Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: NS presenteert eerste CAF-treinen  (gelezen 2271 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
NS presenteert eerste CAF-treinen
« Gepost op: 19 oktober 2017, 13:48:58 »
NS presenteert eerste CAF-treinen.

In SpoorPro stond vandaag dit bericht

Ik heb helemaal geen verstand van grootspoor maar vroeg mij af waarom de NS steeds voor andere modellen en andere fabrikanten kiest. Was dan de keuze van de oude modellen niet goed of voldeden die fabrikanten dan niet. Wat is er mis met de SLT van Siemens/Bombardier? Zou het niet veel beter zijn om er daar nog 100 van te bestellen i.p.v. weer een nieuw avontuur aan te gaan met een zuid europese treinenfabrikant. De Fyra ligt nog vers in het geheugen. Zoals gezegd ik ben geen grootspoorexpert maar is het niet voordeliger om bestaande moderne treinstellen te continueren? Dat scheelt in de opleiding van 1000 medewerkers. Ook onderhoud en onderdelenbeheer kan efficienter en voorkomt versnippering van kennis.

Ik hoor graag jullie reacties.

Gr. Frits
Groet Frits

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • Echaztalbahn 2.0
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2017, 14:02:09 »
Beste Frits,

Dit komt m.i. omdat de NS, net als diverse andere grote bedrijven alsmede de overheid, Europees aanbestedingsplichtig is.
Op basis van een Programma van Eisen wordt de aanbesteding via Tendernet uitgezet en kan elke leverancier binnen Europa op basis van het programma van eisen een aanbieding doen.
Daarbij geldt dat de aanbieder die voldoet aan het programma van eisen en de laagste aanbieding neerlegt ook de opdracht gegund zou moeten krijgen. Het is dan ook niet mogelijk voor de NS om op basis van bestaande voorkeuren opdrachten te verstrekken.

Hans

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2017, 14:24:05 »
SLT is inmiddels een 10 jaar oud ontwerp en de eisen welke gesteld worden aan nieuw te bouwen materieel zijn inmiddels al weer flink aangescherpt.
De tijd dat er 10-15 jaar lang exact hetzelfde product gebouwd werd is echt wel voorbij.

Openbaar aanbesteden heeft er weinig mee te maken ; je kunt je aanbesteding prima zodanig schrijven dat je van te voren al weet welke leverancier het moet gaan worden als je dat wilt. En waar nodig gebeurt dat ook echt wel.
En vergeet ook niet dat zaken als levertijden ook een rol spelen ; daarom is er bijvoorbeeld FLIRT gekocht. Niemand anders kon zo snel zoveel stellen leveren en toegelaten krijgen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2017, 15:06:31 »
Mooiste treinstel van de deze tijd, als ik een GTW of een SLT ernaast zet steekt dit gewoon uit qua looks.
Betrouwbaarheid geen idee, een SLT had in het begin ook een hoop problemen en daarnaast misschien was dit treinsteltype het goedkoopst?

Kunnen/morgen de Flirts CAFs SLTs met elkaar gekoppeld rijden?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2017, 15:24:45 »
CAF is een gerenommeerde fabrikant en deze treinen zijn gebaseerd op het Civity concept. Daar rijden er al een kleine 200 van rond. Het idee dat zuidelijke fabrikanten vaker rommel leveren dan noordelijke fabrikanten slaat nergens op. De ontwikkelingen bij Siemens gaan ook niet altijd soepeltjes, zeg maar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2017, 15:33:21 »
Jaa, ga maar eens met GVB (Amsterdam) praten over de Siemens Combino's.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • A-C
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2017, 20:45:06 »
Het zou voor Nederland niet slecht zijn om zelf weer eens wat kennis in huis te halen, (lees ontwikkelen)
We noemen onszelf nog een kennis economie maar we gaan de kant op van een betaal economie....

Vandaar de verschillende keuze voor verschillende treinen, we kunnen ze zelf niet meer maken voor "die prijs" .....

Dat half Nederland aan het werk is als je een €1 miljoen meer betaald, dat maakt Brussel niet uit,  en tegenwoordig de Nederlandse Regering ook niet want die willen niets liever dan zelf in Brussel op de pluche gaan zitten.......

Daar wil iedereen naar toe, een chauffeur van de minister verdient daar al 3x basisloon ...

Gekkigheid   :-X
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2017, 20:53:59 »
Kunnen/morgen de Flirts CAFs SLTs met elkaar gekoppeld rijden?
Helaas niet.
Groeten Joop, machinist Lls

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2017, 21:08:27 »
Jaa, ga maar eens met GVB (Amsterdam) praten over de Siemens Combino's.  8)

Nee met de S3/M4 CAF stellen waren ze blij mee in de eerste jaren  ;D

Zijn zelfs nog door CAF in de Zaanstraat behandeld.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2017, 21:48:09 »
Mag het nu weer terug naar de presentatie van de NS CAF-stellen?

Met dank, Gr,

Bert
Team moderatoren

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: NS presenteert eerste CAF-treinen
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2017, 00:07:09 »
CAF is een gerenommeerde fabrikant en deze treinen zijn gebaseerd op het Civity concept. Daar rijden er al een kleine 200 van rond. Het idee dat zuidelijke fabrikanten vaker rommel leveren dan noordelijke fabrikanten slaat nergens op. De ontwikkelingen bij Siemens gaan ook niet altijd soepeltjes, zeg maar.

Kan ik enkel maar beamen:
Net na de millenium wissel mochten ze voor te Ierland 4-delige dieseltreinstellen voor het voorstadsverkeer leveren.
(al werden ze ook al voor lange Intercity diensten ingezet)

Daarnaast mochten ze gelijktijdig de Interity Trek-duw rijtuigstammen voor de Intercity diensten Dublin-Cork leveren (ontworpen voor 200km/u, voorlopig commerciëel ingezet aan 160km/u.)

Toen al, als één van de kleinere spelers op de markt, voorzagen ze de seats in 2è klas van contactdozen voor kleinverbruikers en wordt per satelliet navigatie a.d.h.v. led's boven de deuren aangegeven waar je ergens bent op het traject.

Een paar jaar later, mochten ze 3-delige dieselstellen leveren aan de Noord-Ieren. Oorspronkelijk met veel problemen. Maar uiteindelijk werd toch een vernieuwde nieuwe reeks bij besteld. Samen heersen de 2 reeksen nu op het Noord-Ierse net.
Ze worden ook ingezet voor bijkomende ritten tussen Belfast en Dublin bij speciale (sport)events, om de Enterprise diensten te ontdubbelen (De Dietrich TD). 

Zelf heb ik al meerdere keren van het comfort van deze diverse treinen kunnen genieten tijdens vakanties & shortbreaks/Citytrips

En voor het VK zijn ze bezig met TD stammen om op de Transpenine verbindingen met Schotland te gaan inzetten (125mph)

Het Iberiaanse CAF staat niet enkel voor rolling stuff, maar heeft ook een ruimer aanbod van spoortechnologie. Meer info:
http://www.caf.net/en/productos-servicios/familia/civity/index.php

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 00:10:47 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal