Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 22:58:25
Museumdepot Beekbergen in H0 door Die Bahn
Vandaag om 22:55:00
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 22:42:45
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 22:38:53
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 22:33:39
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:29:26
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 22:21:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis94
Vandaag om 22:18:50
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 22:17:37
ESU locprogrammer door FreekH
Vandaag om 22:05:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 21:55:14
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:49
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:01:56
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
Vandaag om 20:49:23
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
Vandaag om 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:44:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
  

Auteur Topic: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan  (gelezen 29749 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Gepost op: 20 September 2017, 21:37:52 »
Goedeavond,
Voor de Westlandbaan is de spoorlegging voor de trams begonnen.

Er ligt nu zo'n kleine 4 meter gesoldeerd (nog geen vinger verbrandt). De methode van Waelstede afgekeken ([url]http://www.gemeentetramwaelstede.nl/railbouw.html/url]. Ik maak de rails op een plank en leg die erna op zijn definitieve plek. de voorste twee liggen nog niet vast.
Nu ben ik langzaam aan het plannen van het eerste stuk met wissels. Als eerste wil ik een wissel maken tussen de 2 hoofdsporen aan de Westvest. Dus het stuk waar de tram van de heenweg op de terugweg wisselt. Nu is de vraag, kan ik hier vrijhand een schuine lijn aannemen en leggen, of zijn er minimale regels die ik moet aanhouden bij de afbuiging naar rechts. In principe wil ik beide rails wat verder als standaard uit elkaar leggen.
Hoe teken ik zo' n template?
Alle hulp wordt dankend aanvaard.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2017, 09:22:21 door Tulpendaal. Reden: link toegevoegd »

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
    • Zwetdorf in model
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #1 Gepost op: 22 September 2017, 16:35:14 »
Hallo Joke,

je vragen komen mij een beetje moeilijk over, ik begrijp ze niet geheel.

Maar de GTL's in Den Haag en dus ook in Delft, zijn één richting voertuigen. Hierdoor kunnen ze niet simpel heen en daarna terug rijden.
In Delft lag er bij het station vroeger een keer-driehoek (nog voordat de trams doorreden naar de Tanthof), zodat bij het keren van de tram de bestuurdersplek weer vooraan is en de deuren weer normaal rechts van het voertuig zitten.

Groeten,

Christoph

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2017, 16:46:46 »
Ik kwam laatst bij station Delft (Westvest) en zag dat er inmiddels bij de tramhalte 3 sporen liggen (om te keren).
Zal voor het Randstadmaterieel zijn en dat zijn tweerichting wagens. Op Google Earth is de sporensituatie al te zien.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
    • Zwetdorf in model
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #3 Gepost op: 22 September 2017, 17:10:32 »
Klopt, voor de RandstadRail voertuigen en waarschijnlijk ook wel voor de Avenio trams.
Maar vooral niet, om de GTL te keren.  :angel:

Groeten,

Christoph

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2017, 19:18:40 »
Allereerst sorry voor mijn Nederlands, voor mijn werk gebruik ik 3 talen en geen nederlands in de buurt, dan lijdt de taal wel eens.

Het gaat eigenlijk niet om de rails verloop, die moet die van Delft in de 80er jaren worden. Het gaat erom hoe men een templaat voor een wisselverloop tekenen kan. Ik maak de rails nu zelf en daar horen ook de wissels bij. Daar hij niet helemaal standaard wissels worden vroeg ik me af of er regels zijn die ik volgen moet, een soort minimale hoeken of afstanden. De rails leggen iets verder uitelkaar als de normale rails standaard, de tram komt uit Denhaag op de achterste rails, gaat over de T keerlus, draait en gaat dan over een wissel naar de voorste rails voor de terugweg. Nu heb ik als eerste stap, alleen - heen, wissel, terug- voor dus eigenlijke twee rechte stukken met een wissel van de ene naar de andere. En nu is de vraag hoe de hoek tekenen?
Is de vraag zo duidelijker?
Gr. Joke

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2017, 19:28:41 »
de tram komt uit Denhaag op de achterste rails, gaat over de T keerlus, draait en gaat dan over een wissel naar de voorste rails voor de terugweg.

Dit zou neerkomen op linksrijden  ???
« Laatst bewerkt op: 22 September 2017, 19:41:40 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
    • Zwetdorf in model
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #6 Gepost op: 22 September 2017, 19:30:06 »
Hoi Joke,

sorry maar ik wil geen commentaar geven over jou Nederlands, mijn Zwitsers  ;) is slechter dan jou Nederlands.

Uit jou verhaal begrijp ik, dat je een template wilt hebben voor het tekenen van de wissels. Ik neem aan dat dit nodig is voor de bouw hiervan.
Ik ben echter geen sporen bouwer in model, misschien kan een ander die dit wel doet je helpen?
Overigens ga ik dit wel volgen, misschien ga ik ook ooit nog eens zelf rails maken.

Groeten,

Christoph

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #7 Gepost op: 22 September 2017, 20:22:04 »
Joke, wendt u tot dhr. P. Bender, alias Kapitein Kniesoor..
Mvh Steef

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #8 Gepost op: 22 September 2017, 20:57:20 »
Steef bedankt zal ik doen.

guest7823

  • Gast
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #9 Gepost op: 22 September 2017, 21:00:52 »
Kniesoor leest belangstellend mee .........  ;D

- spoorwissel -> kort voor puntstuk door puntstuk tot iets na puntstuk: rechtspoor
- tramwissel -> verzin het ....... maar de bulk heeft een aftakkend spoor in de vorm van een cirkelsegment

Bij de MEESTE modelwissels is het aftakkende spoor een boogdeel. Voor spoorgrootbedrijf klopt dit dus niet daar zit thv het puntstuk een stuk rechtspoor. Bij tram ligt dat dus wat genuanceerder.

Net zo goed als dat echte kerel geen honing eten, maar op bijen kauwen, maken echte modelbouwers hun wissels zelf. Het grootste voordeel van het laatste is dat je de tongopening veel meer tegen de NEM / MOROP /NMRA norm aan kan liggen en daarmee een veel kleinere tongopening kan maken. En dat is zeker bij straatspoor een (visueel) winstpunt.

En ja Kniesoor houdt van een uitdaging alleen .......... Kniesoor is ook al bijna 3 jaar met h0 aan het worstelen ipv zijn voorkeur voor N

Een de andere kant voor een vriendelijke vraag en een glimlach doe ik veel ......

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #10 Gepost op: 22 September 2017, 21:30:15 »
Wouw en ik was nog bezig mijn grote kompi te starten....
Paul als je nog online bent, hier nog een paar meer vragen:
(in het forum en niet per pb, ik geloof dat er meer interesse hebben en het gewoon niet durfen te vragen 8))

Also van tramspoor is hier de rede, dus in een cirkelsegment aftakkend, ga ik dan van de middenlijn uit en trek dan een cirkel als middenlijn aftakkend gedeelte?

Als eerste wil ik zo een stuk maken:


maar dan met de rechte stukken meer uit elkaar en iets langer. Kan ik dan vanuit de rechte elke hoek kiezen of is er een minimale en of maximale hoek die ik dan moet aanhouden?
Begrijp ik het goed dat bij tramrails in zon geval eer een S bocht gekozen wordt als dit rechte gedoe?

Is er een no go bij het plannen van Tramrails, naast de minimale boogstraal en minimale passeer afstand?

Alvast bedankt voor de antwoorden :) (is deze glimlach groot genoeg?)

« Laatst bewerkt op: 22 September 2017, 21:31:59 door Tulpendaal »

guest7823

  • Gast
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #11 Gepost op: 22 September 2017, 21:46:51 »
Joke,

Zolang ik zelf niet de soldeerpook ter hand hoeft te nemen voor deze klus is iedere glimlach groot genoeg  ;D

Hoewel de kleinste radius PECO strikt genomen al bijna een tramwissel is, zijn we als modelbouwers daaraan te veel gewend om dit te laten opvallen.

HET grote voordeel van tram is dat het ongeveer haaks de hoek om kan (t.o.v. spoor) dus voor tramspoor kan het allemaal veel erger (schieten me ineens die oude Minitrix (N) wissels te binnen ;) )

Dus qua tramoverloop mag het allemaal nog wel wat korter. Kijk eens hier Daar heb je templates voor (spoor)wissels

Dit is een 1:4 wissel, of te wel ..... haaks de bocht om.

En ik vermoed dat de meeste modeltrams daar wel doorheen komen. Desnoods leg je een stukje flex over deze template heen op het aftakkende spoor en kijk je of je tram er doorheen wil rijden .......

Daarna komt het leukste..... het wissel zelf bouwen  :laugh:

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
    • Zwetdorf in model
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #12 Gepost op: 22 September 2017, 22:07:22 »
Begrijp ik het goed dat bij tramrails in zon geval eer een S bocht gekozen wordt als dit rechte gedoe?

en dan toch even, naar het grootbedrijf.
Vroeger was het mogelijk om direct met S-bogen te werken. Echter bij de nieuwe trams (Avenio en Citadis) van de HTM, kan dit niet meer.
Door de indeling van één draaistel onder het midden van een wagenbak, wordt de uitslag van de geleding in bogen te groot bij het rijden door S-bogen. Nu wordt er dus ge-engineerd met een recht stuk tussen de diverse wissels in.

Groeten,

Christoph

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #13 Gepost op: 22 September 2017, 22:17:23 »
Christoph, gelukkig rijden bij mij alleen maar GtL 8, PCCs en ouder materieel.  ;)

Zo weer aangespoord door de bemerking van Paul even verder gegaan met plannen. Ik plan met stukken PECO flexrails die uiteindelijk geslacht worden voor de rails. Ja ik weet dat ik rails ook los kan kopen maar de levering duurt een eeuwigheid, dus zo gaat het ook. het voordeel is dat ze niet uitklaar vallen.
Nu even een idee van de keerdriehoek:

De bogen zijn met een boogstraal van 25 cm, die komen bij elkaar in een Y. Als ik de rails zo bouw kan dat dan in principe funktioneren?

Gr. Joke

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
    • Zwetdorf in model
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #14 Gepost op: 22 September 2017, 22:23:51 »
Ja, leuk.
Maar kan je het wissel aan de rechter zijde niet laten vervallen?
Dan heb je namelijk al een groot deel van de werkelijke keerdriehoek uit Delft.

Groeten,

Christoph

die toch wel erg jaloers is, op de tijd die jij voor de hobby overhoud in de week