Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: NS 1600P (ex DE2500 202-002)  (gelezen 26781 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #30 Gepost op: 22 november 2017, 11:29:34 »
Ik denk dat ze dan in viervoudige tractie hadden gereden, net als met de 2200en.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #31 Gepost op: 22 november 2017, 11:38:56 »
of zesvoudig... t was een zesasser, dus dan wil je ook wel 6 assen tractie...  :police:

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #32 Gepost op: 22 november 2017, 11:59:14 »
Hallo

De lok was er om de motor/regeling voor de BR120 en de invloed van stoorspanningen te kunnen testen.
Het ding was inderdaad maar op één as aangedreven.
Gemiddeld treingewicht was 250t (totaalgewicht!)
Bart
« Laatst bewerkt op: 22 november 2017, 12:00:47 door Bahn-AG »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #33 Gepost op: 22 november 2017, 13:07:47 »
of zesvoudig... t was een zesasser, dus dan wil je ook wel 6 assen tractie...  :police:

Oh heeft het ding zes assen?  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #34 Gepost op: 23 november 2017, 01:21:44 »
De proef 1600P was vooral bedoeld om het testen van de omzetter (van 1,5 kV DC → 2,8 kV DC → 3 fase AC voor de tractiemotor) enerzijds en anderzijds de adhesie van draaistroomtractie te onderzoeken. Met een 1/6 locomotief aandrijving kon je perfect de slip meten.  ;D

Jeanne Kok

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #35 Gepost op: 23 december 2017, 12:15:33 »
Hier is tie dan, de Weisse Riese  van waaruit de 1600 P is ontstaan.


Dus gaan we aan het werk in 2018.

Heeft en kan mij iemand helpen aan tekeningen van het dak van de 1600P misschien?!
« Laatst bewerkt op: 24 december 2017, 09:57:39 door ad.M »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #36 Gepost op: 23 december 2017, 14:16:00 »
Is dit de liliput versie? Ik heb zelf een heris staan, wil ik ook nog eens ombouwen dus zal je verhaal volgen!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #37 Gepost op: 23 december 2017, 23:31:58 »
Yep, dit is de liliput uitvoering

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #38 Gepost op: 26 december 2017, 22:33:20 »
Hallo hobbyisten,

Heeft er iemand foto's van het bovenaanzicht van de 1600P.
Het boek "draaistroom tractie in Nederland " heb ik ook reeds in bezit. :laugh:
Probeer natuurlijk z.g.m. de dak apparaten na te bootsen, maar zonder tekening wordt het maar gokken. :P
Ik hoor graag van jullie zodat ik de ombouw hier in fases kan plaatsen.
Mvg Ad

« Laatst bewerkt op: 26 december 2017, 22:36:01 door ad.M »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #39 Gepost op: 27 december 2017, 14:07:17 »
Ad, ik meende dat er in een M+F Journal een artikel aan het model gewijd was. Behalve een foto van de 1600P op een Neuheitenfolder heeft mijn zoektocht nog niet opgeleverd.

Groet, Rob

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #40 Gepost op: 28 december 2017, 11:07:19 »
Hallo Rob en andere geïnteresseerden.

Ja, het is moeilijk om de juiste documentatie te vinden. Ik had de hoop dat er meer reacties kwamen  en dat ik daardoor 'n betere kijk op de lok zou krijgen. :'(
Maar ik ben toch begonnen met de ombouw.  ;D
Allereerst heb ik de uitlaat pijpjes verwijderd. Daarna de  opstaande rand van de grote ventilator afgevijld. Daarna is er 'n schijfje met 'n diameter van 17mm en 'n dikte van 0,6 mm opgezet. De ventilator kop (bobbel) heb ik uitgesneden uit dit schijfje.

Dit schijfje heb ik op de ventilator bevestigd m.b.v. Micro kristal klear.verder afgekort met MKK.
Daarop zijn de isolatoren bevestigt  (ook met MKK) De isolatoren kwamen uit de rommelbak (van 'n koploper van Lima) en daarop de stroomafnemer van 'n sprinter van FL.
Rechts op de bovenstaande foto zit 'n luik. Die kan verwijderd worden zodat je bij de dipswitches op de print kunt komen.  Op onderstaande foto heb ik dit "dekseltje" opgewipt en verwijderd van de lok.
 Dit moet besteld worden bij Liliput met het bestelnummer L32051-216-1.

Ik heb 'm even van de Rote ochse afgehaald en op de 1600P in wording geplaatst.
Het originele dekseltje is "versmalt" geplaatst achter de stroomafnemer. Op de foto's is op te maken dat deze verhoging aan 1 zijde ingekort is.

Dit moet nog afgewerkt worden aan de kop kanten.
Verder zijn we begonnen met de aanzuig of afzuig box op het dak.  De maten zijn uitgekomen op 21mm x 5mm breed en kop kanten 10mmx7mm. De kopkanten zijn plaatjes die ik er later op gelijmd heb omdat het dak bol is. Daarop komen dan nog de extra aanzuig of afzuig openingen. Dit was het voorlopig omdat ook ik het deksel van de Rote Ochse moet gaan bestellen.

Alle items zijn gefixeerd met MKK zodat er altijd nog iets gewijzigd kan worden.


« Laatst bewerkt op: 28 december 2017, 12:06:09 door ad.M »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #42 Gepost op: 01 januari 2018, 01:42:45 »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #43 Gepost op: 01 januari 2018, 01:53:07 »
en nog één


mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #44 Gepost op: 06 januari 2018, 10:39:51 »
Mooie foto's Erich, vooral de laatste foto heeft me doen besluiten de aanzuigkast op het dak alsnog te veranderen. ;) Als er iemand is die 'n goed bovenaanzicht heeft houd ik me aanbevolen.