Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschillen decoders door Hennik
Vandaag om 01:29:50
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door Martin Welberg
Vandaag om 00:32:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 00:18:13
Piko 185.2 Altmann door GertMeering
12 december 2018, 23:44:37
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
12 december 2018, 23:33:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 december 2018, 23:29:26
Tussendoortje: Roco en Mastica zelfbouw klompentrein door GerardvV
12 december 2018, 23:19:47
NS modelbaan Hoekdam H0 door phdirk
12 december 2018, 23:15:26
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door NS264
12 december 2018, 23:07:31
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
12 december 2018, 23:04:47
Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC door rjr
12 december 2018, 22:58:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door BrightonBelle
12 december 2018, 22:56:20
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door NS264
12 december 2018, 22:40:24
De Rheingold in model naoorlogs door Chris2412
12 december 2018, 22:28:33
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
12 december 2018, 22:10:11
Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0. door Ronald Halma
12 december 2018, 21:59:32
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door St00mboy
12 december 2018, 21:56:23
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
12 december 2018, 21:09:52
  

Auteur Topic: NS 1600P (ex DE2500 202-002)  (gelezen 13550 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3085
  • NL/NS vanaf 1945
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #30 Gepost op: 21 november 2017, 22:05:57 »
Deze loks waren toch afgewezen vanwege het vermogen wat ze konden leveren, en iets van op slechts 1 draaistel (ooit gelezen)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Floris Dilz

  • tussen kerst en nieuwjaar alléén gier uitrijden bij broei in de ton.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8912
    • aersch der visch.
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #31 Gepost op: 22 november 2017, 11:11:41 »
de proefloc had maar 1 aangedreven as ja, t was gewoon een dieselloc met een panto op t dak en wat extra erin geklonterde aansturing voor 1 tractiemotor. Natuurlijk zou dat bij een eventueel definitief ontwerp voor een NS-eloc ook zo zijn.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Modeltrein projecten
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #32 Gepost op: 22 november 2017, 11:29:34 »
Ik denk dat ze dan in viervoudige tractie hadden gereden, net als met de 2200en.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • tussen kerst en nieuwjaar alléén gier uitrijden bij broei in de ton.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8912
    • aersch der visch.
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #33 Gepost op: 22 november 2017, 11:38:56 »
of zesvoudig... t was een zesasser, dus dan wil je ook wel 6 assen tractie...  :police:

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 404
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #34 Gepost op: 22 november 2017, 11:59:14 »
Hallo

De lok was er om de motor/regeling voor de BR120 en de invloed van stoorspanningen te kunnen testen.
Het ding was inderdaad maar op één as aangedreven.
Gemiddeld treingewicht was 250t (totaalgewicht!)
Bart
« Laatst bewerkt op: 22 november 2017, 12:00:47 door Bahn-AG »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Modeltrein projecten
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #35 Gepost op: 22 november 2017, 13:07:47 »
of zesvoudig... t was een zesasser, dus dan wil je ook wel 6 assen tractie...  :police:

Oh heeft het ding zes assen?  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #36 Gepost op: 23 november 2017, 01:21:44 »
De proef 1600P was vooral bedoeld om het testen van de omzetter (van 1,5 kV DC → 2,8 kV DC → 3 fase AC voor de tractiemotor) enerzijds en anderzijds de adhesie van draaistroomtractie te onderzoeken. Met een 1/6 locomotief aandrijving kon je perfect de slip meten.  ;D

Jeanne Kok

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #37 Gepost op: 23 december 2017, 12:15:33 »
Hier is tie dan, de Weisse Riese  van waaruit de 1600 P is ontstaan.


Dus gaan we aan het werk in 2018.

Heeft en kan mij iemand helpen aan tekeningen van het dak van de 1600P misschien?!
« Laatst bewerkt op: 24 december 2017, 09:57:39 door ad.M »

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1834
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #38 Gepost op: 23 december 2017, 14:16:00 »
Is dit de liliput versie? Ik heb zelf een heris staan, wil ik ook nog eens ombouwen dus zal je verhaal volgen!
Martijn

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #39 Gepost op: 23 december 2017, 23:31:58 »
Yep, dit is de liliput uitvoering

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #40 Gepost op: 26 december 2017, 22:33:20 »
Hallo hobbyisten,

Heeft er iemand foto's van het bovenaanzicht van de 1600P.
Het boek "draaistroom tractie in Nederland " heb ik ook reeds in bezit. :laugh:
Probeer natuurlijk z.g.m. de dak apparaten na te bootsen, maar zonder tekening wordt het maar gokken. :P
Ik hoor graag van jullie zodat ik de ombouw hier in fases kan plaatsen.
Mvg Ad

« Laatst bewerkt op: 26 december 2017, 22:36:01 door ad.M »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #41 Gepost op: 27 december 2017, 14:07:17 »
Ad, ik meende dat er in een M+F Journal een artikel aan het model gewijd was. Behalve een foto van de 1600P op een Neuheitenfolder heeft mijn zoektocht nog niet opgeleverd.

Groet, Rob

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #42 Gepost op: 28 december 2017, 11:07:19 »
Hallo Rob en andere geïnteresseerden.

Ja, het is moeilijk om de juiste documentatie te vinden. Ik had de hoop dat er meer reacties kwamen  en dat ik daardoor 'n betere kijk op de lok zou krijgen. :'(
Maar ik ben toch begonnen met de ombouw.  ;D
Allereerst heb ik de uitlaat pijpjes verwijderd. Daarna de  opstaande rand van de grote ventilator afgevijld. Daarna is er 'n schijfje met 'n diameter van 17mm en 'n dikte van 0,6 mm opgezet. De ventilator kop (bobbel) heb ik uitgesneden uit dit schijfje.

Dit schijfje heb ik op de ventilator bevestigd m.b.v. Micro kristal klear.verder afgekort met MKK.
Daarop zijn de isolatoren bevestigt  (ook met MKK) De isolatoren kwamen uit de rommelbak (van 'n koploper van Lima) en daarop de stroomafnemer van 'n sprinter van FL.
Rechts op de bovenstaande foto zit 'n luik. Die kan verwijderd worden zodat je bij de dipswitches op de print kunt komen.  Op onderstaande foto heb ik dit "dekseltje" opgewipt en verwijderd van de lok.
 Dit moet besteld worden bij Liliput met het bestelnummer L32051-216-1.

Ik heb 'm even van de Rote ochse afgehaald en op de 1600P in wording geplaatst.
Het originele dekseltje is "versmalt" geplaatst achter de stroomafnemer. Op de foto's is op te maken dat deze verhoging aan 1 zijde ingekort is.

Dit moet nog afgewerkt worden aan de kop kanten.
Verder zijn we begonnen met de aanzuig of afzuig box op het dak.  De maten zijn uitgekomen op 21mm x 5mm breed en kop kanten 10mmx7mm. De kopkanten zijn plaatjes die ik er later op gelijmd heb omdat het dak bol is. Daarop komen dan nog de extra aanzuig of afzuig openingen. Dit was het voorlopig omdat ook ik het deksel van de Rote Ochse moet gaan bestellen.

Alle items zijn gefixeerd met MKK zodat er altijd nog iets gewijzigd kan worden.


« Laatst bewerkt op: 28 december 2017, 12:06:09 door ad.M »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #44 Gepost op: 01 januari 2018, 01:42:45 »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums