Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 14:50:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
  

Auteur Topic: Piko Silberlinge  (gelezen 3937 keer)

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Piko Silberlinge
« Gepost op: 23 September 2017, 17:24:41 »
Mijn Piko Silberlinge ontsporen in de duwdienst. Ik gebruik de slanke Roco kortkoppelingen. Volgens mij komt het omdat ze overbufferen door hun lengte 1:87!
Wat hieraan te doen? Kadee koppeling? Of afstand wat kunstmatig vergroten? Met standaard koppelingen is het nog erger!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2017, 17:31:01 »
Als ze met beugelkoppelingen nog erger ontsporen dan met kortkoppelingen is er wel iets vreemds aan de hand. Met de beugels zou overbufferen echt niet mogen. Zitten er geen bramen in de koppelmechanismen?

Ontsporen ze in bepaalde boogstralen of op wissels, S-bogen of ontsporen ze in verschillende situaties?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2928
  • Aachenau West
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #2 Gepost op: 23 September 2017, 19:12:35 »
Lijkt me niet onlogisch dat het met standaardkoppelingen nog erger is. De afstand is weliswaar groter, maar ze koppelen niet star en dan werkt het kortkoppelmechanisme niet.

Groet, Bas

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4582
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #3 Gepost op: 23 September 2017, 19:32:04 »
@lepelspoor: Kun je een foto van de onderkant van een van de rijtuigen plaatsen? Wellicht is daar een mogelijke oorzaak op te zien.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2017, 19:44:44 »
Ontsporingen; welke wagon in de trein ontspoort? iedere keer de zelfde? Waar ontspoort de trein, alle wissels of een speciale? In de rechtstand of afbuigend?
Controleer de afstand van de wielen op de as met een schuifmaat. Vaak kan een iets te wijde stand van de wielen op een as een ontsporing veroorzaken op een wissel in de afbuigende stand; de flens loopt tegen het puntstuk op en de wagon ontspoort.
Ook de wielgeleider tegenover het puntstuk kan verbogen zijn waardoor het wiel te veel ruimte krijgt en op dezelfde wijze ontspoort.
Test eens op lage snelheid om goed te zien wat er gebeurd.


Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #5 Gepost op: 23 September 2017, 19:57:57 »
Heb je de eigen kortkoppelingen van Piko er al eens voor gekocht en gebruikt ?

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #6 Gepost op: 23 September 2017, 20:38:23 »
Ze gaan er niet uit op wissels, maar in bochten vanaf radius 4 van Roco line. Vooral achter het stuurstandrijtuig, niet bij de lok. De carrossieren schuren langs elkaar!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2017, 20:57:52 »
En dat is dan in geduwde richting? Of ook wanneer ze getrokken worden?

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2017, 21:14:59 »
Ik ken de Roco R4 radius niet maar heb soortgelijke ervaringen met een Roco stuurstandrijtuig op een 535 mm radius. Ik vermoed da de starre draaistellen daaraan debet zijn, wellicht ook met 'medewerking' van balgkontakt.

Gr, Silvolde

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22559
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2017, 21:25:24 »
Probeer de Roco 40395 universalkoppeling eens. Starre verbinding, maar net iets grotere koppelafstand.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2017, 21:48:53 »
Bas volgens mij heb je gelijk. Maar de oplossing lijkt mijn dan een kleine verlenging van enkele mm. Moest ook met plan E van Artitec. Maar hoe kom ik aan die mm rechthoekjes voor op de nem schacht!?

lepelspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #11 Gepost op: 23 September 2017, 21:52:09 »
Heb ik al gedaan, toen totale crash

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #12 Gepost op: 23 September 2017, 22:08:11 »
Ik heb bij een aantal Piko rijtuigen een klein ringetje moeten leggen om de afstand tussen bodem en draaistel iets ruimer te maken en daarna had ik geen ontsporingen meer, zelfs niet in heel krappe bogen (Roco R2). Bij sommige rijtuigen bleven de draaistellen namelijk net een heel klein beetje haken en dat was net genoeg om het kortkoppelmechanisme niet volledig te laten uitveren.

Groeten,
Bert

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #13 Gepost op: 23 September 2017, 22:09:50 »
Maar hoe kom ik aan die mm rechthoekjes voor op de nem schacht!?

Met deze Roco's (40287) win je misschien ook wel net genoeg ruimte om overbuffering tegen te gaan (wanneer dit laatste ook echt de oorzaak van het ontsporen mocht zijn. Misschien kun je eerst maar even naar eventuele andere,  reeds eerder in dit draadje genoemde, mogelijke oorzaken verder doorzoeken.)




Groeten uit Waldberg,

Sven
 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Piko Silberlinge
« Reactie #14 Gepost op: 23 September 2017, 22:22:53 »
Lees nu net bei Stummi Forum hetzelfde verhaal als zojuist hier geschetst door Bert V:

De afstand tussen wielflens en wagenbodem is bij sommige lichtingen Piko Silberlingen zodanig krap dat de flenzen bij de minste of geringste verticale beweging van het draaistel vastlopen tegen de onderzijde van de wagenbak waardoor het draaistel wordt gehinderd vrij te bewegen met als gevolg dat de wagen ontspoort.
Men heeft het euvel kunnen oplossen door, net als Bert V, platte ringen tussen draaistel en wagenbak te plaatsen. 


Groeten uit Waldberg,

Sven