Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 09:25:44
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04

Poll

Bestaat het perfekte digitaal systeem?

Controlecenter?
14 (38.9%)
Pc?
22 (61.1%)

Totaal aantal stemmen: 30

  

Auteur Topic: digitaal voor beginners????????  (gelezen 9243 keer)

Dirkske

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
digitaal voor beginners????????
« Gepost op: 31 juli 2006, 15:17:19 »
Ik probeer zoveel mogelijk info bij elkaar te krijgen om te starten met een digitaal systeem.
Is er een merk waarvan je kan zeggen: Die zit echt goed, prijs kwaliteit?
Er zijn nogal wat merken om digitaal te sporen, en er is soms een redelijk verschil in prijs.

grtjs Dirk. :)
Je eigen baan, je eigen wereldje.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2006, 15:45:09 »
Nou Dirk ik kan natuurlijk alleen vertellen over het systeem waarmee ik zelf werk.
En dat is een Intellibox (IB) met een PC. op de PC staan spelletjes, Beneluxspoor MSN en veel treinen foto's  ;D en Koploper!
En de prijs is Enorm! Ja de rest is nog duurder dus het zei zo, maar voor een IB ben je geloof ik 400 euro kwijt. (Ik heb er overigens wel heel veel gemak van) En de PC kost je niet zo veel. Een 4-86 of pentium 1 is voldoende en die haal je tegenwoordig uit het museum  ;D Ik Heb er wel een zwaardere voor maar dat is pure overkill en die gebruik ik dan ook voor bovenstaande dingen.
Koploper kost je niks en is daarmee zover ik weet het goedkoopste digitale aansturingsprogramma dat ik ken.
Het systeem is net als alle andere even wennen en flink oefenen, maar de mogelijkheden zijn vrijwel onbegrenst. Je kan het gebruiken voor de lampjes die je desgewenst aan en uit kan zetten zelfs als de trein heel langzaam of helemaal niet rijd. je kan ook multie tractie rijden of meerdere loc's in diverse richtingen laten rijden met maar 1 voeding (bij normale voeding ongeveer 3 a 4 treinen maar je kan ook meer voedingen aan je baan hangen) Verder kan je met koploper een hele dienstregeling maken waarbij treinen zelf aankomen vertrekken de juiste route rijden en stoppen voor een rood sein. Kortom heel veel mogelijkheden maar wel tegen een prijs. De IB (of de bijna identieke TC Twincenter van FL*) hoef je maar 1 te hebben. Ook heb je maximaal 1 PC nodig maar een PC is niet verplicht. (Zonder PC geen Koploper en dus nauwelijks/geen automatische treindiest) Trafo's en boosters heb je meer en meer nodig naar mate je "digitale stroomverbruik" omhoog gaat. Je kan altijd lampjes voor huisjes via een appart netwerk laten lopen zodat je dat kan voeden met een simpele trafo die minder kost.
Verder ben ik heel tevreden met mijn systeem het heeft nog geen storingen gehad en werkt goed. Tot nog toe is mijn beperkte hersen capaciteit de meest belemmerende factor  :-[

Wil je meer inhoudelijk dingen weten over digitaal kan je even kijken op de site van Huib Maaskant. "avontuur in miniatuur" Ook te vinden in de links lijst van BNLS

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2006, 15:49:55 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

The_Masterer

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2006, 15:50:38 »
Ik heb proef gedraaid met mrdirect op een oud pc'tje. Dit heeft dezelfde functionaliteit als de Intellibox en werkt prima. Je kunt mrdirect weer koppelen aan Koploper voor de aansturing. Zo hou je dus een aardige som geld in de knip.

Davy

  • Gast
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2006, 15:51:51 »
Er is geen ideaal digitaal systeem. Bovendien komen er veel nieuwe centrales momenteel op de markt.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2006, 15:55:42 »
Er is altijd dezelfde hoofdvraag aan beginners: wat wil je met digitaal?

Wil je alleen de treinen onafhankelijk van elkaar besturen?
Dan heb je aan een goedkoop instapsysteem, zoals de Roco lokmaus/Multimaus of de Mätrix Mobile genoeg. Die zitten in goedkope startsets en zijn los voor een paar tientjes te scoren.

Of wil je ook automatiseren, met name met behulp van de computer. Dan heb je een uitgebreider systeem als de IB, een Lenz-centrale of het Märklin central station nodig. Nog dit jaar zouden ESU en Viessmann met nieuwe uitgebreide centrales komen. Kosten, al gauw 400 tot 500 euro. Voor automatiseren is het ook nodig om wissels en seinen van decoders te voorzien en om terugmelders te plaatsen.

Weet je het nog niet, dan adviseer ik altijd om met een instapsysteem te beginnen. Dat spul is zo goedkoop, dat je je er geen buil aan kunt vallen. Kom je later tot de conclusie dat je toch wil automatiseren, dan zijn die paar tientjes al lang afgeschreven en kun je alsnog een duurdere centrale aanschaffen. De muizen van Roco zijn overigens uit te breiden totdat ze net zoveel kunnen als een uitgebreide centrale en je er inmiddels ook net zoveel geld aan kwijt bent.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Grumpy

  • Een tevreden Märklin Digitaal rijder.
  • Offline Offline
  • Berichten: 111
  • Oost-Souburg.
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2006, 09:50:07 »
Beste Dirk,

Ook ik zat enige jaren geleden met de zelfde vraag.
In die tijd dacht ik, "wat een onzin" dat digitaal.
Nou, dat heb ik geweten.

Ik ben destijds lid geworden van een modelspoorclub.
Dit raad ik iedereen aan en dan zou het nog het beste zijn als je zelf nog helemaal geen materiaal zou hebben.

De informatie die je daar dan krijgt van "ervaren" hobbyisten is enorm.
Al het materiaal en het systeem welke ik toen had werd op een vriendelijk manier de grond in geboord, en ze hadden nog gelijk ook.

Ik ben dan ook overgestapt (na tussentijdse miskopen) op màrklin digitaal.
(sorry 2 railers).
Alles wat ik toen gebruikte is dus al weer vervangen zo ook de rails.
Hoezo geld weggooien ???
Ik zie het maar als leergeld, het is niet anders en ik kan het niet meer terug draaien.

Op dit moment bestaat mijn baan uit de C-rails van màrklin, IB, pc met koploper, functiedecoder(s) en bezetmelder(s) van merken welke goed en voordelig zijn en ik ben er dik tevreden over.

Dus ja, wat je moet nemen ?????

Ik zou eerst eens rondkijken voordat je dezelfde fout maakt als dat ik gedaan heb.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny



Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2006, 10:19:52 »
Hoi Dirk,

Zelf ben ik ook niet zo lang geleden begonnen met digitaal rijden. In eerste instantie was het de bedoeling om alles met een oude PC te gaan regelen. Ik heb later een goedkope Lokmaus kunnen scoren en ben daar eigenlijk voorlopig heel tevreden over.

Als je begint moet je alles ombouwen (in ieder geval de loks) en met een lokmaus is het een kwestie van stekker in het stopcontact en rijden maar. Een PC moet altijd opstarten. Verder moet je je afvragen of je wel alles wilt gaan automatiseren (met Koploper oid). Op papier lijkt het heel leuk, maar wat wil je?

Wil je op een stoel zitten en kijken hoe je treinen automatisch volgens dienstregeling rijden en heb je veel plezier in het aanleggen van electronica onder je baan? Dan is een PC met MRDirect en een PC met koploper een goede optie. Wil je "alleen maar" je loks apart aansturen, extra functies in loks gebruiken en handmatig rijden dan is een lokmaus met conventioneel aangestuurde wissels ruim voldoende. Het scheelt een hele hoop geld en naar mijn inschatting een hoop (electro) werk.

Ik zou in ieder geval niet beginnen met een uitgebreide centrale zoals een IB.

Groet,
Tjalling

PS: Ik geloof dat het meeste al wel zo'n beetje gezegd was.
modulebaan.nl

Grumpy

  • Een tevreden Märklin Digitaal rijder.
  • Offline Offline
  • Berichten: 111
  • Oost-Souburg.
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2006, 11:09:31 »
Citaat
Als je begint moet je alles ombouwen (in ieder geval de loks)

Hier wil ik ook wel een mening over geven, nogmaals een mening.

Ook dit heb ik in het begin gedaan (locs ombouwen).
Lekker op diverse site's leuke loc's aangeschaft en maar ombouwen.
Ik vond het nogal aardig oplopen: A. aanschaf loc, B. Decoder kopen.
Opgeteldt was ik net zoveel kwijt als dat ik een nieuwe zou kopen, dus ik ben daar mee gestopt.
Het werkte toch niet zoals ik wilde.

Ik had nog locs op zolder vanuit de tijd dat ik samen met mijn vader treintjes had en wilde deze om emotionele reden hergebruiken.
Ik had er een paar van omgebouwd en deze rijden dan ook nog wel op de baan, maar toch.

Ik persoonlijk bouw niet meer om.
Als ik een leuke aanbieding zie van een dig.loc die ik graag aan mijn baan wil toevoegen koop ik die en klaar is Riny.

Maar goed dat moet een ieder voor zich weten wat hij/zij daar van denkt.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2006, 11:11:16 door Riny »
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny



RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #8 Gepost op: 01 augustus 2006, 11:46:14 »
Alles wat ik toen gebruikte is dus al weer vervangen zo ook de rails.
Hoezo geld weggooien ???
Ik zie het maar als leergeld, het is niet anders en ik kan het niet meer terug draaien.

Hoi,

Ik heb ook tig aankoopsfouten gemaakt, dankzij winkeliers met geen verstand of die alleen maar op geld uit zijn. Ik denk er het liefst niet meer bij na, maar bijna iedereen heeft waarschijnlijk geld uitgegeven aan treinenspullen, die je later niet meer kan/wil gebruiken. Meestal kwam dat bij mij door onervarenheid en de gedachte dat alles van 1 merk moest zijn... Het is inderdaad leergeld en zo probeer ik er altijd maar naar te kijken.  :)


P.s. Een beetje rare pollvraag...

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #9 Gepost op: 01 augustus 2006, 11:59:20 »
Vijf jaar geleden begon ik met een Märklin setje met Delta Control. (max 5 treintjes.. méér niet!) Dat was leuk. Al snel vond ik dat beperkt en ontdekte via internet dat de delta-control als booster gebruikt kon worden én een programma "Directtrain" dat in Pascal was geschreven. Daar ben ik mee aan de slag gegaan en dus per computer mijn baan gaan besturen.

Omdat dit allemaal in DOS draaien en ook zijn beperking had, ging ik op zoek naar andere software en ontdekte Railroad & CO. Daarvoor was echter méér nodig dan alleen de Delta Control. Een digitaal systeem zoals van Märklin of IB, daarvoor had ik het geld niet én vond ik véél te duur!!
Dus zelf maar gaan ontwikkelen en de centrale van Märklin nagebouwd.
Na een paar maanden reden mijn treinen met Railroad & CO. Om de baan te automatiseren had ik nogmaals een paar maanden nodig, om Railroad & CO te leren. Tevreden was ik er geenzinds over.

Uiteindelijke maar weer met eigen software ontwikkeling begonnen en na ruim 3 maanden had ik een aardig programma in elkaar. (Railroad Express). Wat daarbij voor mij héél belangrijk was, dat ik al die instellingen als blokken, rijwegen, routes en wat niet al méér niet wilde hebben, het moest automatisch kunnen. Met Railroad Express is dat dus ook.

Nu ruim één jaar nadat ik Railroad Express heb draaien, is de lol er helemal vanaf!
Als bezoek komt, moeten ze eerst 5 min. wachten voordat de PC is opgestart en de eerste treintjes kunnen gaan rijden.
Is er geen bezoek, dan ben ik na een half uur wel uitgekeken naar mijn automatisch rijdende treinen.
Handmatig bedienen is wel een stuk comfortabeler dan met vele andere programma's (O.a. door gebruik van een infra-rood afstandsbediening) maar het blijft lastig.

