Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Roco 04119A reparatie  (gelezen 3201 keer)

HansCl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Roco 04119A reparatie
« Gepost op: 13 november 2017, 21:58:12 »
Ik heb een Roco loc BR01 met type nummer 04119A.
Nu blijkt de electronica, decoder in de ketel is ingebouwd.

Weet iemand hoe ik die ketel kan openen om bij de decoder te kunnen komen?



Bij voorbaat dank,
Hans


trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2017, 10:00:23 »
Beste Hans
Ik heb dan wel geen 01 maar een 03 van Roco , en daar kan de voorzijde van de ketel eraf gewipt worden, kwam ik ook toevallig achter met een decoder inbouwen. Kun je vanaf de onderkant van de ketel doen daar zat bij mij een ovaal gat onder aan de voorkant en dan vanbinnen uit eruit drukken.
Ik heb nog even op de tekening bij roco gekeken,  maar daar staat dat ook het machinisten huis een los deel is , dus ook misschien van die kant uit te bereiken.
vr groet Arie
« Laatst bewerkt op: 14 november 2017, 10:07:03 door trabiarie »

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2017, 11:53:44 »
Ketels van (oude) Roco stoomloks zijn bekend (berucht) om hun klemconstructies:
1. De cabine zit met de ketelimitatie vast in de ketel geklikt.
2. De onderzijde van de de ketel zit ook vastgeklikt in de bovenkant van de ketel.

De onderkant van de ketel heeft aan de zijde van het machinistenhuis een opstaand randje. Daarmee zit het vastgeklemd in de ketelimitatie onder het machinistenhuis.

Deze onderkant heeft dus een opening.
Nu is het de kunst met een platte schroevendraaier de onderkant zo te bewerken dat hij uit zijn klikverbinding schiet.
Dat zou moeten kunnen omdat, zoals gezegd, er een decoder ingezet is. Druk zoveel mogelijk, maar voorzichtig, naar de voorkant van de ketel. Je kunt als je naar binnen kijkt de klikverbinding wel zien zitten.

Ik weet verder niet wat je van plan bent, maar om de cabine los te krijgen moet je met twee sateprikkers de klikverbindingen (1 aan elke kant) tegelijk naar binnen duwen. Die zie je zitten als de onderkant eraf is.

Tenslotte: voordat je begint: alle leidingen op de ketel die over de onderste naad van de ketel gaan verwijderen.
Dat is dus de naad, tussen het bovenste gedeelte van de ketel en het onderste deel wat eraf moet zoals hierboven beschreven.

Als je  analoog wilt gaan rijden zou ik gewoon de draden losknippen en de decoder in de ketel laten zitten.
 
Succes
Jan.


 

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2017, 12:13:21 »
@Jan,

Waarom draden van decoder losknippen om analoog te gaan rijden ? Dan heb je een probleem als de loc bijvoorbeeld eens op een digitale clubbaan moet rijden.

Vind het slecht advies. Als het om gelijkstroom gaat; Digitale locs kunnen gewoon op een analoge baan rijden.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2017, 12:16:01 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2017, 12:34:56 »
Ruud, wij weten niet wat Hans van plan is met de decoder in zijn overigens mooie lok.

Om hem een hele hoop werk mogelijk te besparen heb ik Hans aangegeven wat ik zou doen.

Daarmee is mijn persoonlijke mening niet  als een (slecht) advies te beoordelen.   ;)

Groet
Jan
« Laatst bewerkt op: 14 november 2017, 13:03:27 door Hobojohn »

HansCl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2017, 13:10:52 »
Hallo,

Allereerst bedankt voor het meedenken en de tips. Ik ga vanavond kijken of ik er verder mee kom.

Er zit een decoder in de ketel van de lok waarvan ik het vermoeden heb, dat hij kapot is.
Daarom wil ik de decoder en eventuele andere elektronica bekijken en eventueel repareren of vervangen.



HansCl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2017, 10:12:22 »
Het is me gelukt om de decoder uit te bouwen en hij lijkt inderdaad kapot.
De cabine van de ketel kon eraf en de onderkant kon open.

Hier zijn, tot mijn spijt slechte, foto's van de decoder.
Kan iemand mij vertellen welk fabrikaat cq. type dit is.




