BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Falcon10 op 13 november 2017, 20:47:37

Titel: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: Falcon10 op 13 november 2017, 20:47:37
Misschien stomme vraag, maar er zijn hier een boel modeltreinbouwers die reeds een baan hebben, terwijl ik nog volop in de ontwerpfase zit.
Dus voldoende mensen met ervaring die waarschijnlijk wel iets hierover weten :

Meegebogen wissels op de modeltreinbaan.

Ze bestaan in het echt, al is het meer zeldzaamheid dan regel.

Van wat ik begrepen heb, worden ze ook de op de modelbaan liefst zoveel mogelijk vermeden, omdat ze gevoeliger zijn om wagons te ontsporen.

Wat is jullie ervaring hier mee ?
Is het effectief zo dat ze ontsporingen in de hand werken ? Of hangt het af van welk merk/model of de afbuigradius in de wissel ?
Bedankt om jullie mening/ervaring te delen.
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: Jeroen Water op 13 november 2017, 20:53:46
Om welk merk rails gaat het?

Jeroen
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: ZwolsBas op 13 november 2017, 21:29:48
Het kan wel, maar vaak zijn boogwissels best scherp (R1/R2) voor in een schaduw station geen probleem, in het zicht zou ik het mijden en niet met volle snelheid eroverheen want dan kan het mis gaan.

Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: Falcon10 op 13 november 2017, 21:31:27
Ben van plan om te gaan werken bovengronds met Roco Line zonder bedding, in de schaduwstations met Piko A-gleis.
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: henk op 13 november 2017, 21:34:17
Hier zeven stuks Rocoline R5/R6 meegebogen wissels en daarop ontspoort niet meer of minder dan op de rest van de baan.
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: 72sonett op 13 november 2017, 21:59:07
Hier ook 7x Fleischmann + 2x Roco (en nog 1x Fm 3weg en 2x Roco Engels) en er ontspoort op die wissels niet meer dan ergens anders...
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: jandcargo op 13 november 2017, 22:35:56
Hallo,

Meegebogen wissels hoeft geen probleem te zijn,
Neem wel zo groot mogelijke stralen.
Het allerbelangrijkste is het zeer zuiver leggen van de rails en perfecte railverbindingen te maken.

succes jandcargo
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: rjr op 14 november 2017, 09:20:35
Hier ook weinig problemen met de meegebogen wissels gehad. Wel de grotere van Roco R5/R6 gebruikt.
En zorg er voor dat de aansluiting van de andere rails goed is.
Werk zelf erg veel met flex meter rails. Alleen aansluitingen voor een wissel die vanuit een bocht komen leg ik altijd met een vast stukje bocht voor de wissel zodat de aansluiting op de wissel altijd mooi vloeiend loopt.

Gebruikte ze overal, en in mijn laatste baan ook best wel veel.

Groet,
Roelco

Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: +++2010*** op 14 november 2017, 10:04:07
Van wat ik begrepen heb, worden ze ook de op de modelbaan liefst zoveel mogelijk vermeden, omdat ze gevoeliger zijn om wagons te ontsporen.

Wat is jullie ervaring hier mee ?
Is het effectief zo dat ze ontsporingen in de hand werken ? Of hangt het af van welk merk/model of de afbuigradius in de wissel ?

Ik rij wel met n-spoor. Ik heb ze op 1 van  mijn banen wel eens gehad. Ze waren van Roco. Het voordeel was het scheelde iets ruimte (al waren die wissels zelf dan wel heel groot). Verder was het niet zo'n succes.
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: Martin Hornis op 14 november 2017, 15:17:22
Bij Märklin is het bij C-rails van belang dat de wielafstand op een as juist is. Bij 14,2 mm geen problemen (bij het rijden vanaf de 'scherpe' kant), bij 14,0 mm wel.
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: MarcNL op 14 november 2017, 15:22:20
Op mijn jeugdbaan had ik  Fleischmann meegebogen wissels uit de 6000 serie (Modellgleis, dus best krappe bogen).
Met vnl. Fleischmann rollend materieel (van ca. voor 1980) nooit problemen gehad.

In het zich zou ik ze nu niet meer gebruiken.
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: Ruud K op 14 november 2017, 15:38:15
Ik heb ze op mijn baan met krappe bogen (358 mm) en in het zicht. Niets mis mee, niet optisch, niet wat berijdbaarheid aangaat, mits je materieel geschikt is voor zulke krappe bogen. Alles van Fleischmann kun je er probleemloos doorheen sturen, maar er zijn merken die spullen hebben voor minimale boogstralen van 420 mm - dan gaat het met die meegebogen wissels vaak mis.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: waldberg op 14 november 2017, 16:14:47
Hallo,

In mijn oude H0-modelbaan waren er een stuk of vijf Tillig Elite boogwissels met wat kleinere boogstralen verwerkt.
Op zich ging dat goed, zelfs met 303 mm. lange rijtuigen. Heel af en toe kwam het echter toch tot ontsporingen omdat ik, achteraf gezien, klaarblijkelijk toch niet secuur genoeg had gewerkt..
Een bijkomend probleem bij deze boogwissels is dat het, bij niet nauwkeurig afgesteld wielafstanden, tot iritante kortsluitingen op de wisseltongen komt. Dit kan dan m.n. voorkomen bij twee-assige wagens met een relatief lange radstand.

Om dit alle uit te sluiten heb ik in de huidige baan slechts één boogwissel verwerkt. Deze boogwissel heb ik uit een bouwpakket zelf samengesteld zodat deze exact in de bestaande situatie ter plaatse kon worden ingepast.
Wanneer de sporensituatie/ruimte het had toegelaten had ik ook deze boogwissel eigenlijk liever weggelaten.     
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: phdirk op 14 november 2017, 20:56:24
Hi All,

Ik heb, voor de verandering, met mijn Fleischmann Profi meegebogen wissels wat minder positieve resultaten.
- Met name de drie-assige draaistellen van de Rivarossie NS 1300 wilden er wel eens uitlopen en ook de LIMA DDM
- Ze schakelen, vergeleken met de andere Profi wissels vrij zwaar en willen, zeker bij te gering schakelvermogen snel niet omgaan.
- Mijn Roco Hippel 1G, waarvan de stroomopname was verbeterd en de middenas meer speling had gekregen reed, zonder Powerpack, vrolijk de hele baan over, behalve de meegebogen wissels. Daar bleef hij op hangen. De Sik van Roco had daar dan weer geen problemen mee.

Ik gebruik ze daarom niet meer.

Overigens als je mooie meegebogen wissels in het grootbedrijf wilt zien, moet je eens met de trein naar Mechelen gaan. Het dwarse spoor waar je vlak voor aankomst overheen gaat ligt in een boog met een aantal mooie meegebogen wissels.
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: **Jelle** op 14 november 2017, 23:18:57
Ik heb er een aantal in de baan liggen (Fleischmann model rails), geen problemen. Natuurlijk in de afbuigende stand met 40 km/h berijden :), rechtuit gewoon met volle snelheid zonder enig probleem.

quote:
- Met name de drie-assige draaistellen van de Rivarossie NS 1300 wilden er wel eens uitlopen en ook de LIMA DDM
unquote

Wisselen van assen op deze loks loste dit probleem op, in het 1300 draadje heb ik dat destijds beschreven.
Lima DDM's gaan er zowel getrokken als geduwd probleemloos door.
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: Falcon10 op 15 november 2017, 07:24:13
Werd al ongerust : nauwelijks negatieve ervaringen met meegebogen wissels  ;D

Maar algemeen genomen, zijn er eigenlijk niet meer problemen mee dan met normale wissels, rekening houdend met dat je best de grootst mogelijke radius meegebogen wissels neemt zijnde R4 - R5 tot zelfs R6 en Roco heeft zelfs eentje die R9 - R10 kan.
Titel: Re: Ervaring meegebogen wissels
Bericht door: Ben op 15 november 2017, 07:47:03
De Piko A boogwissels geven kortsluiting op het puntstuk.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/907/4UIx9J.jpg) (https://imageshack.com/i/p74UIx9Jj)

Is al het nodige over geschreven op dit forum. Aflakken is een oplossing en polariseren wordt ook wel gedaan.

Gr, Ben.