Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 11:09:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:07:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door T.Spat
Vandaag om 10:48:06
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 30794 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #45 Gepost op: 26 november 2017, 01:10:29 »
Heren,
Hartelijk dank voor jullie stimulerende woorden. 


▲ Omdat deze muur vol in het zicht zit, heb ik de muur aan de binnenkant bekleed met styreen en raamkozijnen. Er zitten dus nu zowel aan de binnen- als aan de buitenkant kozijnen. Persoonlijk vind ik dat beter staan dan dat je vanaf de binnenkant tegen een laag doorzichtig plastic aankijkt.
Rechts op de foto ben ik bezig geweest met het plafond van de kaartverkoop. Daar bovenop komt de vloer van een stationsrestauratie. Aan de andere zijde, boven de fietsenstalling en de kiosk, komt een wachtruimte met toiletten. Daarom worden twee ramen aan de perronzijde geblindeerd met matglas.


▲ De zijmuren van het stationsgebouw staan inmiddels in de verf. Links de linker zijmuur waar de fietsenstalling zit en rechts de zijmuur bij de kaartverkoop.


▲ Nog even een drybrush met baksteenkleurige verf. Voor deze muren heb ik baksteenplaat van Auhagen gebruikt. Bij deze muurplaten zit er wat ongelijkheid in de bakstenen; sommige bakstenen steken een fractie meer naar buiten en als de verf helemaal droog is kun je deze plate licht opschuren, waardoor er verschil in kleur komt.


▲ De rollagen boven de ramen heb ik ook maar gelijk wat meer kleur gegeven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Station 2.0
« Reactie #46 Gepost op: 26 november 2017, 08:23:17 »
Heel mooi gemaakt.

Gr. Bert.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station 2.0
« Reactie #47 Gepost op: 26 november 2017, 12:57:28 »
Netjes gedaan tot zover.
Als je geblindeerde ramen wilt,dan kun je is kijken naar de inleg velletjes van vleeswaren.
Sommige winkels hebben mat wittige velletjes daarin zitten wat wellicht bruikbaar is ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2497
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Station 2.0
« Reactie #48 Gepost op: 26 november 2017, 14:02:09 »
Heb vandaag  het geheel door gelezen, da,s pas modelbouw of verbouw.
Dat vind ik pas mooi dat eigen bouw,altijd mooier dan een bouw pakket
Op zo,n manier heb ik mijn station Bonn ook kompleet verbouwd naar het huidige station Doornvliet
Ga zo lekker door met bouwen,dat mag ik graag zien.

Cor

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Station 2.0
« Reactie #49 Gepost op: 26 november 2017, 17:01:53 »
Dit draadje is een mooie aanwinst voor het forum. Fijn (ver)bouwverslag en het resultaat heeft een goeie sfeer. Toppie.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #50 Gepost op: 26 november 2017, 21:05:26 »
Dank voor jullie fantastisch leuke reacties.

Dat vind ik pas mooi dat eigen bouw,altijd mooier dan een bouw pakket.
Ik maak ook wel gebruik van bouwpakketten, alleen vind ik bij veel te veel bouwpakketten de schaalverhoudingen niet kloppen en dan wordt de keuze wel erg beperkt.

Als je geblindeerde ramen wilt,dan kun je is kijken naar de inleg velletjes van vleeswaren.
Sommige winkels hebben mat wittige velletjes daarin zitten wat wellicht bruikbaar is ?
Dat kan inderdaad ook. Meestal gebruik ik overheadsheet of blisterverpakking als ramen en plak dan invisible tape aan de binnenkant om er matglas van te maken.


▲ Nadat ik de rollagen van de zijmuren heb bijgewerkt, moest ik de rest van het station natuurlijk ook onder handen nemen. Alleen maar rode bakstenen is misschien wel wat saai.


▲ Deze versie geeft wel wat meer accent. de voegen moeten nog wel worden bewerkt.


▲ Ik wil het niet moeilijker maken dan het is, maar het is wel zoeken naar een geloofwaardige en natuurlijke balans. En vooral proberen om de echte wereld na te bootsen.


▲ Alle muren van het station zitten nog los en worden pas vastgezet als ik zeker weet dat alles van het interieur klaar is.


