Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Aanpassen printplaat E50 van Roco  (gelezen 2033 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Aanpassen printplaat E50 van Roco
« Gepost op: 18 september 2017, 21:43:18 »
Niet zolang geleden kreeg ik een E50 016 van Roco in mijn bezit. Het is een alweer wat gedateerd model, digitaal voorbereid volgens NEM 652 (met 8-polige stekker) en met gloeilampjes.
De sluitseinen zijn gekoppeld aan de frontseinen, dus de verlichting aan de zijde van de aangehaakte trein kan niet worden uitgeschakeld.

Nu vind ik het eigenlijk wel prettig zo’n ‘ouderwets’ model met gloeilampjes, want dan kan ik er zelf wat aan knutselen en veranderen.
Als een model LED-verlichting heeft, dan durf ik dat niet aan omdat ik de werking van de printplaatjes niet doorzie (veel kleiner) en omdat de LED’s altijd weerstanden nodig hebben.

De bedoeling is om de 4 afzonderlijke lampjes (2x wit en 2x rood) alle separaat te voeden, terwijl ze nu per 2 gekoppeld zijn.
Dat doe ik op dezelfde wijze als de V200 van Piko. Als ik er dan een LoPi 4.0 in prik dan kan ik de functies eveneens zo mappen.

De werkwijze.
1.
Allereerst probeer ik de printplaat nauwkeurig na te tekenen, zodat ik voldoende informatie heb over de werking. Het gaat in dit geval alleen om de verlichtingsfuncties, dus alles wat met de voeding van de motor te maken heeft laat ik ongemoeid.
2.
Als ik meen te weten hoe de verbindingen lopen dan check ik met de multimeter of mijn schema klopt. In dit geval bleek ik nog wat te moeten aanpassen, wat aanleiding was om sommige punten nog eens met een loep te bekijken.
3.
Vervolgens leg ik een transparant velletje over het schema waarop ik de op de printplaat te wijzigen punten aangeef.
4.
Alvorens het mes in de printplaat te zetten dim ik de te gebruiken functieuitgangen van de LoPi. Ik weet namelijk niet zeker of ik misschien een weerstand over het hoofd zie en/of dat de verlichting misschien 2 aan 2 in serie geschakeld is. (Het is trouwens ook niet verkeerd om de LoPi even te testen, voor het geval dat straks iets niet blijkt te werken).

Het leek me trouwens leuk de verlichting wat te laten opgloeien bij het inschakelen. Dat past volgens mij wel bij de E50 016 in de oorspronkelijke afleveringstoestand.
De CV’s betreffen respectievelijk: CV mode select | vertraging | helderheid.
De volgende waarden zijn ingesteld:
Verlichting voor    259-2 | 260-0 | 262-5
Verlichting achter   267-2 | 268-0 | 270-5
AUX1         275-2 | 276-0 | 278-5
AUX2         283-2 | 284-0 | 286-5
De dimwaarden (helderheid) heb ik op 5 ingesteld (max 31). Dar is voor de zekerheid heel zwak. Die waarde kan ik naderhand altijd nog hoger instellen.
(Op mijn bedaagde Lenz Compact is dit trouwens een tijdrovende klus waar je je kop goed moet bijhouden).
Tot zover ben ik nu gekomen.

Stap 5 is de printplaat aanpassen en de decoder aansluiten (paars solderen).
Stap 6 wordt het aanpassen van de functiemapping.

Hierbij de plaatjes

Overzicht


Bovenzijde


Onderzijde


Schema bestaand


Schema aangepast (met transparant velletje eroverheen)


Ik schrijf dit topic omdat het een vrij simpele aanpassing betreft die vrij algemeen toepasbaar is.
Maar misschien ook maak ik ergens een denkfout of zie ik wat over het hoofd. Ik houd me dus aanbevolen voor opmerkingen.

En dan nog dit:
Die kleine zwarte componentjes aan de links aan de onderzijde, wie weet wat dat zijn? Ik meet er geen weerstand over.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Aanpassen printplaat E50 van Roco
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2017, 21:56:52 »
Als je er geen weerstand over meet dan zijn het misschien condensatoren. Op de foto zijn ze niet goed te zien. Staat er tekst op?

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Aanpassen printplaat E50 van Roco
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2017, 22:41:03 »
Hoi,

Mooi verslag. (y)

De verlichting zodanig aanpassen dat de witte en rode seinen onafhankelijk van elkaar schakelbaar zijn doe ik standaard bij al mijn locs. Gaat vaak eenvoudiger dan je denkt en geeft een realistischer
beeld in treinverband, zowel getrokken als geduwd. Ook wordt hierdoor het inschakelen van rangeerverlichting ( beide zijden 3x wit) mogelijk.




