Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Albert de Heer
Vandaag om 09:21:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:13:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door RikM
Vandaag om 09:05:45
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:41:37
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:49:13
Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02

Auteur Topic: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal  (gelezen 3761 keer)

Maribomba

• Offline Offline
  • N - Baan in koffer
Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal
« Gepost op: 26 October 2017, 22:09:28 »
Goedendag allemaal.

Ik ben een herintreder in de hobby en ga na ruim 30 jaar weer aan de hobby. Zoon lief vindt het super  (y) en vaders toch wel  :D
Na de nodige beurzen afgelopen te hebben en de smaak weer terug is om te bouwen ben ik dan ook weer begonnen met een leuke kleine N baan.
Het bouwen is niet het probleem, echter kan ik niet door de bomen het bos meer zien  ???  in het voor mij nieuwe digitale wereld.
De test setup die ik wil gebruiken om de digitale wereld te bekijken is de volgende baan:
https://www.anyrail.com/en/library/0020_N/0110_Minitrix/0010_/0030_Startset/img/n_minitrix-startset_1280.png
De hoofdbaan die ik betreffende houten skelet al af heb is de volgende:
https://www.noch.com/en/71904.html

Nu wat ik graag digitaal zou willen:
  • Compleet automatisch laten rijden (heb geen hand controllers nodig)
  • Het beste protocol voor een N spoorbaan
  • De baan is niet groot, 4 wissels (Peco Code 55), De nodige seinen
  • Ik wil behoorlijk nauwkeurig weten waar de 3 a 4 treinen rijden dus van locomotief en eventueel laatste rijtuig.
  • Graag wil ik alles met Digikeijs gaan maken en aansturen met iTrain, met de DR5000 centrale
  • Echter wat te kiezen voor terugmelder en dus protocol S88N of LocoNet of wat zijn nou de voor/nadelen voor mij op zo'n kleine baan.
Belangrijk dus dat ik compleet nieuw kan/mag beginnen en dus geen rekening hoef te houden met oud spul (alles is nieuw omdat ik niets meer heb).

Eigenlijk dus 2 vragen, welk protocol en hoe kan ik zo klein mogelijk beginnen om later goed uit te kunnen breiden.

Alvast hartelijk dank en als dat gewenst word houd ik graag mijn vorderingen up-to-date op dit forum.

Met vriendelijke groet, Chris
« Laatst bewerkt op: 28 October 2017, 06:38:00 door Maribomba »

jowi

• Offline Offline
Re: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2017, 07:13:30 »
Volgens mij heb je eigenlijk al alles op een rijtje. Je wilt met de DR5000 rijden, dus DCC. Digikeijs, iTrain, prima.

Loconet is wat nieuwer en is een echt protocol, en wat betrouwbaarder dan S88, maar in de praktijk, en zeker op een kleine baan, zul je daar absoluut geen verschil in merken. Zelf heb ik toch voor Loconet gekozen, omdat je daar heel simpel zelf de platte, 6 polige telefoonkabels voor op maat kunt maken. Met S88 kan dat ook, maar een netwerkkabel knijpen is echt een apart kunstje, dat komt allemaal wat nauwer. Je moet draden twisten en paren vormen etc. Lastig. Natuurlijk zijn er ook korte netwerkkabels te koop, maar je snapt het... de kortste zijn altijd net te kort, en de iets langere meteen veel te lang.

Geen handcontroller... daar zou ik toch nog even over nadenken. Zeker tijdens het bouwen is met de hand (test)rijden noodzakelijk, en als je software de boel in de war laat lopen kun je met een handcontroller vaak nog even de boel rechtzetten. En het is ook mogelijk om met de hand te rijden, tussen het automatische verkeer door, dat is ook leuk. Of handmatig wat rangeren hier en daar. Gelukkig kun je qua controllers de duvel en zijn ouwe moer aansluiten op de DR5000 dus dat is ook geen probleem. Regel ergens een losse multimaus ofzo.

Als je de loks in iTrain etc goed meet en afstelt, houd de software prima bij waar de trein zich exact bevindt, er is eigenlijk geen noodzaak om het laatste rijtuig te detecteren. Mocht je daar wel behoefte aan hebben, dan kun je dat achteraf nog doen. Het is geen voorwaarde voor volautomatisch rijden. Uiteraard moet je wel je baan opdelen in blokken met bezetmelders. Overigens is het misschien wel leuk om met je bezetmelders even te wachten tot Digikeijs de DR5088RC daadwerkelijk op de markt brengt, dat is een 16 voudige bezetmelder met Railcom. Zo weet je welk blok bezet is, maar ook nog eens door welke lok (door de Railcom melding) onafhankelijk van wat je software denkt wie er rijdt. Ook heb je met die dingen geen aparte diodeschakeling meer nodig (zoek/google/encyclopedy even) dat maakt het bouwen weer wat handiger. En Railcom heeft nog meer handige truukjes maar daar weet ik helaas het fijne ook niet van.

Qua blokken en bezetmelders moet je ook even inlezen; sommige oude rotten zweren bij 3 melders per blok, maar met moderne software is dat niet meer nodig, al maak je je dan wel erg afhankelijk van de nauwkeurige snelheidsmeting van de loks, de immer correcte werking der bezetmelders, en verassingen als het niet goed werken van bijv. lastregeling in je lokdecoders... zelf heb ik 1 melder per blok, sterker nog, het blok IS bij mij de melder.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2017, 07:31:30 door jowi »

Maribomba

• Offline Offline
  • N - Baan in koffer
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2017, 08:54:31 »
Hallo Jowi,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ook ik had op de website van Digikeijs de DR5088RC gezien en aangezien ik van nieuw hou  ;D  zou dat zou maar eens iets gaan worden echter heb ik nog wat andere adviezen die ik ook graag wil aanhoren voordat ik mijn rails ga leggen en al mijn isolatie en verbindingen ga solderen. De hele baan word flex van Peco N code 55 dus "even" een isolator er tussen prikken gaat het niet worden  :-\

De hand controller maak ik me geen zorgen om die komt er wel, niet door/voor mij maar wel voor de kinderen die natuurlijk ergens aan willen draaien dus het zouden zo maar eens 2 controllers gaan worden. Dan wil ik hem zo gaan maken dat de kinderen de snelheid kunnen bepalen van 2 treinen en dat de software de aansturing doet zodat ze niet "botsen". Het word een stoom/diesel baan dus de snelheden zullen niet hoog liggen, daarbij zit ik op het randje wat nog mogelijk is met de bochten.

Al met al een mooi avontuur.

Thanks, Chris

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2017, 09:02:08 »
Dan wil ik hem zo gaan maken dat de kinderen de snelheid kunnen bepalen van 2 treinen en dat de software de aansturing doet zodat ze niet "botsen".

Chris, welkom :) Uit je verhaal; volgens mij gaat bovenstaand niet lukken met de meeste software die treinen bestuurd. Die doen dat namelijk helemaal zelf. Je kunt wel manueel met automatisch bedrijf mixen maar dan meer met een aparte trein bv handmatig door het automatische verkeer. Maar de digi-experts hier (en dat ben ik niet) zullen je daar zeker verder mee kunnen helpen.

Succes :)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2017, 09:26:31 »
.....
Als je de loks in iTrain etc goed meet en afstelt, houd de software prima bij waar de trein zich exact bevindt, er is eigenlijk geen noodzaak om het laatste rijtuig te detecteren. .....

Qua blokken en bezetmelders moet je ook even inlezen; sommige oude rotten zweren bij 3 melders per blok, maar met moderne software is dat niet meer nodig, al maak je je dan wel erg afhankelijk van de nauwkeurige snelheidsmeting van de loks, de immer correcte werking der bezetmelders, en verassingen als het niet goed werken van bijv. lastregeling in je lokdecoders... zelf heb ik 1 melder per blok, sterker nog, het blok IS bij mij de melder.

Dat "exact" is eigenlijk meer "bij benadering" en zeker ook weer afhankelijk van het aantal melders per blok.
Hoe meer melders, hoe "exacter" je weet waar de trein zich bevind. Heb je een blok van 2 meter lang.
1 begin melder van 20 cm, 1 eind melder van 20 cm. Dan kun je zien of de lok zich in de eerste 20cm zit, of in de laatste 20cm, of als de lok zich ergens in de 160cm er tussen bevindt.
Verdeel je die 160cm in 8 melders van 20cm dan kun je dus per 20cm zien waar de lok zich bevindt.
Mochten wagens ook stroom nemen, door ingebouwde weerstand of door verlichting in de wagens, dan zullen die ook de blokken bezet houden. Bij getrokken treinen weet je dan dat de voorste van de serie bezette melders de lok moet zijn.

Groet,
Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2017, 09:37:14 »
Chris, welkom :) Uit je verhaal; volgens mij gaat bovenstaand niet lukken met de meeste software die treinen bestuurd. Die doen dat namelijk helemaal zelf. Je kunt wel manueel met automatisch bedrijf mixen maar dan meer met een aparte trein bv handmatig door het automatische verkeer. Maar de digi-experts hier (en dat ben ik niet) zullen je daar zeker verder mee kunnen helpen.

Succes :)

Dit moet wel kunnen met koplopern, of Itrain dat ook kan weet ik niet.
Bij koploper kun je handregelaars aanmaken, een trein aan die handregelaar koppelen.
Je kunt dan volledig handmatig rijden, met alle risico's.

Echter als de trein gewoon in automatisch programma opgenomen is dan kun je als eindgebruiker alleen de snelheid bepalen, waarbij koploper nog een max kan instellen.
Bij start heb je gelijk de max beschikbaar, bij stoppen wordt de max aangepast aan de juiste max om optijd te stoppen.

Zie hiervoor "onderhouden handregelaar(s)" in de koploper documentatie.

Groet,
Roelco

jowi

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2017, 10:00:49 »
De hele baan word flex van Peco N code 55 dus "even" een isolator er tussen prikken gaat het niet worden  :-\
Oh jawel hoor, Roco zaagje of dremel... geen probleem.

Maribomba

• Offline Offline
  • N - Baan in koffer
« Reactie #7 Gepost op: 27 October 2017, 10:31:32 »
Ja duidelijk ik heb er geen probleem mee om elke 20 cm detectie te laten plaatsvinden. Het moet namelijk ook een mooie schouwspel worden op iTrain zodat er voor iedereen wat te zien valt. Echter moet ik dat wel van te voren weten hoe ik die detectie laat plaatsvinden want ook daar zijn weer allemaal verschillende methodieken voor.

Dank voor de vele antwoorden.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2017, 10:52:11 »
Detectie in iTrain is heel simpel

Hij reageert hoofdzakelijk op de eerste melder. Met 1 melder per blok kan je automatisch rijden.

Heb je blokken waar je wilt stoppen of rangeren dan is het gebruik van meer melders An te raden omdat iTrain bij elke melder zijn positieberekening corrigeert.

Dus 1 melder minimaal, maar de meer de beter.

Wat betreft snelheden, dat is voor iTrain geen enkel probleem om dynamisch mee te werken.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

jowi

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2017, 12:58:03 »
Dat "exact" is eigenlijk meer "bij benadering" en zeker ook weer afhankelijk van het aantal melders per blok.
Hoe meer melders, hoe "exacter" je weet waar de trein zich bevind.
Nogal achterhaald dit. Ik denk dat je eens naar moderne software moet kijken. Ik heb blokken van 2.40m lang (in n spoor...) en zo'n blok is dan 1 melder van 2.40m. De loks stoppen op 0.5-1cm nauwkeurig 10cm voor het fysieke einde van het blok, precies zoals ik in de software aangeef... niks geen gedoe met meerdere (korte) melders per blok. Het kan wel, maar het is echt geen noodzaak meer.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 October 2017, 13:17:00 »
Helemaal niet achterhaalt. Dit is waar hij theoretisch moet zijn, en zolang er niets mis gaat klopt dat wel. Maar als ik de lok tegen hou dan klopt dat niet meer. Dan is het "exact" ergens anders. en als je de loks niet goed geijkt hebt klopt het ook niet meer.

Dus zoals ik schreef, het is een "bij benadering". Voor een exacte plaats bepaling zijn meerdere melders nodig, en hoe meer melders hoe exacter je het weet.
Het computerprogramma "denkt" wel te weten waar de lok is, maar dat laat hij nog altijd niet aan jouw zien, tenminste niet echt duidelijk. ( ik heb geen zin om tijdens het rijden van mijn treinen te moeten staren naar een scherm waar ergens de gereden cm's worden weergegeven.)
Het snelle overzicht van de meeste bij mij bekende programma's geven alleen aan dat hij in blok x of y is. Hoe meer meld punten in het blok hoe nauwkeuriger hij kan laten zien waar hij echt is.

En zeker als je handmatig wilt kunnen rijden is het wel handig dat je wel redelijk exact weet waar de trein zich bevindt. Heb je nog een meter, of heb je maar 10cm meer voordat je moet stoppen.
Weet ook wel dat je prima automatisch kunt rijden met minder melders. Zelfs blokken zonder fysieke melders kan prima werken. Maar dan blijft het dus een "bij benadering" (Hoe nauwkeurig die benadering ook is)

Groet,
Roelco

jowi

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 October 2017, 14:31:13 »
Ach, als jou laatste, stopmelder in je blok om wat voor reden geen melding geeft ben je ook je 'nauwkeurigheid' kwijt en geeft de software als het goed is een fout... en als je calibratie niet correct is, gaat het ook met 100 melders per blok mis. Gewoon goed calibreren, dat kan echt heel betrouwbaar. Overigens, het is ALTIJD bij benadering. Tenzij je oneindig veel blokken hebt van oneindig korte lengte.

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 October 2017, 15:00:27 »
Citaat
Maar als ik de lok tegen hou dan klopt dat niet meer.

Maar waarom zou je dan ook een lok tegenhouden? Lijkt mij toch een redelijk zinloze actie.

Citaat
( ik heb geen zin om tijdens het rijden van mijn treinen te moeten staren naar een scherm waar ergens de gereden cm's worden weergegeven.)

Beetje vreemde redenatie: je wilt niet naar een scherm kijken voor de gereden cm's maar je kijkt wel naar je scherm om de melders te kunnen aflezen??

Groeten,
Bert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: 27 October 2017, 15:26:25 »
Je hoeft ook zelf je treinen niet tegen te houden, er zijn oorzaken genoeg te verzinnen, waarom een trein niet binnen de gestelde tijd zijn positie bereikt.

En @Jowi, als de laatste melder gemist wordt dan is er op de volgende melding sprake van een onterechte melding, en dus een zgn spookmelding. Afhankelijk hoe je besturingsprogramma daar op reageert, zal deze een ongeluk voorkomen, en alles uitzetten of alleen de spooktrein stoppen.

En hoeveel melders iemand wil gebruiken is aan de modelspoorder zelf om te bepalen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 October 2017, 15:44:26 »
Citaat
Je hoeft ook zelf je treinen niet tegen te houden, er zijn oorzaken genoeg te verzinnen, waarom een trein niet binnen de gestelde tijd zijn positie bereikt.

Klopt en daarom heeft iTrain bijv. ook de mogelijkheid om het niet op tijd arriveren van een trein te detecteren.

Citaat
En hoeveel melders iemand wil gebruiken is aan de modelspoorder zelf om te bepalen.

Klopt ook helemaal maar dan wel graag op basis van valide argumenten en geen onzin argumenten want daar heeft de topic starter helemaal niets aan.

Groeten,
Bert