je leest dat hij politiecommissaris  ???, gemeentesecretaris en ziekenhuisdirecteur is geweest vraag je je toch af wat zo iemand bij ProRail doet. Helaas is de trend om juist bestuurders aan te stellen die vooral een flink netwerk achter zich hebben maar over weinig vakkennis beschikken voorlopig nog niet voorbij, vooral door politieke steun uit het Haagse van figuren die zelf ook wel zo'n parkeerbaantje ambiëren. Misschien kan de regel "zonder technische vooropleiding of ervaring heeft solliciteren geen zin" de volgende keer in de personeelsadvertentie terugkeren?  ::)

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #127 Gepost op: 30 July 2018, 00:41:33 »
Pier heeft eerder bij de NS gewerkt.

Thijs

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #128 Gepost op: 30 July 2018, 08:06:40 »
Verder suggereert Broersma dat de snelheden niet gehaald kunnen worden door de huidige onderstations. Dat is volstrekte onzin, op Zwolle - Wierden wordt "gewoon" 140 gereden, zei het dat het wat langer duurt voordat de 140 gehaald wordt.

We weten allemaal waarom er geen 140 gereden wordt op ZwoKa. Heeft niks met de stroomvoorziening te maken...
Dat laatste klopt want de problemen met de stroomvoorziening spelen op Zwolle - Wierden, niet op de lijn naar Kampen. En als de treinen er langer over doen om de 140 te halen, dan ligt dat toch aan de onderstations?

Citaat van: Keolis
Net zoals de persberichten van ProRail afgelopen week over een recordprestatie qua punctualiteit op Zwolle-Kampen. Dit is een recordprestatie van de machinisten van Keolis, die wordt gekaapt door ProRail om de aandacht van de eerder genoemde wanprestaties af te leiden.”
Hier bedoelt Broersma de 'wanprestatie' (97,8% op tijd) van Keolis zelf gok ik, in 2007 bedroeg de punctualiteit van de NS op Zwolle - Kampen 99%:P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #129 Gepost op: 30 July 2018, 10:16:21 »
Buiten het verhaal of het wel op tijd bekend was met welk materieel Keolis ging rijden, een Flirt is uiteindelijk een doodnormaal standaard van de plank af treintje, waar NS en wat anderen ook in dit land mee rondrijden.

Je zou als Prorail zijnde ook kunnen bedenken dat als je een spoorlijn van bovenleiding voorziet, je gewoon eens kijkt waar de markt aan rolland materieel tegenwoordig in ligt en je daar eens op te baseren...

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #130 Gepost op: 30 July 2018, 10:25:09 »
Pier heeft eerder bij de NS gewerkt.

Thijs
Hij heeft inderdaad enkele jaren (3) bij NSR gewerkt, bij NS heeft hij vroeger bij de spoorwegpolitie gezeten, maar heeft vooral zijn roots bij politie en politiek (gemeentesecretaris).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #131 Gepost op: 30 July 2018, 13:19:07 »
Ik vind dat er ook nogal een verschil zit tussen gemeente secretaris en directeur van een ziekenhuis,normaal gesproken krijg je dat in die volgorde ook als normaal mens niet voor elkaar   ::)

Overigens word prorail net zo goed gehindert door mensen met gebrek aan kennis,wat t dat aangaat zijn pier en prorail een "goede" combi  ;)
Gedegen (voor)onderzoek en mensen met kunde en kennis(op de juiste plekken) hadden deze flater kunnen voorkomen denk ik.
Nu is t maar afwachten wie t nieuwe lapmiddel voor de voorgaande lapmiddelen bedenkt,1 ding is zeker,dit project word qua budget nummer zoveel dat meer zal kosten dan begroot,zit r toch nog een doorgaande trend in  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #132 Gepost op: 30 July 2018, 14:29:49 »
Ik vind dat er ook nogal een verschil zit tussen gemeente secretaris en directeur van een ziekenhuis,normaal gesproken krijg je dat in die volgorde ook als normaal mens niet voor elkaar   ::)
Er bestaat ook nog iets als tussentijdse bijscholing. En als je dat doet, kan je dus, na akkoord van de raad van bestuur, promoveren. En zelfs dat kan een normaal mens, net als Dhr Eeringa, voor elkaar krijgen.

Provincie Overijssel had gewoon nog eens goed moeten nakijken of ombouwen naar tramlijn voor Zwolle-Kampen niet beter was geweest. Is al een keer geprobeerd aan te besteden als tramlijn, is toen niet gelukt. Deels zal dat te maken hebben gehad met de recessie waar Nederland toen in zat.
Groeten Joop, machinist Lls

ReneN

  • Gast
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #133 Gepost op: 30 July 2018, 14:59:42 »
Eringa had zonder een studie civiele techniek op HBO- of TU-niveau deze baan niet mogen krijgen. Hij kan dan wel de nodige praktijkervaring hebben, maar 4 tot 6 jaar achterstand aan vakkennis haal je niet in met wat deelcertificaten. Omgekeerd geredeneerd: er zitten nogal wat machinisten hier op het forum. Wat vinden jullie ervan om zomaar eens bij de politie in Amsterdam te solliciteren naar de functie van rechercheur? Moet toch kunnen! ;D Femke Halsema zit dringend verlegen om versterking van het korps met 500 man.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #134 Gepost op: 30 July 2018, 15:08:44 »
Eringa had zonder een studie civiele techniek op HBO- of TU-niveau deze baan niet mogen krijgen.
Hoe zo niet? Hij hoeft helemaal geen kennis van zaken te hebben. Dat moeten de mensen onder hem hebben. Hij geeft alleen leiding aan een bedrijf.
Citaat
Hij kan dan wel de nodige praktijkervaring hebben, maar 4 tot 6 jaar achterstand aan vakkennis haal je niet in met wat deelcertificaten.
Zoals gezegd, hoeft ie niet te hebben, daar zijn andere voor in dienst (mag je hopen)
Citaat
Omgekeerd geredeneerd: er zitten nogal wat machinisten hier op het forum. Wat vinden jullie ervan om zomaar eens bij de politie in Amsterdam te solliciteren naar de functie van rechercheur? Moet toch kunnen! ;D Femke Halsema zit dringend verlegen om versterking van het korps met 500 man.
Lijkt mij niks.  :P
Groeten Joop, machinist Lls