Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Jelmer
Vandaag om 16:24:30
Loc omnummeren tijdperk I door puntenglijder
Vandaag om 16:23:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag  (gelezen 12523 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Gepost op: 07 November 2017, 18:50:25 »
Eerst de feiten.

Centrale Z21
Trafo spanning 19V =
Baanspanning gekozen op de Z21 17V
Baanspanning gemeten 16V

Dan een DR5000
Trafo 15V=
Gemeten baanspanning 14V

Dan koploper laten werken en de baan aan laten sturen. Database volledig hetzelfde, Loc en decoder volledig hetzelfde, decoder staat in fabrieksinstellingen alleen adres is aangepast.

Zie het grote verschil in rijgedrag, waarbij gelijk opvalt dat de baan via de DR5000 veel meer haast heeft en later reageert op commando's, terwijl de baanspanning 2V lager is.

Persoonlijk vind ik het rijgedrag via de Z21 een stuk rustiger en mooier. Zo zie je dat baanspanning niet alles zeggend is, maar dat ook je besturing apparaat een grote invloed heeft.

https://youtu.be/FPmi0Nf0W6k

Helaas was de geheugenkaart vol, anders had ik het nog langer door laten lopen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2017, 19:11:59 »
Zet de Z21 een mix van MM/DCC op de baan Wim?

Gr, Ben.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2017, 19:16:26 »
Wim,

Deze zag ik niet aankomen, theoretisch is het een vreemd verhaal. Ik twijfel absoluut niet aan je kennis en kunde, denk niet dat iemand dat doet, maar ik mis de bewijsvoering van je beweringen. Het enige wat ik zie is een loc die de ene helft harder rijdt als de andere.

Kan je dit onderbouwen met laat zeggen een filmpje waarin je ook laat zien dat alle instellingen gelijk zijn, de baanspanning inderdaad is wat je schrijft en je in datzelfde filmpje een ijking doet?

Zou het een stuk begrijpelijker maken ;)

Overigens geloof ik je dat er wel een verschil is in reactie tussen de centrales. Dat is een feit

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 07 November 2017, 19:21:09 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2017, 19:23:41 »
Wat heeft een ijking voor nut, aan de instellingen van koploper is niets verandert, aan de instellingen van de decoder ook niet, alleen een andere centrale.
Beide in LocoNet-protocol aangestuurd waarbij de baudrate voor de Z21 op 19200 staat en voor de DR5000 op 115200.
Op beide staat Railcom aan. En via de Z21 wordt er niets via het Motorola protocol aangestuurd.
De spanning kan ik wel meten en op een plaatje zetten, maar je kunt het ook gewoon aannemen, geen enkele rede om daar over te liegen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2017, 19:32:04 »
Ik deel je mening niet Wim.

Ik pruts hier nogal eens aan andermans lokkies en ga dan proefrijden en ook ijken. Bij de eigenaar aangekomen zien we ander rijgedrag op een andere centrale en passen we de decoder weer aan op snelheid en wordt er weer geijkt.

Ik vind het een leuk experiment maar val niet om van verbazing. ;)

Gr, Ben.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2017, 19:38:26 »
Tja, leg me maar eens uit waarom ik moet ijken.
Wat jij ziet bij jouw eigen ijking en de ijking bij je klant, is hetzelfde als dat we hier zien, verschillend rijgedrag tussen centrales.
Daar komt bij dat de loc helemaal niet is geijkt in koploper.

Het gaat er dus over dat alles precies hetzelfde is gebleven alleen de centrale is anders. Waarbij de baanspanning bij de hardloper 2V lager is.
Dat is wat ik laat zien. Wat er verder mee gedaan wordt zal mij verder worst zijn. Dit zijn de feiten en daar mogen jullie het mee doen. Geeft verder ook geen waarde oordeel over wat dan ook.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2017, 19:40:14 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2017, 19:44:08 »
Oké. Je hebt iets aangetoond en dat heeft z'n waarde als weetje. Ik kan het verder niet verklaren.

Voor mij geen reden de baanspanning aan te passen.

Gr, Ben.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #7 Gepost op: 07 November 2017, 19:57:32 »
Wat heeft een ijking voor nut, aan de instellingen van koploper is niets verandert, aan de instellingen van de decoder ook niet, alleen een andere centrale.
Beide in LocoNet-protocol aangestuurd waarbij de baudrate voor de Z21 op 19200 staat en voor de DR5000 op 115200.
Op beide staat Railcom aan. En via de Z21 wordt er niets via het Motorola protocol aangestuurd.
De spanning kan ik wel meten en op een plaatje zetten, maar je kunt het ook gewoon aannemen, geen enkele rede om daar over te liegen.

Mvg
Wim.

Niemand zegt dat je liegt, je bent pas schuldig als dat bewezen is.

Maar dit verhaal is een opsomming van iets wat je doet, zonder fysiek bewijs dat je dat ook echt zo hebt gedaan.
Ik kan ook zo'n filmpje in elkaar zetten en beweren dat de z21 veeeeel harder rijdt als de dr5000. Geloof je mij dan ook op mijn woord?

Ik denk dat het gros die dit leest jouw verhaal als fake aan zal zien omdat het gemis aan bewijslast je verhaal niet bevestigd. Enkel een filmpje van een loc die dan zacht rijdt en dan harder. Het beeldscherm is niet te zien, ook niet welk deel nu echt op welke centrale is aangesloten alsmede al je aangevoerde argumenten. Wij moeten er vanuit gaan dat wat jij verteld waarheid is, terwijl je iets beweert wat technisch gezien vreemd is en je recente anti Digikeijs uitlatingen spreken je ook niet in je voordeel.

Vandaar mijn TIP:
Maak een filmpje waarin je twee centrales hanteerd waar je zelf geen vooroordelen over hebt, laat duidelijk een meting in voltage zien en laat ook fysiek de aansluitingen zien zodat duidelijk is welk deel wat is. Laat vervolgens met uitleg de aansturing ervan zien en een ijking zal dan in jouw geval twee compleet verschillende grafieken moeten laten zien waarbij de een gezien jouw filmpje ruim 100 km/h verschil geeft bij 2V lagere spanning.

Snap je dat je verhaal wat vreemd overkomt. Probeer het nu niet al negatieve kritiek te zien, of dat ik weer opdringerig en almachtige verhalen typ (aanbidden mag je me altijd, er is bij jullie al een dorp naar me vernoemd  (y)) Maar zie het eens als een rijkende hand je verhaal te versterken zodat het je veel van dit soort irritante reacties oplevert.

Ik laat het hier even bij kerel, succes!
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #8 Gepost op: 07 November 2017, 19:58:24 »
Nee, je hoeft je baanspanning ook niet aan te passen, want zoals je kunt zien geeft een lagere baanspanning een hogere snelheid bij en met een bepaalde centrale.
Ook reageert de decoder anders en trager in mijn ogen. De remwegen zijn 2x langer, dus de lok schiet door en komt ver in het volgende blok tot staan. Maar dat heeft denk ik geen relatie tot de lagere baanspanning, als ik er nog zin in heb, dan zal ik hetzelfde ook nog eens met een Intellibox doen op dezelfde baan en onder dezelfde omstandigheden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #9 Gepost op: 07 November 2017, 20:03:59 »
Martin,

Doe je even normaal, en trek geen conclusies die er niet zijn.
Even voor jouw archief, er is geen voorkeur voor een bepaald product, ook geen weerzin. Ik laat je een verschil zien meer niet. En alles is hetzelfde in de 2 situaties alleen de centrale is anders.
Verder heb ik er mijn zakken alweer lang van vol. Heb er alweer meer dan spijt van dat ik je dit heb laten zien.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2017, 20:43:31 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #10 Gepost op: 07 November 2017, 20:17:46 »
Niemand zegt dat je liegt, je bent pas schuldig als dat bewezen is.

Maar dit verhaal is een opsomming van iets wat je doet, zonder fysiek bewijs dat je dat ook echt zo hebt gedaan.
Ik kan ook zo'n filmpje in elkaar zetten en beweren dat de z21 veeeeel harder rijdt als de dr5000. Geloof je mij dan ook op mijn woord?


Zoals de waard is ? Waarom zou Wim zoiets onzinnigs doen ?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #11 Gepost op: 07 November 2017, 20:30:45 »
Volgens mij worden er hier appels en peren met elkaar vergeleken.
De spanning die de centrale op de rails zet, bevat ook het DCC signaal en die heeft een blokvorm waarvan je niet zomaar éénduidig de spanning kan meten.
De spanning die de decoder op de locmotor zet, is een PWM signaal, het ligt er maar net aan hoe goed de regeling van de decoder is hoe die spanning er uit ziet en hoe soepel de loc daarop rijdt.

De ene decoder is de andere niet en  twee verschillende decoders zullen anders reageren op dezelfde centrale.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2017, 20:45:32 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • Marco Roede
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #12 Gepost op: 07 November 2017, 20:42:57 »
Als we alles wat we hier beweren met “bewijzen” moeten onderbouwen zal dit forum snel vastlopen en onwerkbaar worden.
Natuurlijk worden er door onkunde en onbekendheid wel eens zaken geformuleerd welke later niet (geheel) juist blijken te zijn.
Maar als er zo duidelijk getwijfeld wordt aan de deskundigheid lijkt het erop dat alleen maar bewijzen worden gevraagd vanwege de persoon de de vraag stelt. Heel kinderachtig dit puberaal gedrag.

Toch met vriendelijke groet,
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #13 Gepost op: 07 November 2017, 20:46:39 »
@Wim
Kan op de Z21 een nog lagere baanspanning gekozen wordendie de DR5000 benaderd? Wat krijg je dan als resultaten?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #14 Gepost op: 07 November 2017, 21:07:07 »
Een lagere spanning op de Z21 zal denk leiden tot een nog rustiger rijgedrag, de spanning op de Z21 is nu 2V hoger en de loc rijd rustiger en langzamer.
Terwijl de DR5000 een lagere baanspanning heeft en sneller de loc laat rijden en langzamer reageert, maar dat staat los van de baanspanning.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net