Bij voorbaat dank,
Hans

P.S.,
Het lijkt me een Uhlenbrock decoder gezien het stikkertje


« Laatst bewerkt op: 15 november 2017, 10:22:37 door HansCl »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2017, 10:26:09 »
Lijkt mij ook, Hans. Wees een verstandige kerel en gooi er gewoon een nieuwe in. Als er iets met deze is kun je dat toch zelf niet repareren. Hoogstens proberen om, als deze nog toegankelijk is, opnieuw te programmeren.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #8 Gepost op: 15 november 2017, 11:37:46 »
Als het om gelijkstroom gaat; Digitale locs kunnen gewoon op een analoge baan rijden.
Digitaal heeft niks met gelijkstroom te maken. En het rijgedrag van een loc met decoder op een analoge baan is waardeloos.

HansCl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #9 Gepost op: 04 december 2017, 22:21:04 »
Ik heb de Roco 04119A gerepareerd met een ESU LokPilot V4 DCC decoder.
Deze lok rijdt op een Marklin baan met M-rails.

Nu heb ik er last van dat de loc ontspoort doordat het achterste geleide wiel omhoog komt in de kleine bochten van het type 5100. Deze hebben een radius van 360mm.
Zie plaatje:


Heeft iemand hier ervaring mee en weet een oplossing?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #10 Gepost op: 04 december 2017, 22:50:17 »
Zo een loc moet je niet op 36cm radius laten rijden.... dat is echt te krap. Minimaal 45 cm is beter voor deze loc :)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2017, 21:48:23 »
Ken uw klassiekers voordat u iets koopt:
http://forum.miniatur-wunderland.de/digital-software-f10/min-radius-zwingend-notwendig--t12988.html (februari 2007)
Citaat
Nun jabe ich gelesen, dass diese Lok einen Min.  Radius von 415 mm haben muß.

Märklin R1=360 mm, dus foute boel.

Met M-rails kun je weinig veranderen. Als u flex-rails reed, dan had u meer mogelijkheden om op het zelfde oppervlak te zoeken naar een maximale straal (binnen de gestelde mogelijkheden). Nu rest u niets anders dan bepaalde sporen uitsluiten voor gebruik met deze loc. Dat kan impliceren dat u overloop wissels nodig heeft voor en na bepaalde R1+R2-bogen.

Zelf gebruik ik r=400 mm als minimale boogstraal, en dat is voor deze loc ook nog steeds te weinig.

Zie overigens ook dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67973.msg3221633442.html#msg3221633442
(andere loc, zelfde probleem).
« Laatst bewerkt op: 19 december 2017, 12:15:36 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Roco 04119A reparatie
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2017, 11:33:48 »
Ik zou het niet kunnen, maar ik kan wel verzinnen hoe het zou kunnen.

Even zonder dollen: heb je een dremel of proxxon met diamantslijpschijfje, een boorkolom, een wielpers, en gereedschap om een schroefdraad te tappen? Ik niet, in ieder geval.

Zo wel, dan zou je kunnen denken aan de manier 
waarop de HAG Ae 4/7 oude stijl (HAG 140) in elkaar zit:
http://www.amiba-shop.ch/ersatzteile/hag-spur-h0/140-ae-47/1688/hag-h0-fahrschemel-einachsig-mit-raeder
http://www.amiba-shop.ch/ersatzteile/hag-spur-h0/140-ae-47/1689/hag-h0-fahrschemel-einachsig-komplett
http://www.amiba-shop.ch/ersatzteile/hag-spur-h0/140-ae-47/1695/hag-h0-chassi-beweglicher-teil-mit-rad
http://www.amiba-shop.ch/ersatzteile/hag-spur-h0/140-ae-47/4650/hag-h0-fahrschemel-einachsig-komplett

En een plaatje van deze firma:


Betekent dat je de loc op z'n kop moet leggen, de wielen moet los nemen, een stukje uit het frame moet zagen, en een schroefdraad moet tappen in het restant van het frame.
De schroef die er in moet en het loopstel kun je kopen, bijvoorbeeld bij deze firma.
De Roco wielen moet je dan overzetten. En je moet hopen dat er dan nog ruimte genoeg over blijft om deze Fahrschemel vrij  te laten draaien.

Succes!
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail