Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit  (gelezen 4005 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2017, 15:35:31 »

@Henk; ja, het is inderdaad dat exemplaar  ;D





Hi Jan,

Beetje off topic:

Ik heb ook jouw verslag van deze (om)bouw van de 25.5 destijds met veel interesse gevolgd, maar uiteindelijk nooit eens het eindresultaat kunnen bekijken.
Zou jij nog een fotootje van deze loc hier willen plaatsen?

Bedankt en groet.



janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #16 Gepost op: 21 november 2017, 19:19:26 »
Ja, en inderdaad alles schoongemaakt en nieuwe koolborstels erin, en nu is t weer OK.
Ik verdenk nog het meest die olie die op het anker terecht was gekomen. Weer wat geleerd.
De loc rijdt als vanouds en kan de hellingen in de nieuwe baan met 4 4assers net aan. Dwz, met de regelaar op een stand die op de vlakke stukken een aanvaardbare topsnelheid oplevert. Als ik ' m meer geef heeft hij met de hellingen geen moeite meer maar ziet het er niet uit op de vlakke stukken. Maar daar is electronisch nog wel wat aan te doen, lijkt me (ik wil uiteindelijk toe naar een analoge besturing met Arduino's).

@Waldberg; die foto staat al in dat draadje, alleen het glas ontbreekt daar nog achter de ruiten. Dat heb ik inmiddels voor een zijde gevonden.
Maar verder is de loc daar af:


https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15293.0.html

@Henk --heb jij toevallig een artikelbenaming of nummer van dei Uehlenbrock module? dan kan ik zoeken of ze nog ergens te vinden zijn. Is wel een interessant ding.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #17 Gepost op: 21 november 2017, 19:33:08 »
Staat tegenwoordig in het archief van Uhlenbrock, zag ik.
http://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/prodarch/I000C33D-001.htm!ArcEntryInfo=0004.27.I000C33D

Iemand met wat meer elektronicakennis zou zoiets wel kunnen bedenken voor alleen het verlagen van de spanning. Is in feite een eenvoudige instelbare regelaar in de lok.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #18 Gepost op: 23 november 2017, 01:56:17 »
Sorry dat ik even inbreek, maar hebben jullie het nu over een FRU, of over iets anders?
Bij Henk's link krijg ik een akelige zwarte balk over de naam van het product.
De uitleg kan ik wel lezen, maar de produkt naam niet.

Ter vergelijk:

http://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/de/index.htm
http://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/de/archiv/
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #19 Gepost op: 23 november 2017, 02:24:06 »
Die pagina rammelt, is niet goed leesbaar.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #20 Gepost op: 23 november 2017, 05:10:16 »
Het ding heette Elektronische Getriebe en had catalogusnummer 52200. Het was zeker niet de Fru.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #21 Gepost op: 23 november 2017, 10:27:17 »
ik vroeg me af of je die 52200 kunt gebruiken in combinatie met pwm; of maakt dat dingetje z'n eigen pwm?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #22 Gepost op: 23 november 2017, 10:30:41 »
Geen idee. Ik weet niet eens hoe het ding werkt. Maar het basisidee is natuurlijk dat de snelheid in de loc nog een keer wordt geregeld en dat lijkt me met pwm inderdaad lastiger.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #23 Gepost op: 23 november 2017, 11:00:08 »
Hier de handleiding van de Uhlenbrock 52200 gevonden
Daarin staat dat de loc bij het optrekken licht kan brommen. Dat duidt er op dat hij met PWM werkt. Lijkt mij ook logisch, aangezien dat de minste warmteontwikkeling geeft.
Geen idee hoe het verder werkt.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #24 Gepost op: 23 november 2017, 11:27:28 »
Ik had die indruk uit de zin in de productomschrijving dat de module de trekkracht verbetert. De handigste electronische manier om dat mee te doen is (dacht ik) pwm.
Maar dat betekent dat de voeding gewoon pure gelijkstroom moet zijn, tweemaal pwm wordt een bende (toch?)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #25 Gepost op: 23 november 2017, 11:57:21 »
PWM moet ook worden opgewekt. Dan zou je denken dat het pas werkt bij een bepaalde minimale spanning, 5 volt of zo. Dan werkt het niet anders dan een decoder in analoge modus. Dat kan ook de reden zijn dat levering is stopgezet.

Was is bij een PMW-regelaar eigenlijk het effect van een serie diodes om de snelheid te verlagen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #26 Gepost op: 23 november 2017, 11:59:03 »
Goed punt; misschien weet Klaas een antwoord?

Ik heb zelf wel diodes in serie met zo'n CD-achtig motortje gezet en getest op pwm. Het heeft effect. Maar ik vond het niet veel, je zit zo aan 4 a 5 diodes per rijrichting om iets uit te richten.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2017, 12:04:00 door janw »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #27 Gepost op: 23 november 2017, 13:03:26 »

Het plaatje is bedonderd slecht van kwaliteit, maar dat was het in de bron ook al.

Als je even bedenkt dat die  52200 geschikt was voor zowel AC als DC, dan weet je in ieder geval dat er 12-24 volt door heen mocht gaan.
Er zitten 2 draaiweerstanden op en een condensator van 35V 470 mu, een handvol diodes, 2 kleine weerstanden, en nog wat andere zooi die onleesbaar is.

Die condensator is begrijpelijk. Uit de beschrijving valt te halen dat de trein niet abrupt stopt en wegrijdt, en de puls die de bokkesprong van analoge 3-rail locs moet voorkomen, werkt ook met een condensator goed (als je geen relais gebruikt). Er zitten wat weerstanden op, logisch want anders ontlaadt die condensator te vroeg, of laadt hij niet op.
Er zitten wat diodes op die heel goed de rol van gelijkrichter kunnen hebben gespeeld. De grootste chip, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Analoge 3-rail locs rijden goed op dc, ook met pmw (is mijn ervaring).
Maar of dit nou echt een pmw-regelaar was, betwijfel ik.

Maar je vraag is volgens mij meer: stel dit is een vorm van pmw, werkt het dan ook samen met een pmw-voeding? Ik zou niet weten wat er nog meer weg te filteren is, dus ik zou denken: ja. Want als ik de gebruiksaanwijzing volg, dan zou met die twee draaibare weerstanden het negatief effect daarvan weg te draaien zijn.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #28 Gepost op: 23 november 2017, 16:47:48 »
Quote
Dus schoongemaakt met spiritus,
unquote

Sinds ik het uit geprobeerd heb om de (koperen) collector schoon te maken met................
koperpoets, gebruik ik het nu altijd.
Tussen de drie plaatjes van de collector zitten gleufjes, die met een speld even schoon gekrast zouden moeten worden. Immers de koolborstels slijten en waar gaat dat koolborstel slijpsel zitten?
Precies in die gleufjes. Dan nieuwe koolborstels plaatsen is altijd goed, maar maak dan ook de koolborstelhouders even schoon met een stukje keukenrol papier, wat je in een puntje gedraaid hebt. Dan de koolborstel veren, na hele lange tijd worden die wat slapper. Rek ze een ietsje uit, zodat ze weer meer druk uitoefenen op de koolborstels.

Dan de vervangingsmotor. Inderdaad rechtstreeks aangesloten gaat de locomotief veel te hard. Ik heb bij een aansluit draad tien diodes ertussen gesoldeerd. Inderdaad is hierdoor het kruipvoordeel geheel verdwenen. Zonder diodes begon de locomotief bij drie volt al te rijden. Met diodes bij 7 volt, net als de 7 volt waarbij de loc met de pannenkoekmotor begon te rijden. Ja, ik heb de stroom gemeten met een voltmeter. Het voordeel van een vervangings motor is ietsje minder lawaai.

Helaas zit er op de as van de vervangings motor een plastic tandwieltje geklemd. Die kan gaan slippen. Een klein beetje bison montage kit maakt hem weer muurvast aan de as.
(Mijn hondenkop met een modeltorque motor stond stil, terwijl ik de motor wel hoorde draaien. Nu rijdt hij weer prima.)

Dan iets extra's. Vergelijk de gewichten van ongeveer even grote locomotieven van andere modeltrein merken met deze Lima 2557. De lima is de lichtste, hij zal ongeveer de helft wegen als de locomotieven van andere merken. Dus als je de locomotief verzwaard met stroken daklood, dan kan ook deze Lima 2557 met gemak hellingen van 3% op rijden met een lange sleep wagons. ;D
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit
« Reactie #29 Gepost op: 23 november 2017, 17:16:48 »
Citaat van: henk
...Was is bij een PMW-regelaar eigenlijk het effect van een serie diodes om de snelheid te verlagen?
Over een geleidende diode valt 0,7 V onafhankelijk van de stroom. Door een aantal diodes op te nemen in serie met de motor verlaag je de spanning op de motor en daarmee het vermogen. Of de rijspanning uit een PWM regelaar komt of dat het een zuivere gelijkspanning is, maakt niet uit.
Een weerstandje heeft hetzelfde effect, behalve dat de spanningsval afhankelijk is van de stroom. Als een motortje zwaarder belast wordt, trekt hij meer stroom en dan is de spanningsval ook groter waardoor hij minder spanning krijgt, dat wil je dan juist niet.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH