Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:04:29
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:20:45
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 12:59:13
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
  

Auteur Topic: Nieuwbouw container overslag terminal  (gelezen 22852 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #90 Gepost op: 20 november 2018, 15:45:22 »
Nee mannen dit is vlak voor de oplevering. Ik kom hier in een eigen draadje nog op terug.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #91 Gepost op: 20 november 2018, 18:35:49 »
Hahah ja, wel heel realistisch water dan (y)

@ Sobat, wil je de link in deze topic delen? Ik denk dat er veel voor te porren zijn.
DB periode V-VI

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #92 Gepost op: 12 maart 2019, 09:24:47 »
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen? Ben erg benieuwd naar de containerterminal!

Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #93 Gepost op: 13 maart 2019, 21:27:04 »
Hallo Steven,

Op dit moment is er nog niet veel te melden. De hobby heeft een tijd en zal waarschijnlijk nog wel even op een lager pitje liggen. Er wordt zo nu en dan nog wel eens wat aangeschaft maar niet gereden of gebouwd. Het rijden niet ivm wat digitale problemen met de centrale en slecht aangelegde sporen. Het bouwen niet omdat het simpelweg te druk is met werk e.d. Natuurlijk update ik als er wat nieuws te melden is.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #94 Gepost op: 07 oktober 2020, 21:11:47 »
Hallo Allemaal,

Het is alweer enige tijd geleden dat ik iets gemeld heb met betrekking tot de terminal. Er is intussen niet heel veel gebeurt maar genoeg om over te berichten.
tijdens de proefritten naar de terminal werd het steeds vaker duidelijk dat treinen ontspoorde. Niet de doorsnee personentreinen maar de langere containertreinen. In eerste instantie verweet ik dat aan bepaalde wagens van ACME en Kombimodel. Elke keer de zelfde wagens in het vooraan en in het midden van de trein. Dit vond ik zeer ergerlijk en heb eerst de wagons eens goed onderzocht. De wagens bleken echter oke. Een andere trein die ook ontspoorde wagen de Hobbytrade gesloten autotranssporters. Vaak te zien in de Volvotrein. Maar die hadden een meer serieus probleem. Echter, daar heb ik veel tijd in gestoken met als eindresultaat en oordeel dat die wagens het gewoon niet gingen doen in een 20 wagens tellende trein. Let op, zijn gelede wagens dus totaal 40 wagons. Trein is uiteindelijk geheel verkocht.

Terug naar het onderwerp: Na veel onderzoek en testen werd het steeds duidelijken. De sporen in de klimspiraal waren te strak. Roco line rail R5/6 ging het niet doen. Halve bocht, een lengte recht (meter) en dan weer de volgende bocht. Hoogteoverbrugging was toen 100 mm. Uiteindelijk geoordeeld en besloten om de paradestrekke te verlagen zodat alles op schaduwstation niveau zou uitkomen. Verder 1 klim van 180 mm vanuit niveau 0 naar 1. Maar hoe ga je dat doen? :P
Door het railplan aan te passen naar een rechte klim met zo weinig mogelijk scherpe bochten te maken. R10 als meest scherpe bocht toegepast. In totaal is de klim nu ca 15 meter waardoor de heling op 1,2% komt. Dat is voor de wagons te doen. De locs hebben er totaal geen problemen mee. Kost hier en daar een slipbandje.



De draad heb ik als richtpunt gebruikt. Dit is een gemakkelijke tool om rechte strakke lijnen uit te zetten. Zo is de hoogte goed te maken. Plaatje onder de baan is makkelijk te meten en uit te voeren. Verder staat de rest van de helling op draadeinden. Hier kan de helling nog iets worden afgetopt om de spanning uit de trein te halen voordat deze weer een bocht van 5/6 in gaat.
Na flinke inspanningen zoals het verwijderen van 2 spiralen, het verlagen van de paradestrekke en het maken van de helling kon er weer rails gelegd worden. De rails ligt er nu om te testen. Er zijn natuurlijk meerdere punten waar getest wordt. De eerst is de helling met de lossen wagens. Dan de eerst loc, daarna een trein en dan uiteindelijk een flinke containertrein met de meest gevoelige wagens. De langste lengte is natuurlijk niet langer dan het kortste baanvak waarin er iets moet gebeuren. Bijvoorbeeld de lengte waar de locs van de trein worden gekoppeld. Of de lengtes waar de treinen worden opgesteld.

De volgende test is de bocht voor het binnenrijden van de terminal. Deze mag zeker niet te scherp zijn omdat de lichtste rangeerloc, 4 assige Voith Garvita van Esu, de sleep wagens naar binnen moet kunnen drukken voor het nabootsen van de echte situatie natuurlijk. Dat bleek in het verleden niet te lukken. Mede door radius 5/6 en de lengte van de treinen niet haalbaar. ???

https://www.youtube.com/watch?v=ml1RjyeLEik&t=0s

Hier is te zien hoe zwaar de loc het heeft. Motorisch sterk genoeg meer met de druk in de bocht kan hij minder goed omgaan. Een roco br 203 (V100) doet dit overigens met 2 vingers in zijn…. Euhhh…. Uitlaat oid.

Uiteindelijk en nieuwe poging gedaan om de baan opnieuw in te delen. Andere bochten toe te passen. Nu lukt het de gravita wel dacht ik. Maar daarna bedacht ik me dat er 3 wagens minder in de trein zaten. Dus 14 in plaats van de gebruikelijke 17. Die test moet nog uitgevoerd worden. Dus wordt waarschijnlijk gebruik maken van de bocht buitenom.
Maar blij als een klein kind dat er nu iets te rijden valt met een zekere mate van rangeermogelijkheid.

Nog wat foto’s voor de indruk.




De afslag naar de klim



De laatste bocht voor de terminal



De terminal leeg



De toekomstige terminal na vullen met treinen (en containers door mijn zoon van 8 (y))


Tot de volgende update
Deze zal gaan over het omlopen van locs. Omdat er maar een helling is komen de treinen en locs steeds weer andersom op de baan terecht. De geheel treinen meten dus worden gedraaid. Dit omdat de locs bij mij allemaal met een afgemonteerde voorzijde lopen. Ik vind het rijden met een koppeling aan de voorzijde namelijk niet zo mooi.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2020, 21:13:53 door pallie »
DB periode V-VI