Google+
Doel:€250.00
Donaties:€58.95

Per saldo:€-191.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dieselgeluiden met functiedecoder? door NS1220
Vandaag om 11:51:15
Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag. door Martijn1974
Vandaag om 11:39:43
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door IJsselsteyn
Vandaag om 11:39:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door nkob
Vandaag om 11:07:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Harryku
Vandaag om 10:50:48
Nieuws over oud spul in Colombia door MarcNL
Vandaag om 10:39:30
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 10:35:57
Lais-decoder programmeren met multimaus en 10764 door hsloesen
Vandaag om 09:53:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 09:29:34
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 09:03:33
Raadplaatje door Wim Hesselink
Vandaag om 07:18:06
Frans diorama 1:48 door Tulpendaal
Vandaag om 07:00:18
Ferrocarril del Nordeste in Colombia door fc_del_nordeste
Vandaag om 04:18:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:03:22
CONTRANS; een werkende containerkraan in H0 door ex-DR V100
Vandaag om 02:34:56
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door IJsselsteyn
Vandaag om 00:08:07
De toekomst van de modelspoorhobby door jakeman
20 juli 2018, 23:21:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
20 juli 2018, 23:20:24
Conrad wisselaandrijving, geschikt voor Peco Elektrofrog? door NTeering
20 juli 2018, 23:13:12
Dachbodenheim in N - zijlijnstation door NS264
20 juli 2018, 23:05:56
Fleischmann locomotief hapert /trekt niet op door St00mboy
20 juli 2018, 23:04:15
  

Auteur Topic: Ervaring meegebogen wissels  (gelezen 1618 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Wel Belg, niet gek !
Ervaring meegebogen wissels
« Gepost op: 13 november 2017, 20:47:37 »
Misschien stomme vraag, maar er zijn hier een boel modeltreinbouwers die reeds een baan hebben, terwijl ik nog volop in de ontwerpfase zit.
Dus voldoende mensen met ervaring die waarschijnlijk wel iets hierover weten :

Meegebogen wissels op de modeltreinbaan.

Ze bestaan in het echt, al is het meer zeldzaamheid dan regel.

Van wat ik begrepen heb, worden ze ook de op de modelbaan liefst zoveel mogelijk vermeden, omdat ze gevoeliger zijn om wagons te ontsporen.

Wat is jullie ervaring hier mee ?
Is het effectief zo dat ze ontsporingen in de hand werken ? Of hangt het af van welk merk/model of de afbuigradius in de wissel ?
Bedankt om jullie mening/ervaring te delen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4154
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2017, 20:53:46 »
Om welk merk rails gaat het?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Bastaard

  • Offline Offline
  • Berichten: 3064
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2017, 21:29:48 »
Het kan wel, maar vaak zijn boogwissels best scherp (R1/R2) voor in een schaduw station geen probleem, in het zicht zou ik het mijden en niet met volle snelheid eroverheen want dan kan het mis gaan.

« Laatst bewerkt op: 13 november 2017, 21:44:31 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2017, 21:31:27 »
Ben van plan om te gaan werken bovengronds met Roco Line zonder bedding, in de schaduwstations met Piko A-gleis.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17337
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2017, 21:34:17 »
Hier zeven stuks Rocoline R5/R6 meegebogen wissels en daarop ontspoort niet meer of minder dan op de rest van de baan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2017, 21:59:07 »
Hier ook 7x Fleischmann + 2x Roco (en nog 1x Fm 3weg en 2x Roco Engels) en er ontspoort op die wissels niet meer dan ergens anders...
« Laatst bewerkt op: 13 november 2017, 22:01:16 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 748
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2017, 22:35:56 »
Hallo,

Meegebogen wissels hoeft geen probleem te zijn,
Neem wel zo groot mogelijke stralen.
Het allerbelangrijkste is het zeer zuiver leggen van de rails en perfecte railverbindingen te maken.

succes jandcargo

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2017, 09:20:35 »
Hier ook weinig problemen met de meegebogen wissels gehad. Wel de grotere van Roco R5/R6 gebruikt.
En zorg er voor dat de aansluiting van de andere rails goed is.
Werk zelf erg veel met flex meter rails. Alleen aansluitingen voor een wissel die vanuit een bocht komen leg ik altijd met een vast stukje bocht voor de wissel zodat de aansluiting op de wissel altijd mooi vloeiend loopt.

Gebruikte ze overal, en in mijn laatste baan ook best wel veel.

Groet,
Roelco


+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2017, 10:04:07 »
Van wat ik begrepen heb, worden ze ook de op de modelbaan liefst zoveel mogelijk vermeden, omdat ze gevoeliger zijn om wagons te ontsporen.

Wat is jullie ervaring hier mee ?
Is het effectief zo dat ze ontsporingen in de hand werken ? Of hangt het af van welk merk/model of de afbuigradius in de wissel ?

Ik rij wel met n-spoor. Ik heb ze op 1 van  mijn banen wel eens gehad. Ze waren van Roco. Het voordeel was het scheelde iets ruimte (al waren die wissels zelf dan wel heel groot). Verder was het niet zo'n succes.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2017, 15:17:22 »
Bij Märklin is het bij C-rails van belang dat de wielafstand op een as juist is. Bij 14,2 mm geen problemen (bij het rijden vanaf de 'scherpe' kant), bij 14,0 mm wel.
Märklin K-rails; analoge besturing via Pascalprogramma's, PLC-methodes, I2C-bus en digitaal

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
    • foto's op Imgur
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2017, 15:22:20 »
Op mijn jeugdbaan had ik  Fleischmann meegebogen wissels uit de 6000 serie (Modellgleis, dus best krappe bogen).
Met vnl. Fleischmann rollend materieel (van ca. voor 1980) nooit problemen gehad.

In het zich zou ik ze nu niet meer gebruiken.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11410
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2017, 15:38:15 »
Ik heb ze op mijn baan met krappe bogen (358 mm) en in het zicht. Niets mis mee, niet optisch, niet wat berijdbaarheid aangaat, mits je materieel geschikt is voor zulke krappe bogen. Alles van Fleischmann kun je er probleemloos doorheen sturen, maar er zijn merken die spullen hebben voor minimale boogstralen van 420 mm - dan gaat het met die meegebogen wissels vaak mis.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2017, 16:14:47 »
Hallo,

In mijn oude H0-modelbaan waren er een stuk of vijf Tillig Elite boogwissels met wat kleinere boogstralen verwerkt.
Op zich ging dat goed, zelfs met 303 mm. lange rijtuigen. Heel af en toe kwam het echter toch tot ontsporingen omdat ik, achteraf gezien, klaarblijkelijk toch niet secuur genoeg had gewerkt..
Een bijkomend probleem bij deze boogwissels is dat het, bij niet nauwkeurig afgesteld wielafstanden, tot iritante kortsluitingen op de wisseltongen komt. Dit kan dan m.n. voorkomen bij twee-assige wagens met een relatief lange radstand.

Om dit alle uit te sluiten heb ik in de huidige baan slechts één boogwissel verwerkt. Deze boogwissel heb ik uit een bouwpakket zelf samengesteld zodat deze exact in de bestaande situatie ter plaatse kon worden ingepast.
Wanneer de sporensituatie/ruimte het had toegelaten had ik ook deze boogwissel eigenlijk liever weggelaten.     

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #13 Gepost op: 14 november 2017, 20:56:24 »
Hi All,

Ik heb, voor de verandering, met mijn Fleischmann Profi meegebogen wissels wat minder positieve resultaten.
- Met name de drie-assige draaistellen van de Rivarossie NS 1300 wilden er wel eens uitlopen en ook de LIMA DDM
- Ze schakelen, vergeleken met de andere Profi wissels vrij zwaar en willen, zeker bij te gering schakelvermogen snel niet omgaan.
- Mijn Roco Hippel 1G, waarvan de stroomopname was verbeterd en de middenas meer speling had gekregen reed, zonder Powerpack, vrolijk de hele baan over, behalve de meegebogen wissels. Daar bleef hij op hangen. De Sik van Roco had daar dan weer geen problemen mee.

Ik gebruik ze daarom niet meer.

Overigens als je mooie meegebogen wissels in het grootbedrijf wilt zien, moet je eens met de trein naar Mechelen gaan. Het dwarse spoor waar je vlak voor aankomst overheen gaat ligt in een boog met een aantal mooie meegebogen wissels.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re: Ervaring meegebogen wissels
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2017, 23:18:57 »
Ik heb er een aantal in de baan liggen (Fleischmann model rails), geen problemen. Natuurlijk in de afbuigende stand met 40 km/h berijden :), rechtuit gewoon met volle snelheid zonder enig probleem.

quote:
- Met name de drie-assige draaistellen van de Rivarossie NS 1300 wilden er wel eens uitlopen en ook de LIMA DDM
unquote

Wisselen van assen op deze loks loste dit probleem op, in het 1300 draadje heb ik dat destijds beschreven.
Lima DDM's gaan er zowel getrokken als geduwd probleemloos door.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB