Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Bertje B
Vandaag om 09:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
  

Auteur Topic: Bouwverslag project Keppler  (gelezen 5671 keer)

Geert_1

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2017, 15:14:39 »
Allereerst: dank voor alle positieve reacties! Erg leuk om te horen dat jullie enthousiast zijn over al het werk tot dusverre. Om meteen maar in te gaan op de vragen van mwdb:

Citaat
Wat ik me even afvroeg was de tijd die je hebt geinvesteerd tot het stadium wat we nu te zien krijgen, en hoe heb je de overgangen tussen de verschillende delen opgelost?

Dat eerste is een gewetensvraag :P. Maar ik denk dat ik er per week zo'n 10 á 15 uur in heb gestoken. Voor de bakkenovergangen heb ik van te voren allerlei experimenten gedaan. Het liefst had ik met messing schroeven gewerkt zodat ik de rails vast had kunnen solderen. Helaas lukte het me in de praktijk niet om de bielsmat op elke overgang precies in de juiste positie te krijgen zodat de schroeven ertussen pasten. Daarom heb ik uiteindelijk de rails op de overgangen met een flinke hoeveelheid boekbinderslijm vastgelijmd (wel goed de overgang uitvlakken van te voren!!) en na 24 uur drogen met de dremel doorgeslepen. Werkt tot nu toe perfect!

Verder kan ik me inmiddels ook melden met een volgende stap die gezet is: het plaatsen van de wissellantaarns. Die moesten uiteraard zowel verlicht als bewegend worden, dus ik heb nogal gepuzzeld hoe dit te realiseren i.c.m. de servo-aandrijvingen.

Bij de zichtbare wissels had ik al van te voren de bowdenkabels vlak voor de wissels 'blank gelaten' zodat ik later gemakkelijk een extra stukje verenstaal kon aansluiten voor de aandrijving van de wissellantaarns:


Uiteindelijk heb ik gekozen voor de lantaarns van Weinert (nr. 72381) die eigenlijk bedoeld zijn voor hun eigen Mein Gleis-aandrijving. Ze zijn bevestigd op een messing buisje dat door de grondplaat heensteekt en worden verlicht met een mini-LED in het lantaarntje zelf (geeft wat mij betreft een veel realistischer verlichting dan met de lichtgeleiders).

Om de horizontale beweging van de servokabels om te zetten in de draaiende beweging van de wissellantaarns heb ik gebruik gemaakt van servo-armpjes die ik toch nog in overvloed had liggen. De lantaarn moet natuurlijk precies 90 graden omgaan, dus ik heb er een rond gebogen stukje 0,3mm verenstaal tussengezet en de uitslag van het lantaarntje met twee pijlertjes begrensd. De uitslag van het wissel is bovendien niet lang genoeg om de de lantaarn helemaal te laten omklappen, dus ik heb er ook nog een extra lange servoarm tussen gezet om de juiste uitslag te realiseren:



De aandrijving heb ik met messing onderdelen gemaakt. Laat zich makkelijk solderen en is meer dan bestand tegen de krachten die erop uitgeoefend zullen worden ;D.


Hier de testopstelling.



En hier in gemonteerde toestand. Op de tweede foto is duidelijk te zien dat het gebogen stukje verenstaal de iets te grote uitslag opvangt.

De weerstandjes die Weinert standaard meelevert zijn 1K Ohm, maar daarmee lijken de lantaarns meer op een verstraler. Na enig experimenteren bleek 100K Ohm (!) een realistisch beeld te geven. Blijkbaar kunnen de mini-LED's met heeeeeel weinig stroom toe :P. Ik heb ook meteen bruggegelijkrichters toegepast want het geknipper op 16V~ stoorde me mateloos:


En zo ziet het er dan uiteindelijk uit:



Alle zeven normale wissels in het zichtbare gedeelte zijn inmiddels voorzien en de lantaarns draaien nu een ruime week mee (in spreekwoordelijke en letterlijke zin ;D). Tot nu toe werkt alles prima, hopelijk blijft dat zo in de toekomst. Ik ben vooral benieuwd of het verenstaal niet uiteindelijk z'n buigende werking gaat verliezen.

De volgende uitdaging worden de DKW-lantaarns voor de Engelse wissels. Hebben jullie nog tips daarvoor? Het liefst heb ik die ook werkend, maar je moet volgens mij echt een horlogemaker zijn om een mechanische werking te realiseren. Misschien iets met 4 verschillende LED'jes die digitaal geschakeld worden? Tot nu toe heb ik niet echt iets kunnen vinden, dus ik hou me aanbevolen voor advies.

Zie hier nog een filmpje van alles in werking:

https://www.youtube.com/watch?v=OU6Bv9BLkUE&feature=youtu.be
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2017, 16:00:15 »
Dag Geert,

Mooi verslag met een mooi resultaat van goed werkende en mooi verlichte wissellantaarns.  (y)


Voor wat betreft de modelbouw-wissellantaarns voor kruiswissels heb ik daarnet even op google voor je gekeken.
Daar is wel e.e.a. aan resultaten van expirimenten met LEDs te vinden  :


Google Search


Heel veel succes verder en groeten,

Sven



« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 01:46:36 door Bert van Gelder »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2017, 17:13:12 »
Handig idee om van die overgebleven servo-armpjes te gebruiken voor de wissellantaarnaandrijving! Die ga ik onthouden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #18 Gepost op: 09 October 2017, 14:20:28 »
Beste Geert,

Mooi project om te volgen. Ik ga mijn treinbaan in het zichtbare gedeelte ook voorzien van Tillig Elite rails en wissels. Nu zag ik een heel mooi concept van wisselaandrijving "op een andere locatie dan direct onder het wissel".

Nu heb ik twee vraagjes: waar mee heb jij het verenstaaldraad vast gemaakt aan de servo's (heb je daar bijvoorbeeld een conrad artikelnummer / omschrijving van? En datzelfde voor de draadstopper / terugslag (?) die ik op een foto heb zien staan op de verenstaaldraad gemonteerd in combinatie met de wissellantaarnaandrijving?

Alvast bedankt voor het antwoorden! Dan kan ik deze manier van aandrijven ook gaan proberen te maken.
Bart

Geert_1

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #19 Gepost op: 09 October 2017, 21:49:43 »
Dag Bart,

Ik gebruik deze "Mini Gestängeanschluss" van Kavan. Werkt inderdaad perfect! Vergeet niet het afsluitringetje te monteren. In het begin lijken ze overbodig, maar dat zijn ze na een paar weken niet meer (ik spreek uit ervaring ;D)

Je tweede vraag begrijp ik niet helemaal. Bedoel je de messing buisjes die de uitslag van de wissellantaarn beperken? Kun je de foto linken die je bedoelt?

Succes ermee!

Geert
« Laatst bewerkt op: 09 October 2017, 21:57:31 door Geert_1 »
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #20 Gepost op: 24 October 2017, 14:50:15 »
Beste Geert,

Bedankt voor je reactie en link! Dat ringetje waar je over schrijft is dat zwarte ringetje dat op de foto van conrad vermeld staat?

En de foto die ik bedoel is:

En dan gaat het om het busje dat op de draad is gemonteerd; heb je daar ook een linkje van? Of heeft dat busje geen betekenis.

Dan kan ik ook gaan bestellen en experimenteren. Bedankt!

Geert_1

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #21 Gepost op: 30 October 2017, 20:49:51 »
Dag Bart,

Dat zwarte ringetje is inderdaad het zwarte ringetje dat op de foto van Conrad staat. Het busje op de foto is een onderdeel van dezelfde Mini Gestängeanschluss dat ik hier 'misbruik' om het extra stukje verenstaal naar de wissellantaarn aan de 'hoofddraad' aan te sluiten. De lengte was zo makkelijk na te stellen en 't zit stevig vast. Het busje moest hier al vooraf worden geplaatst, want later kon het niet meer over het verenstaal heen :).

Hopelijk ben je zo geholpen!
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #22 Gepost op: 07 November 2017, 09:15:08 »
Helder!