Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:31:38
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 August 2025, 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
22 August 2025, 15:31:19
  

Auteur Topic: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN  (gelezen 23132 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #30 Gepost op: 04 December 2017, 17:53:05 »
Die zijn precies goed hiervoor.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #31 Gepost op: 04 December 2017, 19:44:55 »
Enige is dat je daarmee in de middenstand ook het sein kunt doven. En als ze niet dubbelpolig zijn dan kan je niet ook het spoor schakelen zodat de trein werkelijk voor rood stopt. Verder prima te gebruiken (y)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

frodo

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #32 Gepost op: 04 December 2017, 20:27:59 »
Timo , wat versta je onder dubbelpolig?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #33 Gepost op: 04 December 2017, 20:35:10 »
DPDT (Double Pole Double Throw) ofwel twee sets of individuele contacten. Of in het geval van aan-uit-aan, DPCO (Double Pole Change Over)


Timo
« Laatst bewerkt op: 04 December 2017, 20:38:19 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

frodo

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #34 Gepost op: 04 December 2017, 21:20:57 »
Mijn schakelaar is enkelpolig , dus kan hem dan toch niet gebruiken ?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #35 Gepost op: 04 December 2017, 21:46:00 »
Zoals gezegd, ligt er aan of je ook het spoor spanningsloos wilt maken. Zo nee, heb je aan enkelpolig genoeg. Zo ja, heb je die extra pool nodig.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

frodo

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #36 Gepost op: 06 December 2017, 07:16:46 »
Ik ga toch voor de drukknoppen.
Ik had ze al in huis.
 En ga dan voor de bi-stabiel relais.
Hoeveel seinen kun je schakelen op zo,n relais?
Voordat ik hier ook de verkeerde bestel , welke raden jullie aan?
Ook hier staan er zoveel op Conrad.
Trouwens de meeste hebben toch schakelaars voor wissels
En drukknoppen voor seinen?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #37 Gepost op: 06 December 2017, 08:48:40 »
Uitgaande van led seinen en een normaal relais kan je zo'n beetje oneindig seinen aan één relais hangen. Ze zullen alleen allemaal hetzelfde seinbeeld tonen ;) Met andere woorden,  één relais per seinbeeld (hoofdsein, voorsein, bedieningstableau).

Welke te gebruiken hangt een beetje af van je voeding. Aantal volts en gelijkspanning of wisselspanning (meeste willen gelijkspanning). Maar deze is prima als je gelijkspanning van tussen de 9V en 24V hebt. Je hebt dan ook dubbelpolig / twee sets met contacten dus je kunt zelfs de trein laten stoppen.

En ik zou juist zeggen dat de meeste juist drukknoppen hebben voor wissel en schakelaars voor seinen ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

frodo

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #38 Gepost op: 14 December 2017, 18:25:04 »
Goedenavond allemaal
Na viessmann 4011 en relais HFD2/012-S-L2-D hebben aangeschaft
,nu nog aansluiten, niets in het Nederlands  jammer.
Kan er toch iemand een schema maken , hoe ik dit aansluit ?
Dus travo , relais , sein , met drukknoppen.
Alvast bedankt.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #39 Gepost op: 15 December 2017, 10:18:17 »
[te vlug!]
Allereerst, heb je nog informatie over je trafo? Zoals gezegd wil het relais namelijk gelijkspanning.

Daarnaast raadt ik mensen altijd aan om wissels en andere puls gestuurde dingen los te voeden van verlichting en seinen. Dit omdat je anders het schakelen daarvan altijd terug ziet in het licht (dat even dimt).

Goed, dan beginnen we met de datasheet van het relais. Rechts onderaan pagina 3 staat een schema van je relais. Daarin zie je dat 1 en 16 een spoelpaar vormt en 2 en 15 waarbij 1 en 2 de positieve aansluiting zijn. Nu mag je kiezen of je de knopjes aan de positieve kant of de negatieve kant wilt hebben. Ik ga even uit van het laatste. Dan sluit je pin 1 en 2 aan op de V+ kant van je (wissel/impuls) voeding. En 15 en 16 gaan via een drukknopje naar V-.

Dan het sein, daarvan doe je de zwarte draad (met diode) naar de V+ van de (licht) voeding. Rood en groen gaan aan 6 en 8 van het relais. En vervolgens doe je pin 4 van het relais aan V- van je (licht) voeding. Als je de rode draad aan 6 doet, dan zet de drukknop aan pin 15 het sein op rood. Wil je vervolgens ook nog een stopsectie schakelen sluit je die aan tussen 9 en 13.


Timo

« Laatst bewerkt op: 15 December 2017, 10:31:53 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

frodo

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #40 Gepost op: 15 December 2017, 13:55:51 »
Bedankt
Ga het in het weekend uitproberen.
De travo is een oude TREIN-TRAFO van Hema , merk SIEMENS
Nummer 4AA2810
Op de travo staat , prim. 220V 50/60Hz
                             Sec.1 0-9Veff 4,8 VA
                             Sec.2 13V.   6,5 VA
Volgen mij gelijkstroom

Frodo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #41 Gepost op: 15 December 2017, 14:36:24 »
Alleen sec. 1 is gelijkspanning, sec. 2 is wisselspanning. Je zal hiervoor de rijregelaar vol open moeten zitten in één richting. Vervolgens met de multimeter even bepalen welke uitgang dan V+ en welke V- is geworden.

Ook heb je hiermee dus maar één trafo voor zowel licht als schakelen. Dit kan wel maar zal je het licht even wat zien knipperen als je schakel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

frodo

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #42 Gepost op: 15 December 2017, 18:28:45 »
De travo die dirk liet zien fleismann 6735 , is dat wel een goede.
Daar staan er zat van op marktplaats.

frodo

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #43 Gepost op: 18 December 2017, 21:16:49 »
Ik haalde gelijkstroom en gelijkspanning doorelkaar.
Alleen sec 1 is gelijkspanning , zeg je.
Maar dat is toch de aansluiting voor de treinen ?
Ik heb de sein aangesloten zoals gezegd en bij volume voluit.
helemaal naar rechts gaat het groene licht branden.
Zowel bij sec 1 als sec 2 is dat het geval.
Als ik alles aansluit zoals op schema dan doe niets het.
Maar het zal niet goed aangesloten zijn.
Hoe kan ik met multimeter zien wat V1 en V2 is?
Als je trouwen alles aansluit om te zien of het werkt ,
hoe doen jullie dat zonder te solderen ?
Als ik zeker weet dat het aangesloten is dan ga ik pas solderen.
Nu is het wel een gepriegel , of doen jullie het anders ?
En ook de vraag welke travo is het beste te gebruiken ?
Weer veel vragen , maar hopend weer op reactie,s
Alvast bedankt

Frodo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN
« Reactie #44 Gepost op: 19 December 2017, 11:50:39 »
Alleen sec 1 is gelijkspanning , zeg je.
Maar dat is toch de aansluiting voor de treinen ?
Correct, maar dat is de enige uitgang die gelijkspanning is.

Ik kan het helaas op afstand niet beoordelen. Maar wat bedoel je met V1 en V2?

Je moet wel bekijken wat de + en wat de - is. Dit doe je door zelf te kiezen wat je de + (en dus de -) wilt hebben (aangezien je met de rijregelaar zelf de polariteit kunt bepalen). Als ik de foto's bekijk heeft de trafo een blauwe en een rode aansluiting voor Sec. 1. Het is het meest logische om dan de riode voor + te nemen. Sluit hier de +/rood van de multimeter op aan de de -/zwarte draad op de  blauwe klem. Multimeter op volts DC en rijregelaar open. Geeft de meter een positieve waarde aan ben je klaar. Is het negatief draai je de rijregelaar vol de andere kant op. De waarde zal dan positief worden. Daarna weet je dat met de rijregelaar in die stand (plak hem vast ;D) dus rood als + heeft.

Als je trouwen alles aansluit om te zien of het werkt, hoe doen jullie dat zonder te solderen?
Niet ;D Gewoon draadjes er aan solderen. Eventueel eerst losse draadjes aan het relais en knoppen die je dan even in elkaar draait. Maar eigenlijk is direct solderen net zo makkelijk en de kans op fouten (kortsluiting of slechte verbinding) is een stuk kleiner. Het gepriegel gaat weg als je beter leert solderen :)

En ook de vraag welke travo is het beste te gebruiken ?
Er is geen "beste" trafo (/voeding), alleen geschikte voedingen. En deze lijkt me voor een paar seinen en relais prima. Maar zoals ik al aan gaf zou ik wel een losse voeding nemen voor de relais en voor de seinen/verlichting. En als je voor het laatste een trafo/voeding met rijregelaar voor neemt kan je ook nog eens de intensiteit naar wens aanpassen. 8)


Timo

PS. Probeer niet om de haverklap een nieuwe regel te beginnen, dat maakt het lastig leesbaar. Begin voor nieuwe dingen (/paar zinnen) liever een nieuwe alinea zoals ik hier doe. (y)
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox