Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 16:48:33
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 16:47:45
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:03:18
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 15:36:12
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
  

Auteur Topic: NS presenteert eerste CAF-treinen  (gelezen 2265 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
NS presenteert eerste CAF-treinen
« Gepost op: 19 oktober 2017, 13:48:58 »
NS presenteert eerste CAF-treinen.

In SpoorPro stond vandaag dit bericht

Ik heb helemaal geen verstand van grootspoor maar vroeg mij af waarom de NS steeds voor andere modellen en andere fabrikanten kiest. Was dan de keuze van de oude modellen niet goed of voldeden die fabrikanten dan niet. Wat is er mis met de SLT van Siemens/Bombardier? Zou het niet veel beter zijn om er daar nog 100 van te bestellen i.p.v. weer een nieuw avontuur aan te gaan met een zuid europese treinenfabrikant. De Fyra ligt nog vers in het geheugen. Zoals gezegd ik ben geen grootspoorexpert maar is het niet voordeliger om bestaande moderne treinstellen te continueren? Dat scheelt in de opleiding van 1000 medewerkers. Ook onderhoud en onderdelenbeheer kan efficienter en voorkomt versnippering van kennis.

Ik hoor graag jullie reacties.

Gr. Frits
Groet Frits

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • Echaztalbahn 2.0
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2017, 14:02:09 »
Beste Frits,

Dit komt m.i. omdat de NS, net als diverse andere grote bedrijven alsmede de overheid, Europees aanbestedingsplichtig is.
Op basis van een Programma van Eisen wordt de aanbesteding via Tendernet uitgezet en kan elke leverancier binnen Europa op basis van het programma van eisen een aanbieding doen.
Daarbij geldt dat de aanbieder die voldoet aan het programma van eisen en de laagste aanbieding neerlegt ook de opdracht gegund zou moeten krijgen. Het is dan ook niet mogelijk voor de NS om op basis van bestaande voorkeuren opdrachten te verstrekken.

Hans

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2017, 14:24:05 »
SLT is inmiddels een 10 jaar oud ontwerp en de eisen welke gesteld worden aan nieuw te bouwen materieel zijn inmiddels al weer flink aangescherpt.
De tijd dat er 10-15 jaar lang exact hetzelfde product gebouwd werd is echt wel voorbij.

Openbaar aanbesteden heeft er weinig mee te maken ; je kunt je aanbesteding prima zodanig schrijven dat je van te voren al weet welke leverancier het moet gaan worden als je dat wilt. En waar nodig gebeurt dat ook echt wel.
En vergeet ook niet dat zaken als levertijden ook een rol spelen ; daarom is er bijvoorbeeld FLIRT gekocht. Niemand anders kon zo snel zoveel stellen leveren en toegelaten krijgen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2017, 15:06:31 »
Mooiste treinstel van de deze tijd, als ik een GTW of een SLT ernaast zet steekt dit gewoon uit qua looks.
Betrouwbaarheid geen idee, een SLT had in het begin ook een hoop problemen en daarnaast misschien was dit treinsteltype het goedkoopst?

Kunnen/morgen de Flirts CAFs SLTs met elkaar gekoppeld rijden?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2017, 15:24:45 »
CAF is een gerenommeerde fabrikant en deze treinen zijn gebaseerd op het Civity concept. Daar rijden er al een kleine 200 van rond. Het idee dat zuidelijke fabrikanten vaker rommel leveren dan noordelijke fabrikanten slaat nergens op. De ontwikkelingen bij Siemens gaan ook niet altijd soepeltjes, zeg maar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2017, 15:33:21 »
Jaa, ga maar eens met GVB (Amsterdam) praten over de Siemens Combino's.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1957
  • A-C
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2017, 20:45:06 »
Het zou voor Nederland niet slecht zijn om zelf weer eens wat kennis in huis te halen, (lees ontwikkelen)
We noemen onszelf nog een kennis economie maar we gaan de kant op van een betaal economie....

Vandaar de verschillende keuze voor verschillende treinen, we kunnen ze zelf niet meer maken voor "die prijs" .....

Dat half Nederland aan het werk is als je een €1 miljoen meer betaald, dat maakt Brussel niet uit,  en tegenwoordig de Nederlandse Regering ook niet want die willen niets liever dan zelf in Brussel op de pluche gaan zitten.......

Daar wil iedereen naar toe, een chauffeur van de minister verdient daar al 3x basisloon ...

Gekkigheid   :-X
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2017, 20:53:59 »
Kunnen/morgen de Flirts CAFs SLTs met elkaar gekoppeld rijden?
Helaas niet.
Groeten Joop, machinist Lls

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2017, 21:08:27 »
Jaa, ga maar eens met GVB (Amsterdam) praten over de Siemens Combino's.  8)

Nee met de S3/M4 CAF stellen waren ze blij mee in de eerste jaren  ;D

Zijn zelfs nog door CAF in de Zaanstraat behandeld.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2017, 21:48:09 »
Mag het nu weer terug naar de presentatie van de NS CAF-stellen?

Met dank, Gr,

Bert
Team moderatoren

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2017, 00:07:09 »
CAF is een gerenommeerde fabrikant en deze treinen zijn gebaseerd op het Civity concept. Daar rijden er al een kleine 200 van rond. Het idee dat zuidelijke fabrikanten vaker rommel leveren dan noordelijke fabrikanten slaat nergens op. De ontwikkelingen bij Siemens gaan ook niet altijd soepeltjes, zeg maar.

Kan ik enkel maar beamen:
Net na de millenium wissel mochten ze voor te Ierland 4-delige dieseltreinstellen voor het voorstadsverkeer leveren.
(al werden ze ook al voor lange Intercity diensten ingezet)

Daarnaast mochten ze gelijktijdig de Interity Trek-duw rijtuigstammen voor de Intercity diensten Dublin-Cork leveren (ontworpen voor 200km/u, voorlopig commerciëel ingezet aan 160km/u.)

Toen al, als één van de kleinere spelers op de markt, voorzagen ze de seats in 2è klas van contactdozen voor kleinverbruikers en wordt per satelliet navigatie a.d.h.v. led's boven de deuren aangegeven waar je ergens bent op het traject.

Een paar jaar later, mochten ze 3-delige dieselstellen leveren aan de Noord-Ieren. Oorspronkelijk met veel problemen. Maar uiteindelijk werd toch een vernieuwde nieuwe reeks bij besteld. Samen heersen de 2 reeksen nu op het Noord-Ierse net.
Ze worden ook ingezet voor bijkomende ritten tussen Belfast en Dublin bij speciale (sport)events, om de Enterprise diensten te ontdubbelen (De Dietrich TD). 

Zelf heb ik al meerdere keren van het comfort van deze diverse treinen kunnen genieten tijdens vakanties & shortbreaks/Citytrips

En voor het VK zijn ze bezig met TD stammen om op de Transpenine verbindingen met Schotland te gaan inzetten (125mph)

Het Iberiaanse CAF staat niet enkel voor rolling stuff, maar heeft ook een ruimer aanbod van spoortechnologie. Meer info:
http://www.caf.net/en/productos-servicios/familia/civity/index.php

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 00:10:47 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal