Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 22:16:21
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 22:08:26
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 22:08:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:43:41
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
  

Auteur Topic: Trein betrokken bij dubbel ongeval België  (gelezen 3970 keer)

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #15 Gepost op: 29 November 2017, 18:13:56 »
Voor mijn begrip: waarom kon men geen handbediende rem in de gesleepte trein activeren, zodat de trein stil zou staan totdat de normale remleiding geinstalleerd was?

En als de gesleepte trein helemaal geen werkende remmen had, kon er dan geen wagon of loc aan de achterkant gekoppeld worden met werkende remmen?

Het lijkt me dat je er in zo'n geval alles aan doet om precies deze ongevallen te voorkomen
Mvg, Bjorn.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3633
    • Flickr
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #16 Gepost op: 29 November 2017, 18:36:41 »
Ik denk dat de beschadigde kant niet zomaar gekoppeld kon worden vanwege de schade. Dat neemt echter niet weg dat een trein slepen die van achteren onberemd is een doodzonde bij het spoor is.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2017, 19:15:18 »
Maar dan is er toch sprake van verwijtbaar gedrag, of heb ik het mis?


Steyn

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2017, 21:32:47 »
Voor mijn begrip: waarom kon men geen handbediende rem in de gesleepte trein activeren, zodat de trein stil zou staan totdat de normale remleiding geinstalleerd was?
Dat kan altijd, of remsloffen/blokken voor de wielen. Maar dat moet je dan wel doen...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #19 Gepost op: 30 November 2017, 11:56:16 »
Maar dan is er toch sprake van verwijtbaar gedrag, of heb ik het mis?


Steyn
Zou je niet eerst even wachten tot de oorzaak van het gebeuren bekend is voordat je beschuldigingen maakt?

Wat ik elders begreep bestond de trein toen deze een aanrijding kreeg op de overweg uit 2 stellen, 6 bakken en word er geschreven in de media dat er een treinstel van 3 bakken is gaan rollen.

Dat zou betekenen dat de koppeling tussen beide treinstellen om onbekende reden ontkoppeld is geraakt.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2017, 12:01:43 door Thom »

könings

  • Gast
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #20 Gepost op: 30 November 2017, 12:56:05 »
Bij het eerdere ongeluk (waarbij het treinstel brandschade opliep), werd ook een deel van het spoor beschadigd. Langs deze kant kon dan ook geen extra wagon of lok bijgevoegd worden (afgezien van het feit dat koppelen langs deze zijde misschien niet meer mogelijk was).
Afvoeren langs deze (veiligere) kant was dus ook niet mogelijk. Daarom werd gekozen om in eerste instantie de trein in zijn geheel bergop te evacueren, daarna de spoorinstallaties al dan niet voorlopig te herstellen om dan langs die zijde het treinstel verder af te voeren. De spoorarbeiders waren daarmee bezig toen door nog onbekende oorzaak een deel van het af te voeren stel ontkoppelde, met alle gevolgen van dien. Toen een ongeval onvermijdelijk bleek, heeft men de stroom van de bovenleiding gehaald, waarschijnlijk niet om het ontsnapte deel te doen stoppen, maar meer met de intentie om electrocutiegevaar te doen inperken.
Hoe dan ook, sta maar eens in de schoenen van de betrokkenen, beslissingen moesten razendsnel genomen worden en de vraag blijft altijd in zo'n geval of je zelf een andere beslissing genomen had.
Mvg Bas

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #21 Gepost op: 30 November 2017, 13:20:48 »
Zou je niet eerst even wachten tot de oorzaak van het gebeuren bekend is voordat je beschuldigingen maakt?

Wat ik elders begreep bestond de trein toen deze een aanrijding kreeg op de overweg uit 2 stellen, 6 bakken en word er geschreven in de media dat er een treinstel van 3 bakken is gaan rollen.

Dat zou betekenen dat de koppeling tussen beide treinstellen om onbekende reden ontkoppeld is geraakt.


Zou je niet eerst even beter lezen, voordat je zo'n conclusie trekt? Ik stel een vraag, ik uit helemaal geen beschuldiging.


Steyn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7660
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #22 Gepost op: 30 November 2017, 13:24:02 »
Maar weinig ongevallen ontstaat door één enkele oorzaak/factor/handeling. vrijwel altijd is het een samenloop/ -komst van meerdere zaken die tot het incident leiden.
Alleen gedegen onderzoek kan hierover uitsluitsel geven...
Zowaar een flinke klus voor hen die dat mogen gaan uitvoeren, waarbij ik ze succes wil wensen.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2017, 20:59:35 door Eric B. Reden: Engelse ziekte genezen. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Trein betrokken bij dubbel ongeval België
« Reactie #23 Gepost op: 30 November 2017, 20:53:12 »

Zou je niet eerst even beter lezen, voordat je zo'n conclusie trekt? Ik stel een vraag, ik uit helemaal geen beschuldiging.


Steyn
Zolang er geen oorzaak vast gesteld is, kun je toch ook niet spreken over "verwijtbaar gedrag" ?