Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 30622 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #75 Gepost op: 07 februari 2018, 20:03:54 »
Dankjewel Joke!
Tussendoor even verder gegaan met het interieur. Dit pand komt aan de kopse kant van het verhoogde perron.


▲ Het interieur krijgt langzaam vorm en ik ben een beetje aan het experimenteren met sfeerverlichting. Ik kan wel een ledstrip tegen het plafond plakken, maar dat staat minder gezellig.


▲ Een nadeel van gezellige schemerlampjes is dat je vanaf de buitenkant eigenlijk geen reet meer ziet van het interieur.


▲ Ik ben nogal lui bezig geweest zonder losse led's en gedoe met weerstanden. De lamp aan het plafond is een gekleurde kraal met een ledstrip boven het plafond en die schemerlamp wordt onder de vloer verlicht. Ziet er wel een beetje uit als een kamertje in een hoerenkast, maar ja hoe erg is dat?


▲ Hier heb ik een strip inder het raam gezet als een soort bouwlamp.


▲ Ik moet nog even wat aanfröbelen want dit is eigenlijk geen gezicht.


▲ Nu de ledstrip boven het raam geplakt is oogt het wat minder als een bouwlamp. Doordat in de glas-in-lood-ramen groen glas zit, wordt het felle licht wat getemperd en lijkt het wat meer natuurlijk.

   
▲ Een close-up brengt natuurlijk alle onvolkomenheden in beeld, maar vanaf kijkafstand lijkt het een bewoond pand en dat is een beetje de opzet. Ik denk dat ik hiermee wel kan leven.

Tussendoor ben ik vast bezig geweest om te verzinnen wat voor soort pand ik er rechts naast zet. Het pand van de buren mag niet teveel op dit bestaande pand lijken; dus bijvoorbeeld niet dezelfde raamkozijnen en deuren.


▲ En toen leek me dit wel bruikbaar. Het zijn eigenlijk achtergevels afkomstig van bouwpakketjes van HollandScale, daarom zien ze er ook wat saai uit. Maar in dit geval is dat niet zo erg omdat die erker voor genoeg versiering gaat zorgen. Dit pand mag alleen wel ietsje hoger anders wordt het verschil met de buren wel erg groot.


▲ Een beetje meet, snij- en plakwerk en de basis is gelegd. Naar verhouding vind ik de ramen op de begane grond nog iets te laag, dus wil ik onderaan nog wel een lijst maken, zodat de gevel nog iets hoger wordt.


▲ De raamkozijnen horen eigenlijk niet bij dit pand en ze zijn eigenlijk iets te kort, maar met wat vensterbanken past het precies. Crèmekleurig past denk ik mooi bij het houtwerk van de erker dat ik in dezelfde kleur laat.
Tot zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Station 2.0
« Reactie #76 Gepost op: 08 februari 2018, 17:05:42 »
Grote klasse!
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #77 Gepost op: 22 februari 2018, 14:45:47 »
Dankjewel Leen.
Inmiddels weer wat tijd om verder te gaan:


▲ Voor de lezers die wat later hebben ingeschakeld of geen zin hebben om helemaal terug te scrollen: ik ben op dit moment even bezig met pand 2. Als de panden 1 en 2 zo’n beetje klaar zijn, kan ik verder met de arcadebogen onder het perron.

   
▲ Het dak van de erker liep een beetje schuin af naar voren, waardoor je minder fraaie afwatering krijgt. Ik heb er dus een recht dak van gemaakt zodat ik de afvoer van het hemelwater wat netter kan wegwerken.

   
▲ Links: de eerste laag cement zit erop. Het is huidkleurige verf met een beetje zwart en als dat een nacht gedroogd is, de rest van het schilderwerk.

   


▲ Inmiddels ook de zijmuur vastgezet en in de grondverf is aan het drogen. Verder de eerste aanzet voor een dak. Achter dat grote dakraam komt nog wel een interieur, maar ik ben nog aan het verzinnen wat het wordt.
Enfin, het is nog niet echt veel maar het is een begin.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Station 2.0
« Reactie #78 Gepost op: 22 februari 2018, 14:53:45 »


Prachtig! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Station 2.0
« Reactie #79 Gepost op: 22 februari 2018, 16:03:33 »
Wim, hoe maak je die muurankers als ik vragen mag?

Ik ben er ook mee aan het prutsen maar ik zie nu dat de jouwe zo'n mooie opening hebben in de 'knoop' waar de schoot doorheen gaat.


Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Station 2.0
« Reactie #80 Gepost op: 22 februari 2018, 16:41:10 »
Het ziet er allemaal zo simpel uit maar het resultaat is echt verbluffend!  :o  Die gevel met die "huidkleurige verf met een beetje zwart", hoe heb je die dan afgeschilderd? Zijn de voegen eigenlijk de originele "huidkleurige" laag?

Met vr. groet, Martijn.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #81 Gepost op: 22 februari 2018, 17:05:55 »
Heren, mijn dank.
Wim, hoe maak je die muurankers als ik vragen mag?
Ja dat mag je. Daarvoor heet dit ook een forum.
Muurankers zelf maken vind ik nogal lastig en in de meeste gevallen vind ik (gezien de tijd dat je bezig bent) het resultaat tegenvallen.
Een tijd geleden heb ik via Marktplaats een hele zwik onderdelen gekocht van HollandScale: muren, kozijnen, gevels, deuren, dakplaten en daar zaten ook muurankers bij. Ik was wel erg blij met deze handel omdat HollandScale behoorlijk schaalgetrouw is.
Ik maak graag dingen zelf, maar als het makkelijk kan dan ga ik niet zitten prutsen. Dezelfde muurankers vind je onder andere hier: dezelfde muurankers.
Misschien wil HollandScale die muurankers ook wel los leveren.

Die gevel met die "huidkleurige verf met een beetje zwart", hoe heb je die dan afgeschilderd? Zijn de voegen eigenlijk de originele "huidkleurige" laag?
Martijn, als cement kun je ook wit met een beetje zwart gebruiken en dan krijg je een soort grijs en dat doe ik ook vaak. Huidskleur (de kleur waar je normaal Preisertjes mee schildert) geeft een iets meer zand-kleurig effect.
Die baksteenmuren hebben standaard een plastic-baksteenkleur. Die verf ik dan met een verdunde laag cement-kleur (wit met een beetje zwart of huidskleur met een beetje zwart). Doordat de verf verdund is loopt-ie mooi in de voegen en als dat dan écht helemaal droog is, ga ik er met een drybrush van rood met een beetje zwart overheen. Belangrijk is wel dat je de verf er diagonaal op veegt en niet te nat anders lopen de voegen weer vol.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Station 2.0
« Reactie #82 Gepost op: 22 februari 2018, 21:10:10 »
Aha, bedankt! (y) Als ik zover ben zal ik het resultaat ook laten zien :)


Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #83 Gepost op: 22 februari 2018, 21:56:09 »
Aha, bedankt! (y) Als ik zover ben zal ik het resultaat ook laten zien :)
Dat zou ik erg leuk vinden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station 2.0
« Reactie #84 Gepost op: 23 februari 2018, 06:07:21 »
Wim, dat huis met de erker ziet er goed uit. (y) Vooral je manier van muur kleuren bevalt me zeer.
Maar ergens vraag ik me af of zon huis werkelijk zo kan bestaan.  ??? Zulke houten erkers ken ik van Basel maar dan is het hele huis hoofdzakelijk hout of gemengd hout en baksteen. Verder vraag ik me af of er steunbalken of ijzers onder zon kerker moeten.
Gr. Joke


Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Station 2.0
« Reactie #85 Gepost op: 23 februari 2018, 12:15:39 »
Ze komen zeker wel voor. In ieder geval ook in Vlaanderen.

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/18574

De ondersteuning zal vaak steen of ijzer zijn inderdaad, maar dat hoeft niet zichtbaar te zijn.
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station 2.0
« Reactie #86 Gepost op: 23 februari 2018, 14:08:21 »
A maai,  :D Maar bij dat huis is duidelijk de betonnen steunen te zien. Verder zijn hier de erkers en het huis passend. De basis van het huis van Wim is een oerhollands grachtenhuis, die hadden wel erkers maar geen houten in mijn gevoel. Maar het intereseert me of ik daar fout lig.
Gr. Joke

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Station 2.0
« Reactie #87 Gepost op: 23 februari 2018, 14:20:21 »
Ik denk dat de erkers wel verdedigbaar zijn :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #88 Gepost op: 24 februari 2018, 13:07:29 »
Dank voor al jullie reacties.
Maar allereerst wil ik even uitleggen dat ik probeer te bouwen volgens het principe: het hád zo kunnen zijn. En dan kijk ik vooral naar een geloofwaardigheid, bouwstijl, sfeer, constructie, tijdspanne en vooral ook naar de schaalverhoudingen.

Schaalverhouding
Ik kan me best wel voorstellen dat er modelbouwers zijn die passen, opmeten en omrekenen om maar zo natuurgetrouw mogelijk te bouwen, maar ik ben een wat luie hobbyist en ik gebruik Preisertjes als maatvoering. Wèl de echte en niet de zombies die je per honderd op Marktplaats kunt kopen.


▲ Als je Preisertjes als maatvoering gebruikt dan moet je natuurlijk wel weten of dat een beetje klopt: dit Preisertje is ongeveer 21mm hoog, als ik dat in schaal 1:87 omreken dan kom ik zo’n beetje uit op 182,7cm. Nou draagt deze meneer een helm, dus laat-ie nou eens 1,80m zijn en dat komt bij mij over als een geloofwaardige maat. Ik heb me dus voorgenomen om Preisertjes als maatvoering te gebruiken. En als ze zonder bukken door een deur kunnen dan vind ik het goed genoeg.


▲ Links een pand van Faller (en of Pola) naar Noord-Duits of zo je wilt Nederlands voorbeeld. Qua maatvoering komt dat behoorlijk in de buurt. Dit soort panden hebben doorgaans wat hogere plafonds en in winkelruimtes zijn de plafonds vaak nog hoger. Het naastgelegen pand kocht ik op Marktplaats om te gebruiken als als stationsgebouw voor mijn plan om een station te bouwen met verhoogd spoor. Op de foto leek het een imposant gebouw, maar dat viel nogal tegen en als je deze twee exemplaren naast elkaar zet dan zie je gelijk dat er niks van klopt. Inmiddels ligt dit bouwwerk bij de losse onderdelen.

Geloofwaardigheid
Ik bouw geen bestaande situaties na. Ik vind het prachtig om te zien hoe anderen dat wel doen, maar die locloods die ik tot station aan het ombouwen ben, staat nergens in Nederland en dat vind ik ook prima. En dan nog even over de geloofwaardigheid van deze erker: of ze nou in wit zijn uitgevoerd, in bruin, in baksteen of in vakwerk; ik weet dat ze bestaan...  8)


▲ Over de ondersteuning valt inderdaad nog wel wat aan te merken. Op eerdere foto's waren ze niet te zien, maar ter voorbereiding had ik daarom al een paar steunbalken aangebracht. De bijbehorende steunen waren wat te groot en die heb ik dus niet gebruikt. Ik moet dus nog een paar balkjes maken die net boven de rollagen van de raamkozijnen uitkomen.
Tot zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Station 2.0
« Reactie #89 Gepost op: 24 februari 2018, 16:53:31 »
Soms worden de balken overigens ook wel in de vloer van de erker verwerkt, zodat je ze van buiten niet ziet. Dus dat kan ook altijd nog :)