Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017  (gelezen 20335 keer)

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Gepost op: 12 oktober 2017, 02:18:47 »
Hallo,

Zoals al aangegeven in het Eurospoor 2017 draadje, ben ik begonnen om mijn testbak van vorige beurzen 'ouderwets' te maken. Of in ieder geval beperkt.  ;D

Even ter herrinering zoals het was:


En vanuit het Eurospoor draadje:
Hallo,

Mijn ombouw/test bak krijgt/heeft wat steroïde toegediend gekregen.



En bestaat dit keer uit 5 deeltjes.


nb; rail nummers zijn nog niet definitief.
Hier gaan we het wel en wee van de bouw laten zien. En hopelijk hoofdzakelijk het eerste item: "wel".

Wat en waarom?
- In de afgelopen jaren de nodige ervaring opgedaan met het onderhouden en problemen oplossen tijdens de verschillende beurzen.
- Een veel voorkomend probleem was dat de onderhoudsbak eigenlijk te klein was om een lok even heen en weer te laten rijden. Tuurlijk, de functies en rijrichting en dergelijk waren te checken, maar hoe de lok rijdt? EMU's/DMU's, zeker die van Marklin/Trix waren door hun lengte heel erg slecht te testen.
- Een andere uitdaging was het assisteren van de testbaan. Zeker als er Marklin loks werden aangeboden, was de vraag of ik even kon helpen.
- Het inregelen van de decoders was tijdens beurzen helemaal onmogelijk, en bleven dan voor de testbaan thuis (3.5 m) staan.
- Rail Club Utrecht klaagde altijd dat de lokomotieven te langzaam reden en voor seinen plots omdraaide.

Oplossing; Bouw iets nieuws.
- Train Support Domburg had een aardige werkplaats op de poten gezet, echter in spoor n. Dat moest dus Ho, plus al het (praktisch) andere (N, Hoe, O)
- De werkzaamheden die ik voorheen met de onderhoudsbak deed moesten ook nog gewoon kunnen.
- Zoveel mogelijk protocollen ondersteunen, geen onderscheid tussen 2-rail en 3-rail (zoals voorheen).
- Geen draadjes meer boven op de bak om de verschillende systemen aan het spoor te koppelen.
- Mogelijkheid om wissels/seinen en vaste decoders te testen.
- Onderzoeken of ik ook digitale centrales makkelijk kan checken.
- Systemen: DC, AC, DCC, MM, MM2, MFX, Sx
- Programmeren van Esu en Marklin/Trix decoders met resp. programmers.
- Uhlenbrock Intellibox IR, Analoge trafo's (AC/DC), MS2 om te rijden
- Computer geïntegreerd
- Meet instrumenten geïntegreerd
- Soldeerbout geïntegreerd
etc.
 
En zie hierboven een initiële schets.

De bouw
De laser 'mannen' hebben de tekening gekregen, en zullen daar aanstonds mee beginnen. Dus heb ik even tijd om een aantal voorbereidende werkzaamheden te doen.

Na afgelopen beurs in Houten, thuis gekomen met een goed gevulde zak rails;


Ik had een boodschappenlijst, dus checken wat we hebben en voorbereiding voor de eerste werkzaamheden;


Omdat zowel 3-rail als 2-rail moet worden gereden, moet de Marklin C-rails iets aangepast worden. Kniptang, schroevendraaier en multi-meter zijn in eerste instantie genoeg.

Van alle rails moeten de linker en rechter spoorstaaf worden geïsoleerd. Bij Marklin C-rails is dat te doen door onderstaande aangegeven verbinding te verwijderen.


even checken;

Ja er is nog verbinding tussen links en rechts

Snip-snip-frot-frot


even checken; (vertrouwen is goed, checken is beter)


Na een avondje aan klooien, heb ik alle 'standaard' rails onderhanden gehad, en is het de beurt aan de wissels;


Maar dat gaan we laten zien in de volgende bijdrage.

Prettige avond,
Jan-Peter

« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2017, 02:25:12 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2017, 08:05:04 »
Goed bezig Jan-Peter. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2017, 09:09:41 »
Leuk om te volgen!

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2017, 14:36:19 »
Grappige multimeter. De mijne geeft nooit van die tekst ballonnen. Is dit een speciale voor dove en slechthorenden?
 ;D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2017, 14:48:28 »
Mooi initiatief! Ga je hem nog een beetje opleuken, of wordt het een zakelijke uitstraling met rails op smetteloos hout?
RETROBAHN A.G.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2017, 19:46:47 »
Opleuken?  Ik mag blij zijn dat ik het mee mag nemen en op de stand plaatsen. Met al dat 3-rail en 36cm radius rail,  hoor ik bij de paria van dit forum  ;)

Maar zonder gekheid, eerste doel is iets presenteerbaars te maken dat functioneel is. Als er dan tijd is wil ik nog wel kijken naar lichte aankleding. Hou er rekening mee dat het een transportabel werkplek moet blijven, niet een tentoonstellingsbaan.

Aan de andere kant, het zijn aan een gesloten twee keerlussen, met een symmetrische overgang, dus de een of andere module zou er zomaar tussen geplaatst kunnen worden.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2017, 19:51:06 »
Hans:
Citaat
Grappige multimeter.

Ach, ik bof dat het een Duitse multimeter is en geen Chinese : "哔声" ????

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2017, 01:50:48 »
Hallo,

Eerst nog een 'algemene' intro. Voor degene die nog niet in de gaten hadden hoe de test-bak is opgedeeld:


Zo en weer verder *
Vol goed moed begonnen met het aanpassen van de geplande wissels. Hiervan gebruik ik twee soorten, de standaard gebogen en 24° wissel. De ombouw is op verschillende manieren te doen. Ik heb gekozen voor de één na simpelste, maar de volgorde wat gewijzigd.

1. Verwijderen van de electronica indien aanwezig: Als er daar metaalslijpsel geraakt, gaat de betrouwbaarheid verder omlaag.
2. Mechanische isolatie: Tijdens de ombouw wil ik kunnen na meten of een isolatie al goed is, of nog even verder gezaagd moet worden.
3. Het elektrische gedeelte: Is een stuk simpeler dan het mechanische (voor mij dan).

Wat hebben we allemaal nodig:

Met links boven het belangrijkst: koffie.
*En toen was er (naast de eerder genoemde koffie) de realisatie dat ik het echt belangrijkste vergeten was, een veiligheidsbril.

Voorlopig eerst maar verder met algemene zaken.
Hoe zit de standaard 24° wissel van Marklin in elkaar.

- Op de rode lijn zitten de bekende punt contacten (puko's), spanning.
- De spoorstaven (blauw) zijn de massa.

En wat moet het worden;

- Nog steeds op de rode lijn de punt contacten.
- Groen de linker spoorstaaf.
- blauw de rechter spoorstaaf.
- Geel een stroomloos hart  ter voorkoming van een kortsluiting.

Een van de opvallende zaken is, is dat de spoorstaven van af het hartstuk naar rechts geïsoleerd zijn. De loks en wagons krijgen de massa aangeboden via de een verenstalen A naar spoorkrans van de wielen. De verenstalen A zit via de draaipunten van de wisseltongen vast aan de linker en rechter spoorstaaf. De spoorstaven worden gebruikt om de sleper bij 3-rail over de staaf te wippen. Iets om in de gaten te houden.

Oke. Aan de slag. Net als bij de gewone rails, moeten ook hier bij de uiteinden de bruggetjes open, en weggehaald worden.


Dan, (24hr later) met veiligheidsbril;


Waar moet de rail, verenstalen A doorgeslepen of weggehaald worden:


De binnen 'spoorstaven' (eigenlijk dus het verenstaal) krijgen dus de massa verbinding met de kontakten in de gele cirkels.


De verenstalen lippen worden met wat secondelijm weer terug op hun plek geplaatst. Bij het doorslijpen verliezen ze het montage punt bij het hartstuk.

Na de slijpwerkzaamheden goed kontroleren;

Okay, door en door.

Nu het voordeel dat de electrische verbindingen nog niet gemaakt zijn: (en 'back by popular demand')


De hele simpele bekabeling aan de onderkant is dan een fluitje van een cent:


En zo is de eerste wissel omgebouwd, nog drie te gaan.

nb; bij de bestudering van de foto's gezien dat de binnenste verenstalen lip nog te veel materiaal in de rechtdoor gaande route had. De spleet tussen de verenstalen lipjes dus iets groter gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2017, 13:28:14 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2017, 15:14:54 »
Hoi Jan-Peter
Ziet er wel oke uit. Zelf ooit al eens gekeken of dit kon, maar nu is het zeker.  (y)
Ik neem aan dta je het puntstuk nog gaan polarizeren en dan met een relais aansturen?
Servo met Arduino en relais zal zeker lukken. MARDEC kan dit zeker aan.
Ben benieuwd!!
Greetz, Hans  (y)
 

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2017, 22:47:04 »
Rare koffie  :P

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2017, 12:32:43 »
Jan-Peter, ik vind je bouwbeschrijving met gekleurde lijnen en de "pliep" tekstballonnetjes superduidelijk. Dat zouden meer mensen zo moeten doen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2017, 00:08:09 »
Heb je nog overwogen om de "A" er compleet uit te halen?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2017, 00:50:46 »
En weer verder.

Eerst nog een keer de wissels.
Bij het nalezen zag ik dat er mogelijkerwijs nog vragen over de genoemde verenblikken A in het midden van de wissel zouden kunnen zijn.

Na het splitsen van het blik blijf je zitten met twee verenstalen tongen waar nog wat mee moet gebeuren.



Deze worden met wat secondelijm (cyanoacrylaat) vast gezet op de plastic supports die zich onder het verenstaal bevindt. Ik heb de gehele lengte gelijmd, zodat (hopelijk) geen kontakt problemen ontstaan tijdens de beurs (te weinig: geen elektriciteit; te veel: kortsluiting).



Op dit ogenblik zit ik nog te dubben over het hartstuk polarisatie. Er is een mogelijkheid, maar dan zal ik ook nog vier sets aan relais moeten inbouwen. Leuk, maar heb ik daar nog tijd voor...



Okay, vanavond weer lekker bezig geweest. Tafel en stoelen aan de kant, en dan de voetjes van de vloer. Mmm, de danslessen uit het najaar van 1991 op kosten van de belastingbetaler zijn vergeefs geweest.  :-[   :police:

Maar dan heb je wel de ruimte voor:



Het hout voor de Onderhouds- en Test-bak is binnen (6mm berken multiplex). Keurig netjes gelazerd. Eerste stap is daarna de onderdelen bij elkaar zoeken voor elk van de vijf delen. Met een identificatie hulpje heb je dan snel vijf stapeltjes.



huup huup barba-truuk



Hierna zijn alle onderdelen uit de platen genomen. Hier had ik dus een dejavu

Eén van de zaken waar ik benieuwd naar was, is de stevigheid van het materiaal. Moesten er nog extra steunen in om de boel steviger te maken. Een ander check was dus of ik alles wel juist had uitgedacht.

Eerst bak A in elkaar gezet, en eens gekeken in welke volgorde dat handig is. 10 Minuten aanklooien later:


 


Alles past, en startend met de binnen liggende supports blijft alles al uitzichzelf in elkaar zitten, en lijkt lijm niet eens nodig. De vraag of er nog verstevigingen nodig zijn was ook direct beantwoord; nee, zit als een huis. En dat is een meevaller, want dat scheelt weer gewicht.

Als tweede bak B in elkaar gezet.



Okay, lijkt aardig, maar toch zijn er twee fouten in de tekening geslopen.



en



Tja. Het tweede euvel is niet zo'n ramp. Hier mist een 'dobbelsteentje' hout. Dat is met een restant hout en lijm netjes weg te werken.
Het eerste schoonheidsfoutje is lastiger. Hier zal ik één set tanden weg moeten halen en die vervangen door een support achter het latje/plankje. Jammer. Maar ook hier valt de stevigheid van het materiaal op. Het kost wat extra tijd maar ook dan zal het goed komen. Ik betwijfel of je het tijdens de beurs nog gaat zien als er twee/drie lagen verf op zitten.

En dan bak C.



Hier gelukkig weer geen probleem.

Morgen (later vandaag  ;))  een zet extra lijmklemmen regellen, en de spanbanden uit de auto meenemen, dan kunnen we de eerste twee bakken in elkaar lijmen.

Okay dat was het voor vanavond.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 09:24:14 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2017, 00:58:40 »
Heb je nog overwogen om de "A" er compleet uit te halen?

Nee, na doorlezen van de verschillende Duitse en anders talige beschrijvingen, heb ik deze bewust laten zitten.

Lokomotieven (en wagons) rijden met de flenzen over dit blik. De railstaven zelf zijn geïsoleerd. Die A in het midden van de rail heeft dus een 'belangrijk' elektrisch doel. In een oude Miba (Feb 2003) hebben ze dat opgelost met het aansluiten van deze railstaven aan de andere.  Maar doordat de lokomotieven dan lager op het spoor staan, krijg je bij het berijden van de wissel een kortsluiting. De ski glijdt over de railstaaf heen. Misschien leuk voor de toeschouwer, maar ik hou graag mijn oude vertrouwde centrale (Intellibox IR) graag heel.
En het is ook wel leuk dat de locomotieven/treinen gewoon door rijden.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2017, 19:56:20 »
Je krijgt naar mijn idee geen kortsluiting door de A weg te halen. De ski wordt immers nog altijd opgetild door de puko's. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de