Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 11:50:17
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:35:41
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
  

Auteur Topic: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0  (gelezen 12956 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #60 Gepost op: 28 november 2021, 14:55:57 »
Af en toe een beetje bezig inderdaad. Het heeft heel lang geduurd om weer motivatie/zin te krijgen om verder te gaan. Nu het rijdt is ook weer leuker om wat te doen. Ben nog steeds druk over thema's en invulling aan het nadenken. Voor de linkerzijde van de baan is het inmiddels wel duidelijk. Het koelhuis schuift een stukje naar rechts, op de oorspronkelijke plek daarvan komt een kleine zuivelfabriek. Daar ben ik ondertussen de ruwbouw voor aan het opzetten. Een zuivelfabriek met koelhuis geeft voor wat betreft vervoer een leuke combinatie denk ik.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #61 Gepost op: 07 juli 2022, 17:35:30 »
En toen was het zo maar weer juli.... ondertussen weer wat lichte vorderingen gemaakt. Heb me over m'n airbrush block heen gezet en ben de rails gaan spuiten. Eerst alle rails en in de beurt daarna de bielzen, beiden in een andere kleur uiteraard:



Daarna de bielzen licht gedrybrushed om het houteffect meer te benadrukken:



Ondertussen had ik ook een paar potten ballast besteld en heb eerst een proefstukje voorzien van ballast om te kijken wat ik een mooie samenstelling vind. Daarvoor de verhoogde los- en laadweg deels geverfd en wat probeersels met de wheathering pencils van AK gedaan:







De ballast van Asoa is ingedruppeld met voorstrijk van de Gamma vermengd met een paar druppels afwasmiddel. Aan de voorzijde van de baan heb ik het landschap wat verhoogd en ben na een verfje begonnen met experimenteren met de matten van Lars op 't Hof. De naden tussen de verschillende matten hebben nog wat aandacht nodig.



Verder is opgeschaalde koelhuis van Artitec wat naar rechts op de baan verschoven en heb ik een eerste opzet voor een kleine melkfabriek gemaakt:



Toch nog redelijk wat progressie in een paar maanden.



Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2986
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #62 Gepost op: 07 juli 2022, 17:38:24 »
 (y)

Groet,

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #63 Gepost op: 07 juli 2022, 21:31:56 »
Ik heb volgen nu aangezet dus de komende jaren lees ik mee.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #64 Gepost op: 08 juli 2022, 10:29:09 »
Ge moet ook niet te snel werken.

Het bouwen is in vele gevallen het leukste om te doen.

Anders is het zo af (y) ;D

(Zo op de achtergrond zie ook wel een ander project op de snijmat staan wat de nodige tijd kost).

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2022, 10:30:56 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #65 Gepost op: 08 juli 2022, 17:02:26 »
Die is om de boel mee te beschieten mocht het resultaat niet bevallen van dit spoorse project  :angel:
Toch weer is wat leuke voortgang gezien hier,mag best iets frequenter trouwens   ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
« Reactie #66 Gepost op: 30 juli 2023, 20:59:04 »
En toen was het zo maar weer een keer juli.... Door allerlei andere bezigheden is er nauwelijks iets van bouwen aan het baantje terecht gekomen. Zoals in het draadje over KNZ Hengelo ook al te lezen was is m'n hobbykamer grondig onder handen genomen. Door het plaatsen van een dakkapel heb ik en veel meer bruikbare vloerruimte (stahoogte) en veel meer licht. De dakkapel is casco geplaatst en moest dus eerst afgewerkt worden. Op wat kleine dingetjes na is dat v.w.b. de hobbykamer gereed. Het bureau is naar een plek onder het raam verhuisd waardoor daar nu ook veel meer licht is. Het spoor 0 baantje verhuisde naar de andere kant van de ruimte op de plaats waar eerst het bureau stond. Gelukkig staat de hele baan op twee houten frames op wielen zodat er makkelijk mee gereden kan worden.

Tussendoor is er o.a ook nog meegebouwd aan het beursbaantje van de melkfabriek zoals dat te zien was tijdens de beurs On traXS in Utrecht. Daardoor bleef er beperkt tijd om wat aan het spoor ) baantje te doen. Toch zijn er een aantal kleinere vorderingen gemaakt, ik loop ze even langs aan de hand van een paar foto's:



De verhoogde laad en losweg heeft aan de bovenzijde een beton imitatie gekregen uit een potje van AK "terrains concrete". Door het heel licht met water te verdunnen is het makkelijk met een kwast aan te brengen. Daarna kreeg het beton een wat verweerder uiterlijk door het te behandelen met (verdunde) washes.



Aan de andere kant van het kopspoor bij de laad- en losweg heb ik een begin gemaakt met wat een tankenpark moet worden. In de tankpit komen twee of drie tanks voor opslag van chemicaliën. Aan de andere kant is losspoor met losaansluitingen voorzien. Het tankenpark is, net als de verhoogde los-en laadweg, helemaal gebouwd uit XPS plaat. De gesneden XPS platen geven van zichzelf al iets wat op een betonstructuur lijkt. Naast een laagje verf met Heki Strassenfarbe en proberen met een wash en filters is er nog niets aan gedaan.



Het landschap werd iets verder aangekleed met de matten van Lars op 't Hof en wat struikjes van MBR. Ook een eerste lichtmast heeft een plekje gevonden.



Daarnaast ballast ik ook telkens kleine stukjes. Dit houdt ongeveer gelijke tred met de overige opbouw van de baan omdat ik steeds stukje voor stukje verder bouw en nog steeds niet helemaal gepland heb hoe alles er uit komt te zien. Daarom is ook nog niet over de volledige breedte van de bielzen geballast. Voor het ballasten gebruik ik twee soorten ballast van Asoa die ik meng in een verhouding 2:1. Ik gebruik Kalkstein en Granit gemengd omdat ik de kleur dan mooier vind. Vooraf heb ik rails en bielzen in twee onbestemde kleurtjes gespoten en een drybrush uitgevoerd.

En tussen het bouwen door rijd ik af en toe ook nog wat heen en weer... ;)