Groeten uit Waldberg,

Sven


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Aanpassen printplaat E50 van Roco
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2017, 12:36:25 »
Als je er geen weerstand over meet dan zijn het misschien condensatoren. Op de foto zijn ze niet goed te zien. Staat er tekst op?

Staat er niet 0 op? Zou een 'draadbrug' kunnen zijn, maar dan in de vorm van een 0 ohm weerstand. Bijvoorbeeld omdat de print al geschikt is voor ledverlichting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Aanpassen printplaat E50 van Roco
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2017, 13:07:32 »
O ja, als Bas zegt: ik meet geen weerstand, dan kan je dat op 2 manieren opvatten. De weerstand is nul, of de weerstand is oneindig. :)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aanpassen printplaat E50 van Roco
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2017, 13:39:35 »
De weerstand is 0 Ohm (afgerond natuurlijk, want er is altijd enige weerstand). Er staat een witte vierkante "O" op. Dan zou het dus een draadbrug kunnen zijn.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aanpassen printplaat E50 van Roco
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2017, 13:49:08 »
Mooi verslag. (y)
Dank je.

De verlichting zodanig aanpassen dat de witte en rode seinen onafhankelijk van elkaar schakelbaar zijn doe ik standaard bij al mijn locs. Gaat vaak eenvoudiger dan je denkt en geeft een realistischer
beeld in treinverband, zowel getrokken als geduwd.
Als het printjes met LEDs betreft, durf ik het niet aan. Dit omdat ik de benodigde weerstanden niet met zekerheid weet te lokaliseren.

Ook wordt hierdoor het inschakelen van rangeerverlichting ( beide zijden 3x wit) mogelijk.
Dat was ik ook precies van plan. De rangeerverlichting schakel ik dan gelijktijdig met de rangeermodus (F3).
F1 gebruik ik om de verlichting aan de treinzijde te kunnen uitschakelen. De andere zijde hoeft niet in mijn geval omdat ik daar imitatiekoppeling heb zitten.

Off topic:
Mooie foto, mooie loc, mooi geweatherd. Heb je de loc gesuperd (met bijvoorbeeld losstaande ruitenwissers?)

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aanpassen printplaat E50 van Roco
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2017, 10:47:07 »
Het aanpassen van de printplaat is gelukt. Het werkt allemaal zoals ik het bedoeld had.

In onderstaande situatie heb ik de loc eerst op het programmeerspoor gezet. Want mocht het zo zijn dat ik na alle controle vooraf (met multimeter en loep) toch nog een fout gemaakt heb, dan kost me dat niet direct een nieuwe decoder.


Voor de zekerheid er ook nog maar een stukje isolatietape overheen geplakt. Ook omdat het de onderzijde van de printplaat betreft en je dus niet kunt zien als er ergens een ongewild contact ontstaat.
Maar bij montage bleek er toch iets aan te lopen. Dus heb ik het tape toch maar weer verwijderd.


De verlichting bleek na het monteren van de kap heel zwak. Dus heb ik de betreffende CV's aangepast.
De CV's van de witte frontverlichting, CV 262 en CV 270, staan nu op 25 (i.p.v. 5)
De rode sluitlantaarns stralen nog minder licht uit, dus CV 278 en CV 286 staan nu op de hoogste waarde, namelijk 31.

Wat nu nog moet gebeuren is het aanpassen van de functiemapping. Met de Lenz Compact is dat 47x een CV aanpassen, dus daar moet ik even de tijd voor nemen. Misschien vanavond.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aanpassen printplaat E50 van Roco
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2017, 21:30:09 »
Helaas, die mapping gaat dus even niet helemaal goed.
Ik heb de waarden ingevoerd volgens dit draadje.

Omdat de uitgangen nu (volgens mij) op dezelfde wijze zijn aangesloten als bij de Piko V200, zou het op dezelfde manier moeten werken, namelijk:
F0 wit voor en rood achter, wisselend met de rijrichting
F1 verlichting wit/rood aan de achterzijde uitgeschakeld, aan de voorzijde wit/rood brandend al naar gelang de rijrichting
F3 rangeergang met wit voor en wit achter brandend onafhankelijk van de rijrichting

Het gaat dus fout, want op dit moment branden alle lampen wit/rood aan voor- en achterzijde gelijktijdig en zijn op geen enkele wijze uit te schakelen.

Hierbij de CV-instellingen die ik al verschillende keren (na een reset) heb ingesteld:

CV nummer-ingevoerde waarde
31-16
32-2
258-8
274-8
282-8
289-148
290-8
298-4
305-152
306-8
314-2
330-0
346-0
353-0
362-1
369-128
378-2

Is er iemand die kan helpen?
Alvast hartelijk dank.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aanpassen printplaat E50 van Roco
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2017, 21:35:56 »
Voor de duidelijkheid nog even zoals ik het graag zou zien: