Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27

Poll

Bestaat het perfekte digitaal systeem?

Controlecenter?
14 (38.9%)
Pc?
22 (61.1%)

Totaal aantal stemmen: 30

  

Auteur Topic: digitaal voor beginners????????  (gelezen 9252 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #15 Gepost op: 01 augustus 2006, 23:39:46 »
Citaat van: FredS
Een gebruikersvriendelijk programma heeft geen handleiding nodig om er het eerste begin mee te maken....
....Of heb jij wel de handleiding nodig om met een willkeurig auto te rijden, een video af te spelen, of een brief te typen met bijvoorbeeld Word.

Auto rijden kost de gemiddelde bestuurder 25 lessen van een uur
De aller eerste keer dat je een pc opstart in je leven kost het je geruime tijd om Words uberhaupt te vinden. en dan moet je nog beginnen met het typen!
En een video afspelen? Hoeveel met name oudere zullen het nooit leren?

Mijn punt is, alles moet je leren en leren kost tijd.
Sommige dingen snap je sneller b.v. door voorkennis of handigheid maar leren zal je toch moeten.
Als je ergens voor wilt gaan zoals jij voor Railroad & Co (misschien heeft het geld gekost. Dat kan een extra drijfveer zijn om het te willen begrijpen) snap je het sneller dan iemand die er geen fluit om geven kan.
Kortom je zal er je zelf altijd in moeten verdiepen en dan natuurlijk het liefst in iets dat je leuk vind en makkelijk gaat door voorkennis.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

SVT137

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • SVT137
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #16 Gepost op: 02 augustus 2006, 08:27:16 »
Kortom je zal er je zelf altijd in moeten verdiepen en dan natuurlijk het liefst in iets dat je leuk vind en makkelijk gaat door voorkennis.

Ik ben het toch eens met Fred. Koploper is een geweldig mooi programma met heel veel functies, maar het is niet echt gebruikersvriendelijk. Je moet o.a. veel te veel parameters invoeren voor dingen die computer kan uitrekenen door logisch te beredeneren. Ik heb zelf flinke voorkennis (denk ik) met de computer, ik schrijf m'n eigen computerprogramma's, maar Koploper vind ik echt niet duidelijk. Voorderest is het wel een programma met vele mogelijkheden.

Ontopic:

Ik zit nu zelf te denken aan een hybride oplossing voor m'n treinbaan dadelijk.
De treinbaan zal zich vooral rond een station vestigen. Ik wil het schaduwstation en de paradebaan geautomatiseerd maken met de computer, maar het station wil ik helemaal zelf besturen. Het besturingpaneel van het station wordt ingelezen en bijgehouden door een eigen computer programma, zodat de computer alle logica afhandeld (blokbeveiliging, e.d.).

-Fred
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #17 Gepost op: 02 augustus 2006, 09:16:40 »
Als analoog-rijder :D volg ik de discussie al een poosje, maar als ik alles zo lees is het voor een beginner nou niet iets wat je even op je baan installeerd. Vandaar natuurlijk al die vraagtekens.
Ik denk dat ik nog even wacht maar blijf dit topic wel met grote interesse volgen.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #18 Gepost op: 02 augustus 2006, 11:19:51 »
Beste JaJo
Iedere digitale modelbouwer is ooit een beginner geweest met digitale zaken.
Dus als je het echt wilt moet je gewoon in "het diepe" springen en kijken hoe je het red ;)
Natuurlijk staan er een hoop badmeesters bij in de vorm van mensen die er intussen wel ervaring mee hebben.
Je moet er gewoon wat voor voelen en willen doen dan komt de rest vanzelf..

En klein beginne met een lokmuis of iets anders simpels, vind ik tot nog toe de beste tip. Ookal ben ik zelf met een IB begonnen.


m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #19 Gepost op: 02 augustus 2006, 12:01:14 »
JaJo

Ik adviseer je om eens het artikel over digitaal te lezen in de encyclopedie.
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec108/sec110
Wellicht dat het een paar vraagtekens kan doen verwijderen.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #20 Gepost op: 02 augustus 2006, 13:19:07 »
Het ideale digitale systeem heb ik nog niet gevonden, en of het wel bestaat? Iedereen heeft natuurlijk zijn eisen en wensen dus een algemeen ideaal zal wel onmogelijk blijken.
Waar ik tegen aanloop bij digitale systemen is het volgende:
Kleine centrales, zoals Mobile station, Lokmaus, zijn geschikt voor een beperkt aantal treinen onder directe controle. PC-gebaseerde systemen hebben mijns inziens het nadeel dat ze niet flexibel zijn, van elke lok moet bekend zijn waar deze is, wat het adres is enz. Even een lok erbij zetten is niet eenvoudig en voor een extra spoor moet de layout aangepast worden, dus b.v. niet geschikt voor module banen. Er zijn wel ontwikkelingen die dit versimpelen, b.v. automatisch aanmelden, maar ik vind het niet nog gebruikersvriendelijk.

