Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 10:39:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:39:23
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Ronald Halma
Vandaag om 10:39:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:18:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 09:48:44
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 09:46:16
Nahmertaler Kleinbahn door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:38
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:32:06
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:00:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
Vandaag om 08:10:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:39:29
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:47:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
08 October 2025, 21:43:30
C12c rijtuig door roco
08 October 2025, 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
08 October 2025, 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
08 October 2025, 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
08 October 2025, 19:41:05
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
08 October 2025, 19:05:14
Layne, Somewhere South. door Noordernet
08 October 2025, 18:40:14
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
08 October 2025, 18:16:02
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
08 October 2025, 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
08 October 2025, 16:20:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
08 October 2025, 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
08 October 2025, 15:38:59
  

Auteur Topic: Blokbeveiliging  (gelezen 1574 keer)

haoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Blokbeveiliging
« Gepost op: 03 December 2017, 00:02:34 »
Een vraag van een beginner.

Wanneer ik de DR4088RB-CS 16-kanaals R-BUS terugmeldmodule aanschaf. Moet ik dan per blok nog schakelrail kopen?
Of kan ik dat anders verbinden met de rails.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2017, 11:07:32 »
Hallo anoniempje  ::) :-X

De CS uitvoering is de versie met stroomdetectie dus direct op te rails aan te sluiten.
En ook niet geheel onbelangrijk, welk digitaal systeem gebruik je?
Aangezien er veel versies van de DR4088 bestaan is het wel belangrijk welke vesie je koopt.

TIP download de handleiding en lees deze eens goed door. Dan weet je of dit de juiste versie is voor jou en wat je moet doen  :angel:
Gr.
Eric

haoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2017, 11:52:47 »
Inderdaad wel handig om te vermelden dat ik een roco z21 heb.
Ik heb al een digikeys decoder voor de wissels aangesloten.

De vraag is in feite hoe ik een blok fysiek markeer.
Isoleren of met schakelrail?
Er moet toch een of andere markering zijn denk ik.
En....vast bedankt voor de reactie.
Hans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2017, 12:01:46 »
De vraag is? Wat wil je nu gaan doen? Wil je automatisch gaan rijden? Met een automatisch bloksysteem? Ik zie je namelijk met allerlei termen en decoders / bezetmelders gooien maar niet echt een vraag van: Ik wil automatisch rijden. Wat had ik eigenlijk moeten doen om dat voor elkaar te krijgen? Is dat wat je wil? Zo ja:  Neem dan eens een kijkje in de encyclopedie: Geautomatiseerd rijden voor wat meer informatie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #4 Gepost op: 03 December 2017, 12:15:03 »
De vraag is in feite hoe ik een blok fysiek markeer.
Isoleren of met schakelrail?
Er moet toch een of andere markering zijn denk ik.
Als je met stroomdetectie wilt gaan werken dan zal je de rails aan een zijde moeten isoleren om de nodige meldsecties te krijgen die je dan op de ingangen van de DR4088 aansluit.
Maar nogmaals, download de handleiding en kijk wat je moet doen. Staat het toch echt duidelijk in.
Fabrikanten maken die nl. niet voor niets  :angel:
En uiteraard kan je ook een kijkje nemen in de encyclopedie  (y)
Gr.
Eric

haoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2017, 12:32:41 »
Misschien een domme vraag (als de al bestaan) maar.....

Hoe verbindt ik de DR4088 fysiek aan de rail in het blok?
Is daar een speciale rail voor of gewoon solderen?

Gr.
Hans
« Laatst bewerkt op: 03 December 2017, 22:04:21 door haoos »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #6 Gepost op: 03 December 2017, 12:45:41 »
Je hebt het steeds over of je een 'schakelrail' nodig hebt... wat bedoel je daarmee? Wat is een schakelrail???

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #7 Gepost op: 03 December 2017, 12:51:31 »
Tsja, de handleiding is daar toch echt duidelijk genoeg over. Een draadje van de rails naar de ingang van de terugmelder.
En de encyclopedie ook al gelezen?
Stook die pook maar heet.

En hoe je de DR4088 aansluit op je centrale staat ook echt beschreven in de handleiding. Veel makkelijker kunnen ze het niet voor je makken  ;D
Gewoon de handleiding lezen en doen wat er in staat.
Gr.
Eric

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #8 Gepost op: 03 December 2017, 14:17:27 »
Sommige fabrikanten hadden een Schakelrail in hun programma. Een trein rijdt over een los stukje rail, duwt deze naar beneden en maakt daarmee een contactjes.

Fleischmann heeft/had een metalen stripje van een paar centimeter tussen de rails liggen. Een metalen pin aan de onderkant van de lok maakte contact.

Alternatieven zijn de reedcontacten, Lichtsluis, etc, al valt dat niet onder schakelrail

Sommige analoge rijders denken dat dat ook nodig is voor digitaal rijden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #9 Gepost op: 03 December 2017, 15:00:30 »
Citaat van: haoos
... blokbeveiliging op basis van stroomdetectie.  Ik begrijp dat ik moet isoleren.
Een schakelrail of draden solderen....?
...
Uiteindelijk wil ik naar geautomatiseerd rijden met de computer.

Met stroomdetectie heb je geen schakelrail nodig, wel onderbrekingen/isolatielassen en draden aan de rails.
Zie o.a
 https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Terugmelding#Stroomdetectie
en
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling.

Voor automatisch rijden heb je een besturingsprogramma nodig (en een computer...  ;) ), zie https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Geautomatiseerd_rijden#Treinbesturingssoftware.

El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

haoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2017, 22:05:39 »
Die draden aan de rail....is daar een speciale verbinding voor of gewoon solderen?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2017, 22:36:07 »
Fabrikanten hebben vast wel een contactrail in het programma, maar dat is een dure oplossing vergeleken met zelf een draadje  aan de rails solderen.

Als je niet rechtstreeks aan de rails wil solderen kun je een draad aan een losse railverbinder solderen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH