Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 08:27:24
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Martijnstein
Vandaag om 08:24:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 08:15:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Gerrit H
Vandaag om 05:02:21
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 00:03:51
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door bask185
10 November 2025, 23:12:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 November 2025, 16:11:38
  

Auteur Topic: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?  (gelezen 5847 keer)

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Gepost op: 27 November 2017, 13:30:08 »
Beste allemaal,

Ik heb een probleem met een ESU LokPilot 4 decoder. Hij doet het niet meer en ik weet nog niet waarom.

Mijn situatie: MRdirect met de MRdirect booster (gebouwd zoals in het manual staat). De DCC baanspanning heeft V+ van 20 V, V- van -20V en dus een Vpp van 40 V. Volgens de DCC standaard (S9.1 Electrical Standards) is dat toegelaten. De Vmax (+ en - deel van de amplitude) zijn +- 22V en de Vpp dus 44 V.

Ik gebruik Lenz en Uhlenbrock decoders naar volle tevredenheid in deze MRdirect digitale baan.

Recent is daar een ESU LokPilot 4 bijgekomen, die ik eerst heb getest. Na schoonmaken van de lok waar deze decoder in zit, werkte de decoder prima. CV's uitlezen, programmeren, alles deed het.

Vervolgens de analoge test met een gewone Fleischmann 14V rijtrafo (DC dubbelfasig gelijkkericht) en dat werkte ook. Conform ESU ook inderdaad met werkende max snelheid en motorregeling.

Maar, na enkele keren heen en weer rijden in deze analoge mode stopte alles. Het zijn geen vuile contacten, vuile baan en dergelijke zaken.

Ik zoek nu uit: waarom?

ESU specificeert toelaatbare decoderspanningen van 5V tot 40V. Wat niet duidelijk is: bedoelt ESU na (interne) gelijkrichting - dus het positieve deel V+ van het bipolar DCC signaal? Of bedoelen zij de Vpp?

In dat laatste geval kan mijn dan te hoge baanspanning (uiteindelijk) de decoder te veel zijn geworden. En is die daarom overleden.

Niettemin, de laatste test was met een analoge Vpp van ca. 14 V (wat in de praktijk eerder 16V is), maar dat zou in elk geval binnen de spec van ESU moeten zijn.

Vervolgens de decoder uitgebouwd en in de ESU decoder tester gezet.

Daarin en met wederom hetzelfde (PROG) tracksignaal reageert de decoder nergens meer op. Uitlezen (in PROG) mode levert voor alle CV's "0000" op.

Heeft iemand een idee, suggestie? Is mijn MRdirect DCC tracksignaal toch aan de (te) hoge kant?

Groet!

Bart
« Laatst bewerkt op: 27 November 2017, 13:32:46 door Bart Sanders »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2017, 13:37:40 »
Of bedoelen zij de Vpp?
De Vpp is een tamelijk zinloze aanduiding. Er staat op geen enkel moment een spanning van 40 volt. De aanduiding Vpp wordt alleen maar gebruikt omdat dat op een scoop makkelijk afleest.
20 volt is niet te veel, volgens de NMRA normen moet een decoder 24 volt kunnen verdragen.

O wacht, ik zie nu dat je een analoge test hebt gedaan. Die trafo levert 14V, maar dat is de effectieve waarde van de wisselspanning . De topwaarde in 1,4 maal zo veel, dus bijna 20V. Zoals je zelf zegt is de werkelijke spanning vaak hoger, en het zou kunnen dat je net boven de kritieke grens bent gekomen.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2017, 13:41:41 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1597
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2017, 13:48:36 »
Klaas, het is dubbelfasig gelijkgericht; daarin is de factor 1,4 toch al in verwerkt?

Rob

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2017, 14:15:39 »
Ligt er aan hoe je aan die 14V komt. Makkelijkste controle is meten ipv het label geloven. :angel:

Zelf heb ik nooit problemen gehad met LoPi (2, 3 en 4) op een baan met MRdirect via een Delta booster met Märklin trafo. Ook dat geeft een aardig hoge spanning van zo'n 20V a 21V RMS.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1597
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2017, 14:53:18 »
Timo, ik baseer me op de omschrijving "analoge test met een gewone Fleischmann 14 V rij trafo". Ik ken deze niet maar ga ervan uit dat het een  regelaar is met een dubbelpolige omschakelaar voor omkering van de rijrichting.

Het ligt wel voor de hand dat de trafo voor 220 V netspanning gewikkeld is en de uitgangsspanning bij de huidige netspanning ook 5% hoger is. Maar je hebt gelijk: Meten is weten.

Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2017, 15:12:31 »
Rob, je zoekt het te diep. Die 14V is de effectieve waarde van de spanning. Bij een gewone treintrafo is die niet afgevlakt. De topwaarde is 1,4 maal hoger.
Hang er maar eens een elco achter van 1000 uF en je zal zien dat de spanning omhoog vliegt.

Daarmee geef ik geen 100% zekerheid dat de decoder van Bart daardoor is overleden, maar het zou kunnen.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2017, 15:14:12 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22655
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2017, 16:08:00 »

ESU specificeert toelaatbare decoderspanningen van 5V tot 40V. Wat niet duidelijk is: bedoelt ESU na (interne) gelijkrichting - dus het positieve deel V+ van het bipolar DCC signaal? Of bedoelen zij de Vpp?

In dat laatste geval kan mijn dan te hoge baanspanning (uiteindelijk) de decoder te veel zijn geworden. En is die daarom overleden.

ESU bedoelt de maximale spanning na gelijkrichten en afvlakken. Van gelijkrichten wordt een spanning niet hoger, juist wat lager, maar wel van afvlakken van een gelijkgerichte wisselspanning. De multiprotocoldecoder is ook bedoeld voor analoog gebruik, zowel drierail als tweerail. De 40 volt is berekend op de omschakelpuls van 24 volt keer 1,4. Als het goed is wordt de decoder dus niet warm of koud van een tweerailtrafo van laten we zeggen maximaal 16 volt keer 1,4.

Een digitale spanning wordt na gelijkrichten en afvlakken nauwelijks hoger.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2017, 16:20:20 »
Een digitale spanning wordt na gelijkrichten en afvlakken nauwelijks hoger.
Sterker nog, die wordt iets lager door de spanningsval over de gelijkrichter.
Digitale spanning is een rechthoekige blokspanning, daarvoor geldt: gemiddelde waarde = effectieve waarde = topwaarde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22655
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2017, 16:23:19 »
Uit pure nieuwsgierigheid Klaas. Wat gebeurt er met een digitaal signaal met 'taktpauzen"?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2017, 16:33:10 »
Daarvan zijn de effectieve waarde en de gemiddelde waarde kleiner dan de topwaarde.
Hoeveel het verschil is hangt af van de puls-pauze verhouding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22655
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2017, 16:38:16 »
Dank u.
Was overigens off topic, omdat DCC geen taktpauzen kent.

In ieder geval moet de reguliere multiprotocol LokPilot niet stuk gaan van een gewone tweerailtrafo en ook niet van 20 volt digitale spanning.

In de praktijk wil het wel eens misgaan met een oudere drierailtrafo die voor 220 volt was bedoeld. Met de huidige maximale spanningen op het net, kan de spanning in de decoder bij een omschakelpuls dan akelig dicht in de buurt van 40 volt komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #11 Gepost op: 27 November 2017, 16:51:04 »
Met de huidige maximale spanningen op het net, kan de spanning in de decoder bij een omschakelpuls dan akelig dicht in de buurt van 40 volt komen.
Dat kon in het 220V tijdperk ook al. Toen kon de werkelijke netspanning ook al 242V worden.
De omschakelpuls was nominaal 24V, maar in werkelijkheid veel hoger. Daar kwamen ze achter toen in de beginperiode de decoders als rijpe appelen uit de boom vielen. Märklin heeft toen een omruilactie opgezet onder het mom van de verhoogde netspanning, maar dat was naar mijn mening een rookgordijn om de werkelijke reden te verhullen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2017, 18:26:55 »
soms wordt ook de trafo/omvormer vergeten.Als die uit het tijdperk van de 220 volt stamt dan geeft die nu wel een hogere secundaire spanning af.Getest met een oude en nieuwe marklin trafo en dat scheelt een pak op de omschakelpuls.Die is dan plots een stuk hoger dan 24 volt. Bij gelijkspanning zou dat mss wel geen probleem mogen zijn want daar heb je geen omschakelpuls.

Ps overgenomen uit de toegelaten normen in Belgie : Dat wil zeggen dat er op ieder ogenblik een spanning tussen 217V en maar liefst 253V aanwezig mag zijn.
Greetings,salutations,groetjes,

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6882
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2017, 19:01:40 »

soms wordt ook de trafo/omvormer vergeten.Als die uit het tijdperk van de 220 volt stamt dan geeft die nu wel een hogere secundaire spanning af.


Dat is het bekende broodje aap verhaal. Die verhoging is marginaal.

Het probleem van de oude blauwe trafo's was de hoge tolerantie op de omschakelpuls.

Gr, Ben.

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #14 Gepost op: 28 November 2017, 11:02:01 »
Mijn heren!

Dank voor jullie meedenken! Ik zal de Fleischmann gelijkstroomtrafo met de scoop even opmeten. Nominaal is dat 14V dubbelfasig gelijkgerichte gelijkstroom, zonder afvlakelko('s). Daar maakt het Van Meekeren systeem zo handig gebruik van voor een optrek- en afremcurve d.m.v. faseaansnijding. Maar, ook off-topic....

Ik hou jullie op de hoogte!

Nog niemand heeft echter een oordeel gegeven over de LoPi decoder zelf. Omdat ik nu "0000" uitlees, is die dan definitief overleden of heeft een reset op CV8 misschien toch noch zin? Enfin, probeer ik ook even uit.

Stay tuned....

Groet,
Bart