Waar de meeste modelspoorders volgens mij naar zoeken is een flexibel digitaal systeem dat vergelijkbaar is met een analoge baan met blokbeveiliging. En ook voor b.v. een modulebaan te gebruiken is zonder uren tekenwerk. Mijns inziens een centrale (Ecos achtige -komt er denk ik het dichtste bij- of PC -MR Direct achtige- maakt niet uit). De centrale voedt elk blok via een module, deze module krijgt direct van naastliggende blokken een bezetmelding. Komt er een bezetmelding van een naastliggend blok of een blok verder, regelt deze module de snelheidsinformatie van elk lokadres dat in de richting van een bezet blok rijdt (het ideale digitale systeem zal wel een goed te definiëren rijrichtingsparameter moeten hebben, anders kom je nooit het blok meer uit) terug naar stop of langzaam, een contact (diverse soorten zouden moeten kunnen met slechts enkele componenten) vlak voor een sein kan dan b.v. de stopplaats aangeven. Ook handmatig of via een PC een stop signaal geven aan een blok zou moeten kunnen.
Standaard handregelaars kunnen, vergelijkbaar met een ESU EcoSniffer, op de centrale/PC worden aangesloten om zo elke lok te bedienen d.m.v. het lokadres. Omdat wellicht in een modulaire baan niet alle lok adressen bekend zijn, zou daar de handregelaar direct op de blokmodule kunnen worden aangesloten waarbij elke wijziging voor alle adressen geldt, b.v. de snelheid van adres 1 dat de handregelaar regelt wordt toegepast op alle lokadressen die van de centrale komen en werkt zo op elke lok in dat blok.

Het is dat ik zelf niet zo'n goede programeur van software en microprocessors ben........
Wellicht dat Dinamo met DCC ondersteuning nog wel eens het dichtste in de buurt van mijn ideale digitale systeem kan komen.

Albert
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2006, 14:55:08 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #21 Gepost op: 02 augustus 2006, 13:35:42 »
Albert,

Je zou  eens moeten weten hoezeer ik met dezelfde gedachte dwaal  :o
Sterker nog, ik wil het ook gaan realiseren, alleen heeft deze kip dat ei nog niet geheel uitgebroed.
Wel voor de analoge baan moet ik zoiets opzetten, das véél simpeler dan bij digitaal.
Als er méér mensen zijn die zoiets aanspreekt, meld dit eens hier. Hoe meer ideeën hoe meer je zo'n systeem kunt ontwikkelen voor een grote groep mensen.
Alles is mogelijk, de vraag is vaak alleen de kostprijs, die wil ik graag bereikbaar houden voor elke beurs.



Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #22 Gepost op: 02 augustus 2006, 13:43:57 »
Hier nog één. Wil eigenlijk een Roco-joystick aansluiten op een IB (zie ook ander draadje), maar dan dien je inderdaad zoiets als een EcoSniffer te hebben. Heb me al een beetje zitten verdiepen in Loconet en XpressNet, maar ondanks voor mijn interesse voor elektronica is het toch niet helemaal mijn ding. Maar ik zie zeer zeker het nut van een Sniffer om aan te sluiten op Loconet of XpressNet, zo heb je de mogelijkheid om zo'n beetje elke regelaar aan te sluiten op elke centrale. De prijs hoeft niet zo hoog te zijn denk ik, maar het is meer de ervaring die je nodig hebt om zo'n pic/atmel te programeren.

Grtz Henk
K.Bay.Sts.B

Dirkske

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #23 Gepost op: 02 augustus 2006, 18:47:17 »
Hoi modelspoorders,

Ik heb al jullie respons(waarvoor mijn dank) grondig door gelezen.
Wat ik al weet is dat het (voorlopig) geen pc-sturing zal worden.
Na zelf ook wat zoekwerk verricht te hebben ben ik van oordeel dat de "lenz-90" startersset voor mij aantrekkelijk is.
Het is in de eertste plaats de bedoeleing om alleen mijn loc's digitaal te sturen en wat seinen betreft: dat moet ik later nog bekijken want die heb ik voorlopig nog niet op mijn baan staan.
Mijn wissels blijf ik mechanisch bedienen(Heb ik gemaakt met het oude binnenwerk van de lasslang van een half automatische laspost).
Dus het gigitale tijdperk is voor mij dit jaar zeker nog niet haalbaar.

Grtjs Dirk and thanks ;)
Je eigen baan, je eigen wereldje.

