Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: NS 1600P (ex DE2500 202-002)  (gelezen 10926 keer)

Bastaard

  • Offline Offline
  • Berichten: 3039
  • NL/NS vanaf 1945
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #30 Gepost op: 21 november 2017, 22:05:57 »
Deze loks waren toch afgewezen vanwege het vermogen wat ze konden leveren, en iets van op slechts 1 draaistel (ooit gelezen)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8749
    • aersch der visch.
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #31 Gepost op: 22 november 2017, 11:11:41 »
de proefloc had maar 1 aangedreven as ja, t was gewoon een dieselloc met een panto op t dak en wat extra erin geklonterde aansturing voor 1 tractiemotor. Natuurlijk zou dat bij een eventueel definitief ontwerp voor een NS-eloc ook zo zijn.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3516
    • Modeltrein projecten
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #32 Gepost op: 22 november 2017, 11:29:34 »
Ik denk dat ze dan in viervoudige tractie hadden gereden, net als met de 2200en.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8749
    • aersch der visch.
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #33 Gepost op: 22 november 2017, 11:38:56 »
of zesvoudig... t was een zesasser, dus dan wil je ook wel 6 assen tractie...  :police:

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #34 Gepost op: 22 november 2017, 11:59:14 »
Hallo

De lok was er om de motor/regeling voor de BR120 en de invloed van stoorspanningen te kunnen testen.
Het ding was inderdaad maar op één as aangedreven.
Gemiddeld treingewicht was 250t (totaalgewicht!)
Bart
« Laatst bewerkt op: 22 november 2017, 12:00:47 door Bahn-AG »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3516
    • Modeltrein projecten
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #35 Gepost op: 22 november 2017, 13:07:47 »
of zesvoudig... t was een zesasser, dus dan wil je ook wel 6 assen tractie...  :police:

Oh heeft het ding zes assen?  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #36 Gepost op: 23 november 2017, 01:21:44 »
De proef 1600P was vooral bedoeld om het testen van de omzetter (van 1,5 kV DC → 2,8 kV DC → 3 fase AC voor de tractiemotor) enerzijds en anderzijds de adhesie van draaistroomtractie te onderzoeken. Met een 1/6 locomotief aandrijving kon je perfect de slip meten.  ;D

Jeanne Kok

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #37 Gepost op: 23 december 2017, 12:15:33 »
Hier is tie dan, de Weisse Riese  van waaruit de 1600 P is ontstaan.


Dus gaan we aan het werk in 2018.

Heeft en kan mij iemand helpen aan tekeningen van het dak van de 1600P misschien?!
« Laatst bewerkt op: 24 december 2017, 09:57:39 door ad.M »

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #38 Gepost op: 23 december 2017, 14:16:00 »
Is dit de liliput versie? Ik heb zelf een heris staan, wil ik ook nog eens ombouwen dus zal je verhaal volgen!

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #39 Gepost op: 23 december 2017, 23:31:58 »
Yep, dit is de liliput uitvoering

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #40 Gepost op: 26 december 2017, 22:33:20 »
Hallo hobbyisten,

Heeft er iemand foto's van het bovenaanzicht van de 1600P.
Het boek "draaistroom tractie in Nederland " heb ik ook reeds in bezit. :laugh:
Probeer natuurlijk z.g.m. de dak apparaten na te bootsen, maar zonder tekening wordt het maar gokken. :P
Ik hoor graag van jullie zodat ik de ombouw hier in fases kan plaatsen.
Mvg Ad

« Laatst bewerkt op: 26 december 2017, 22:36:01 door ad.M »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #41 Gepost op: 27 december 2017, 14:07:17 »
Ad, ik meende dat er in een M+F Journal een artikel aan het model gewijd was. Behalve een foto van de 1600P op een Neuheitenfolder heeft mijn zoektocht nog niet opgeleverd.

Groet, Rob

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #42 Gepost op: 28 december 2017, 11:07:19 »
Hallo Rob en andere geïnteresseerden.

Ja, het is moeilijk om de juiste documentatie te vinden. Ik had de hoop dat er meer reacties kwamen  en dat ik daardoor 'n betere kijk op de lok zou krijgen. :'(
Maar ik ben toch begonnen met de ombouw.  ;D
Allereerst heb ik de uitlaat pijpjes verwijderd. Daarna de  opstaande rand van de grote ventilator afgevijld. Daarna is er 'n schijfje met 'n diameter van 17mm en 'n dikte van 0,6 mm opgezet. De ventilator kop (bobbel) heb ik uitgesneden uit dit schijfje.

Dit schijfje heb ik op de ventilator bevestigd m.b.v. Micro kristal klear.verder afgekort met MKK.
Daarop zijn de isolatoren bevestigt  (ook met MKK) De isolatoren kwamen uit de rommelbak (van 'n koploper van Lima) en daarop de stroomafnemer van 'n sprinter van FL.
Rechts op de bovenstaande foto zit 'n luik. Die kan verwijderd worden zodat je bij de dipswitches op de print kunt komen.  Op onderstaande foto heb ik dit "dekseltje" opgewipt en verwijderd van de lok.
 Dit moet besteld worden bij Liliput met het bestelnummer L32051-216-1.

Ik heb 'm even van de Rote ochse afgehaald en op de 1600P in wording geplaatst.
Het originele dekseltje is "versmalt" geplaatst achter de stroomafnemer. Op de foto's is op te maken dat deze verhoging aan 1 zijde ingekort is.

Dit moet nog afgewerkt worden aan de kop kanten.
Verder zijn we begonnen met de aanzuig of afzuig box op het dak.  De maten zijn uitgekomen op 21mm x 5mm breed en kop kanten 10mmx7mm. De kopkanten zijn plaatjes die ik er later op gelijmd heb omdat het dak bol is. Daarop komen dan nog de extra aanzuig of afzuig openingen. Dit was het voorlopig omdat ook ik het deksel van de Rote Ochse moet gaan bestellen.

Alle items zijn gefixeerd met MKK zodat er altijd nog iets gewijzigd kan worden.


« Laatst bewerkt op: 28 december 2017, 12:06:09 door ad.M »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3120

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 952
Re: NS 1600P (ex DE2500 202-002)
« Reactie #44 Gepost op: 01 januari 2018, 01:42:45 »
Geen beter weer dan de brandweer