BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Fritsprt op 19 oktober 2017, 13:48:58

Titel: NS presenteert eerste CAF-treinen
Bericht door: Fritsprt op 19 oktober 2017, 13:48:58
NS presenteert eerste CAF-treinen.

In SpoorPro stond vandaag dit bericht (https://www.spoorpro.nl/materieel/2017/10/19/ns-presenteert-eerst-caf-treinen/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202017-42)

Ik heb helemaal geen verstand van grootspoor maar vroeg mij af waarom de NS steeds voor andere modellen en andere fabrikanten kiest. Was dan de keuze van de oude modellen niet goed of voldeden die fabrikanten dan niet. Wat is er mis met de SLT van Siemens/Bombardier? Zou het niet veel beter zijn om er daar nog 100 van te bestellen i.p.v. weer een nieuw avontuur aan te gaan met een zuid europese treinenfabrikant. De Fyra ligt nog vers in het geheugen. Zoals gezegd ik ben geen grootspoorexpert maar is het niet voordeliger om bestaande moderne treinstellen te continueren? Dat scheelt in de opleiding van 1000 medewerkers. Ook onderhoud en onderdelenbeheer kan efficienter en voorkomt versnippering van kennis.

Ik hoor graag jullie reacties.

Gr. Frits
Titel: Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
Bericht door: Hans Mol op 19 oktober 2017, 14:02:09
Beste Frits,

Dit komt m.i. omdat de NS, net als diverse andere grote bedrijven alsmede de overheid, Europees aanbestedingsplichtig is.
Op basis van een Programma van Eisen wordt de aanbesteding via Tendernet uitgezet en kan elke leverancier binnen Europa op basis van het programma van eisen een aanbieding doen.
Daarbij geldt dat de aanbieder die voldoet aan het programma van eisen en de laagste aanbieding neerlegt ook de opdracht gegund zou moeten krijgen. Het is dan ook niet mogelijk voor de NS om op basis van bestaande voorkeuren opdrachten te verstrekken.

Hans
Titel: Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
Bericht door: JAB van Ree op 19 oktober 2017, 14:24:05
SLT is inmiddels een 10 jaar oud ontwerp en de eisen welke gesteld worden aan nieuw te bouwen materieel zijn inmiddels al weer flink aangescherpt.
De tijd dat er 10-15 jaar lang exact hetzelfde product gebouwd werd is echt wel voorbij.

Openbaar aanbesteden heeft er weinig mee te maken ; je kunt je aanbesteding prima zodanig schrijven dat je van te voren al weet welke leverancier het moet gaan worden als je dat wilt. En waar nodig gebeurt dat ook echt wel.
En vergeet ook niet dat zaken als levertijden ook een rol spelen ; daarom is er bijvoorbeeld FLIRT gekocht. Niemand anders kon zo snel zoveel stellen leveren en toegelaten krijgen...
Titel: Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
Bericht door: ZwolsBas op 19 oktober 2017, 15:06:31
Mooiste treinstel van de deze tijd, als ik een GTW of een SLT ernaast zet steekt dit gewoon uit qua looks.
Betrouwbaarheid geen idee, een SLT had in het begin ook een hoop problemen en daarnaast misschien was dit treinsteltype het goedkoopst?

Kunnen/morgen de Flirts CAFs SLTs met elkaar gekoppeld rijden?
Titel: Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
Bericht door: henk op 19 oktober 2017, 15:24:45
CAF is een gerenommeerde fabrikant en deze treinen zijn gebaseerd op het Civity concept. Daar rijden er al een kleine 200 van rond. Het idee dat zuidelijke fabrikanten vaker rommel leveren dan noordelijke fabrikanten slaat nergens op. De ontwikkelingen bij Siemens gaan ook niet altijd soepeltjes, zeg maar.
Titel: Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
Bericht door: Marc tramt op 19 oktober 2017, 15:33:21
Jaa, ga maar eens met GVB (Amsterdam) praten over de Siemens Combino's.  8)
Titel: Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
Bericht door: barry1972 op 19 oktober 2017, 20:45:06
Het zou voor Nederland niet slecht zijn om zelf weer eens wat kennis in huis te halen, (lees ontwikkelen)
We noemen onszelf nog een kennis economie maar we gaan de kant op van een betaal economie....

