Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 15:39:38
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:37:52
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Duikeend
Vandaag om 15:28:41
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 15:08:24
20 jaar BNLS jubileum door Miniature Holland
Vandaag om 15:07:46
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Piko Silberlinge  (gelezen 4016 keer)

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Piko Silberlinge
« Gepost op: 23 September 2017, 17:24:41 »
Mijn Piko Silberlinge ontsporen in de duwdienst. Ik gebruik de slanke Roco kortkoppelingen. Volgens mij komt het omdat ze overbufferen door hun lengte 1:87!
Wat hieraan te doen? Kadee koppeling? Of afstand wat kunstmatig vergroten? Met standaard koppelingen is het nog erger!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2017, 17:31:01 »
Als ze met beugelkoppelingen nog erger ontsporen dan met kortkoppelingen is er wel iets vreemds aan de hand. Met de beugels zou overbufferen echt niet mogen. Zitten er geen bramen in de koppelmechanismen?

Ontsporen ze in bepaalde boogstralen of op wissels, S-bogen of ontsporen ze in verschillende situaties?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #2 Gepost op: 23 September 2017, 19:12:35 »
Lijkt me niet onlogisch dat het met standaardkoppelingen nog erger is. De afstand is weliswaar groter, maar ze koppelen niet star en dan werkt het kortkoppelmechanisme niet.

Groet, Bas

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #3 Gepost op: 23 September 2017, 19:32:04 »
@lepelspoor: Kun je een foto van de onderkant van een van de rijtuigen plaatsen? Wellicht is daar een mogelijke oorzaak op te zien.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2017, 19:44:44 »
Ontsporingen; welke wagon in de trein ontspoort? iedere keer de zelfde? Waar ontspoort de trein, alle wissels of een speciale? In de rechtstand of afbuigend?
Controleer de afstand van de wielen op de as met een schuifmaat. Vaak kan een iets te wijde stand van de wielen op een as een ontsporing veroorzaken op een wissel in de afbuigende stand; de flens loopt tegen het puntstuk op en de wagon ontspoort.
Ook de wielgeleider tegenover het puntstuk kan verbogen zijn waardoor het wiel te veel ruimte krijgt en op dezelfde wijze ontspoort.
Test eens op lage snelheid om goed te zien wat er gebeurd.


Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 2007
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #5 Gepost op: 23 September 2017, 19:57:57 »
Heb je de eigen kortkoppelingen van Piko er al eens voor gekocht en gebruikt ?

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #6 Gepost op: 23 September 2017, 20:38:23 »
Ze gaan er niet uit op wissels, maar in bochten vanaf radius 4 van Roco line. Vooral achter het stuurstandrijtuig, niet bij de lok. De carrossieren schuren langs elkaar!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2017, 20:57:52 »
En dat is dan in geduwde richting? Of ook wanneer ze getrokken worden?

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2017, 21:14:59 »
Ik ken de Roco R4 radius niet maar heb soortgelijke ervaringen met een Roco stuurstandrijtuig op een 535 mm radius. Ik vermoed da de starre draaistellen daaraan debet zijn, wellicht ook met 'medewerking' van balgkontakt.

Gr, Silvolde

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2017, 21:25:24 »
Probeer de Roco 40395 universalkoppeling eens. Starre verbinding, maar net iets grotere koppelafstand.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2017, 21:48:53 »
Bas volgens mij heb je gelijk. Maar de oplossing lijkt mijn dan een kleine verlenging van enkele mm. Moest ook met plan E van Artitec. Maar hoe kom ik aan die mm rechthoekjes voor op de nem schacht!?

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #11 Gepost op: 23 September 2017, 21:52:09 »
Heb ik al gedaan, toen totale crash

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #12 Gepost op: 23 September 2017, 22:08:11 »
Ik heb bij een aantal Piko rijtuigen een klein ringetje moeten leggen om de afstand tussen bodem en draaistel iets ruimer te maken en daarna had ik geen ontsporingen meer, zelfs niet in heel krappe bogen (Roco R2). Bij sommige rijtuigen bleven de draaistellen namelijk net een heel klein beetje haken en dat was net genoeg om het kortkoppelmechanisme niet volledig te laten uitveren.

Groeten,
Bert

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #13 Gepost op: 23 September 2017, 22:09:50 »
Maar hoe kom ik aan die mm rechthoekjes voor op de nem schacht!?

Met deze Roco's (40287) win je misschien ook wel net genoeg ruimte om overbuffering tegen te gaan (wanneer dit laatste ook echt de oorzaak van het ontsporen mocht zijn. Misschien kun je eerst maar even naar eventuele andere,  reeds eerder in dit draadje genoemde, mogelijke oorzaken verder doorzoeken.)




Groeten uit Waldberg,

Sven
 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #14 Gepost op: 23 September 2017, 22:22:53 »
Lees nu net bei Stummi Forum hetzelfde verhaal als zojuist hier geschetst door Bert V:

De afstand tussen wielflens en wagenbodem is bij sommige lichtingen Piko Silberlingen zodanig krap dat de flenzen bij de minste of geringste verticale beweging van het draaistel vastlopen tegen de onderzijde van de wagenbak waardoor het draaistel wordt gehinderd vrij te bewegen met als gevolg dat de wagen ontspoort.
Men heeft het euvel kunnen oplossen door, net als Bert V, platte ringen tussen draaistel en wagenbak te plaatsen. 


Groeten uit Waldberg,

Sven