BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: lepelspoor op 23 september 2017, 17:24:41
-
Mijn Piko Silberlinge ontsporen in de duwdienst. Ik gebruik de slanke Roco kortkoppelingen. Volgens mij komt het omdat ze overbufferen door hun lengte 1:87!
Wat hieraan te doen? Kadee koppeling? Of afstand wat kunstmatig vergroten? Met standaard koppelingen is het nog erger!
-
Als ze met beugelkoppelingen nog erger ontsporen dan met kortkoppelingen is er wel iets vreemds aan de hand. Met de beugels zou overbufferen echt niet mogen. Zitten er geen bramen in de koppelmechanismen?
Ontsporen ze in bepaalde boogstralen of op wissels, S-bogen of ontsporen ze in verschillende situaties?
Jeroen
-
Lijkt me niet onlogisch dat het met standaardkoppelingen nog erger is. De afstand is weliswaar groter, maar ze koppelen niet star en dan werkt het kortkoppelmechanisme niet.
Groet, Bas
-
@lepelspoor: Kun je een foto van de onderkant van een van de rijtuigen plaatsen? Wellicht is daar een mogelijke oorzaak op te zien.
-
Ontsporingen; welke wagon in de trein ontspoort? iedere keer de zelfde? Waar ontspoort de trein, alle wissels of een speciale? In de rechtstand of afbuigend?
Controleer de afstand van de wielen op de as met een schuifmaat. Vaak kan een iets te wijde stand van de wielen op een as een ontsporing veroorzaken op een wissel in de afbuigende stand; de flens loopt tegen het puntstuk op en de wagon ontspoort.
Ook de wielgeleider tegenover het puntstuk kan verbogen zijn waardoor het wiel te veel ruimte krijgt en op dezelfde wijze ontspoort.
Test eens op lage snelheid om goed te zien wat er gebeurd.
Grz,
Gérard Drost
-
Heb je de eigen kortkoppelingen van Piko er al eens voor gekocht en gebruikt ?
-
Ze gaan er niet uit op wissels, maar in bochten vanaf radius 4 van Roco line. Vooral achter het stuurstandrijtuig, niet bij de lok. De carrossieren schuren langs elkaar!
-
En dat is dan in geduwde richting? Of ook wanneer ze getrokken worden?
-
Ik ken de Roco R4 radius niet maar heb soortgelijke ervaringen met een Roco stuurstandrijtuig op een 535 mm radius. Ik vermoed da de starre draaistellen daaraan debet zijn, wellicht ook met 'medewerking' van balgkontakt.
Gr, Silvolde
-
Probeer de Roco 40395 universalkoppeling eens. Starre verbinding, maar net iets grotere koppelafstand.
-
Bas volgens mij heb je gelijk. Maar de oplossing lijkt mijn dan een kleine verlenging van enkele mm. Moest ook met plan E van Artitec. Maar hoe kom ik aan die mm rechthoekjes voor op de nem schacht!?
-
Heb ik al gedaan, toen totale crash
-
Ik heb bij een aantal Piko rijtuigen een klein ringetje moeten leggen om de afstand tussen bodem en draaistel iets ruimer te maken en daarna had ik geen ontsporingen meer, zelfs niet in heel krappe bogen (Roco R2). Bij sommige rijtuigen bleven de draaistellen namelijk net een heel klein beetje haken en dat was net genoeg om het kortkoppelmechanisme niet volledig te laten uitveren.
Groeten,
Bert
-
Maar hoe kom ik aan die mm rechthoekjes voor op de nem schacht!?
Met deze Roco's (40287) win je misschien ook wel net genoeg ruimte om overbuffering tegen te gaan (wanneer dit laatste ook echt de oorzaak van het ontsporen mocht zijn. Misschien kun je eerst maar even naar eventuele andere, reeds eerder in dit draadje genoemde, mogelijke oorzaken verder doorzoeken.)
(https://abload.de/img/rocohoeheverstellbareufsv1.jpg) (http://abload.de/image.php?img=rocohoeheverstellbareufsv1.jpg)
Groeten uit Waldberg,
Sven
-
Lees nu net bei Stummi Forum hetzelfde verhaal als zojuist hier geschetst door Bert V:
De afstand tussen wielflens en wagenbodem is bij sommige lichtingen Piko Silberlingen zodanig krap dat de flenzen bij de minste of geringste verticale beweging van het draaistel vastlopen tegen de onderzijde van de wagenbak waardoor het draaistel wordt gehinderd vrij te bewegen met als gevolg dat de wagen ontspoort.
Men heeft het euvel kunnen oplossen door, net als Bert V, platte ringen tussen draaistel en wagenbak te plaatsen.
Groeten uit Waldberg,
Sven
-
Dat laatste dus, heb ook 1 Piko zilverling, ontspoorde ook steeds. Als je er van opzij naar keek zag je ook duidelijk dat 1 kant iets hoger staat dan de andere kant... Heb er ook een ringetje tussen gezet, probleem opgelost. Bij mij ontspoorde hij ook getrokken al in de wat scherpere bochten.
-
Dank je Bert, ik geloof dat dit de oplossing is
-
Als mogelijk de ringetjes er voor zorgen dat de bak te hoog komt te staan t.o.v. je andere rijtuigen is afdraaien van de flenzen ook een optie.
Mvg Theo
-
Het ringetje brengt het rijtuig juist weer op de goede hoogte (in mijn geval dan), was aan een kant doorgezakt... daardoor kwam het draaistel dus ook tegen de wanden aan, nu gaat hij er precies onderdoor. :)
-
Wat voor ringetjes of rechthoekjes zijn dat? Waar te krijgen?
-
Ik heb die ringetjes gewoon bij de bouwmarkt gehaald, die heeft ze in heel veel soorten en maten. Ik zou beginnen met een halve millimeter (dikte) of zo. Bij 2 mm ringen komt het rijtuig wel erg hoog te staan. En je kunt altijd een paar dunne ringen op elkaar doen.
https://www.google.nl/search?q=sluitringen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi8sJWVj8DWAhXIfFAKHXDMAqkQ_AUICigB&biw=1469&bih=934
Wellicht heeft een grote modelbouwzaak deze ringetjes overigens ook vast wel.
Edit: als je je draaistel van je rijtuig los maakt kun je zien welke binnendiameter het "dingetje" heeft wat in de wagenbodem steekt. Dat ringetje moet daar dan overheen passen.
-
Bedankt voor deze oplossing. Net op de baan de zaak bekeken en het ziet er naar uit dat dit de oorzaak is, althans het verklaart veel. Ik ga ringetjes halen bij de bouwmarkt
-
Ik wil iedereen alvast bedanken die de moeite genomen heeft mij te helpen bij wat ik maar noem mijn Fyra project
-
Heel goed. Wil je ook a.j.b. nog even laten weten welke ringetjes het uiteindelijk zijn geworden? Dat is wel zo leerzaam voor andere forumleden die in de toekomst mogelijk ook tegen dit probleem aanlopen!
Marco