Vandaar de verschillende keuze voor verschillende treinen, we kunnen ze zelf niet meer maken voor "die prijs" .....

Dat half Nederland aan het werk is als je een €1 miljoen meer betaald, dat maakt Brussel niet uit,  en tegenwoordig de Nederlandse Regering ook niet want die willen niets liever dan zelf in Brussel op de pluche gaan zitten.......

Daar wil iedereen naar toe, een chauffeur van de minister verdient daar al 3x basisloon ...

Gekkigheid   :-X
Titel: Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
Bericht door: Joop_L op 19 oktober 2017, 20:53:59
Kunnen/morgen de Flirts CAFs SLTs met elkaar gekoppeld rijden?
Helaas niet.
Titel: Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
Bericht door: martijn v m op 19 oktober 2017, 21:08:27
Jaa, ga maar eens met GVB (Amsterdam) praten over de Siemens Combino's.  8)

Nee met de S3/M4 CAF stellen waren ze blij mee in de eerste jaren  ;D

Zijn zelfs nog door CAF in de Zaanstraat behandeld.

Titel: Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
Bericht door: Bert van Gelder op 19 oktober 2017, 21:48:09
Mag het nu weer terug naar de presentatie van de NS CAF-stellen?

Met dank, Gr,

Bert
Team moderatoren
Titel: Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
Bericht door: iarnrod op 20 oktober 2017, 00:07:09
CAF is een gerenommeerde fabrikant en deze treinen zijn gebaseerd op het Civity concept. Daar rijden er al een kleine 200 van rond. Het idee dat zuidelijke fabrikanten vaker rommel leveren dan noordelijke fabrikanten slaat nergens op. De ontwikkelingen bij Siemens gaan ook niet altijd soepeltjes, zeg maar.

Kan ik enkel maar beamen:
Net na de millenium wissel mochten ze voor te Ierland 4-delige dieseltreinstellen voor het voorstadsverkeer leveren.
(al werden ze ook al voor lange Intercity diensten ingezet)

Daarnaast mochten ze gelijktijdig de Interity Trek-duw rijtuigstammen voor de Intercity diensten Dublin-Cork leveren (ontworpen voor 200km/u, voorlopig commerciëel ingezet aan 160km/u.)

Toen al, als één van de kleinere spelers op de markt, voorzagen ze de seats in 2è klas van contactdozen voor kleinverbruikers en wordt per satelliet navigatie a.d.h.v. led's boven de deuren aangegeven waar je ergens bent op het traject.

Een paar jaar later, mochten ze 3-delige dieselstellen leveren aan de Noord-Ieren. Oorspronkelijk met veel problemen. Maar uiteindelijk werd toch een vernieuwde nieuwe reeks bij besteld. Samen heersen de 2 reeksen nu op het Noord-Ierse net.
Ze worden ook ingezet voor bijkomende ritten tussen Belfast en Dublin bij speciale (sport)events, om de Enterprise diensten te ontdubbelen (De Dietrich TD). 

Zelf heb ik al meerdere keren van het comfort van deze diverse treinen kunnen genieten tijdens vakanties & shortbreaks/Citytrips

En voor het VK zijn ze bezig met TD stammen om op de Transpenine verbindingen met Schotland te gaan inzetten (125mph)

Het Iberiaanse CAF staat niet enkel voor rolling stuff, maar heeft ook een ruimer aanbod van spoortechnologie. Meer info:
http://www.caf.net/en/productos-servicios/familia/civity/index.php

Gr,
Jan(tje)