Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
16 August 2025, 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Trein betrokken bij dubbel ongeval België  (gelezen 3920 keer)

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #15 Gepost op: 29 November 2017, 18:13:56 »
Voor mijn begrip: waarom kon men geen handbediende rem in de gesleepte trein activeren, zodat de trein stil zou staan totdat de normale remleiding geinstalleerd was?

En als de gesleepte trein helemaal geen werkende remmen had, kon er dan geen wagon of loc aan de achterkant gekoppeld worden met werkende remmen?

Het lijkt me dat je er in zo'n geval alles aan doet om precies deze ongevallen te voorkomen
Mvg, Bjorn.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #16 Gepost op: 29 November 2017, 18:36:41 »
Ik denk dat de beschadigde kant niet zomaar gekoppeld kon worden vanwege de schade. Dat neemt echter niet weg dat een trein slepen die van achteren onberemd is een doodzonde bij het spoor is.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2017, 19:15:18 »
Maar dan is er toch sprake van verwijtbaar gedrag, of heb ik het mis?


Steyn

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2017, 21:32:47 »
Voor mijn begrip: waarom kon men geen handbediende rem in de gesleepte trein activeren, zodat de trein stil zou staan totdat de normale remleiding geinstalleerd was?
Dat kan altijd, of remsloffen/blokken voor de wielen. Maar dat moet je dan wel doen...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #19 Gepost op: 30 November 2017, 11:56:16 »
Maar dan is er toch sprake van verwijtbaar gedrag, of heb ik het mis?


Steyn
Zou je niet eerst even wachten tot de oorzaak van het gebeuren bekend is voordat je beschuldigingen maakt?

Wat ik elders begreep bestond de trein toen deze een aanrijding kreeg op de overweg uit 2 stellen, 6 bakken en word er geschreven in de media dat er een treinstel van 3 bakken is gaan rollen.

Dat zou betekenen dat de koppeling tussen beide treinstellen om onbekende reden ontkoppeld is geraakt.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2017, 12:01:43 door Thom »

könings

  • Gast
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #20 Gepost op: 30 November 2017, 12:56:05 »
Bij het eerdere ongeluk (waarbij het treinstel brandschade opliep), werd ook een deel van het spoor beschadigd. Langs deze kant kon dan ook geen extra wagon of lok bijgevoegd worden (afgezien van het feit dat koppelen langs deze zijde misschien niet meer mogelijk was).
Afvoeren langs deze (veiligere) kant was dus ook niet mogelijk. Daarom werd gekozen om in eerste instantie de trein in zijn geheel bergop te evacueren, daarna de spoorinstallaties al dan niet voorlopig te herstellen om dan langs die zijde het treinstel verder af te voeren. De spoorarbeiders waren daarmee bezig toen door nog onbekende oorzaak een deel van het af te voeren stel ontkoppelde, met alle gevolgen van dien. Toen een ongeval onvermijdelijk bleek, heeft men de stroom van de bovenleiding gehaald, waarschijnlijk niet om het ontsnapte deel te doen stoppen, maar meer met de intentie om electrocutiegevaar te doen inperken.
Hoe dan ook, sta maar eens in de schoenen van de betrokkenen, beslissingen moesten razendsnel genomen worden en de vraag blijft altijd in zo'n geval of je zelf een andere beslissing genomen had.
Mvg Bas

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #21 Gepost op: 30 November 2017, 13:20:48 »
Zou je niet eerst even wachten tot de oorzaak van het gebeuren bekend is voordat je beschuldigingen maakt?

Wat ik elders begreep bestond de trein toen deze een aanrijding kreeg op de overweg uit 2 stellen, 6 bakken en word er geschreven in de media dat er een treinstel van 3 bakken is gaan rollen.

Dat zou betekenen dat de koppeling tussen beide treinstellen om onbekende reden ontkoppeld is geraakt.


Zou je niet eerst even beter lezen, voordat je zo'n conclusie trekt? Ik stel een vraag, ik uit helemaal geen beschuldiging.


Steyn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #22 Gepost op: 30 November 2017, 13:24:02 »
Maar weinig ongevallen ontstaat door één enkele oorzaak/factor/handeling. vrijwel altijd is het een samenloop/ -komst van meerdere zaken die tot het incident leiden.
Alleen gedegen onderzoek kan hierover uitsluitsel geven...
Zowaar een flinke klus voor hen die dat mogen gaan uitvoeren, waarbij ik ze succes wil wensen.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2017, 20:59:35 door Eric B. Reden: Engelse ziekte genezen. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #23 Gepost op: 30 November 2017, 20:53:12 »

Zou je niet eerst even beter lezen, voordat je zo'n conclusie trekt? Ik stel een vraag, ik uit helemaal geen beschuldiging.


Steyn
Zolang er geen oorzaak vast gesteld is, kun je toch ook niet spreken over "verwijtbaar gedrag" ?