Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 16:10:09
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:57:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Gewoon wat busfoto's door Ronald69
Vandaag om 15:38:03
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Heb ik hier een keerlus?  (gelezen 6709 keer)

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2017, 20:48:21 »
Martin ,hoe kom je aan ABBA? Dirk geeft aan dat ie 2 rail dcc rijdt, met eenIB. Dan heb je in mijn ogen alleen maar AB. Sluiting krijg je dan links onder in de genoemde keerlus. Wat voor keerlusschakeling je daarvoor moet gebruiken is wat anders.

Gr Hans
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 20:50:16 door Hans Gvz »

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2017, 20:50:20 »
Als je dit er van maakt is de keerlus ook weg:
jamaar, ik wil van mijn kopstation terug rijden op het bovenste spoor, op jou manier kan ik maar 2 kopsporen bereiken en liggen er 2 die niet bereikbaar zijn.

@martindomburg maar kan ik dan niet een booster gebruiken om dat stuk te voeden?

Eigenlijk is mijn baan een hondenbot (nu nog niet te zien, maar op het hogere niveau is het andere deel van het hondenbot, maar zonder kruising van de rails) die alleen maar op die plaats een probleem heeft. Ik heb al keerlus modules, maar geen plaats om ze te zetten. Zou een engelse wissel een oplossing kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 20:56:17 door Bert van Gelder. Reden: Quote gefixt »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2017, 20:53:46 »
Martin ,hoe kom je aan ABBA? Dirk geeft aan dat ie 2 rail dcc rijdt, met eenIB. Dan heb je in mijn ogen alleen maar AB. Sluiting krijg je dan links onder in de genoemde keerlus. Wat voor keerlusschakeling je daarvoor moet gebruiken is wat anders.

Gr Hans

Ik denk toch dat het ABBA is omdat het een hondenbot is,

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:05:00 »
Dirk, je schreef zelf dat het goed werkte. Nadat je de lus links onder had gemaakt ging het mis. Analoog zou het best ABBA kunnen zijn. Maar dit is digitaal. Als je een rondlopende baan had gemaakt had je hier geen last van gehad. Het zelfde probleem krijg je als je de 2e lus gaat maken.

Gr Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:08:27 »
Eigenlijk is mijn baan een hondenbot (nu nog niet te zien, maar op het hogere niveau is het andere deel van het hondenbot,...
Dirk, laat alsjeblieft het complete sporenplan zien. Het komt hier vaker voor dat iemand maar een deel laat zien, en dat levert alleen maar halve oplossingen en speculaties op.

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:11:03 »
Tip ,
Dirk heeft een keerlus module wil het plan behouden en het is een honden bot ,
dan is de oplossing toch op 3 plekken [beide spoorstaven] isoleren en keerlus module gebruiken de eenvoudigste oplossing .
en de isolatie zit dan volgens mijn simpele verstand tussen de vaste kruising en het daarboven gelegen wissel ,naar rechts [het bovenste spoor] de langst trein die het kopstation in gaat en vanaf dat punt de langst treinlengte [die over de baan rijdt]naar links de bocht in /door waar het 3e punt is waar het spoor geisoleerd moet worden en dan moet het naar mijn idee werken.
Bert.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 21:31:53 door Bertos »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #21 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:12:17 »
Dirk,

Spoorstaaf A en Spoorstaaf B. Als je links een lus hebt ga je AB weg en kom je BA terug. Dan krijg je AB-BA

Ik snap alleen niet waarom men een keerlus wil toepassen in die lus, er is geen overloop in de hondenbot.

Kan iemand dat aan de hand van een  illustratie hier delen, wellicht zie ik een onderdeel over het hoofd maar dan nog begrijpt een ander het dan ook waarom een keerlus module toegepast moet worden.

My 2 cents


« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 21:24:06 door Bert van Gelder »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #22 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:18:12 »
jamaar, ik wil van mijn kopstation terug rijden op het bovenste spoor, op jou manier kan ik maar 2 kopsporen bereiken en liggen er 2 die niet bereikbaar zijn.

@martindomburg maar kan ik dan niet een booster gebruiken om dat stuk te voeden?

Eigenlijk is mijn baan een hondenbot (nu nog niet te zien, maar op het hogere niveau is het andere deel van het hondenbot, maar zonder kruising van de rails) die alleen maar op die plaats een probleem heeft. Ik heb al keerlus modules, maar geen plaats om ze te zetten. Zou een engelse wissel een oplossing kunnen zijn?
Nee hoor, die drie sporen voedt het relais via de driewegwissel gewoon alle drie tegelijk. Die zijn electrisch verbonden met de twee wissels.  Je kan dan gewoon nog steeds beide toegang sporen gebruiken in beide richtingen. Dat maakt bij DCC niet uit.

Overigens zou een engelsman het alleen maar complexer maken.


« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 21:23:55 door Bert van Gelder »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #23 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:28:11 »
Martin Domburg ,
waarom ik een keerlus module zou gebruiken is dat het een op zich zelf staand onder deel is wat werkt ,en er geen extra schakeling voor gemaakt hoeft te worden of schakelaar bediend[zoals je al zelf aangeeft vergeten kan worden]
En verder klopt jouw redenering van het ab-ba toch en het probleem komt samen in het kopstation maar zoals ik boven staande schreef is het ,daar de keerlus module er is , en 6 isolatie lasjes ook denk ik de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
Werkt dan zelfs ook met Engelsman [mits de treinlengte wel blijft passen in het keerlusmodule gedeelte].
Bert.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 21:49:23 door Bertos »

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #24 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:28:40 »
Martin, dat die keerlusschakeling noodzakelijk is zit hem in de wissels die links zitten, die 3 kopspoortjes. Daar zit de clou. Hadden die er niet gezeten had je een platgevouwen ovaal gehad,mits die andere lus er ook bij was getekend.

Gr Hans

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:14:55 »
Aan de onderkant ga ik de helix binnen/buiten, maar de sporen stoppen daar, maar waarom heb ik dan geen problemen voordat ik die rechtse wissel boven de 3-weg wissel erbij heb gestoken?

Dat komt omdat je baan eerst een ovaal was, en met het plaatsen van dat wissel maak je een oversteek van de ene kant naar de andere kant van het ovaal.
En daarbij kom je tegen gepoold terug.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #26 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:27:17 »
hmm, ik vrees dat ik het kopstation maar weer eruit haal. Jammer maar ik zal terug naar Wintrack moeten en iets anders bedenken. Eerst eens zoeken of ik niet op een andere manier weer op de hoofdbaan geraak.
Voorlopig bedankt allen.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #27 Gepost op: 21 oktober 2017, 00:39:51 »
Hoi Dirk,

Ik zou het oplossen door de sporen in het blauw te isoleren en er een keerlusmodule toe te passen.
Lengte zat. En die kruising is geïsoleerd toch? Van FLM zijn die zeker geïsoleerd.

Tschuss Genossen

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #28 Gepost op: 21 oktober 2017, 10:02:58 »
@Hans Grasmaijer

dit begrijp ik niet, zou je kunnen aangeven waar ik dan de keerlusmodule moet aansluiten? en wat bedoel je met de kruising is geïsoleerd? het hartstuk? Ja ook bij Peco is dat zo, anders zou ik toch telkens sluiting hebben als er een lok over de kruising rijd. Maar ik ben echt nieuwsgierig naar wat jij bedacht hebt. Ik wacht nog even vooralleer ik begin te slopen :)

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #29 Gepost op: 21 oktober 2017, 10:50:44 »
Uitgaande van een xTreme keerlus.



Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net