Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door ChristiaanB
Vandaag om 08:37:45
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door MDK193
Vandaag om 08:09:30
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door MDK193
Vandaag om 08:07:10
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 07:57:48
Raadplaatje door könings
Vandaag om 07:12:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frontier
Vandaag om 04:41:32
Nieuws over oud spul in Colombia door fc_del_nordeste
Vandaag om 01:50:17
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
Vandaag om 00:25:10
ICE3 NS (BR406) pimpen door Maarten.T
Vandaag om 00:18:50
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Mark been
18 februari 2018, 23:46:55
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2018, 23:30:27
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door Chris80
18 februari 2018, 23:18:29
BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by door Paul Bender
18 februari 2018, 22:51:59
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
18 februari 2018, 22:46:10
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
18 februari 2018, 22:41:37
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Waelsteder
18 februari 2018, 22:33:07
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
18 februari 2018, 22:28:16
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door jandcargo
18 februari 2018, 22:26:42
El carrilet door 72sonett
18 februari 2018, 22:02:14
Bröckenbahn door Frank 123
18 februari 2018, 21:54:02
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 februari 2018, 21:23:57
Roco 2017 door Bartje81
18 februari 2018, 21:23:37
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 februari 2018, 21:17:17
Mass am See door Martin Hornis
18 februari 2018, 21:13:27
CIWL Cote d Azur door sncf231e
18 februari 2018, 20:54:39
Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 door Scratchbuilt
18 februari 2018, 20:50:42
Probleem met decoder programmeren door VAM65
18 februari 2018, 20:36:48
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
18 februari 2018, 20:34:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 februari 2018, 20:23:37
Langdorf (h0 : 340 x 100) door wimk
18 februari 2018, 20:10:07
  

Auteur Topic: 20 toen  (gelezen 5503 keer)

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: 20 toen
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2017, 11:45:08 »
Japan - oktober 2001

In 2001 een reis door Japan gemaakt en natuurlijk ging het reizen met de trein, de shinkansen en lokale treinen.
Ik ben geen kenner van Japanse treinen, de info is afkomstig van de Engelstalige wiki pagina https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Shinkansen_train_series

Ik ben pas in 2004 op digitaal overgestapt, dus dit zijn nog scans van dia’s.

We begonnen in Tokyo, van links naar rechts een serie 0 200, 700 en 100.
De serie 100 is sinds 2012 uit dienst .


Dezelfde opstelling van opzij


Twee treinstellen van de serie 300
Je zou het niet zeggen, maar deze serie is ook al sinds 2012 uit dienst.


Een richtingbordje


Nogmaals twee treinstellen van de serie 300 maar dan in Kyoto


En een treinstel serie 700 in Kyoto


En nog een


En natuurlijk is de juiste deur precies op de plek waar het op het perron staat aangegeven


Een treinstel serie 0 op het station van Kurashiki


En weer terug in Tokyo

Een close-up van de neus van een serie 300


En nog een close-up van een serie 100


Het vertrek van een serie 300


Binnenkomst van een serie 100 en links een 700


Nog een serie 100


Tot slot nog een dubbeldekker uit de serie E4


In een volgend bericht komen de lokale treinen.

Groeten,
Ron
« Laatst bewerkt op: 25 december 2017, 11:55:33 door RdJ »
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: 20 toen
« Reactie #16 Gepost op: 24 december 2017, 12:33:23 »
Japan oktober 2001

En het vervolg met het overige materieel.

The Romance train in Hakone (vanuit Tokyo)


Materieel van de smalspoorlijn Hakone Tozan line




En de funiculair bij Gora


Materieel op de spoorlijn Kyoto – Nara, eveneens smalspoor


Treinstel in Kurashiki op de lijn naar Okayama


Tot slot nog een tram in Hiroshima



Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
    • Ipernity fotopagina
Re: 20 toen
« Reactie #17 Gepost op: 24 december 2017, 13:44:43 »
Schitterend. Vooral het type Shinkansen op de laatste foto is mooi van lelijkheid.
Groeten.
Wim van der Ent

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
    • industriële scenery
Re: 20 toen
« Reactie #18 Gepost op: 24 december 2017, 14:31:46 »
Japan - oktober 2001
We begonnen in Tokyo, van links naar rechts een serie 0, 700 en 100.
De serie 0 is sinds 2008 uit dienst en de 100 serie sinds 2012.

Je hebt wel een paar Shinkansen series door elkaar gehaald:

Op de eerste foto is de linker is een 100-serie treinstel (groen, dus bestemd voor de lijnen ten noorden van Tokyo).
De 0-serie stamt uit 1964 en heeft alleen op de Tokaido-lijn gereden (ten zuiden van Tokyo), dus met blauwe band.

De rechter is een stel uit de 300-serie.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: 20 toen
« Reactie #19 Gepost op: 24 december 2017, 15:05:54 »
Wim, bedankt! Inderdaad hoe moderner hoe lelijker, de eerdere series zijn veel stoerder.

Marc: zou kunnen,
maar volgens wikipedia is de rechter op de eerste foto een serie 100.
https://en.wikipedia.org/wiki/100_Series_Shinkansen

De 300 serie zijn de 2 op mijn derde foto volgens de wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/300_Series_Shinkansen

Groeten,
Ron

DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
    • industriële scenery
Re: 20 toen
« Reactie #20 Gepost op: 24 december 2017, 17:44:23 »
Wiki heeft nu eenmaal niet altijd gelijk.
ik heb een jaar in Japan gewoond en weet er dus wel iets van af.


In je tweede serie foto's heb je het over de "smalspoorlijn Hakone Tozan".

In Japan rijdt alleen de Shinkansen op wat wij "normaalspoor" noemen, 1435 mm.
De rest van Japan rijdt allemaal op "smalspoor", 1067 mm ("Kaapspoor"). Ook de Hakone Tozan Sen.

(NB De Engelstalige Wiki heeft het voor de Hakone Tozan Sen zelfs over 1435 mm spoorwijdte, wat zeker niet het geval is.)

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
    • Ipernity fotopagina
Re: 20 toen
« Reactie #21 Gepost op: 24 december 2017, 19:02:55 »
Het is nog wat ingewikkelder: De Hakone Tozan Tetsudo blijkt zowel kaapspoor (1067 mm) als ons normaalspoor (1435 mm)
te hebben.
In de Engelstalige Wiki staat het wat verborgen in het hoofdstuk "Description".
In de Franse versie van Wiki staat het direct wat duidelijker.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5725
  • Spoor N
Re: 20 toen
« Reactie #22 Gepost op: 25 december 2017, 16:45:45 »
Een paar oude foto's van mij uit begin 21e eeuw, gemaakt op een Hema wegwerpcamera en nu gefotografeerd met de telefoon:














N spoor, IV-V, Nederlands (plus een beetje Duits en Zwitsers).

46 *

Robert39

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: 20 toen
« Reactie #23 Gepost op: 25 december 2017, 18:06:38 »
ondanks de wegwerpcamera.... mooie platen (y)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
Re: 20 toen
« Reactie #24 Gepost op: 25 december 2017, 21:35:23 »
Zo'n wegwerpcamera, is ook een stukje tijdsbeeld ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5725
  • Spoor N
Re: 20 toen
« Reactie #25 Gepost op: 26 december 2017, 12:41:10 »
Dat wel ja, alleen was de foto niet altijd even scherp of de trein staat niet vol in beeld ondanks dat ie dat in de zoeker wel was. Of ik kan geen foto's maken.


Open dag Tilburg met sik 234 en de 6494 met schade


de 6487 in Amsterdam, zonder NS logo (in de tijd dat al het NS Cargo materieel werd voorzien van Railion logo's omdat het NS logo niet meer was toegestaan)


een kolentrein in de Westhaven tijdens de presentatie van het 1300'n boek (zie links in beeld)


Zwolle met plan V en een Railhopper


één van de laatste IRM-III stellen, vlak voor of na de 6487.


Plan U in Zutphen


De 1838 in Venlo met de IC uit Den Haag


Enkele 1600'n in Beverwijk wachtend op een nieuwe dienst.

N spoor, IV-V, Nederlands (plus een beetje Duits en Zwitsers).

46 *

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8522
Re: 20 toen
« Reactie #26 Gepost op: 05 januari 2018, 22:30:57 »
In het draadje 19 toen is er over gesproken om foto's van deze eeuw te plaatsen , daarom  start ik ook met dit draadje, wil wel wat regels voorstellen.
de regels zijn om per 10 jaar foto's te plaatsen, dus beginnen vanaf het jaar 2000 tot 2009.
bij 2020 beginnen bij het jaar 2010 enz  enz.

Is het niet handiger en simpeler om te zeggen dat foto's minimaal 10 jaar oud moeten zijn? Dan zou je op dit moment tot januari 2008 kunnen gaan. Anders kun je op 1 januari 2020 een foto plaatsen die de dag ervoor genomen is.

Materieel op de spoorlijn Kyoto – Nara, eveneens smalspoor


Apart dat daar rechts gepasseerd wordt. De foto is in ieder geval niet gespiegeld.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** **** 39

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
Re: 20 toen
« Reactie #27 Gepost op: 06 januari 2018, 10:15:52 »
"Is het niet handiger en simpeler om te zeggen dat foto's minimaal 10 jaar oud moeten zijn? Dan zou je op dit moment tot januari 2008 kunnen gaan. Anders kun je op 1 januari 2020 een foto plaatsen die de dag ervoor genomen is."

Ik snap je redenatie. Volgens mij is het wel handiger om per 10 jaar te doen vanaf 2000, vooral omdat door de opmars van het digitale er meer foto's beschikbaar zullen zijn. Zo hou je het per "blok" inzichtelijk.

Jongeren van nu of een volgende generatie kan dan in 2050/2060 makkelijker per 10 jaar bekijken wat er rondreed en daar hun tijdperk op de modelbaan op inrichten door met een druk op de knop een model te printen uit de 3D-printer.

Voor 19-toen kunnen we het denk ik zo laten. Helaas zijn er (nu nog?) minder digitale opnamen en het draadje is zo ook leuk. Zelfs als je weer eens bij pagina 1 begint met bekijken.  :laugh:

MfG, Arjan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2541
  • gewoon lekker met treinen spelen
Re: 20 toen
« Reactie #28 Gepost op: 06 januari 2018, 16:03:27 »
Hoi Arjan,

goed idee ,dus elk jaar een jaar opschuiven met 10 jaar terug  (y).


mvgr Evert en Bas

empebee

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: 20 toen
« Reactie #29 Gepost op: 07 januari 2018, 00:03:44 »
@Peter,

Als ik het goed zie ligt er verderop een wissel naar enkelspoor.
Ik heb meerdere japanse filmpjes op youtube gezien waar in dit soort situaties rechts gereden wordt.

Martin.
Koploper - MRDirect - Traintech - Digikeijs - zelfbouw