Dan wil ik hem zo gaan maken dat de kinderen de snelheid kunnen bepalen van 2 treinen en dat de software de aansturing doet zodat ze niet "botsen".
.....Als je de loks in iTrain etc goed meet en afstelt, houd de software prima bij waar de trein zich exact bevindt, er is eigenlijk geen noodzaak om het laatste rijtuig te detecteren. .....Qua blokken en bezetmelders moet je ook even inlezen; sommige oude rotten zweren bij 3 melders per blok, maar met moderne software is dat niet meer nodig, al maak je je dan wel erg afhankelijk van de nauwkeurige snelheidsmeting van de loks, de immer correcte werking der bezetmelders, en verassingen als het niet goed werken van bijv. lastregeling in je lokdecoders... zelf heb ik 1 melder per blok, sterker nog, het blok IS bij mij de melder.
Chris, welkom Uit je verhaal; volgens mij gaat bovenstaand niet lukken met de meeste software die treinen bestuurd. Die doen dat namelijk helemaal zelf. Je kunt wel manueel met automatisch bedrijf mixen maar dan meer met een aparte trein bv handmatig door het automatische verkeer. Maar de digi-experts hier (en dat ben ik niet) zullen je daar zeker verder mee kunnen helpen.Succes
De hele baan word flex van Peco N code 55 dus "even" een isolator er tussen prikken gaat het niet worden
Dat "exact" is eigenlijk meer "bij benadering" en zeker ook weer afhankelijk van het aantal melders per blok.Hoe meer melders, hoe "exacter" je weet waar de trein zich bevind.
Maar als ik de lok tegen hou dan klopt dat niet meer.
( ik heb geen zin om tijdens het rijden van mijn treinen te moeten staren naar een scherm waar ergens de gereden cm's worden weergegeven.)
Je hoeft ook zelf je treinen niet tegen te houden, er zijn oorzaken genoeg te verzinnen, waarom een trein niet binnen de gestelde tijd zijn positie bereikt.
En hoeveel melders iemand wil gebruiken is aan de modelspoorder zelf om te bepalen.