Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Bennis
Vandaag om 22:05:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:04:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag  (gelezen 12549 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #15 Gepost op: 07 November 2017, 21:08:36 »
De spanning die de centrale op de rails zet, bevat ook het DCC signaal
Sterker nog, de spanning en het DCC signaal zijn gewoon hetzelfde.

Citaat
en die heeft een blokvorm waarvan je niet zomaar éénduidig de spanning kan meten.
O jawel hoor. Zie de methode die Martin heeft genoemd en de methode die op mijn website staat. Die methodes komen op hetzelfde neer. Nog zuiverder is een scoop er aan hangen.

Citaat
De ene decoder is de andere niet en  twee verschillende decoders zullen anders reageren op dezelfde centrale.
In de test van Wim gaat het om dezelfde loc op verschillende centrales.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2017, 21:10:23 »
Volgens mij worden er hier appels en peren met elkaar vergeleken.
De spanning die de centrale op de rails zet, bevat ook het DCC signaal en die heeft een blokvorm waarvan je niet zomaar éénduidig de spanning kan meten.
De spanning die de decoder op de locmotor zet, is een PWM signaal, het ligt er maar net aan hoe goed de regeling van de decoder is hoe die spanning er uit ziet en hoe soepel de loc daarop rijdt.

De ene decoder is de andere niet en  twee verschillende decoders zullen anders reageren op dezelfde centrale.

De spanningen worden door het onderhoud programma van Roco door de Z21 zelf gemeten.  :o
En als ik het zelf meet, krijg ik dezelfde waarde op mijn display, dus de metingen zijn juist.


Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2017, 21:12:14 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2017, 21:17:21 »
Maakt wel nieuwsgierig hoe het kan. Als het goed is, is het dcc-signaal een blokspanning zonder taktpauzes. Dat moet in de decoder na gelijkrichting een vrijwel stabiele gelijkspanning opleveren. Hoe kan een lagere spanning dan tot een hogere snelheid leiden. Misschien toch niet zo’n gave blokspanning in een centrale?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2017, 21:20:31 »
Had zelf eers een Roco multimaus en ben overgegaan naar de DR5000. Mij viel toen wel op dat de loks een stuk langzamer liepen. Heb Koploper nog niet aan de gang, dus daar kan ik niets over zeggen. Zit er al een tijd tegen aan te hikken op Koploper in te richten :-\.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2017, 21:39:03 »
Hoe kan een lagere spanning dan tot een hogere snelheid leiden. Misschien toch niet zo’n gave blokspanning in een centrale?
Het enige wat ik nu kan verzinnen is dat de cruise control anders reageert bij een andere spanning. Misschien de test eens herhalen bij een decoder waarvan de cruise control uit staat?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2017, 21:48:10 »
Klaas, als ik er zin in heb, nu even niet zal ik de spanning van de Z21 omlaag brengen, die kun je namelijk instellen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #21 Gepost op: 07 November 2017, 22:06:34 »
Kuch kuch! Even een klein moderator-kuchje met het verzoek het wat netjes/vriendelijk te houden enzo. De twee plaatselijke kemphanen zijn de onschuld zelve, uiteraard, en de ander is degene die.... enz.

Ik kan als moderator wel een berichtje of twee weghalen, maar dat haalt het verband uit de discussie. En de sappige berichtjes worden toch wel geciteerd. => het is nauwelijks te modereren behalve door een complete discussie te verwijderen ofzo. => tikkie rustiger, dus.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #22 Gepost op: 07 November 2017, 22:10:10 »
Citaat van: Klaas Zondervan
... jawel hoor. Zie de methode --- op mijn website

Dat bedoel ik. Met een multimeter op DC bereik lukt het niet en op AC krijg je wat anders.

Citaat
Nog zuiverder is een scoop er aan hangen.

Precies en een eenvoudige pocketscope kost niet veel meer.

Citaat
In de test van Wim gaat het om dezelfde loc op verschillende centrales.

En die gedraagt zich dan hetzelfde?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #23 Gepost op: 07 November 2017, 22:12:28 »
Het grootste probleem met deze vergelijking op dit moment is het verschil in baudrate. Tot je die gelijk zet is dit een appels en peren vergelijking.

Wat wel een vreemd iets is, is dat de handleiding van de meeste decoders aangeeft dat je in x-ten van het daar genoemde voltage de topsnelheid trim instelt. Dus je zou veronderstellen dat je hetzelfde resultaat krijgt zolang je ingestelde voltage lager is dan de baanspanning.

Wat een mogelijkheid kan zijn voor het mooier optrekken is dat de Z21 bewust grote sprongen in decoder stappen omzet naar een nette curve, maar daarvoor zou je moeten uitlezen welke stap ingesteld staat, en wat de decodeer aan het doen is.


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #24 Gepost op: 07 November 2017, 22:30:19 »
Het grootste probleem met deze vergelijking op dit moment is het verschil in baudrate. Tot je die gelijk zet is dit een appels en peren vergelijking.


Dat denk ik niet, maar ik kan de DR5000 ook met dezelfde interface aansturen als ik nu met de Z21 doe, dan gebruik ik de USB op de DR5000 niet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #25 Gepost op: 07 November 2017, 22:32:01 »
Citaat van: ivanzon
Het grootste probleem met deze vergelijking op dit moment is het verschil in baudrate.

Maar de pulsduur van de nullen en enen in het DCC signaal ligt vast op 100 resp. 58 µsec, je kunt dus nooit veel sneller (of langzamer) data versturen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #26 Gepost op: 07 November 2017, 22:48:09 »
Juist en de baudrate van LocoNet ligt ook vast en is iets langzamer dan 19200.
Zoals ik al zei het maakt niets uit. Tegen beter weten in deze test gedaan, dezelfde interface aan de DR5000 met een baudrate van 19200, en zie hetzelfde gedrag.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #27 Gepost op: 07 November 2017, 22:54:41 »
Wat doet een centrale eigenlijk als hij geen opdrachten van een interface krijgt? Blijft hij dan het laatste commando herhalen?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #28 Gepost op: 07 November 2017, 23:00:13 »
Hi Wim en anderen,

De beste test is volgens mij een lange baan met twee of drie secties, waar op elke sectie een andere centrale is aangesloten. Als dan op elke centrale de locomotief op dezelfde stand aangestuurd wordt, want dit heeft niets met koploper, etc van doen.
Per centrale wel zo goed om deze alleen DCC op de rails te laten zetten.
Op een dergelijke baan zie je dan direct de verschillen in snelheid tussen de centrales, maar dit zal ook per soort decoder verschillen, ondanks dat ze allemaal DCC spreken.

Groet en succes,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #29 Gepost op: 07 November 2017, 23:02:50 »
Wim,
Ik vind het een interessante test die je gedaan hebt! Als ik dit zo lees vraag ik me af of dit verschil dus komt door de baanspanning. Duidelijk is dat er verschil zit in het gedrag van beide centrales. Handig zou zijn om beide centrales eens te testen met een gelijke baanspanning (als dat kan). Zie je dan nog dit gedrag dan moet er dus iets anders aan de hand zijn welk dit verschil veroorzaakt. Ik zou alleen niet weten wat.
Groet,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.