Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baanbouw Rehausen2
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Silvolde
Vandaag
om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2
door
Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel
door
orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko Silberlinge
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Piko Silberlinge (gelezen 3915 keer)
lepelspoor
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Piko Silberlinge
«
Gepost op:
23 September 2017, 17:24:41 »
Mijn Piko Silberlinge ontsporen in de duwdienst. Ik gebruik de slanke Roco kortkoppelingen. Volgens mij komt het omdat ze overbufferen door hun lengte 1:87!
Wat hieraan te doen? Kadee koppeling? Of afstand wat kunstmatig vergroten? Met standaard koppelingen is het nog erger!
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5385
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #1 Gepost op:
23 September 2017, 17:31:01 »
Als ze met beugelkoppelingen nog erger ontsporen dan met kortkoppelingen is er wel iets vreemds aan de hand. Met de beugels zou overbufferen echt niet mogen. Zitten er geen bramen in de koppelmechanismen?
Ontsporen ze in bepaalde boogstralen of op wissels, S-bogen of ontsporen ze in verschillende situaties?
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
wob
Offline
Berichten: 2926
Aachenau West
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #2 Gepost op:
23 September 2017, 19:12:35 »
Lijkt me niet onlogisch dat het met standaardkoppelingen nog erger is. De afstand is weliswaar groter, maar ze koppelen niet star en dan werkt het kortkoppelmechanisme niet.
Groet, Bas
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4585
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #3 Gepost op:
23 September 2017, 19:32:04 »
@lepelspoor: Kun je een foto van de onderkant van een van de rijtuigen plaatsen? Wellicht is daar een mogelijke oorzaak op te zien.
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Gérard Drost
Offline
Berichten: 431
Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #4 Gepost op:
23 September 2017, 19:44:44 »
Ontsporingen; welke wagon in de trein ontspoort? iedere keer de zelfde? Waar ontspoort de trein, alle wissels of een speciale? In de rechtstand of afbuigend?
Controleer de afstand van de wielen op de as met een schuifmaat. Vaak kan een iets te wijde stand van de wielen op een as een ontsporing veroorzaken op een wissel in de afbuigende stand; de flens loopt tegen het puntstuk op en de wagon ontspoort.
Ook de wielgeleider tegenover het puntstuk kan verbogen zijn waardoor het wiel te veel ruimte krijgt en op dezelfde wijze ontspoort.
Test eens op lage snelheid om goed te zien wat er gebeurd.
Grz,
Gérard Drost
Gelogd
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits
roco
Offline
Berichten: 1981
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #5 Gepost op:
23 September 2017, 19:57:57 »
Heb je de eigen kortkoppelingen van Piko er al eens voor gekocht en gebruikt ?
Gelogd
lepelspoor
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #6 Gepost op:
23 September 2017, 20:38:23 »
Ze gaan er niet uit op wissels, maar in bochten vanaf radius 4 van Roco line. Vooral achter het stuurstandrijtuig, niet bij de lok. De carrossieren schuren langs elkaar!
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8160
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #7 Gepost op:
23 September 2017, 20:57:52 »
En dat is dan in geduwde richting? Of ook wanneer ze getrokken worden?
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Silvolde
Online
Berichten: 1573
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #8 Gepost op:
23 September 2017, 21:14:59 »
Ik ken de Roco R4 radius niet maar heb soortgelijke ervaringen met een Roco stuurstandrijtuig op een 535 mm radius. Ik vermoed da de starre draaistellen daaraan debet zijn, wellicht ook met 'medewerking' van balgkontakt.
Gr, Silvolde
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22560
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #9 Gepost op:
23 September 2017, 21:25:24 »
Probeer de Roco 40395 universalkoppeling eens. Starre verbinding, maar net iets grotere koppelafstand.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
lepelspoor
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #10 Gepost op:
23 September 2017, 21:48:53 »
Bas volgens mij heb je gelijk. Maar de oplossing lijkt mijn dan een kleine verlenging van enkele mm. Moest ook met plan E van Artitec. Maar hoe kom ik aan die mm rechthoekjes voor op de nem schacht!?
Gelogd
lepelspoor
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #11 Gepost op:
23 September 2017, 21:52:09 »
Heb ik al gedaan, toen totale crash
Gelogd
Bert V
Offline
Berichten: 896
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #12 Gepost op:
23 September 2017, 22:08:11 »
Ik heb bij een aantal Piko rijtuigen een klein ringetje moeten leggen om de afstand tussen bodem en draaistel iets ruimer te maken en daarna had ik geen ontsporingen meer, zelfs niet in heel krappe bogen (Roco R2). Bij sommige rijtuigen bleven de draaistellen namelijk net een heel klein beetje haken en dat was net genoeg om het kortkoppelmechanisme niet volledig te laten uitveren.
Groeten,
Bert
Gelogd
Locwissel
Offline
Berichten: 509
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #13 Gepost op:
23 September 2017, 22:09:50 »
Citaat van: lepelspoor op 23 September 2017, 21:48:53
Maar hoe kom ik aan die mm rechthoekjes voor op de nem schacht!?
Met deze Roco's (40287) win je misschien ook wel net genoeg ruimte om overbuffering tegen te gaan (wanneer dit laatste ook echt de oorzaak van het ontsporen mocht zijn. Misschien kun je eerst maar even naar eventuele andere, reeds eerder in dit draadje genoemde, mogelijke oorzaken verder doorzoeken.)
Groeten uit Waldberg,
Sven
Gelogd
Locwissel
Offline
Berichten: 509
Re: Piko Silberlinge
«
Reactie #14 Gepost op:
23 September 2017, 22:22:53 »
Lees nu net bei Stummi Forum hetzelfde verhaal als zojuist hier geschetst door Bert V:
De afstand tussen wielflens en wagenbodem is bij sommige lichtingen Piko Silberlingen zodanig krap dat de flenzen bij de minste of geringste verticale beweging van het draaistel vastlopen tegen de onderzijde van de wagenbak waardoor het draaistel wordt gehinderd vrij te bewegen met als gevolg dat de wagen ontspoort.
Men heeft het euvel kunnen oplossen door, net als Bert V, platte ringen tussen draaistel en wagenbak te plaatsen.
Groeten uit Waldberg,
Sven
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko Silberlinge