Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:16:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:08:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:02:45
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 20:49:14
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
  

Auteur Topic: Helix of Helling?  (gelezen 4235 keer)

WR

  • Gast
Re: Helix of Helling?
« Reactie #15 Gepost op: 20 november 2017, 22:28:00 »
Misschien draagt deze topic nog wat bij.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75374.0.html

doniek

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Helix of Helling?
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2017, 15:09:50 »
Ik denk dat de belangrijkste vraag is, hoeveel hoogte moet je overbruggen en hoeveel rijlengte heb je daarvoor nodig.
Ik was in eerste instantie ook van plan om het makkelijk te houden en het schaduwstation vlak onder mijn baan te plaatsen, zodat ik met een kleine helling naar het baan niveau kon. Ik ben echter blij dat ik dat niet gedaan heb en ruim 30cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden heb. Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten. Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation is het fijn om wat werkruimte te hebben.
Op basis van mijn ervaring zou ik je dus adviseren om voldoende ruimte tussen het schaduwstation en je baan te houden. Vervolgens kun je kijken of je voldoende lengte hebt voor een helling en anders een helix bouwen. Het lijkt een ingewikkeld project, maar uiteindelijk stel het niet zoveel voor.
Veel succes!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Helix of Helling?
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2017, 10:23:13 »
Citaat
Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten.
Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation
Ontsporen in een schaduwstation?

Je lijkt ervan uit te gaan dat de wissels van een schaduwstation onder de bovenbaan liggen.
Dat gebeurt misschien vaak, maar dat hoeft niet perse.

Als een schaduwstation uitsluitend uit opstelsporen bestaat (al dan niet onder de bovenbaan), en de wissels van dat station ernaast in plaats van eronder liggen, is de bereikbaarheid van die wissels geen heikel punt.

Dat is een ontwerpkwestie, lijkt me, de bereikbaarheid van plekken met een verhoogd ontspoor-risico.  Inrij-wissels zijn ontsporingsgevoeliger dan de opstelsporen zelf.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Helix of helling?
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2017, 11:41:24 »
Citaat van: doniek
... ruim 30 cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden ...
Met een max helling van 3% heb je dan 10 m horizontale rijlengte nodig om zo hoog te komen. Dat is nogal wat...
« Laatst bewerkt op: 27 november 2017, 18:25:55 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Helix of Helling?
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2017, 12:49:23 »
Ik lees een hoop voors en tegens van beide.
Ga eerst eens beide situaties tekenen .
Omdat mijn schaduwstation niet veel sporen heeft kan ik er redelijk bij komen mits het niet gebruikte deel van de plaat afgezaagd word.

Mvg Rieks





Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse