Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 3737, rijdt slecht op Fleischmann rails. Betere opties? door Klaas Boekema
Vandaag om 01:06:12
Raadplaatje door Martin Hornis
Vandaag om 00:20:12
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Michel Turlings
Vandaag om 00:08:14
Roco NS 200/300 Sik openen. Art.nr. 4153 door locojack
Vandaag om 00:06:08
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Spelfaut
Vandaag om 00:05:38
Eurospoor 2018 door Hendrik Jan
12 november 2018, 23:56:32
Ecos kan decoder niet detecteren. door Jan-Peter
12 november 2018, 23:48:19
Mara Harbor door Martin Welberg
12 november 2018, 23:40:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
12 november 2018, 23:37:33
LS NS fiets/bagage rijtuig D/Df van modeltreinexpress exclusief door ad.M
12 november 2018, 23:30:05
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
12 november 2018, 23:11:32
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
12 november 2018, 22:47:30
NS modelbaan Hoekdam H0 door Robkop
12 november 2018, 22:43:48
Projekt 083-338 door 44
12 november 2018, 22:37:41
Rijnstraat door martijn v m
12 november 2018, 22:03:01
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
12 november 2018, 21:59:10
Roco motor defect of koolborstelprobleem of zo? door henk
12 november 2018, 21:55:20
In 8 stappen eenvoudig een berg bouwen door Benrail
12 november 2018, 21:37:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
12 november 2018, 21:35:27
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
12 november 2018, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door ceuleer
12 november 2018, 21:20:27
  

Auteur Topic: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017  (gelezen 7137 keer)

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6263
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #15 Gepost op: 19 oktober 2017, 20:30:34 »
Lekker bezig, vakman!
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 9841
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2017, 08:12:31 »
Vakmanschap! (y)

Groet Jaap
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2017, 12:10:02 »
Mooie bouwpakketten zijn de bakken geworden!

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2017, 19:18:17 »
Nee, na doorlezen van de verschillende Duitse en anders talige beschrijvingen, heb ik deze bewust laten zitten.

Lokomotieven (en wagons) rijden met de flenzen over dit blik. De railstaven zelf zijn geïsoleerd. Die A in het midden van de rail heeft dus een 'belangrijk' elektrisch doel. In een oude Miba (Feb 2003) hebben ze dat opgelost met het aansluiten van deze railstaven aan de andere.  Maar doordat de lokomotieven dan lager op het spoor staan, krijg je bij het berijden van de wissel een kortsluiting. De ski glijdt over de railstaaf heen. Misschien leuk voor de toeschouwer, maar ik hou graag mijn oude vertrouwde centrale (Intellibox IR) graag heel.
En het is ook wel leuk dat de locomotieven/treinen gewoon door rijden.

Jan-Peter

Speel dan op zeker en polariseer die railstaven.
Ik had in mijn schaduw station nog wel eens sluiting op deze wissels  (vooral met niet marklin mat.) Nu die A eruit is en kruisende railstaaf bij de puko's zit gaat het probleemloos.
Die twee draadjes zitten zo aan de rail vast.(aansluiten kan ook na eurospoor nog)

Mvg, Robin

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
  • Bnlx treinendokter.
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2017, 01:44:41 »
Nou dat was me wel een weekje.

Maandag een klagende buurvrouw aan de deur. Of ik dat geklop ook had gehoord in de nacht... Eerlijk opgebiecht dat ik de oorzaak was, en dat dus niet meer zou gebeuren ...  :angel:

Met het resultaat dat er iets minder dan gepland uit de vingers is gekomen.

De twee problemen die ik in bericht twaalf aangaf bleken respectievelijk groter en kleiner. De verkeerde vertanding van een gedeelte van de bak was met een figuurzaag snel opgelost zonder teveel nadelige gevolgen.
Het probleem de hoekpunt was niet het probleem zelf maar een symptoom. Ik heb in een vrij laat stadium de breedte van de complete bak moeten reduceren van 60 cm naar 59 cm (productie reden). Dat is bij de A en C bakken goed gelukt, maar bij de grondplaat van B niet. De onderste vertanding steekt dus uit, waardoor de frontplaat schuin tegen de bak aan staat en dus te kort.
Nou heeft het een voordeel dat iets te lang of te groot is; je kan het kleiner maken.... En met de figuurzaag was het dan ook redelijk snel voor elkaar. We konden eindelijk verder.


Ik heb de nodige kennis van het lijmen weer bij gewerkt. Zaken als klemtijd, openingstijd, droogtijd, uitharden, druk, etc allemaal weer opgerakeld.

Hierbij werd ik netjes geholpen door mijn huisgenoot;


Die vind de losse stukjes hout ook erg interessant...

Met een de nodige klemmen en kunstgrepen de 5 losse bakken inelkaar gezet;








En zo is langzaam deze week het eind van het reine houtwerk inzicht gekomen:


woooeeewiiiiee.
Waldorf: Isn't it lovely?
Statler: Yeah. Too bad they're gonna spoil it with a pig.

Overigens beginnen de onderdelen van de volgende fase ook binnen te komen...



Met een beetje geluk heb ik alle bits-n-pieces morgen binnen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 9841
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #20 Gepost op: 27 oktober 2017, 06:52:45 »
Wel kijken waar je lijmt!

Groet Jaap
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
  • Vriend van vlaflip
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #21 Gepost op: 27 oktober 2017, 07:52:24 »
 ;D [Waldorf modus aan]
Grumph; did het really do this?
Yes, it was predictable.
[Waldorf modus uit]

 (y) Goed bezig man!

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1799
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #22 Gepost op: 27 oktober 2017, 08:42:42 »
Ga je het nog redden voor Eurospoor.
Martijn

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
  • Bnlx treinendokter.
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #23 Gepost op: 27 oktober 2017, 09:35:12 »
Of ik het ga redden voor Eurospoor?

Natuurlijk ga ik het redden voor Eurospoor. En zo niet, dan treed mijn marine/maritieme achtergrond inwerking; dan toch. (Flexibiliteit kenmerkt de zeeman, vraag maar aan Sobat...)

Volgende week heb ik vrij dus dan heb iets meer tijd. Nou dan moet het wel een heel eind klaar zijn.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
  • Bnlx treinendokter.
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #24 Gepost op: 30 oktober 2017, 22:30:42 »
Zo, een aantal dagen vrij, tijd om wat meters te maken... :angel:

Waar waren we gebleven? Het lijmen. Ondanks dat het berken triplex op zichzelf zeer sfeervol is. Zou het tijdens de beurs misschien kunnen lijken op het geen wat het kan zijn; on-af.

Eerst eens kijken of de bakken naast elkaar eigenlijk wel toelaten wat ik wil. En dan is het even passen hier in huis ...



Zo alle bakken naast elkaar. Het geeft al een beetje aan hoeveel ruimte ik dit keer 'hoop' te krijgen. We zijn benieuwd, ik heb gehoord dat Steef en Edsko niet zo heel erg streng zijn met de vulling ...



En dan eigenlijk altijd het leukst van welke baan bouw dan ook. De eerste keer dat het gene dat op het scherm, in een doos met railsjes of in je hoofd zit, daadwerkelijk tastbaar voor je ziet. Moest bedwingen om niet gelijk een trafo aan te sluiten en een rondje te gaan rijden.



En uit een andere artistieke hoek ... Voorlopig slechts drie spoorbreedtes: Ho, O en N. Dan heb je dus de systemen: Ho: DC, AC & Dig; O: DC, AC & Dig; N: DC & Dig; en een paar afgeleiden; Hoe, Oe. Voorlopig zou dat dan wel weer genoeg moeten zijn.



Eindelijk wat kleur; de grond verf. Zondag was het even mooi weer en kon er zowaar in de buitenlucht worden gewerkt. Zeker fijn met de verfdampen. Maar ik was nog niet klaar of de eerste regendruppels vielen, alles toen naar binnen...



Vanochtend was de verf droog, en kon de volgende stap gezet worden. De bedding van de rails. De befaamde ondervloer uitleggen op de bakken, passen, meten en af tekenen.



En dan heb je een uurtje of wat later vijf bakken met de bedding vastgeplakt in de woonkamer staan.



Misschien herinnerd iemand nog mijn pendelbaan van de Modelspoordagen in Rijswijk van een aantal jaren geleden. Daar heb ik dezelfde methode toegepast. Niet zo zeer voor de demping van het geluid maar meer ligging van het spoor verbeteren. Een bijkomend voordeel is dat de blauwe plaat een stuk beter beschermd is tijdens transport, en in gebruik.
Dit keer eens een stemmig blauw gekozen. Wie daar de reden van kan bedenken verdient een geheel onverzorgd arrangement op het Pieterpad!





En dan heb je later op de dag vijf blauwe bakken op het balkon liggen. Door een temporal verschijnsel is het nu wel weer rap donker, wat dan wel weer een beetje als een domper kan worden ervaren.



Toen de temperatuur buiten toch dan de laagste voor het uitharden van de verf ging benaderen, de bende maar binnen gezet. Nu kon ik het voordeel zien de bakken langer buiten te laten staan. De oplossingsmiddelen zijn er nu wel grotendeels uit.



Om dan niet gelijk allerlei blauwe strepen op het laminaat te krijgen, met de vijf bakken het spelletje 'de vloer is lava' gaan spelen...



Nu moeten de bakken een tijdje uitharden .... Morgen dus even tijd om wat zaken te regelen.
Later morgen kunnen we dan met de elektrische installatie en de verlegging van de rail beginnen.

Tot morgen. Jan-Peter

PS; Bij het proefpassen zat t niet echt lekker. Nu  bleek bij de tweedehands rails een verkeerde bocht (24224 ipv 24130) te zitten, en dan krijg je een hele andere baan ...
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
  • Bnlx treinendokter.
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #25 Gepost op: 03 november 2017, 01:44:54 »
Nog aan het solderen... t gaat niet lukken.

Moet een gedeelte van de rail opnieuw leggen, om te voorkomen dat ik weer dode stukken krijg. Een bakovergang en het einde van een rail is niet handig.
Dat vraagt dus om een rigoureuze herbouw. :-[  :'(  :'(

Ik ben wel aanwezig voor het standaard werk, met een mini-werkplek. (De oude was al gedeeltelijk gebruikt in de bovenstaande bakken).

Maar we gaan verder. Eurospoor 2018?  :angel:

Jan-Peter

10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17195
  • Nee.
    • Het Groterdam Project
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #26 Gepost op: 03 november 2017, 02:41:39 »
Zonde ! Maar wel hard gewerkt  (y)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #27 Gepost op: 03 november 2017, 08:02:38 »

Hierbij werd ik netjes geholpen door mijn huisgenoot;



Heeft die kat warmwitte ledjes? (en een tikje teveel spanning misschien??)

oudebiels

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9772
  • Live you life to the fullest!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #28 Gepost op: 03 november 2017, 16:44:51 »
Het beroerde aan deadlines is dat ze soms niet gehaald worden ;) Sterkte!

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
  • Bnlx treinendokter.
Re: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017
« Reactie #29 Gepost op: 08 januari 2018, 02:10:39 »
Blaas blaas. Daar is ie weer.

Niet helemaal stil gezeten de afgelopen tijd.

Reden dat het niet meer zo snel ging; ik zag het niet meer. Dus eind vorig jaar een leesbril aan laten meten en aangeschaft. A; joh, wat zie ik nu weer veel. B; Ik moet er wel aan wennen.

De bakken staan dus weer terug op de werktafel.

Voor Eurospoor 2017 was ik al met de electra begonnen, maar er zat te veel fout. Dus, nu opnieuw. Meer licht en een bril, maakt een verschil.

Om de bakken te verbinden gebruik ik oa de bekende telefoon stekkers en opbouw doosjes. Deze gebruik alleen voor de rails, er liggen nog twee kabels in de bakken, de 230V en de output van de Ecos die de wissels aanstuurd. Documentatie is belangrijk dus:

Groen/geel is de centrale railstaaf (puko's), bruin is rechts, en blauw is links. Hierop kan dus DC, AC, Digitaal enzovoort op staan.

 
Het wissel en de twee relais (voor de hartstuk polarisatie en keerlus) van de 1 en 5 bak worden aangesloten met behulp van de D9 connectors.
(1,2&6) Voor het wissel, (3,4&5) voor het hartstuk relais en (7,8&9) voor de keerlus. De laatste zal nog niet werkend zijn. Hoe ik de keerlus wil oplossen moet ik nog eens bedenken.

En dan ziet het er zo uit in de bak:



Hier is links het hartstuk polerisatie relais (dubbel kontakt gebruikt) en rechts de wisseldecoder.

Om de hele zooi nog een beetje overzichtelijk te houden en bedienbaar, een Arduino de timing van het schakellen overgedragen. De Arduino zorgt er voor dat ten alle tijden maar een centrale of trafo aan de baan is gekoppeld. En dan krijg je een setje relais:
<<Plaatje vervangen zie volgend bericht>>

De transistors moet overigens nog naar de ander zijde van de relais (en NPN). Oeps.

En dat was het weer.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2018, 18:32:53 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.