Sinds enkele maanden heb ik de PC van zolder gepleurd!!
Een schitterend mooi bedieningspaneel met knopjes en lampjes én een zelf ontwikkelde bedienings unit, besturen nu de treinen... handmatig.
Als ik op zolder kom.. KLIK schakelaar om... DRAAI... stjoek, stjoek, treintje rijdt! Niks wachten! Een wissel omzetten.. DRUK op het knopje.. KLAK om. Niks geklooi met een muis.

Door mijn presentaties op websites van hetgeen ik gemaakt had/heb, weet ik ook dat het voor vele héél moeilijk is om een baan per computer goed werkende te krijgen. De materie is vrijwel net zo komplex en talrijk als met andere computer gerelateerde zaken. Daar blikt de gemiddelde gebruiker niet meer door.

ALS je per computer wat wilt gaan doen, besef dan héél goed, dat je er vele uren mee zoet bent alvorens het alleemaal wat opleverd en dan nog, of het je zal gaan bevallen. Voor mij was het een zeepbel, die uiteindelijk is gesprongen.
Wil je alles automatisch? Of wil je toch liever zelf met je treintjes rijden, rangeren en spelen?
Bedenk ook goed, dat je met de aankoop van een IB of wat dan ook er nog lang niet bent. Wissel decoders, IB-switch, terugmelders e.d. kosten ook weer het nodige.

Een heel verhaal, eerlijk, zonder franje. Het wordt allemaal zó mooi gemaakt die computer besturing, maar de praktijk is toch heel anders.

Wat heb JIJ gedaan toen je je eerste treintje kocht?
Toch ook het rondje rails uitgelegd, treintje erop, trafo eraan en rijden! WAUW.. het rijdt.. kijk wat leuk!
Zo wil ik het nu ook weer hebben. Knopjes, lampje, regelaartje en rijden en de PC.. mooi spul voor tekstverwerking, internet of een spelletje.. maar voor mijn modelspoorbaan: "Niet meer".

Fred


BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #10 Gepost op: 01 augustus 2006, 12:11:38 »
Zo denk ik er ook over Fred! De computer klinkt leuk, maar is het nu echt leuk als alles automatisch gaat, en je zelf ook maar toeschouwer bent ???

Ik heb dan ook een Roco LokMaus 2 aangeschaft om de treinen onafhankelijk van elkaar te kunnen besturen en verder alles op de ouderwetse manier. Kan je lekker zelf met de treintjes rijden: voor mij het leukste deel van de hobby!  :P

Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

- Paul

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #11 Gepost op: 01 augustus 2006, 12:28:57 »
Beste Fred

Ik wil niet in de knoei komen met uw mening, maar met koploper kan je toch ook nogsteeds je IB gebruiken en dus handmatig rijden terweril andere treinen autoamtisch rijden of niet rijden...
En dat de computer tijd nodig heeft om op te starten...
Vind ik niet erg meestal wil ik toch eerst naar de scenery gapen om nog maar te zwijgen over de tijd die ik nodig heb om op die Verd**de zolder te komen.
Maar tijd om te leren hoe het zit heb je inderdaad zonder meer nodig!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #12 Gepost op: 01 augustus 2006, 13:00:49 »
.. maar met koploper kan je toch ook nogsteeds je IB gebruiken..

Meningen verschillen altijd.. ik geef ook slechts mijn mening/ervaring.
Koploper:
'n ramp qua gebruikersvriendelijkheid. Heb daar nooit iets werkende mee gekregen! Het zelf maken van een programma vond ik eenvoudiger  :o
IB:
voor mij véél te duur!  :'(

Grumpy

  • Een tevreden Märklin Digitaal rijder.
  • Offline Offline
  • Berichten: 111
  • Oost-Souburg.
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #13 Gepost op: 01 augustus 2006, 18:04:20 »
Koploper:
'n ramp qua gebruikersvriendelijkheid. voor mij véél te duur!  :'(

Even over koploper, betreffende gebruikvriendelijkheid, dat vind ik nog al meevallen.
Oké, een ieder ervaart dit anders, maar ik denk als je er tijd in wilt investeren, vind ik het een fijn programma.