▲ Het interieur is dus ook nog een losse unit. Links boven de fietsenstalling moet nog een verdieping komen en rechts boven de kaartverkoop ook. Ik ben dus nog wel even bezig voordat het hele zaakje één geheel wordt. Inmiddels is de interieurverlichting wel aangelegd: ledstrips van de Action die op 6 volt kunnen worden aangesloten. Ik gebruik voorlopig USB-laders die met 5 volt de ledjes iets minder fel laten branden.


▲ De kiosk heeft nu dus ook verlichting. Die lichtkier bovenin komt doordat het plafond nog los ligt. Dat kan pas vastgelijmd als de achter deze kiosk gelegen fietsenboer helemaal is ingericht. De ervaring leert dat als ik te snel de boel dichtplak, ik er nooit meer bij kom.


▲ Op de foto lijkt het een zee van licht, maar het zijn maar twee ledjes; eentje boven de kaartverkoop en eentje in de ruimte er voor.


▲ Een experiment met indirect licht achter de dwarsbalk, misschien moet ik dat licht wat dimmen en verspreiden. Achter deze doorgang komt links en rechts een trap naar het eerst perron.


▲ De vraag is natuurlijk: hoeveel is er vanaf de buitenkant van te zien van de Preisertjes.


▲ En zijn de ruiten wel doorzichtig genoeg.


▲ Er zitten nog geen deuren in de hoofdingang en ik moet nog uitvinden hoeveel er dan nog in beeld blijft. En anders worden het rolluiken. De stationshal is nu nog leeg, maar wordt natuurlijk nog gevuld met allerlei zaken die in een stationshal thuis horen.


▲ Inmiddels zit bij fietsenstalling de binnenkant van de buitenmuur er ook in. Nu alleen de inrichting nog.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Station 2.0
« Reactie #51 Gepost op: 26 november 2017, 21:17:58 »
Nooit gezien, maar wat super helemaal te gek zeg. Wat een sfeer! Prachtig... Ik ben fan...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Station 2.0
« Reactie #52 Gepost op: 26 november 2017, 21:54:23 »
Ik was eerst niet zo enthousiast over de vorm en de verhoudingen van het station, maar ik zie weer dat ik niet te snel moet oordelen. Je maakt er een waar kunstwerk van (y)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Station 2.0
« Reactie #53 Gepost op: 26 november 2017, 22:59:09 »
Mooi werk Wim! Je treft er de juiste sfeer mee.
Hoe heb je die reclame op de zijmuur aangebracht? Dat ziet er zeer natuurgetrouw uit.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #54 Gepost op: 27 november 2017, 10:04:03 »
Dankuwel geren!
Ik was eerst niet zo enthousiast over de vorm en de verhoudingen van het station, maar ik zie weer dat ik niet te snel moet oordelen. Je maakt er een waar kunstwerk van (y)
Positieve feedback waardeer ik natuurlijk heel erg, maar eerlijke reacties vind ik net zo belangrijk. En daarom ben ik ook wel nieuwsgierig waarom je aanvankelijk niet zo enthousiast was. Ofwel wat is er precies veranderd dat je dat nu wel bent?

Mooi werk Wim! Je treft er de juiste sfeer mee.
Hoe heb je die reclame op de zijmuur aangebracht? Dat ziet er zeer natuurgetrouw uit.
Dankjewel Ben. Zo tussen de bedrijven door speur ik over het internet naar reclameposters en opschriften uit de periode 1950 - 1960. Ik zoek dan op grote afbeeldingen en breng ze eventueel op kleur met Photoshop en maak ze dan op maat met Adobe Illustrator.


▲ Naast die verzameling afbeeldingen maak ik zelf ook opschriften en druk ik ze af op zelfklevende A-viertjes. Doordat die opschriften en posters zelfklevend zijn hoef ik niet te knoeien met lijm.
De afbeelding op de zijmuur (rechts onder) heeft al verouderde kleuren en nadat-ie was opgeplakt heb ik met een spateltje de voegen van het metselwerk door de afbeelding heen gedrukt en daardoor lijkt het een beetje alsof het op de bakstenen is geschilderd.
Papier dat je uitsnijdt geeft altijd een wit randeje en als je goed kijkt dan heb ik bij de tweede foto een beetje verdunde zwarte verf gebruikt om die witte snijtanden weg te werken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Station 2.0
« Reactie #55 Gepost op: 27 november 2017, 10:48:02 »
Dit wordt echt een schitterend station!  (y) (y) (y)



▲ Er zitten nog geen deuren in de hoofdingang en ik moet nog uitvinden hoeveel er dan nog in beeld blijft. En anders worden het rolluiken.

In welke tijdsperiode wil je je station situeren?

Voor een Nederlands station zou ik zeker geen rolluiken toepassen. Logisch dat je de entree zo open mogelijk wilt houden om het interieur goed te zien, maar in ons klimaat zullen deuren toch echt onvermijdelijk zijn. Zeker omdat aan de andere kant van de hal de trapopgang naar perron 1 komt. Heb je dan geen deuren, maar rolluiken in de buitengevel (die dus altijd open staan als het station ook open is), dan wordt d stationshal een enorm tochtgat!

In een oudere periode zijn draaivouwdeuren wellicht een idee? Per opening aan de middensteun en bij de muur een openstaande draaivouwdeur.

Of de openingen opvullen als glazen puien met dunne kozijnen en per opening wellicht twee normale draaideuren?

In een moderner tijdperk zou je kunnen kiezen voor glazen puien met schuifdeuren.

Denk in ieder geval goed na over de kleurstelling van de deuren. Bijvoorbeeld typerend voor de jaren '70 - '90 waren de felrode brede toegangs(draai)deuren met zo'n dranger eraan.

Mijn station hoort thuis in 1974. Daarbij zie je dat alle deuren die niet tot de hoofdingang behoren nog in de oude stijl en donkergroen zijn, maar de hoofdingang twee felrode draaideuren heeft.





Jeroen
 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Station 2.0
« Reactie #56 Gepost op: 27 november 2017, 11:19:58 »
Wat een verrassing dit draadje! De titel deed iets veel moderners of iets met computers vermoeden, maar niet is minder waar. Ik heb er melding van gemaakt op de Tramfabriek facebookpagina, iedereen zou dit juweeltje moeten gaan zien. Wat ik zo mooi vind is dat je inderdaad lekker rommelig kan werken, maar wel weer op een gecontroleerde manier. Ik heb moeite om die strakheid los te laten. Dus respect!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Station 2.0
« Reactie #57 Gepost op: 27 november 2017, 13:07:25 »
Positieve feedback waardeer ik natuurlijk heel erg, maar eerlijke reacties vind ik net zo belangrijk. En daarom ben ik ook wel nieuwsgierig waarom je aanvankelijk niet zo enthousiast was. Ofwel wat is er precies veranderd dat je dat nu wel bent?
Ik vond met name de bovenkant wat uit verhouding, wat naar mijn gevoel nog extra versterkt werd door de hoge ramen die daar in zitten. Maar door je kleurgebruik (Crèmekleur van je kozijnen zou ik zo houden!), de kap, vervuiling en vooral de details brengt je station weer in balans. Nou blijft een luchtspoorstation wel iets vrij unieks in Nederland, dus is het lastig om daar echt een typisch Nederlandse draai aan te geven, maar je slaagt er wat mij betreft nu prima in (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25276
    • Pagina van klaas
Re: Station 2.0
« Reactie #58 Gepost op: 27 november 2017, 13:22:06 »
Nou blijft een luchtspoorstation wel iets vrij unieks in Nederland,
Vind je dat? Als ik alleen al naar de z.g. Oude Lijn kijk dan kom ik aan het volgende rijtje: Amsterdam Centraal, Haarlem, Heemstede-Aerdenhout, Leiden, Den Haag HS, Schiedam, Rotterdam Centraal. Allemaal stations waar de sporen hoger liggen dan de entreehal.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #59 Gepost op: 27 november 2017, 15:19:42 »
Heren,
Bedankt voor jullie positieve feedback en van jullie fantastische reacties word ik eigenlijk een beetje verlegen..
In welke tijdsperiode wil je je station situeren?
Begin vijftigerjaren, waarin een zekere somberheid in kleur en sfeer moet domineren; eigenlijk een soort troosteloze grauwheid. Het is ook een periode waar zowel stoom als diesel en electrisch materieel kan rondrijden. Alhoewel steeds meer stoom op de sloperij terecht komt.

Citaat
Voor een Nederlands station zou ik zeker geen rolluiken toepassen. Logisch dat je de entree zo open mogelijk wilt houden om het interieur goed te zien, maar in ons klimaat zullen deuren toch echt onvermijdelijk zijn. Zeker omdat aan de andere kant van de hal de trapopgang naar perron 1 komt. Heb je dan geen deuren, maar rolluiken in de buitengevel (die dus altijd open staan als het station ook open is), dan wordt d stationshal een enorm tochtgat!
Ik heb de deuren al klaarliggen, maar ik laat ze wel open..

Citaat
Denk in ieder geval goed na over de kleurstelling van de deuren. Bijvoorbeeld typerend voor de jaren '70 - '90 waren de felrode brede toegangs(draai)deuren met zo'n dranger eraan.
Mijn station hoort thuis in 1974. Daarbij zie je dat alle deuren die niet tot de hoofdingang behoren nog in de oude stijl en donkergroen zijn, maar de hoofdingang twee felrode draaideuren heeft.
In mijn tijdspanne komen ook geen huidige NS-logo’s; niet in mijn station en ook niet op het materieel.


▲ Alleen maar ouwe meuk uit de vijftigerjaren.

Wat een verrassing dit draadje! De titel deed iets veel moderners of iets met computers vermoeden, maar niet is minder waar.
De gekozen titel komt voort uit mijn vorige project: een typisch Nederlands Waterstaatsstation 4e klasse. Maar dat project heb ik voorlopig even terzijde gelegd omdat ik toch liever een station wilde bouwen aan een verhoogd spoor met een wat meer stedelijk karakter.

Citaat
Ik heb er melding van gemaakt op de Tramfabriek facebookpagina, iedereen zou dit juweeltje moeten gaan zien. Wat ik zo mooi vind is dat je inderdaad lekker rommelig kan werken, maar wel weer op een gecontroleerde manier. Ik heb moeite om die strakheid los te laten. Dus respect!
Ik voel me zéér vereerd.

Ik vond met name de bovenkant wat uit verhouding, wat naar mijn gevoel nog extra versterkt werd door de hoge ramen die daar in zitten. Maar door je kleurgebruik (Crèmekleur van je kozijnen zou ik zo houden!), de kap, vervuiling en vooral de details brengt je station weer in balans. Nou blijft een luchtspoorstation wel iets vrij unieks in Nederland, dus is het lastig om daar echt een typisch Nederlandse draai aan te geven, maar je slaagt er wat mij betreft nu prima in (y)
Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar ik wilde per se geen Nederlands station precies nabouwen omdat dat me zou beperken in mijn vrijheid. Die locloods had ik in losse onderdelen liggen om als industriële façade te kunnen dienen. Want als locloods vind ik het eigenlijk een spuuglelijk ding en met wat heen en weer geschuif kwam ik hier op. Die hoge ramen waren eigenlijk de reden dat ik op een station ben gekomen, omdat ik dan een mooie inkijk zou hebben op het interieur.

Een luchtspoor zoals jij dat noemt is volgens mij een een vaak gebruikte oplossing in stedelijke gebieden. Ik kom zelf uit Amsterdam en daar heeft niet alleen Amsterdam CS een verhoogd spoor, maar ook Amsterdam Amstel en Muiderpoort. En inderdaad wat Klaas schrijft er zijn er nog veel meer in Nederland. Wat wel jammer is is dat bij de fabrikanten van bouwpakketten geen animo bestaat om stations te produceren met een verhoogd spoor.


▲ Voor zover ik weet heeft Trix het als enige gewaagd met Station Hamburg Dammtor. Maar dat station is me te groot, te duur en te Duits. Oh ja, dan is er natuurlijk ook nog het S-bahn station van Faller, waar ik voor mijn station veel onderdelen van heb gebruikt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing