Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Heb ik hier een keerlus?  (gelezen 6644 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Heb ik hier een keerlus?
« Gepost op: 20 oktober 2017, 17:02:21 »
Heren,

ik ben vandaag bezig geweest om mijn kopstation te bouwen. Tot voordat ik aan de wissels na de splitsing kwam was alles OK, maar nu heb ik de é wissels erbij, en ik krijg een kortsluiting. Omdat ik geen mechanische fouten gevonden heb veronderstel ik dat ik een keerlus heb gemaakt.Indien dat zo is, hoe krijg ik dat opgelost? Ik heb wel keerlus modules, maar het spoor tussen de wisselstraten is maar 150cm, wat kjort voor een module ertussen te zetten. Indien het niet is, waar zou ik dan kunnen zoeken om het probleem op te lossen?
nog vermelden dat de kruising geen kruiswissel is.

mvg

Dirk






« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 21:16:05 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:10:32 »
Ja
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:12:11 »
Hoi Dirk,

Ja je hebt er waarschijnlijk wel 2!  ;D
De onderste lus kun je dus gebruiken, zo te zien is die lang genoeg. Aan de rechterkant gaat ook een keerlus ontstaan vermoed ik  ???. Maar ook daar is ruimte genoeg om genoeg ruimte te maken.

Marius.
Marius

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:21:11 »
Aan de onderkant ga ik de helix binnen/buiten, maar de sporen stoppen daar, maar waarom heb ik dan geen problemen voordat ik die rechtse wissel boven de 3-weg wissel erbij heb gestoken? Ik kon het volledige spoor berijden tot dan. Ik ga wel met die rechtse wissel van het ene spoor naar het andere is dat het probleem? En moet ik de keerlus dan niet in die 150cm tussen de wisselstraten steken?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2017, 18:16:30 »
De keerlus is het stuk binnen het rode kader:


Ergens in dat stuk spoor moet je het keerlusprobleem oplossen. Daar heb je meer dan genoeg ruimte voor, lijkt me.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2017, 18:35:04 »
Citaat van: Dirk
... waarom heb ik dan geen problemen voordat ik die rechtse wissel boven de 3-weg wissel erbij heb gestoken?
Omdat die wissel de keerlus sluit.

Samengevat heb je dit gemaakt:


« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 18:49:34 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2017, 18:52:53 »
OK, dus als k het goed begrijp dan kan ik de keerlus schakeling in de grote lus zetten, prima daar heb ik plaats genoeg. Maar ik dacht dat er een lok o, de lus moest zijn om de module te activeren en dat is toch niet het geval als ik van de hoofdbaan afsla naar het kopstation. Met het gevaar van weer geflamed te worden, maar ik begrijp het niet, hoe wordt de polariteit dan juist gezet als ik naar het kopstation rij en er ook nog een lok in de lus rijdt.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2017, 18:54:28 »
Is inderdaad twee keer een keerlus. De lange is niet zo'n probleem. De aftakking daarintegen is een lengte probleem vrees ik.

Mijn tip. Voedt de Wisselstraat waar de drieweg en de nieuwe wissel aan elkaar zitten met een relais tussen of het aankomende paradespoor of het vertrekkende paradespoor. Je maakt dan wel een scheiding natuurlijk waar de twee sporen aansluiten op het paradespoor.

Andere optie is Dinamo gebruiken dan bestaan keerlussen gewoon niet meer.

Ik zal vanavond even wat tekenen.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 18:56:36 door martindomburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2017, 19:08:36 »
Is inderdaad twee keer een keerlus.

Hoe kom je daarbij  ???
Alleen de lange lus links is een keerlus, de rest kan allemaal aan elkaar blijven zitten.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2017, 19:16:30 »
Volgens mij creëer je met de twee sporen richting het paradespoor ook een sluiting.

Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Als dit al gereden heeft zoals geschreven dan neem ik aan dat de polariteit niet gelijk is op de twee paradesporen.

Bijvoorbeeld A-B-B-A (ooit populair)
Als je dit nu nieuw zou doen dan heb je gelijk. En kan je A-B-A-B aansluiten. Dan is enkel de lus een echte lus.

Daarom krijg je bij de wissel voor de drieweg een punt waar vanuit de paradesporen de twee sporen kruisen.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 19:20:20 door martindomburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2017, 19:22:37 »
idd het heeft gereden en de wissel boven de drieweg is het probleem.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2017, 19:27:40 »
idd het heeft gereden en de wissel boven de drieweg is het probleem.

Dirk
Precies, daarom

Maar de lus links zal toch echt een keerlus module behoeven los van een oplossing voor de Wisselstraat bij de driewegwissel.


« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 21:15:33 door Bert van Gelder. Reden: Reclame niet toegestaan »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2017, 19:39:48 »
Als je dit er van maakt is de keerlus ook weg:

El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2017, 19:48:50 »
OK, dus als k het goed begrijp dan kan ik de keerlus schakeling in de grote lus zetten, prima daar heb ik plaats genoeg. Maar ik dacht dat er een lok o, de lus moest zijn om de module te activeren en dat is toch niet het geval als ik van de hoofdbaan afsla naar het kopstation. Met het gevaar van weer geflamed te worden, maar ik begrijp het niet, hoe wordt de polariteit dan juist gezet als ik naar het kopstation rij en er ook nog een lok in de lus rijdt.

Dirk

Goed je kopstation is een deel van je baan welke een vaste polariteit heeft en dus niet om hoeft te polen.
In je keerlus deel kom je na een rondje in de lus met de andere spoorstaaf terug op de spoorstaaf van vertrek. en heb je dus kortsluiting. Om die te verhelpen , moet je voor je terugkomt de polariteit omschakelen, en dat doet de keerlus schakeling.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2017, 20:22:44 »
Als je de man een keerlus module wilt slijten jah, dan kan dat. Maar volgens mij heb je dan het probleem dat je sluitin krijgt met verlichte rijtuigen of treinstellen. Lijkt mij niet dat die twee aftakkende sporen naar de driewegwissel langer zijn dan 50 centimeter.

Maar ik kan me vergissen, zo zie ik bijvoorbeeld toch dat een keerlusmodule niet nodig is hier. Maar goed, share my thought:

Vanuitgaande dat het kruis geen Engelsman is en de twee kruisende sporen gescheiden zijn van elkaar, ga ik ervan uit dat de beste man ergens zijn baanspanning eraan zet en dus bovenaan met A begint en ook onderaan weer met A terug komt door de lus. Zolang de wissel tegen de drieweg wissel aan dan ontbreekt is er niks aan de hand omdat de kruis geen verbinding heeft met het kruisende spoor.

Dan krijg je dus deze situatie:


Nu hoeft links dus geen keerlusmodule, dat voorop en als je de aftakking een keerlusmodule geeft krijg je dus dat het kan gebeuren dat een geleidende stam alsnog sluiting geeft met alle eventuele schades van dien. Heb er toevallig hier net een rijtuig liggen met gesmolten assen door zo'n te korte keerlus en het niet ingrijpen van de centrale (EcoS). Overigens niet van mijzelf, van een ander met een dergelijke situatie en een keerlusmodule van Rosoft. het ging fout op een engelsman die met een wissel een keerlus toegang verleende.

Maar nu mijn idee hoe je het simpeler kan oplossen: De Dinamo manier:



Een enkele relais gebruiken met 2x een wisselcontact geschakeld via een schakeldecoder.

Enige minpunt als je met de hand rijdt moet je er zelf aan denken het relais te schakelen, of je moet dit met een vorm van logica oplossen. Dat kan door het relais te laten schakelen door de stand van de wissel die de sporen samenbrengt bij de driewegwissel. Wissel op links relais uit, wissel naar rechts relais aan.  Dat heb ik laatst met mijn eigen ASB module weten te realiseren omdat daarvan de servo wordt geassisteerd door zo'n relais.

Rijdt je met iTrain dan is het simpel, je laat iTrain dat lekker doen aan de hand van de wisselstand.

Maar je maakt 3 scheidingen. De scheiding links van de kruising is een twijfelgeval, je kan proberen zonder te doen maar dan kan de wissel die hij dan tegenkomt in afbuigende stand een sluiting geven.

Als het relais uit staat krijgt het hele aftakkende deel, dus de wisselstraat met de twee aanvoersporen en de drie opstelsporen, de polariteit en de spanning vanuit het bovenste blok.
Staat het relais aan dan word het hele aftakkende deel de onderste polariteit.

Volgens mij is dit ten eerste simpeler, effectiever en goedkoper dan een keerlusmodule.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 20:26:19 door martindomburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?