Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: Piko Silberlinge  (gelezen 3582 keer)

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Piko Silberlinge
« Gepost op: 23 september 2017, 17:24:41 »
Mijn Piko Silberlinge ontsporen in de duwdienst. Ik gebruik de slanke Roco kortkoppelingen. Volgens mij komt het omdat ze overbufferen door hun lengte 1:87!
Wat hieraan te doen? Kadee koppeling? Of afstand wat kunstmatig vergroten? Met standaard koppelingen is het nog erger!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2017, 17:31:01 »
Als ze met beugelkoppelingen nog erger ontsporen dan met kortkoppelingen is er wel iets vreemds aan de hand. Met de beugels zou overbufferen echt niet mogen. Zitten er geen bramen in de koppelmechanismen?

Ontsporen ze in bepaalde boogstralen of op wissels, S-bogen of ontsporen ze in verschillende situaties?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2017, 19:12:35 »
Lijkt me niet onlogisch dat het met standaardkoppelingen nog erger is. De afstand is weliswaar groter, maar ze koppelen niet star en dan werkt het kortkoppelmechanisme niet.

Groet, Bas

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2017, 19:32:04 »
@lepelspoor: Kun je een foto van de onderkant van een van de rijtuigen plaatsen? Wellicht is daar een mogelijke oorzaak op te zien.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2017, 19:44:44 »
Ontsporingen; welke wagon in de trein ontspoort? iedere keer de zelfde? Waar ontspoort de trein, alle wissels of een speciale? In de rechtstand of afbuigend?
Controleer de afstand van de wielen op de as met een schuifmaat. Vaak kan een iets te wijde stand van de wielen op een as een ontsporing veroorzaken op een wissel in de afbuigende stand; de flens loopt tegen het puntstuk op en de wagon ontspoort.
Ook de wielgeleider tegenover het puntstuk kan verbogen zijn waardoor het wiel te veel ruimte krijgt en op dezelfde wijze ontspoort.
Test eens op lage snelheid om goed te zien wat er gebeurd.


Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2017, 19:57:57 »
Heb je de eigen kortkoppelingen van Piko er al eens voor gekocht en gebruikt ?

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2017, 20:38:23 »
Ze gaan er niet uit op wissels, maar in bochten vanaf radius 4 van Roco line. Vooral achter het stuurstandrijtuig, niet bij de lok. De carrossieren schuren langs elkaar!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2017, 20:57:52 »
En dat is dan in geduwde richting? Of ook wanneer ze getrokken worden?

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2017, 21:14:59 »
Ik ken de Roco R4 radius niet maar heb soortgelijke ervaringen met een Roco stuurstandrijtuig op een 535 mm radius. Ik vermoed da de starre draaistellen daaraan debet zijn, wellicht ook met 'medewerking' van balgkontakt.

Gr, Silvolde

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2017, 21:25:24 »
Probeer de Roco 40395 universalkoppeling eens. Starre verbinding, maar net iets grotere koppelafstand.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2017, 21:48:53 »
Bas volgens mij heb je gelijk. Maar de oplossing lijkt mijn dan een kleine verlenging van enkele mm. Moest ook met plan E van Artitec. Maar hoe kom ik aan die mm rechthoekjes voor op de nem schacht!?

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2017, 21:52:09 »
Heb ik al gedaan, toen totale crash

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2017, 22:08:11 »
Ik heb bij een aantal Piko rijtuigen een klein ringetje moeten leggen om de afstand tussen bodem en draaistel iets ruimer te maken en daarna had ik geen ontsporingen meer, zelfs niet in heel krappe bogen (Roco R2). Bij sommige rijtuigen bleven de draaistellen namelijk net een heel klein beetje haken en dat was net genoeg om het kortkoppelmechanisme niet volledig te laten uitveren.

Groeten,
Bert

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2017, 22:09:50 »
Maar hoe kom ik aan die mm rechthoekjes voor op de nem schacht!?

Met deze Roco's (40287) win je misschien ook wel net genoeg ruimte om overbuffering tegen te gaan (wanneer dit laatste ook echt de oorzaak van het ontsporen mocht zijn. Misschien kun je eerst maar even naar eventuele andere,  reeds eerder in dit draadje genoemde, mogelijke oorzaken verder doorzoeken.)




Groeten uit Waldberg,

Sven
 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2017, 22:22:53 »
Lees nu net bei Stummi Forum hetzelfde verhaal als zojuist hier geschetst door Bert V:

De afstand tussen wielflens en wagenbodem is bij sommige lichtingen Piko Silberlingen zodanig krap dat de flenzen bij de minste of geringste verticale beweging van het draaistel vastlopen tegen de onderzijde van de wagenbak waardoor het draaistel wordt gehinderd vrij te bewegen met als gevolg dat de wagen ontspoort.
Men heeft het euvel kunnen oplossen door, net als Bert V, platte ringen tussen draaistel en wagenbak te plaatsen. 


Groeten uit Waldberg,

Sven