Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing  (gelezen 23955 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #30 Gepost op: 15 oktober 2018, 22:38:45 »
Tom,

Vervang de motor nu. Robbert Jan heeft er gedoe mee in zijn 6000 en ik in de 4600. Dat ding spreekt gewoon slecht Duits en de Esu nog slechter Japans.

Wat de stekker betreft: losse stekker in het mcn-huis gaat niet werken, die gaat alle kanten uit behalve die die jij wilt. Ik heb nog een NEM 652 knoepert op de voetplaat vastgelijmd en een gat ik de kolentrechter van de tender geboord. Werkt prima. Alle kabels zwart maken en klaar. Of mijn héle kleine stekkers zich daarvoor lenen vraag ik me af. Die zijn wel érg fragiel.

Inmiddels ben ik af van het in de originele doos opbergen. Gewoon de Aubox nemen. Kan de loc mooi aan elkaar blijven. Boterhamzakje er omheen en klaar.

Wil de loc wel een beetje rijden?

Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #31 Gepost op: 15 oktober 2018, 23:00:34 »
Hmmm, oké, als ik geld heb komt er een nieuwe motor in.

Rijden doet het ding prima, analoog dan, ben nog niet zover dat ik hem digitaal nu af heb.

Dat met die stekkertjes komt wel goed, die zitten mooi in de tender aan de onderkant. Past allemaal net. Het gaat meer over de losse draden in de vuurkist, zou dat liever mooier hebben weggewerkt. Nou ja, wellicht dat ik nog zin krijg om daar iets ultracreatiefs op te bedenken

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2018, 15:44:59 »
Ik heb vandaag het nieuwe Faulhaber motortje uit Duitsland binnen gekregen en direct maar even
ingebouwd, decoder opnieuw ingeregeld en ze rijdt nu zonder stotteren op lage snelheid.

Eén groot voordeel was dat de motor, na het afzagen van 3mm van de uitgaande as, zo past
in de huidige constructie, geen extra vijlwerk slechts 2 nieuwe boutjes m1,4 x 3 en 4 passende ringetjes
later zit het netjes en werkt perfect.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat, nu maar eens verder met m'n djh 3900.


Tom, als je de bedrading nou onder de voetplaat door werkt en de voormond vrij houd voor een
paar leuke knipperledjes ziet het er denk ik ook niet verkeerd uit, zodoende heb ik al mijn
tender's met loc verbonden, door het chassis onder de voetplaat door.

Philotrain NS 3404 by Robbert Jan., on Flickr

Bij de 3400 zit er een bundeltje onder, 2 dikke draden voor de railspanning, de rest is allemaal
lakdraad voor de verlichting, de decoder zit in de tender.

Philotrain NS 1800 by Robbert Jan., on Flickr

Bij de 1800 4 kabels en een 2 tal lakdraden voor de lantaarn, de decoder zit in de loc.

Mij stoort het absoluut niet, zeker als de draden even aangezet worden met mat zwart.
Er zit minder in het zicht dan bij de Att 3700 waar een vrij grove bundel tussen zit.

Gr,

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2018, 15:49:36 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2018, 13:55:36 »
Zeau, vandaag weer lekker bezig met de hobby. Heb de draden van de decoder verlengd met allemaal zwarte draden, die gaan dan straks van de loc naar de tender. De decoder zit mooi in de ketel en de verlichting is getest. Helaas ben ik momenteel echt failliet, dus de faulhaber moet wachten tot volgend jaar. Nou ja, als alles maar werkt is het simpelweg straks een nieuw motortje plaatsen.

Ik heb afgezien van een constructie om de kap via een pen verbinding te combineren met het chassis. Ik heb de draden wat langer gelaten en die frommel ik straks wel tussen de motor en de rest van de kap, zie je niks van en er is voldoende ruimte voor. Scheelt weer een ingewikkelde constructie bedenken en vooral maken.

Hier nog een foto van hoe het er nu uit ziet:



Wat ik nog graag zou willen is de tenderwielen omdraaien, zodat loc en tender aan dezelfde zijde geïsoleerde wielen hebben. Dit voorkomt kortsluiting als de tender onverhoopt tegen de loc aan mocht komen. Echter, de wielen zitten vast onder het remwerk, het remwerk is niet los, maar helemaal vast gesoldeerd. Zie foto:



Met mijn tool The Puller van NWSL lukt het niet, ik kan niet goed bij de wielen komen. Anders zou ik namelijk de wielen van de assen kunnen trekken, de boel omdraaien en daarna de wielen er weer op kunnen persen. Toch nog maar eens kijken bij Piet Peetoom, die had een ingewikkelder ding, maar volgens mij wel kleiner of in ieder geval smaller. Hoe dan ook, dat staat nog op de planning dus.

Al met al nog best wat aanpas werk. Heb me overigens rotgezocht naar de zuigerstangbescherming, die zitten blijkbaar gewoon vastgedraaid in het cilinderblok, maar aan 1 kant ben ik hem kwijt. Meteen maar de andere losgedraaid en daarna opnieuw vastgezet met locktite. De andere zal opnieuw gemaakt moeten worden uit vermoedelijk RVS. Ik kan het niet, maar veur de ware modelbouwert met de goeie apparatuur moet het zo gepiept zijn. Straks maar eens iemand lief aankijken.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2018, 14:05:32 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #34 Gepost op: 14 januari 2019, 11:13:38 »
2 dagen Rijswijk, altijd handig om vooruitgang te boeken. Van Gert Arkema een 6 polige stekker gekregen, dus deze maar eens verbonden met de decoder. De draden zijn wel erg dik en stug, maar met veel passen en meten is het gelukt om ze op de goede plek te krijgen. Wat is er dan weinig ruimte in de loc zeg, elke draad is er 1 teveel!

Hoe dan ook, de boel aan elkaar gesoldeerd en geïsoleerd. Moment supreme, alles moet weer in elkaar. Dat heeft me zoveel moeite gekost, dat er iets mis moest gaan en dat gebeurde dus ook

Doordat het chassis tijdens het plaatsen van links naar rechts moest schuiven om de draden op de goede plek te krijgen, kwam een 0,1 mm draadje van de verlichting in de knel. Die brak dus doormidden, waardoor de ene helft buiten de loc los hing en het andere gedeelte terugviel in de ketel. Gloeiende gloeiende! Hoe krijg ik dat nu weer snel en goed voor elkaar?

Eerst geprobeerd het draadje te pakken te krijgen door een ultradun sleufje in de voetplaat. Mooi niet dus, daar kom je gewoon niet bij, laat staan dat je het kan zien. Na een uur prutsen alles maar weer uit elkaar gehaald, decoder uit de ketel en op zoek naar het draadje. Na veel gepruts het minuscule draadje gevonden, doorgevoerd door de voetplaat en opnieuw gesoldeerd aan het andere uiteinde. Boel geïsoleerd met nagellak en daarna de loc ultravoorzichtig weer in elkaar gezet. Na 4 uur in totaal (ik lieg niet) is het uiteindelijk gelukt om alles in orde te krijgen m.b.t. het terugplaatsen van het chassis en motor etc. Freaking unbelievable...

De loc is nu zo goed als klaar, onderdeeltjes terug plaatsen, lampjes goed zetten en fixeren met crystal clear en daarna voorzien van glaasjes. Tevens de cabine voorzien van ruitjes en personeel en de loc is helemaal klaar.

Dan de tender, ik heb nog steeds geen goede wielentrekker. Een ding gekocht bij Piet Peetoom, maar ook dat was 'm niet. Er is nog 1 optie, Piet heeft er nog 1 van GW Models ergens thuis op een display, die gaat 'ie er voor mij af schroeven en dan kan ik het nogmaals proberen. Als dat gebeurd is kan de tender voorzien worden van extra stroomafname, speaker er in, draadjes solderen en gaan met die banaan.

't is ff werk, maar dan wordt 't ook wat. Vroeger hadden ze namen voor locomotieven, samen met Jan ben ik er achter gekomen dat deze loc T*fus heet, want gebed zonder end was te lang. Leerzame beurs dus

Bij deze wat foto's;



Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2019, 11:15:46 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #35 Gepost op: 14 januari 2019, 11:26:46 »
Dat zijn inderdaad van die momenten dat je even gezellig alle heiligen uit de hemel kan vloeken....
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #36 Gepost op: 14 januari 2019, 12:01:27 »
Tom,

Denk je echt dat 3 om 4 wielen te weinig afname is? Ik zou in jouw geval een powerpack mini bijplaatsen. Instellen op 0,4 seconden overbrugging en klaar. Aan die wielen lopen trekken zou mijn laatste oplossing zijn. Er zijn géén vervangende onderdelen beschikbaar....

De mijne is niet eens voorzien van een powerpack en stottert nooit...
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #37 Gepost op: 14 januari 2019, 12:11:35 »
Nee, wil de wielen omdraaien om kortsluiting tegen te gaan. Zo zijn de loc en de tender hetzelfde gepolariseerd.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #38 Gepost op: 14 januari 2019, 12:30:25 »
Loc en tender maken onderling vrijwel nooit sluiting. Ik vind het nogal Russisch roulette. Ik heb trouwens bij mijn tender de ander wielzijde stroomafnenend gemaakt, gelijk met de loc. Nog nooit gedoe gehad...
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #39 Gepost op: 14 januari 2019, 13:02:29 »
Ja m'vrouw...

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #40 Gepost op: 14 januari 2019, 14:37:37 »
Ik heb de mijne er toch even bij gepakt.

20190114_143009 by Tuup Tien, on Flickr

Door de buitenste schroefjes los te halen vallen de scheenplaten toch zó van de tender af? Die heb ik van ovalen gaten voorzien voor de vering.  ???

20190114_143027 by Tuup Tien, on Flickr

De schuin liggende remstangen liggen bij mij gewoon "aan". Zijn niet gesoldeerd. Je kunt de wielen er dan toch zo uithalen? Of ziet de onderkant van jouw tender er anders uit?

Ja m'vrouw...

Tssss... knippendale... :-X
Met groet,

Ger.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #41 Gepost op: 14 januari 2019, 16:27:08 »
Mooie voortgang!
...De draden zijn wel erg dik en stug, ...

Ik heb je gewaarschuwd!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #42 Gepost op: 14 januari 2019, 19:19:44 »
Tom, is het geen idee (zonde van al je werk misschien) een tender van de 3700 van Artitec hiervoor te ge-/misbruiken?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #43 Gepost op: 14 januari 2019, 22:05:04 »
Ik heb dat wel gedaan, mijn 4600 voorzien van een tender van Artitec.
Deze is al voorzien van stroomafname en in detail mooier dan de oude tender.
Ruimte voor een decoder en luidspreker is er al.

Bij mijn Model-Loco 3700en heb ik dat ook gedaan.

Ik heb wel de kolen vervangen door een nieuwe lading, die gladgestreken laag zag er niet uit.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #44 Gepost op: 14 januari 2019, 23:00:39 »
Gedetailleerder?

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept