Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
Vandaag om 15:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:32:30
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 15:14:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Dave.......
Vandaag om 15:09:09
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 14:41:28
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 12:50:29
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
  

Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 34515 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #15 Gepost op: 15 November 2017, 16:08:38 »
Dank voor jullie complimenten!  (y)


▲ Het (meeste) lijstwerk zit er in. Ook heb ik links bij de fietsenstalling nog even een trap aangelegd en aan de rechterkant waar de kaartverkoop moet komen.


▲ Dat betekent dat het spul in de verf kan en zit de eerste laag  specie-kleur erop.


▲ ...en de bakstenen.


▲ De hoofdingang.


▲ Gelijk even uitproberen hoe of het staat als ik er wat trottoir. Onder leg.
Enfin, voorlopig even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: Station 2.0
« Reactie #16 Gepost op: 15 November 2017, 16:23:33 »
Hoe breng je de rode kleur vd bakstenen zo netjes aan Wim ?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Station 2.0
« Reactie #17 Gepost op: 15 November 2017, 16:33:50 »
Ziet er fraai uit! Wellicht alleen de kozijnen wit schilderen, dat zal Nederlandser staan dan geel.

Veel succes verder!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #18 Gepost op: 15 November 2017, 18:13:20 »
Bedankt voor jullie feedback!
Hoe breng je de rode kleur vd bakstenen zo netjes aan Wim ?
• Eerst schilder ik de ondergrond grijs. Ik gebruik verf van Humbrol of Revell en meng met zwart en wit. Die verf moet niet te dik zijn anders verf je de voegen dicht. Doordat ik zelf meng kan ik variaties in kleur aanbrengen. Maar je kunt ook een wat meer zandkleurige kleur gebruiken. Voordat je met de volgende laag begint moet de eerste laag wel echt helemaal droog zijn. En de verf moet mat opdrogen.
• Als de ondergrond droog is meng ik zwart met rood totdat ik baksteenkleur heb en doe met een platte penseel een drybrush (dus een vrijwel droge penseel) over de grijze laag heen. Ik bewerk dan met diagonale halen net zo lang totdat de muren met bakstenen zijn gevuld.
Maar er zijn meerdere manieren: je kunt bijvoorbeeld ook eerst de bakstenen schilderen en als die laag helemaal droog is, met een verdunde laag grijze of zwarte verf de voegen laten vollopen. Daarna met een doekje weer afvegen.


▲ Door de kleuren van je voegen te variëren kun je ook reparatieplekken maken.

Ziet er fraai uit! Wellicht alleen de kozijnen wit schilderen, dat zal Nederlandser staan dan geel.
Dat is zeker een puntje en dat heb ik achteraf ook bedacht. Maar dan moet ik alle kozijnen er weer uit halen en glas erachter vandaan trekken. Dus laat ik het maar zo.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Station 2.0
« Reactie #19 Gepost op: 15 November 2017, 20:30:34 »
Begrijpelijk dilemma Wim.

Toch zou ik het nog eens overwegen wat die kozijnen betreft. Dat glaswerk is prima te vervangen door wat ander glaswerk als het na verwijderen niet meer bruikbaar mocht zijn. Het zou zo zonde zijn als je een prachtig model bouwt, maar het gebouw toch een 'net niet' uitstraling krijgt door verkeerde kleuren. Dat doet afbreuk aan je bouwkunsten en dat is zonde.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 November 2017, 20:32:37 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #20 Gepost op: 16 November 2017, 00:53:17 »
Toch zou ik het nog eens overwegen wat die kozijnen betreft...
Ik zal het overwegen.

Tussendoor nog wat details:


▲ Het trottoir zit inmiddels vast aan de voorgevel.


▲ Een echte dakdekker zal ik wel nooit worden, maar de mensen staan in elk geval droog.


▲ Hier komt de fietsenstalling; de eerste aanzet voor dat interieur is in de maak.


▲ De hoofdingang.


▲ De rechter ingang. Hier komt de kaartverkoop.


▲ De hoofdingang.


▲ De trottoirtegels zijn van Auhagen en die zijn vrij dun, dus heb ik de stoepranden wat dikker gemaakt.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9038
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station 2.0
« Reactie #21 Gepost op: 16 November 2017, 02:00:43 »
Hoi Wim,

Wat een mooi project.

Citaat
ik hou meer van rommelig, vervallen en oud
Daar ben ik het volledig mee eens.

Maar ben wel jaloers op je tekenkwaliteit :o

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Station 2.0
« Reactie #22 Gepost op: 16 November 2017, 07:36:08 »
Prachtig, Wim. (y)

Groet,
Bas

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Station 2.0
« Reactie #23 Gepost op: 16 November 2017, 07:56:13 »
Inderdaad erg fraai!

Bij deze nog een tip (hopelijk ben ik nu wel op tijd...). Ik zou in de rechtervleugel geen kaartverkoop doen. Kaartverkoop is core business en het belangrijkste element voor de treinreis. Er moet immers geld verdiend worden.... Kaartverkoop zal je dan ook altijd bij de hoofdingang aantreffen. De loketten moeten in de looproute naar de treinen zitten.

M.i. kun je de rechtervleugel daarom beter inrichten als stationsrestauratie, bloemenkiosk of tijdschriftenwinkel, toiletten of iets dergelijks.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #24 Gepost op: 16 November 2017, 11:06:54 »
Dank voor jullie feedback!  (y)
Ik zou in de rechtervleugel geen kaartverkoop doen. Kaartverkoop is core business en het belangrijkste element voor de treinreis. Kaartverkoop zal je dan ook altijd bij de hoofdingang aantreffen. De loketten moeten in de looproute naar de treinen zitten.
Volgens mij is het  meest voorkomende probleem bij modelspoor ruimtegebrek. Fabrikanten van bouwpakketten spelen daar op in door te rommelen met de schaalverhoudingen. Als je denkt een leuk bouwpakketje gekocht te hebben, dan kom je als je de boel gaat nameten bedrogen uit en moeten Preisertjes bukken als ze via de voordeur hun huis in willen. Vaak klopt er van schaalverhoudingen geen ruk.
Eigenlijk heb ik dat met dit station ook een beetje gedaan, maar dan niet in de breedte maar in de diepte. Daardoor lijkt dit station behoorlijk groot, maar feitelijk is de ruimte beperkt.
Even een schetsje voor een globale indruk:


▲ De stationshal loopt vanuit het midden door naar de rechter zijkant en is dus één ruimte. De kaartverkoop zit dus niet precies in de looproute hoofddoorgang-perrons maar aan de zijkant. Een en ander heeft te maken met een (redelijk) geloofwaardige indeling en ruimte, maar ook met de zichtlijn. Als ik de kaartverkoop in het midden zou maken, dan zou ik geen loketmedewerkers kunnen zien en als er drie, vier of vijf Preisertjes staan te wachten voor het loket, dan houden ze de stroom Preisertjes op die van en naar de perrons willen. De manier zoals ik de indeling nu heb bedacht is er genoeg ruimte en is alles zoveel mogelijk in het zicht. Maar deze schets is niet in verhouding en lijkt de stationshal dieper dan de werkelijkheid.

Citaat
M.i. kun je de rechtervleugel daarom beter inrichten als stationsrestauratie, bloemenkiosk of tijdschriftenwinkel, toiletten of iets dergelijks.
Links boven de fietsenstalling en rechts boven de kaartverkoop komt een etage die grenst aan het perron. En daar kan ik eventueel een wachtruimte en een stationsrestauratie maken. Het middelste deel van de stationshal blijft open, zodat er zoveel mogelijk zicht is.
Toiletten, bagagedepot en meer van dat soort zaken gebeuren buiten het zicht... dat wat niet te zien is ga ik ook niet maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5830
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Station 2.0
« Reactie #25 Gepost op: 16 November 2017, 12:41:00 »
Is nog niet echt rolstoelvriendelijk....

Maar wel prachtig!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Station 2.0
« Reactie #26 Gepost op: 16 November 2017, 13:06:47 »

▲ De stationshal loopt vanuit het midden door naar de rechter zijkant en is dus één ruimte. De kaartverkoop zit dus niet precies in de looproute hoofddoorgang-perrons maar aan de zijkant.

Verhaal klinkt heel aannemelijk.  (y)

Ik dacht teveel in hokjes, maar als dit bouwtechnisch zou kunnen (geen draagmuur nodig tussen hoofdgedeelte en zijvleugels), dan is jouw oplossing uitstekend.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #27 Gepost op: 16 November 2017, 13:32:27 »
Beste Jeroen,
Reuze bedankt voor je feedback. Bruikbare ideeën leg ik niet naast me neer, maar ik bewaar ze voor later.
Draagmuren? Ik probeer altijd volgens het principe te bouwen: “het had zo kunnen zijn”. Dus als er een mogelijkheid is om bijvoorbeeld draagbalken en ondersteunende pilaren in beeld te brengen, dan zal ik dat zeker niet nalaten. Want geloofwaardigheid speelt wel degelijk een rol. Een modelspoorbaan en de bijbehorende scenery is nou eenmaal een compromis tussen de echte wereld en de wereld in H0.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2017, 22:25:37 »
Nog even wat fröbelwerk aan het interieur van de stationshal en de fietsenstalling.


▲ De doorgang naar de stationshal met rechts de aanzet tot een kiosk.


▲ Het interieur van de fietsenstalling. Het lijkt nu nog een beetje op een woonkamer.


▲ Het gedeelte in de stationshal waar de kiosk komt staat in de verf. De zogenaamde metrotegels die ik als lambrisering heb gebruikt horen groter te zijn dan bakstenen, dus heb ik 1:48 bakstenen gebruikt. Ik ben nu druk bezig met het verzamelen van oude kranten, ansichtkaarten en tijdschriften om die kiosk een beetje aan te kleden.


▲ Het strookje tegen de muur dat ik aanvankelijk als lambrisering wilde gebruiken, heb ik er weer afgehaald.


▲ De werkbank ziet er nu nog wat te netjes uit.


▲ Het schilderwerk zit er wel zo'n beetje in en de tegelvloer heb ik vervangen voor een houten vloer.


▲ Even een doorkijkje, want een interieur maken heeft volgens mij alleen zin als je er ook wat van terugziet.


▲ Nog even een wetwash geeft het effect van jarenlang achterstallig onderhoud, vochtplekken en lekkages.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station 2.0
« Reactie #29 Gepost op: 20 November 2017, 07:57:39 »
Morgen Wim,
Ziet er goed uit. Toch een vraagje lag er in fietsenkelders niet een kale betonvloer? Hout is met natte fietsen niet erg praktisch ???

Maar verder (y) mooi geweathert ook.