Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 19:53:00
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 19:52:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Rangeerverlichting in Duitsland, 1 lamp, of ziet er uit als A?  (gelezen 2273 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
  • Oude meuk in h0
Rangeerverlichting in Duitsland, 1 lamp, of ziet er uit als A?
« Gepost op: 20 October 2017, 15:53:11 »
Binnenkort ga ik mijn analoge rangeerloc onder handen nemen.
Daarbij wil ik haar voorzien van een rood knipperlicht en rangeerlichten.
In Nederland voert men, als ik het goed begrijp, gelijktijdig voor en achter een (1) licht rechtsonder.
In Duitsland is dat niet zo duidelijk. Op verschillende fora heeft men het over een licht voor en achter, maar ik vond ook informatie dat men rangeert met A-lichten voor en achter.
Mijn vraag is: Wat is de regel in Duitsland; 1  of 3 lampen aan beide zijden. Of is de regel nog anders?

PS. Mocht dit draadje verkeerd staan, dan mogen de mods het plaatsen in de juiste rubriek.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2017, 10:38:18 door Arjen52 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeerverlichting 1 of A?
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2017, 16:13:22 »
Belangrijke vraag is: welke periode? Dat scheelt nogal een boel.

Zoeken naar de precieze regels is best lastig. Tot de jaren 70 reed men overdag vaak zonder licht. Ook op de vrije baan. Rangeren mocht ook zonder licht. Maar als je bij het rangeren over overwegen ofzo kwam moest je wel je licht aan hebben. Daar vielen van die overpaden tussen perrons ook onder.

Zo'n enkel pitje is inderdaad rangeerverlichting. Maar (in ieder geval vroeger, en bij stoomloks enzo) hadden loks lang niet altijd de mogelijkheid daartoe. Dan was het alternatief het "doppel-A": aan beide kanten de koplampen aan.

Rangeerdieseltje: daar zal zo'n enkel pitje wel mogelijk bij zijn.

Maaruh, veel is afhankelijk van de periode.

Reinout

(Als mod: ik Heb het maar even naar vraag/antwoord verplaatst, daar lijkt het me het meest op z'n plek.)



Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
  • Oude meuk in h0
Re: Rangeerverlichting 1 of A?
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2017, 16:20:22 »
@Reinout: Ik ben niet zo van de periodes, dus dat maakt niet uit. Het is een rood FLM O&K-locomotief dat vroeger (= een ander tijdperk  ;) ) in een startset zat.
Ik wil eigenlijk weten wat vandaag de dag regel is. Dat wil ik uitvoeren.

PS Bedankt voor het verplaatsen. (y)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Rangeerverlichting in Duitsland, 1 lamp, of ziet er uit als A?
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2017, 17:07:11 »
In Duitsland kan een rangeerloc aan beide zijde één licht voeren als deze loc alleen voor rangeren gebruikt word en volgens mij okk alleen lokaal ingezet word. Maar ik ben dat niet vaak tegengekomen.
Met A-sein aan beide zijden zit je sowieso goed :)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
  • Oude meuk in h0
Re: Rangeerverlichting in Duitsland, 1 lamp, of ziet er uit als A?
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2017, 17:19:47 »
@Remco: dank voor je reactie. Jij bent een ervaringsdeskundige.
Als ik het goed begrepen heb wordt het voeren van een A-sein voor en achter vaak gebruikt en algemeen toleriert. En dat in Duitsland!
« Laatst bewerkt op: 20 October 2017, 17:23:05 door Arjen52 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeerverlichting in Duitsland, 1 lamp, of ziet er uit als A?
« Reactie #5 Gepost op: 20 October 2017, 17:32:05 »
Zelf zou ik, als periodes je niet uitmaken, bij zo'n rangeerlokje voor één pitje voor en achter gaan. Het past beter bij rangeerlokjes èn het staat leuker :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
  • Oude meuk in h0
Re: Rangeerverlichting in Duitsland, 1 lamp, of ziet er uit als A?
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2017, 17:38:31 »
Dat spaart inderdaad 4 SMD-ledjes uit en is iets eenvoudiger te maken.
Gelijkrichter, weerstand en elco en klaar is Arjen.
Ik zal de niet gebruikte 'lampjes', die nu zilverkleurig geverfd zijn, ook uitboren en met Kristal Klear opvullen.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Rangeerverlichting in Duitsland, 1 lamp, of ziet er uit als A?
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2017, 18:05:09 »
@Remco: dank voor je reactie. Jij bent een ervaringsdeskundige.
Als ik het goed begrepen heb wordt het voeren van een A-sein voor en achter vaak gebruikt en algemeen toleriert. En dat in Duitsland!
in NL word het tegenwoordig ook steeds meer gebruikt (wannabe duitsers ;D)
Toleriert niet, het is het voorgeschreven rangeersein, maar er zijn dus uitzonderingen op de regel ;)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
  • Oude meuk in h0
Re: Rangeerverlichting in Duitsland, 1 lamp, of ziet er uit als A?
« Reactie #8 Gepost op: 20 October 2017, 19:17:00 »
@Remco: Hoe niet ik dit dan begrijpen?
In het Signalbuch DB 2006 staat:

Citaat
Signal Fz 1
Rangierlokomotivsignal
Kennzeichnung einer Lokomotive im Rangierdienst.

Tageszeichen
Kein besonderes Signal.

Nachtzeichen
Vorn und hinten ein weißes Licht, in der Regel in Höhe der Puffer.
Statt des vorderen Lichtes kann auch das Spitzensignal »Zg 1a«  geführt werden; es muß geführt werden, wenn Bahnübergänge ohne
techn. Sicherung oder ohne Sicherung durch Posten befahren werden.
Das Signal wird auch geführt von Nebenfahrzeugen mit Kraftantrieb.

Als ik dit goed lees dan gebruik je één licht aan beide zijden bij rangeren, behalve als je 'technisch nietgezekerde overwegen' passeert. Dan moet je A-signaal (Zg 1a) voeren.
Is deze regel dan aangepast, want 2006 is al weer zo lang geleden?

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Rangeerverlichting in Duitsland, 1 lamp, of ziet er uit als A?
« Reactie #9 Gepost op: 20 October 2017, 20:42:04 »
Dit is inderdaad verouderd, want het is onder andere  niet meer toegestaan om overdag geen verlichting te voeren.
Maar online zal er vast een recente versie te vinden zijn.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Rangeerverlichting in Duitsland, 1 lamp, of ziet er uit als A?
« Reactie #10 Gepost op: 20 October 2017, 22:51:34 »
Als ik een G2000 neem en de lok staat in de Nederlandse stand dan geeft deze op de rangeerstand aan beide zijden één wit frontsein.

Zet ik hem op de Duitse stand, dan krijg ik in de rangeerstand aan beide zijde een A- frontsein.

In Nederland is overigens niet voorgeschreven welke van de 3 witte frontseinen moet branden als rangeersein, dat is aan de Mcn tenzij de lok met een vaste standen schakelaar uitgevoerd is.
« Laatst bewerkt op: 20 October 2017, 22:53:24 door Thom »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
  • Oude meuk in h0
Re: Rangeerverlichting in Duitsland, 1 lamp, of ziet er uit als A?
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2017, 10:07:53 »
Ik ben nog eens verder gaan zoeken en tot de volgende conclusie gekomen:
  • Overdag geen signaal en 's nachts één lamp aan beide zijden.
  • Wanneer er technisch ongezekerde overwegen/-paden moeten worden gepasseerd: overdag en 's nachts A-lichten.
De praktijk is dat meestal met aan weerszijden A-lichten wordt gerangeerd.

Overigens begrijp ik uit diverse fora, dat de regels met de nodige creativiteit worden toegepast.

Bronnen:
https://forum.german-railroads.de/index.php?page=Thread&threadID=8541
http://www.s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=31457
Signalbuch DB, 9e Actualisering geldig vanaf 11-12-2016 (pdf-download)

Dank aan ieder voor de inbreng  (y)
« Laatst bewerkt op: 21 October 2017, 10:10:32 door Arjen52 »