Grumpy

  • Een tevreden Märklin Digitaal rijder.
  • Offline Offline
  • Berichten: 111
  • Oost-Souburg.
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #24 Gepost op: 02 augustus 2006, 23:37:11 »
Beste Dirk,
Het is begrijpelijk dat je door de respons een klein beetje gaat bibberen.
Er staan dingen in die een "overstapper" kan onmoedigen.
Het zijn stuk voor stuk allemaal de persoonlijke ervaringen van onze mede hobbyisten.
Ik zeg niet dat het opzet is en dat het zo is.

Maar laat ik dan mijn persoonlijke mening volledig maken en afsluiten met: Maak de stap en ondeling wordt je wel geholpen via dit forum en andere forums.
Dus het is allemaal te doen.

Ik ga er altijd maar van uit als ik iemand iets probeer bij te brengen, denk eens terug aan de tijd toen wij leerde schrijven, dat ging lettertje voor lettertje en nu wij op een bepaalde leeftijd zijn,  zouden wij alles in 1 dag willen leren en weten, en ja, dat gaat nu eenmaal niet.

Nieuwe technieken aanleren kost nu eenmaal tijd, het is niet anders.
Het hangt van persoon tot persoon af hoeveel tijd deze erin kan en wil steken.

Maar ik respecteer de meningen van de anderen en jouw beslissing.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny



jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #25 Gepost op: 03 augustus 2006, 09:10:01 »
Hallo Dirk,
Ik wil je mijn ervaringen melden waar je hopelijk wat aan hebt. Ongeveer 2 jaar geleden ben ik voorzichtig op het digitale pad gegaan.  Omdat ik geen idee had wat het zou in kunnen houden heb ik alle informatie die er te vinden was verzameld. Om de start kosten te drukken leek MRdirect een goede optie. Samen met een Conrad booster en een decoder met NEM stekker was ik nog geen 100 euro kwijt. Het programmeren van een decoder is een avontuur op zich. De loc reed prima en daarom ben ik verder gegaan met het zelf inbouwen van decoders. Daarna volgde 3 Littfinski wisseldecoders een keerlusmodule en 2 S88 bezetmelders.
Zonder technische opleiding maar met de nodige handigheid en vooral veel tijd kan iedereen het digitale gebeuren onder de knie krijgen.
Hoever je daarmee gaat is vooraf moeilijk te bepalen maar dat weet je bij geen enkele hobby. Veel succes.
Jan   

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #26 Gepost op: 03 augustus 2006, 16:34:11 »
zelf een geautomatiseerd systeem maken voor mijn analoge baan staat ook al tijd in de planning maar omdat ik nog steeds niet een goede baan kan bedenken schiet dat dus niet erg op.

Heb al wel een module bedacht met een pic processor en reed contacten, die een trein op een neer laat pendelen. Zelf kan ik wel goed omgaan met microprocessoren en programmeren dus het grootste probleem ligt nu bij het bedenken van een baan  ???

Heb ook ergens een site gezien waar het hele dcc protocol staat uitgelegd en met zelfbouw decoders maar die kan ik zo snel niet weer vinden.

Zelf sta ik nu ook op het punt van wel digitaal/niet digitaal want ik heb nu aardige verzameling locs al dus digitaal zou makkelijk zijn maar het word er ook aardig prijzig mee omdat in geen enkele loc decoders zitten. De meeste zijn al wel voorbereid maar toch..

Dirkske

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #27 Gepost op: 04 augustus 2006, 05:25:08 »
Is er toevallig iemand die werkt met ,of vertrouwd is met, de "Lenz-90" instapset.
Lijkt mij ok om mee te beginnen.

Ps:klopt het dat bij een digitale baan altijd wisselstroom op de rails staat en geen gelijkstroom????
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2006, 10:31:30 door dirk »
Je eigen baan, je eigen wereldje.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #28 Gepost op: 04 augustus 2006, 11:10:53 »
klopt het dat bij een digitale baan altijd wisselstroom op de rails staat en geen gelijkstroom????

Ja/Nee. het is een Digitale spanning. Dit is min of meer vergelijkbaar met wisselspanning, maar dan wel met een véél hogere wissel freqentie, die tevens de digitale informatie bevat. De decoders filteren daar de informatie uit én maken er weer gelijkspanning van voor bijvoorbeeld de motor van de lok.
Een Märklin (wisselstroom) lok zonder decoder rijdt er als een gek van door, een gelijkstroom lok zal flink gaan brommen en mogelijk goed warm draaien!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #29 Gepost op: 04 augustus 2006, 11:21:11 »
Voor een beschrijving van de diverse soorten digitale spanning, kijk eens op mijn website.