Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 17:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 17:35:18
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door 1200blauw
Vandaag om 17:16:03
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:04:03
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door AP3737
Vandaag om 16:52:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Jeroen Water
Vandaag om 16:38:13
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door ruudns
Vandaag om 16:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
  

Auteur Topic: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?  (gelezen 1968 keer)

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Gepost op: 17 September 2017, 15:32:28 »
Even een korte vraag aan de specialisten:
Ik zie dat NME binnenkort graanwagens gaat uitbrengen met dcc sluitlicht.
Er is een uitvoering met constant licht en daar staat bij te lezen dat die uitvoering voor Duitsland zou zijn.
Nu woon ik in Twente en zie hier diverse goederentreinen richting Oldenzaal rijden maar ze zijn, op een belgische na, allemaal met reflecterende platen op de laatste wagen uitgerust.
Ik vraag me dus af: rijden er dan ueberhaupt nog moderne graanwagens door Duitsland met een constant sluitlicht?

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2017, 15:58:20 »
Kort door de bocht......nee.
Sluitplaten is standaard in Nederland en Duitsland.
In België gaan de sluitseinen ook verdwijnen....waarschijnlijk al per december dat men daar ook met sluitplaten mag gaan werken.

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2017, 16:14:32 »
Bedankt Chris, dat is duidelijk. Ik vermoedde het al maar kon het zo op internet niet vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26722
    • Pagina van klaas
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2017, 16:29:01 »
Over die Belgische sluitseinen heb ik nog een vraag. Jaren geleden heeft NS Belgische rijtuigen gehuurd, ik dacht M2. Die hadden aan beide einden opgeschilderde sluitborden. Was dat dan wel afdoende?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2017, 17:04:25 »
Hoi Klaas,

Dat waren de K4 rijtuigen, die waren voorzien van reflecterende stickers, dat was in ieder geval voor NL afdoende. De M2 rijtuigen waren gewoon uitgerust met sluitseinen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/K4_(spoorwegrijtuig)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/M2_(spoorwegrijtuig)#/media/Bestand%3AM2groenw.jpg

Groet Dennis
« Laatst bewerkt op: 17 September 2017, 17:07:10 door Dennis. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26722
    • Pagina van klaas
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2017, 17:16:33 »
K4, dat reken ik ook goed. ;D
Ik heb dat altijd een vreemde oplossing gevonden, want het gaat helemaal voorbij aan de oorspronkelijke bedoeling van een sluitsein, nl. aangeven wat de laatste wagen van de trein is. Zo'n trein kan een wagen verliezen, maar dat zie je niet, want de wagen die dan de laatste is heeft ook sluitborden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2017, 18:13:09 »
Gelukkig kom je niet ver als je onderweg een rijtuig verliest ;D
gr marc

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2017, 21:15:21 »
Hoi HansKarel,

Zoals de collega's reeds schreven:

Er rijden geen moderne graanwagens in Duitsland met constant sluitlicht. Althans voor zover ik weet niet.

De betreffende DB sluitseinlantaarns werden einde tijdperk III, begin tijdperk IV uitgefaseerd nadat, langzaam maar zeker, de reflecterende rood/witte sluitseinbordjes hun intrede deden. 




Groeten uit Waldberg,

Sven


HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Goederenwagens Duitsland: nog steeds sluitlicht?
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2017, 15:35:24 »
Ja duidelijk. Ik snap alleen niet hoe NME dan met wagens met sluitlicht kan komen...
En nog moderne ook.
Zal wel commercieel bedoeld zijn.