Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout
door
FritsT
Vandaag
om 12:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:33:10
Uhlenbrock Intellibox 3
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 12:31:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 12:17:56
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 12:17:47
Roco BR 93 stroomafname
door
rhberk
Vandaag
om 11:58:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
rhberk
Vandaag
om 11:48:13
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:45:14
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 11:03:40
iTrain baanontwerp
door
Frans Peeters
Vandaag
om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen?
door
ruudns
Vandaag
om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:41:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:41:14
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
WimM
Vandaag
om 10:17:40
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht
door
roco
Vandaag
om 10:09:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:41:35
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
Vandaag
om 09:35:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
Mispoes
Vandaag
om 09:21:56
keerlusproblemen
door
n-driver
Vandaag
om 09:21:40
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:19:55
Configureren GCA50/GCA50a
door
cbouwhuis
Vandaag
om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
Vandaag
om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder
door
n-driver
Vandaag
om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
Vandaag
om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
Vandaag
om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 08:38:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 06:22:43
NS 1700 transfers
door
robin binsbergen
Vandaag
om 00:07:58
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
18 August 2025, 23:14:52
Update: baan in de tropen
door
Wim Vink
18 August 2025, 22:59:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht? (gelezen 1963 keer)
HansKarel
Offline
Berichten: 319
Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
«
Gepost op:
17 September 2017, 15:32:28 »
Even een korte vraag aan de specialisten:
Ik zie dat NME binnenkort graanwagens gaat uitbrengen met dcc sluitlicht.
Er is een uitvoering met constant licht en daar staat bij te lezen dat die uitvoering voor Duitsland zou zijn.
Nu woon ik in Twente en zie hier diverse goederentreinen richting Oldenzaal rijden maar ze zijn, op een belgische na, allemaal met reflecterende platen op de laatste wagen uitgerust.
Ik vraag me dus af: rijden er dan ueberhaupt nog moderne graanwagens door Duitsland met een constant sluitlicht?
Gelogd
Chris2412
Offline
Berichten: 1533
Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
«
Reactie #1 Gepost op:
17 September 2017, 15:58:20 »
Kort door de bocht......nee.
Sluitplaten is standaard in Nederland en Duitsland.
In België gaan de sluitseinen ook verdwijnen....waarschijnlijk al per december dat men daar ook met sluitplaten mag gaan werken.
Groeten Chris
Gelogd
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen
HansKarel
Offline
Berichten: 319
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
«
Reactie #2 Gepost op:
17 September 2017, 16:14:32 »
Bedankt Chris, dat is duidelijk. Ik vermoedde het al maar kon het zo op internet niet vinden.
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26717
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
«
Reactie #3 Gepost op:
17 September 2017, 16:29:01 »
Over die Belgische sluitseinen heb ik nog een vraag. Jaren geleden heeft NS Belgische rijtuigen gehuurd, ik dacht M2. Die hadden aan beide einden opgeschilderde sluitborden. Was dat dan wel afdoende?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Dennis.
Offline
Berichten: 979
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
«
Reactie #4 Gepost op:
17 September 2017, 17:04:25 »
Hoi Klaas,
Dat waren de K4 rijtuigen, die waren voorzien van reflecterende stickers, dat was in ieder geval voor NL afdoende. De M2 rijtuigen waren gewoon uitgerust met sluitseinen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/K4_(spoorwegrijtuig
)
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/M2_(spoorwegrijtuig)#/media/Bestand%3AM2groenw.jpg
Groet Dennis
«
Laatst bewerkt op: 17 September 2017, 17:07:10 door Dennis.
»
Gelogd
Roßnitz
Aix-les-Bains
www.flickr.com/photos/139580635@N06/
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26717
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
«
Reactie #5 Gepost op:
17 September 2017, 17:16:33 »
K4, dat reken ik ook goed.
Ik heb dat altijd een vreemde oplossing gevonden, want het gaat helemaal voorbij aan de oorspronkelijke bedoeling van een sluitsein, nl. aangeven wat de laatste wagen van de trein is. Zo'n trein kan een wagen verliezen, maar dat zie je niet, want de wagen die dan de laatste is heeft ook sluitborden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gtw6016
Offline
Berichten: 716
zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
«
Reactie #6 Gepost op:
17 September 2017, 18:13:09 »
Gelukkig kom je niet ver als je onderweg een rijtuig verliest
gr marc
Gelogd
Locwissel
Offline
Berichten: 509
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
«
Reactie #7 Gepost op:
17 September 2017, 21:15:21 »
Hoi HansKarel,
Zoals de collega's reeds schreven:
Er rijden geen moderne graanwagens in Duitsland met constant sluitlicht. Althans voor zover ik weet niet.
De betreffende DB sluitseinlantaarns werden einde tijdperk III, begin tijdperk IV uitgefaseerd nadat, langzaam maar zeker, de reflecterende rood/witte sluitseinbordjes hun intrede deden.
Groeten uit Waldberg,
Sven
Gelogd
HansKarel
Offline
Berichten: 319
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
«
Reactie #8 Gepost op:
18 September 2017, 15:35:24 »
Ja duidelijk. Ik snap alleen niet hoe NME dan met wagens met sluitlicht kan komen...
En nog moderne ook.
Zal wel commercieel bedoeld zijn.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?