Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
Vandaag om 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:01:52
Lima door Dave.......
Vandaag om 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 22:42:29
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
Vandaag om 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
Vandaag om 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
Vandaag om 20:52:17
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24

Auteur Topic: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand  (gelezen 4385 keer)

Fokke Boschma

• Offline Offline
Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Gepost op: 04 November 2017, 17:45:01 »
Hallo.

Ik heb een vraag t.a.v. het geheugen van decoders. Omdat ik de afgelopen jaren weinig tot niets met deze hobby heb gedaan (door diverse redenen) en het zeker al meer dan 5 jaar geleden is dat mijn treinen voor het laatst op de rails hebben gestaan; loop ik tegen het volgende aan.
Ik heb een 3-tal digitale locs, 1 uit een startset (Roco BR215) en een Roco 1142 (met een Lokpilot (3 of 4, loc was al voorbereid op digitaal, met 8 polige stekker) en een Lima 1220 (zelf een decoder ingezet). Die treinen reden toen probleemloos op het testovaaltje. Helaas is alles toen weer op zolder in kratten terecht gekomen (sorry!)
Gisteren heb ik op Eurospoor een startset met de Z21 (start) gekocht, met wlan modem. Nu zet ik dus de andere locs ook weer eens op het spoor, maar ik krijg er geen beweging in. Ik kan met mijn telefoon de decoders niet uitlezen, ze reageren dus nergens op.
  • Als ik de BR215 er op zet en ik wil het adres uitlezen, dan schokt de loc een klein stukje vooruit, maar vervolgens krijg ik de melding dat de decoder niet reageert.
  • De 1100 had het adres 5, kon ik uitlezen. Prima dacht ik, deze doet het. Maar zodra ik hem in de Lokmaus (de nieuwe) toevoegde op adres 5, reageerde hij nog. Maar toen ik hem weg liet rijden stopte hij na 1 cm en daarna was het uit met de pret. Helemaal geen reactie en kon hem ook niet meer uitlezen

Zijn de decoders dan overleden? Of zit er een soort van accu in, die ervoor zorgt dat de decoder zijn gegevens onthoudt. Na minimaal 5 jaar stilstand is dan de stroom echt wel op lijkt me (als dat echt zo is...). En zo ja, kun je dat weer herstellen, door bijv de loc een aantal uren op de baan te zetten onder stroom?

Het zijn maar gedachten hoor, zou mooi zijn dat ik geen nieuwe decoder hoef te kopen (maar ik denk eerlijk gezegd van wel  ::) )

FokkeB
« Laatst bewerkt op: 04 November 2017, 19:20:34 door Bert van Gelder »

Voske

• Offline Offline
Re: Decoders reageren niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2017, 18:00:02 »
beste
ik zou eerst eens de wielen en contacten kuisen evenals de lok een druppeltje olie  geven want na zo lang niet gereden te hebben zal dat wel nodig zijn
MVG
Pascal

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #2 Gepost op: 04 November 2017, 18:11:07 »
In de decoder zit een EEPROM waar de CV waarden in worden opgelagen. Het aantal schrijf/leesacties is in theorie beperkt maar in de praktijk is een miljoen keer lezen/schrijven voor moderne EEPROMS geen probleem.  Dit is een vorm van permanent geheugen, dwz de gegevens blijven bewaard ook als de de decoder geen spanning krijgt.

Als de EEPROM niet wordt gebruikt, blijven de gegevens zeker nog 10 jaar opgeslagen... maar misschien heb jij decoders met 'minderwaardige' EEPROMs die na 5 jaar al dement zijn...
« Laatst bewerkt op: 04 November 2017, 19:49:41 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 November 2017, 18:38:53 »
Ik zou(volgens de handleiding te vinden welke cv voor welkedecoder) de decoders resettenen het adres opnieuw invoeren

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 November 2017, 18:55:59 »
Welkom terug bij deze mooie hobby, Fokke!
Heb je ze zo uit de krat op de rails gezet?
Dan doen ze het zelden meteen goed.
Die decoders is niks mee gebeurd hoor, zit ook geen accu of zo in.
De aandrijving eerst smeren en de contacten schoonmaken.
Je kunt ook de loc op zijn rug leggen en direct spanning op de contacten zetten met een paar draadjes, klemmetjes, spelden. Maar de aandrijving moet gangbaar zijn om schade te voorkomen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Fokke Boschma

• Offline Offline
Re: Decoders reageren niet meer, 5 jaar stilstand
« Reactie #5 Gepost op: 04 November 2017, 23:33:56 »
Nou, vanavond even aan de poets geweest.
De decoder van de BR 215 is, ben ik bang, overleden. Hij reageert nergens op. Maar als ik de 1100 er in hang, rijdt de loc direct weg, en goed. Misschien de decoder nog eens uitlezen, en kijken of er nog leven in zit. Het programmeren met de locmaus moet ik nog onder de knie krijgen...

De 1100 echter doet het in de aandrijving niet goed. De wielen zijn schoon, en en ook de strips zijn gepoetst. Echter draait alles erg zwaar (nu doen volgens mij alle locs van Roco, je kan ze bijna niet doorduwen) dus ik zal nog eens de tandwielen eens moeten smeren.

Bedankt allemaal voor de adviezen, ik hou jullie op de hoogte

FokkeB

Voske

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 November 2017, 23:38:16 »
beste
vergeet niet dat de Z21 wit meer dan  18 volt rijstroom geeft  en misschien dat die oudere decoder er niet tegen kon
MVG
Pascal

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 04 November 2017, 23:39:50 »
De 1100 echter doet het in de aandrijving niet goed. De wielen zijn schoon, en en ook de strips zijn gepoetst. Echter draait alles erg zwaar (nu doen volgens mij alle locs van Roco, je kan ze bijna niet doorduwen) dus ik zal nog eens de tandwielen eens moeten smeren.
Je kan Roco locs helemaal niet doorduwen, die hebben een wormaandrijving. En de 1100 is een notoire langzaamrijder. Overigens kan het smeren van de tandwielen geen kwaad, maar ik betwijfel of je er veel mee bereikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 04 November 2017, 23:54:13 »
Nou, vanavond even aan de poets geweest.
De decoder van de BR 215 is, ben ik bang, overleden. Hij reageert nergens op. Maar als ik de 1100 er in hang, rijdt de loc direct weg, en goed. Misschien de decoder nog eens uitlezen, en kijken of er nog leven in zit. Het programmeren met de locmaus moet ik nog onder de knie krijgen...
Wat ik bij m'n allereerste digitale systeem (met erg veel defecten) leerde van m'n pa (maar daar moet je de mogelijkheid voor hebben) was om de decoder direct aan de centrale te hangen.

Dus met een aansluitblokje in de centrale en de draden direct naar de decoder, wel met een motor en verlichting (voor zover aanwezig) aangesloten op de decoder.

Als er dan nog niets gebeurt, kun je er zeker van zijn dat er inderdaad iets mis is met de decoder.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 05 November 2017, 09:26:13 »
Wat ik bij m'n allereerste digitale systeem (met erg veel defecten) leerde van m'n pa (maar daar moet je de mogelijkheid voor hebben) was om de decoder direct aan de centrale te hangen.

Eigenlijk is dat de allerslechtste manier..... je kunt veel beter je loc met decoder op het aparte (indien mogelijk) programmeerspoor zetten. Op die manier krijgt je decoder niet de volle mep (vanwege de lage spanning om te programmeren) en mocht er bv iets verkeerd aangesloten zijn je decoder ook niet direct in rook op gaat.

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 November 2017, 09:56:59 »
Wat voor decoders zitten er eigenlijk in?
Als de decoders niet direct uit de digitale oertijd zijn, dan is het niet erg logisch dat er na vijf jaar stilstand een decoderprobleem zou zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fokke Boschma

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 November 2017, 10:48:13 »
Ik heb geen idee welke decoder in de BR 215 zit. Hij zat in een startset met een Lokmaus, denk dat ik die zo'n 10 jaar geleden heb gekocht.
Echter heb ik toch de loc aan de praat gekregen, met de originele decoder. De rij-stappen staan (vast) op 28. Ik kan echter daaraan niets veranderen. Zodra ik de decoder wil programmeren dan kan ik wel een aantal CV's uitlezen, maar bij het programmeren krijg ik de melding dat de decoder niet reageert. De loc schokt dan wel een aantal keren, maar verder niets. Resetten met CV 8 wil ook niet, die blijft op 100 staan. Adressen veranderen gaan wel. Misschien kun je aan deze decoder niet zoveel aanpassen, ik weet het niet.
De lok rijdt ook niet echt mooi (kan me eigenlijk niet herinneren of hij dat wel eens gedaan heeft). Beetje olie erop helpt misschien. Ik gan nog eens testen met de Lokpilot 3 van de 1100.

FokkeB

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 November 2017, 11:13:18 »
Ah, wat is het loknummer, 215,,,,,,,,?
Roco had een startset met br215 in het begin van het digitale tijdperk nog onder de naam digital is cool. Die had een beperkte decoder aan boord, wel met een toetertje.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #13 Gepost op: 05 November 2017, 11:40:09 »
Citaat van: Ronald Halma
...
Op die manier krijgt je decoder niet de volle mep (vanwege de lage spanning om te programmeren)

Om waarden in de EEPROM te schrijven is juist een hoge spanning nodig.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Fokke Boschma

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 November 2017, 12:27:55 »
Ah, wat is het loknummer, 215,,,,,,,,?
Roco had een startset met br215 in het begin van het digitale tijdperk nog onder de naam digital is cool. Die had een beperkte decoder aan boord, wel met een toetertje.  :)

Haha, het nummer is 215 129-8. En inderdaad, op de doos stond digital is cool. Of er een toeter in zat weet ik niet. Kon op alle knopjes drukken toen, maar heb nooit een toeter gehoord.

Maar ik heb inmiddels de decoder vervangen door de Lokpilot 3 uit de 1100. De BR 215 rijdt als een zonnetje!  (y) Een beetje finetuning en het resultaat is een kruipende en soepel rijdende loc. Samen met de BR 132 (uit de nieuwe startset, gekocht voor € 190,- op Eurospoor, niet gek!  ;D) rijden ze over het ovaaltje hier op de vloer.
Het is echt leuk om nu met zoonlief (10 jaar) samen de treinhobby op te pakken.  (y) Hij vindt het machtig interessant, en wat nu ook leuk is is, de mogelijkheid om de trein te besturen via zijn eigen telefoon. Super systeem!

De volgende stap is de zolder op te ruimen en de modules die al 15 jaar opgestapeld staan weer te koppelen en af te maken. Ik heb ooit eens 3 bakken gemaakt, de sporen liggen er al. Dit was nog voor het digitale tijdperk, en alle spoorsegmenten zijn van elkaar geïsoleerd. Ik ga me nog wel eens opnieuw voorstellen hier, met een uitleg van het plan.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14207.msg537223.html#msg537223 Hier staat het vorige topic van mij. Helaas zijn de afbeeldingen niet meer....

Ik Heb nog een lokpilot over, eens kijken waar ik die in ga bouwen. Heb zat kandidaten:
DKM 2400
Roco 1000 (de eerste uit 1989)
Lima mat '46
DKM DEII
Liliput 6400
Lima KLM koploper (nu nog voor Märklin.... waar hij het nooit op deed....)

Genoeg te doen dus  ;D