Dirk Het is nog beter als je de horizontale sporen dezelfde polariteit geeft. En daarmee aan de beide uiteinden van het ex hondebot een keerlus maakt. Is het in wisselstraten en dus in deze situaties beter op te lossen.
IEn waarom dan 2 modules gebruiken als het met 1 kan [alleen het blauwe gedeelte in 1 spoor] ,ipv 2 modules in 2 keerlus zijde scheelt weer een keerlus module.
Omdat je met het toepassen van de 2 keerlussen, andere zaken mogelijk maakt die je dan ongestraft kunt doen, zoals het oversteken van het onderste spoor naar het bovenste spoor of visa versa.
Als je de man een keerlus module wilt slijten jah, dan kan dat. Maar volgens mij heb je dan het probleem dat je sluiting krijgt met verlichte rijtuigen of treinstellen. Lijkt mij niet dat die twee aftakkende sporen naar de driewegwissel langer zijn dan 50 centimeter.(...)Maar nu mijn idee hoe je het simpeler kan oplossen: De Dinamo manier:Een enkele relais gebruiken met 2x een wisselcontact geschakeld via een schakeldecoder.Enige minpunt als je met de hand rijdt moet je er zelf aan denken het relais te schakelen, of je moet dit met een vorm van logica oplossen. Dat kan door het relais te laten schakelen door de stand van de wissel die de sporen samenbrengt bij de driewegwissel. Wissel op links relais uit, wissel naar rechts relais aan. (...)Als het relais uit staat krijgt het hele aftakkende deel, dus de wisselstraat met de twee aanvoersporen en de drie opstelsporen, de polariteit en de spanning vanuit het bovenste blok.Staat het relais aan dan word het hele aftakkende deel de onderste polariteit.Volgens mij is dit ten eerste simpeler, effectiever en goedkoper dan een keerlusmodule.
Dies sind die Grundlagen der analogen Modellbahntechnik. Alle vorgestellten Schaltungen lösen die eingangs gestellte Aufgabe: Die verschiedenen Gleise abschaltbar zu machen (Abschaltsteuerung), damit ein vielfältiger Zugbetrieb stattfinden kann.
Und selbst die digitale Modellbahn baut auf diesen Grundlagen auf - beispielsweise im Zusammenhang mit Weichen mit leitendem Herzstück oder bei der Einteilung der Boosterbezirke.