Als je zonder ervaring aan bijv. digipet ed. zou beginnen, moet je uiteindelijk toch het programma ook doorgronden en uitpluizen.
Alles lukt nu eenmaal niet in een dag.

Door de handleiding vaak te lezen en oefenen met een testbaantje (zie mijn site) en herhalen en herhalen zul je het op een gegeven moment doorkrijgen.

Wat "veel te duur betreft", dat kan nooit op "Koploper" slaan want dat is een gratis programma en de support is ook goed te noemen, mits je de vraagstelling goed weergeeft.

Maar ik neem aan dat dit hiermee niet bedoeld wordt.

Ik werk zelf ook met koploper + IB.
Als ik zelf niet thuis ben kan mijn kleinzoon gewoon handmatig met de IB (blijven) rijden.

Zelf rijd ik niet zoveel, dat laat ik aan hem over.
Maar als de grote baan eenmaal helemaal gereed is (qua aansluitingen), zorg ik dat de wissels (wisselstraten) in de goede stand staan zodat hij zonder botsingen "handmatig" met de IB kan rijden.
Geen probleem dus.

Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny



FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: digitaal voor beginners????????
« Reactie #14 Gepost op: 01 augustus 2006, 23:26:45 »
Even over koploper, betreffende gebruikvriendelijkheid, dat vind ik nog al meevallen.
Oké, een ieder ervaart dit anders, maar ik denk als je er tijd in wilt investeren, vind ik het een fijn programma.

Als je zonder ervaring aan bijv. digipet ed. zou beginnen, moet je uiteindelijk toch het programma ook doorgronden en uitpluizen.
Alles lukt nu eenmaal niet in een dag.

Door de handleiding vaak te lezen en oefenen met een testbaantje (zie mijn site) en herhalen en herhalen zul je het op een gegeven moment doorkrijgen.

Een gebruikersvriendelijk programma heeft geen handleiding nodig om er het eerste begin mee te maken. Oké voor zéér speciale zaken is dat vaak niet mogelijk, maar de basis moet ook zonder handleiding kunnen.
Of heb jij wel de handleiding nodig om met een willkeurig auto te rijden, een video af te spelen, of een brief te typen met bijvoorbeeld Word.
Met Railroad & CO heb ik mijn gehele baan in ca. 3 weken tijd volledig automatisch gehad rijden, zonder enige handleiding. In dit opzicht is het, het beste programma wat ik kon vinden. (En ik heb er héél wat geprobeerd)

Wat alle programma's min of meer gemeen hebben; het is alles behalve automatiseren. Ik vergelijk ze graag met Word Perfect (Dos) van vroeger. Je kunt daar ook een brief meer schrijven, maar je moet er wel héél wat voor doen om het netjes op papier te krijgen. (Code in onderwater scherm zoals dat werd genoemd). Zo is het met de modelspoor programma's ook, je KUNT er je baan mee besturen, maar wel pas na het ingeven van heeel veel parameters, én na het opdoen van kennis over zaken als wisselstraten, rijwegen, routes en wat niet al meer.

Als je daar interesse in hebt, is er niets mis mee, maar voor de leek, is het geen gemakkelijke materie. Ik heb genoeg vragen gesteld gekregen, waaruit bleek dat de basis kennis over wisseldecoders e.d. nog niet eens aanwezig is. Als je niet weet dat de stekker in het stopcontact moet alvorens je de computer kunt aanzetten, hou dan maar meteen op met je informatica opleiding!!!

Een IB installeren en aan de knop draaien, is kinderspel; datzelfde doen met de computer.. een héél ander verhaal.

En met duur bedoelde ik dus alleen de IB.