Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:20:51
booster vraag
door
reinderlf
Vandaag
om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi
door
sncf231e
Vandaag
om 21:09:10
Her-(her-)beginnen
door
Overet
Vandaag
om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
7
Omlaag
Auteur
Topic: NS 1600P (ex DE2500 202-002) (gelezen 38592 keer)
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #30 Gepost op:
22 November 2017, 11:29:34 »
Ik denk dat ze dan in viervoudige tractie hadden gereden, net als met de 2200en.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #31 Gepost op:
22 November 2017, 11:38:56 »
of zesvoudig... t was een zesasser, dus dan wil je ook wel 6 assen tractie...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1751
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #32 Gepost op:
22 November 2017, 11:59:14 »
Hallo
De lok was er om de motor/regeling voor de BR120 en de invloed van stoorspanningen te kunnen testen.
Het ding was inderdaad maar op één as aangedreven.
Gemiddeld treingewicht was 250t (totaalgewicht!)
Bart
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2017, 12:00:47 door Bahn-AG
»
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #33 Gepost op:
22 November 2017, 13:07:47 »
Citaat van: Floris Dilz op 22 November 2017, 11:38:56
of zesvoudig... t was een zesasser, dus dan wil je ook wel 6 assen tractie...
Oh heeft het ding zes assen?
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Jeanne
Offline
Berichten: 231
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #34 Gepost op:
23 November 2017, 01:21:44 »
De proef 1600P was vooral bedoeld om het testen van de omzetter (van 1,5 kV DC → 2,8 kV DC → 3 fase AC voor de tractiemotor) enerzijds en anderzijds de adhesie van draaistroomtractie te onderzoeken. Met een 1/6 locomotief aandrijving kon je perfect de slip meten.
Gelogd
Jeanne Kok
ad.M
Offline
Berichten: 752
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #35 Gepost op:
23 December 2017, 12:15:33 »
Hier is tie dan, de Weisse Riese van waaruit de 1600 P is ontstaan.
Dus gaan we aan het werk in 2018.
Heeft en kan mij iemand helpen aan tekeningen van het dak van de 1600P misschien?!
«
Laatst bewerkt op: 24 December 2017, 09:57:39 door ad.M
»
Gelogd
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4261
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #36 Gepost op:
23 December 2017, 14:16:00 »
Is dit de liliput versie? Ik heb zelf een heris staan, wil ik ook nog eens ombouwen dus zal je verhaal volgen!
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
ad.M
Offline
Berichten: 752
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #37 Gepost op:
23 December 2017, 23:31:58 »
Yep, dit is de liliput uitvoering
Gelogd
ad.M
Offline
Berichten: 752
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #38 Gepost op:
26 December 2017, 22:33:20 »
Hallo hobbyisten,
Heeft er iemand foto's van het bovenaanzicht van de 1600P.
Het boek "draaistroom tractie in Nederland " heb ik ook reeds in bezit.
Probeer natuurlijk z.g.m. de dak apparaten na te bootsen, maar zonder tekening wordt het maar gokken.
Ik hoor graag van jullie zodat ik de ombouw hier in fases kan plaatsen.
Mvg Ad
«
Laatst bewerkt op: 26 December 2017, 22:36:01 door ad.M
»
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1559
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #39 Gepost op:
27 December 2017, 14:07:17 »
Ad, ik meende dat er in een M+F Journal een artikel aan het model gewijd was. Behalve een foto van de 1600P op een Neuheitenfolder heeft mijn zoektocht nog niet opgeleverd.
Groet, Rob
Gelogd
ad.M
Offline
Berichten: 752
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #40 Gepost op:
28 December 2017, 11:07:19 »
Hallo Rob en andere geïnteresseerden.
Ja, het is moeilijk om de juiste documentatie te vinden. Ik had de hoop dat er meer reacties kwamen en dat ik daardoor 'n betere kijk op de lok zou krijgen.
Maar ik ben toch begonnen met de ombouw.
Allereerst heb ik de uitlaat pijpjes verwijderd. Daarna de opstaande rand van de grote ventilator afgevijld. Daarna is er 'n schijfje met 'n diameter van 17mm en 'n dikte van 0,6 mm opgezet. De ventilator kop (bobbel) heb ik uitgesneden uit dit schijfje.
Dit schijfje heb ik op de ventilator bevestigd m.b.v. Micro kristal klear.verder afgekort met MKK.
Daarop zijn de isolatoren bevestigt (ook met MKK) De isolatoren kwamen uit de rommelbak (van 'n koploper van Lima) en daarop de stroomafnemer van 'n sprinter van FL.
Rechts op de bovenstaande foto zit 'n luik. Die kan verwijderd worden zodat je bij de dipswitches op de print kunt komen. Op onderstaande foto heb ik dit "dekseltje" opgewipt en verwijderd van de lok.
Dit moet besteld worden bij Liliput met het bestelnummer L32051-216-1.
Ik heb 'm even van de Rote ochse afgehaald en op de 1600P in wording geplaatst.
Het originele dekseltje is "versmalt" geplaatst achter de stroomafnemer. Op de foto's is op te maken dat deze verhoging aan 1 zijde ingekort is.
Dit moet nog afgewerkt worden aan de kop kanten.
Verder zijn we begonnen met de aanzuig of afzuig box op het dak. De maten zijn uitgekomen op 21mm x 5mm breed en kop kanten 10mmx7mm. De kopkanten zijn plaatjes die ik er later op gelijmd heb omdat het dak bol is. Daarop komen dan nog de extra aanzuig of afzuig openingen. Dit was het voorlopig omdat ook ik het deksel van de Rote Ochse moet gaan bestellen.
Alle items zijn gefixeerd met MKK zodat er altijd nog iets gewijzigd kan worden.
«
Laatst bewerkt op: 28 December 2017, 12:06:09 door ad.M
»
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8159
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #41 Gepost op:
28 December 2017, 21:46:23 »
Voor een ieder die het interesseert nog twee plaatjes
:
https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/25389801101/in/album-72157626745973139/
https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/8301123034/in/album-72157626745973139/
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Deetrein
Offline
Berichten: 1657
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #42 Gepost op:
01 January 2018, 01:42:45 »
http://www.ssimodellbahntechnik.de/ssihomepage/de2500.html
voor wat het waard is...
mvg, Erich
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
Deetrein
Offline
Berichten: 1657
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #43 Gepost op:
01 January 2018, 01:53:07 »
en nog één
mvg, Erich
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
ad.M
Offline
Berichten: 752
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
«
Reactie #44 Gepost op:
06 January 2018, 10:39:51 »
Mooie foto's Erich, vooral de laatste foto heeft me doen besluiten de aanzuigkast op het dak alsnog te veranderen.
Als er iemand is die 'n goed bovenaanzicht heeft houd ik me aanbevolen.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
NS 1600P (ex DE2500 202-002)