BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Geert_1 op 12 september 2017, 00:25:39

Titel: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Geert_1 op 12 september 2017, 00:25:39
Waarde modelspoorcollega's,

Afgelopen december ben ik begonnen met de bouw van mijn nieuwe baan en het leek me wel aardig om hier op het forum verslag te doen van de vorderingen. Eerst maar eens wat inleidende informatie:

Situering: Duitsland, Epoche III
Afmetingen: 300 x 160/140 cm

Baanplan: dubbelsporige hoofdlijn met station (max 2,8%) & zijlijntje met kopstation (max 4,5%)
Hoofdstation: 4 doorgaande sporen, 1 kopspoor, 2 kleine rangeerspoortjes om loks te parkeren
Nevenstation: 2 kopsporen
Schaduwstations: 2 x 4 doorgaande sporen

Rails: 2-rail Tillig Elite
Besturing: DCC via Intellibox + Power 4, Koploper
Voeding: 4x Märklin 52VA blok (1x IB, 1x Power 4, 1x wissels/seinen, 1x verlichting)

Wisselaandrijving: servo's middels SAnD-4 (https://www.digital-bahn.de/bau_servo/sand4.htm (https://www.digital-bahn.de/bau_servo/sand4.htm))
Bezetmelding: BMD16N-SD via S88-N

Een grote inspiratiebron zijn de banen en technieken van Huib Maaskant, zoals jullie misschien wel uit sommige van de aankomende foto's zullen gaan opmaken :).

Baanontwerp
Zie hieronder een (qua scenery nog niet uitgewerkt) plaatje van het baanontwerp:

(http://www.harpsichordclass-denhaag.nl/afbeeldingen/keppler/Keppler%20overzicht.jpg)

Zoals uit het plaatje blijkt had ik ook nog de wens om de baan verhuisbaar te houden en dus modulair op te bouwen. Je weet immers maar nooit wat het leven brengen gaat en ik zou het erg zonde vinden van alle tijd (en geld ;D) om de baan na een paar jaar weer af te moeten breken. Een goede voorbereiding leek me daarom absoluut noodzakelijk, dus ik heb eerst op de computer alle modules in 3d uitgetekend, met de maten van elk spant erbij:

(http://www.harpsichordclass-denhaag.nl/afbeeldingen/keppler/Overzicht.jpg)
(http://www.harpsichordclass-denhaag.nl/afbeeldingen/keppler/Segment%203.jpg)
(http://www.harpsichordclass-denhaag.nl/afbeeldingen/keppler/Segment%203.3.jpg)


Moduleconnector en servodecoders
Omdat er heel wat elektrische verbindingen tussen de modules moeten worden gelegd heb ik aanvankelijk gekeken naar de moduleconnector van Huib Maaskant. Echter heb ik bij een eerder klein testbaantje ooit het probleem gehad dat door een net niet ingrijpende kortsluitingbeveiliging van de IB een van de zeer dunne draadjes in de printerkabel was doorgebrand. Ook het solderen aan de pinnetjes vond ik een erg gepriegel, zeker als ze al onder de baan hangen. Daarom heb ik zelf een moduleconnector ontworpen op basis van de welbekende 24-pins Molex stekkers die in computers worden gebruikt om de voeding met het moederbord te verbinden. Dat geeft me ook nog eens de vrijheid om de kabels precies zo lang (of kort!) te maken als ik wil. Ik heb nog een hoop printjes over, dus mocht er nog interesse zijn, PB me maar!

(http://www.harpsichordclass-denhaag.nl/afbeeldingen/keppler/connector.jpg)

Een ander leuk klusje dat eerst moest gebeuren was het in elkaar solderen van de servodecoders. Zoals hierboven genoemd gebruik ik de printjes van Sven Brandt van digital-bahn.de. Zijn SanD-4 is wat mij betreft een fantastisch stukje techniek: 4 servo's zijn aan te sturen, curve is volledig aan te passen, begin- en eindpositie zijn zeer eenvoudig en nauwkeurig in te stellen, 4 relais voor de polarisering van de hartstukken zijn aanwezig, stroomtoevoer wordt afgesloten als de nieuw positie is bereikt (dus geen gebrom), aparte voedingsingang is mogelijk en de servo's draaien aanmerkelijk stiller en soepeler dan met de Uhlenbrock decoder waarmee ik ervaring heb. Je moet alleen... zelf solderen :). Het solderen van de SMD-componenten is een precies klusje, maar naar mijn ervaring zeer goed te doen met een kleine soldeerpunt op een goede bout geschroefd.

(http://www.harpsichordclass-denhaag.nl/afbeeldingen/keppler/sand1.jpg)
(http://www.harpsichordclass-denhaag.nl/afbeeldingen/keppler/sand2.jpg)
(http://www.harpsichordclass-denhaag.nl/afbeeldingen/keppler/sand3.jpg)

Centrale
Ook wilde ik graag alle elektronica die de baan zal aansturen in een nette behuizing onderbrengen, met een klein programmeerspoortje erop voor nieuwe loks (voor de oplettende kijker: ik kwam er naderhand proefondervindelijk achter dat je aan het programmeerspoor geen led parallel mag schakelen :-X).

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/centrale1.jpg)

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/centrale2.jpg)
Onderin komen de trafo's, bovenin de IB en de Power 4.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/centrale3.jpg)

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/centrale4.jpg)
Hier nog zonder booster, die werd enkele minuten hierna geïnstalleerd. De ampèremeters zitten tussen de trafo's en de IB respectievelijk de booster. Achteraf gezien waren de elco's voor de leds natuurlijk helemaal niet nodig, maar toch :P

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/centrale5.jpg)
Klaar!

Bakken
De volgende stap was het daadwerkelijk bouwen van de modulebakken. Na alle planning was dit toch wel een bijzonder moment! Als materiaal heb ik gekozen voor 12mm populierenmultiplex (licht en in deze dikte sterk zat), gewoon van de Karwei. Als je een beetje kritisch bent bij het kiezen van de platen kun je een paar goed rechte exemplaren laten verzagen.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bakken1.jpg)
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bakken2.jpg)
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bakken3.jpg)
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bakken4.jpg)
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bakken5.jpg)

Onderstel
Over het onderstel heb ik lang zitten dubben, omdat de achterkant en zijkant van de baan, gezien de afmetingen, absoluut bereikbaar moet blijven. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een 'traditioneel' onderstel uit vurenhout te bouwen en dat van verrijdbare poten te voorzien. In mijn geval heb ik gekozen voor simpele zwenkwielen die middels een rampamoer in de, eveneens uit vurenhout vervaardigde, poten zijn vastgezet. Ik ben absoluut tevreden over het resultaat tot dusverre. Het geheel is erg stabiel en toch nog gemakkelijk door de kamer te rijden, ook met alle bakken erop.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/onderstel1.jpg)
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/onderstel2.jpg)
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/onderstel3.jpg)
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/onderstel4.jpg)
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/onderstel5.jpg)

Baanbouw
En dan kon nu eindelijk het echte werk beginnen!

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw1.jpg)
Het baanontwerp heb ik op ware grote op A4'tjes uitgeprint en aan elkaar geplakt.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw2.jpg)
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de rails op een dubbele laag isolatieschuim te leggen. Bij een eerder experiment had ik slechts een enkele laag gebruikt, maar in de geballaste gedeelten spoor leverde dat zoveel extra rijgeluid op dat ik dat ditmaal anders wilde. Ik hoop dat dit de geluidsoverlast op de zichtbare gedeelten voldoende zal beperken. De houten ondergrond is 9mm populierenmultiplex. Misschien wat overkill voor H0, maar het stelt me in ieder geval in staat om zonder veel spanten behoorlijke afstanden te overbruggen zonder doorhangen.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw3.jpg)
Op de bakkenovergangen is het schuim natuurlijk veel te zacht om een gelijkmatige overgang te kunnen vormen. Daarom heb ik hier hardhouten latjes van 6mm gebruikt.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw4.jpg)
Voordat de eerste rails werden gelegd heb ik alle bakken voorzien van een ringleiding: IB, Booster en 2x 52VA~ voor de servo's en de verlichting. Hier is ook de moduleconnector in actie te zien. Elke stroomkring heeft ook z'n eigen massadraad, mocht ik in de toekomst nog eens voor een niet-common-ground-aansturing willen kiezen.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw5.jpg)
De wisselaandrijvingen zijn een verhaal apart. Door het ontwerp (waarbij de verschillende niveau's soms erg dicht op elkaar liggen) en doordat ik de servo's goed bereikbaar/vervangbaar wil houden in de toekomst, heb ik een eigen simpele 'bowdenkabelaandrijving' ontwikkeld, geïnspireerd op het goede denkwerk verricht in deze post (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13072.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13072.0)). Alles werkt tot nog toe uitstekend en is op deze manier, ook wanneer het wissel van onderen moeilijk te bereiken is, goed te onderhouden. Het verenstaal is 0,6mm, echt het minimum voor de wissels van Tillig.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw6.jpg)
Zie hier de meest schuine bakkenovergang. De rails zijn in het schaduwstation en op het zichtbare gedeelte op alleen de bakkenovergangen met boekbinderslijm verlijmd. Helaas heb ik geen foto genomen nadat de spoorstaven waren doorgeslepen (volgt binnenkort), maar ik kan gelukkig melden dat er nog geen enkele ontsporing heeft plaatsgevonden op welke bakkenovergang dan ook.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw7.jpg)
Bij het verlijmen doen allerhande objecten met voldoende gewicht dienst als lijmklem.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw8.jpg)
Voor de keerlussen heb ik gekozen voor de lichtsluis van Huib Maaskant. Werkt werkelijk formidabel!

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw9.jpg)

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw10.jpg)
Voor het strak leggen van de bedrading gebruik ik kabelbinders en een tacker. Omdat de onderkant van het tweede schaduwstation niet goed bereikbaar meer zal zijn nadat de onderplaat is geplaatst heb ik alle kabelbinders en de stukjes etsplaat voor de wisselaandrijvingen al van te voren bevestigd.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw11.jpg)
De 'servormuur' begint vorm te krijgen

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw12.jpg)
De twee keerlussen van de schaduwstations.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw13.jpg)
Omdat de verticale afstand tussen de beide schaduwstations 10cm bedraagt is het essentieel dat de bedrading van het bovenste niveau superstrak is.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw14.jpg)
Hier een kijkje op de bouw van het zichtbare gedeelte. Eerst wordt het hout uitgezaagd en vervolgens wordt de eerste laag isolatieschuim aangebracht.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw15.jpg)
Vervolgens wordt het uitgeprinte sjabloon weer over de eerste laag schuim gelegd en prik ik gaatjes op de hartlijnen van de rails.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw16.jpg)
Daarna worden stroken isolatieschuim voor het ballastbed gelegd.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw17.jpg)

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw19.jpg)
Uiteindelijk wordt alles in een matte bruine verf gezet, zodat de lijm er later niet teveel in trekt.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw18.jpg)
Hier nog een kijkje op de bedrading. Ik gebruik soldeerstrips en kabelbinders om eea zo netjes mogelijk te houden. Links is alles al strak getrokken, rechts hangt alles nog los omdat er nog meer bekaling zal volgen. Maar uiteindelijk blijft modelspoor toch een beetje een chaotische hobby vrees ik :P...

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw20.jpg)

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw21.jpg)
Testen, testen en nog eens testen...

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw22.jpg)
Hier nog een close-up van de aandrijving van een Engels wissel. Het verenstaal kort ik pas in als het wissel volledig op z'n plaats ligt. Dit is overigens het meest lastige klusje, want te kort afknippen betekent dat je opnieuw kunt beginnen, terwijl te lang betekent dat je loks en rijtuigen blijven hangen in het uitstekend stuk verenstaal.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw23.jpg)

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw24.jpg)
De laatste grote klus om de hoofdbaan te sluiten was de aanleg van een brug over een klein (toekomstig ;D) beekje. Eerst heb ik de onderplaat voor de sporen uitgezaagd en op z'n plek gelegd. Vervolgens moest deze van onderen ondersteund worden zodat ik hem kon doorzagen. Hier bleek ik de eerste grote planningsfout gemaakt te hebben. De M10 bout tussen module 3 en 4 bleek te laag te zitten, waardoor ik de ondersteuning ook lager moest monteren dan gehoopt. Uiteindelijk leek het mij een beter idee om de ondersteunende constructie wat lager te monteren dan om zonder hulp van de kolomboor een nieuw loodrecht M10 gat te boren door de segmentovergang.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw25.jpg)

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw26.jpg)
De brug is een samenstelling van twee enkelsporige bruggen van Noch.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw28.jpg)

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw29.jpg)
De brug ligt op z'n plaats, de hoofdbaan ligt!

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw30.jpg)
De zijlijn kon natuurlijk niet lang op zich laten wachten.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw31.jpg)

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/bouw32.jpg)
De baan tot dusverre. Inmiddels is Koploper volledig functioneel en gelukkig werkt alles als een zonnetje. Geen ontsporingen of te steile hellingen, dus dat geeft een goed gevoel.

Hier nog een filmpje van alles in bedrijf:

https://youtu.be/Sc_VuFq2OSc (https://youtu.be/Sc_VuFq2OSc)

Maar nu moet alles natuurlijk nog aangekleed worden. Ik heb veel wilde plannen, maar die wil ik eerst rustig uitwerken voordat ik daarmee van start ga. Ik zal jullie denk ik regelmatig lastig gaan vallen met vragen over de scenery, want dit is mijn eerste 'echte' modelbaan.

Tot slot: ik hoop dat jullie van het verslag tot nu toe genoten hebben! Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Hartelijke groet,

Geert

PS ik hoop dat de post niet te lang is. Zo ja, of als jullie hem liever in stukjes hebben ivm de anchorverwijzingen, dan knip ik hem nog in stukjes.


Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Bert van Gelder op 12 september 2017, 00:39:22
Hallo Geert,

Als eerste complimenten voor het zeer uitgebreide verslag...!

Vanaf december tot nu, dan heb je aardig door kunnen bouwen, zeker omdat je de aandrijvingen, software en alles al werkend hebt. Super gedaan.
Dit vraagt naar meer, kom maar op.. (y)

Gr, Bert
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: charp op 12 september 2017, 00:53:39
Tsjonge,..wat een professionele aanpak. Ik ga je volgen !


Peter
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Ronald Halma op 12 september 2017, 10:07:46
Kort gezegd:  (y) (y)
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: JaJo op 12 september 2017, 10:09:24
Poeh! Dat ziet er wel heel gelikt uit!! (y) (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Edsko Hekman op 12 september 2017, 10:31:20
Zeer netjes en een leuk te lezen bouwverslag!  (y)

Ik ben benieuwd naar de rest!
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Ric op 12 september 2017, 17:28:55
Ziet er super uit.  Je hebt blijkbaar behoorlijk wat ervaring met elektronica. ik doe het je niet na.

Grt. Ric
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: phdirk op 12 september 2017, 19:44:11
Hoi Geert,

Ik ben onder de indruk. Ziet er heel strak en mooi uit.
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Wim Vink op 12 september 2017, 19:47:01
Dit is geweldig  (y) (y) (y)

mvg
Wim
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: mwdb op 12 september 2017, 19:56:13
Geweldig! Wat een fantastische planning en grondige, nette opbouw van het geheel!
Alles al in een vroeg stadium mooi afgewerkt en gelakt, dat belooft nog wat!

Wat ik me even afvroeg was de tijd die je hebt geinvesteerd tot het stadium wat we nu te zien krijgen, en hoe heb je de overgangen tussen de verschillende delen opgelost?

Ben erg benieuwd naar de vorderingen, maar gezien het reeds getoonde hoeven we ons daar geen zorgen over te maken!

 (y)

Groeten, Michiel
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Swiss_fan op 12 september 2017, 20:14:06
Mooi verslag van wat een mooie baan gaat worden  (denk ik 😁)
Ik mag dat graag zien, zo'n gestructureerde bouw.
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Met een sik op 12 september 2017, 21:33:59
Mooi en strak!
Hier leer ik van, ik volg je
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Sicco Jan op 13 september 2017, 22:27:19
Gauw volgen dit, want ziet er goed uit. Alle foto's nog eens rustig bekijken.

Groet, Sicco Jan
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Jelmer op 14 september 2017, 08:51:00
Geeft een boel inspiritie van wat je laat zien!

Voor mij zijn de moduleconnectors en de "verlengkabels" bij servo aandrijvingen een eye opener.

Ik kan niet wachten op meer dingen die je laat zien!  :D

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Nederlaantje op 14 september 2017, 18:09:43
Ziet er goed uit! Zeker voor segment bouw en meerdere verdiepingen intressant. Ook omdat ik hetzelfde heb, segement bouw met 2 niveaus. Ik blijf dit volgen.

Mvg remco
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Geert_1 op 01 oktober 2017, 15:14:39
Allereerst: dank voor alle positieve reacties! Erg leuk om te horen dat jullie enthousiast zijn over al het werk tot dusverre. Om meteen maar in te gaan op de vragen van mwdb:

Citaat
Wat ik me even afvroeg was de tijd die je hebt geinvesteerd tot het stadium wat we nu te zien krijgen, en hoe heb je de overgangen tussen de verschillende delen opgelost?

Dat eerste is een gewetensvraag :P. Maar ik denk dat ik er per week zo'n 10 á 15 uur in heb gestoken. Voor de bakkenovergangen heb ik van te voren allerlei experimenten gedaan. Het liefst had ik met messing schroeven gewerkt zodat ik de rails vast had kunnen solderen. Helaas lukte het me in de praktijk niet om de bielsmat op elke overgang precies in de juiste positie te krijgen zodat de schroeven ertussen pasten. Daarom heb ik uiteindelijk de rails op de overgangen met een flinke hoeveelheid boekbinderslijm vastgelijmd (wel goed de overgang uitvlakken van te voren!!) en na 24 uur drogen met de dremel doorgeslepen. Werkt tot nu toe perfect!

Verder kan ik me inmiddels ook melden met een volgende stap die gezet is: het plaatsen van de wissellantaarns. Die moesten uiteraard zowel verlicht als bewegend worden, dus ik heb nogal gepuzzeld hoe dit te realiseren i.c.m. de servo-aandrijvingen.

Bij de zichtbare wissels had ik al van te voren de bowdenkabels vlak voor de wissels 'blank gelaten' zodat ik later gemakkelijk een extra stukje verenstaal kon aansluiten voor de aandrijving van de wissellantaarns:
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/wissellantaarn9.jpg)

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de lantaarns van Weinert (nr. 72381) die eigenlijk bedoeld zijn voor hun eigen Mein Gleis-aandrijving. Ze zijn bevestigd op een messing buisje dat door de grondplaat heensteekt en worden verlicht met een mini-LED in het lantaarntje zelf (geeft wat mij betreft een veel realistischer verlichting dan met de lichtgeleiders).

Om de horizontale beweging van de servokabels om te zetten in de draaiende beweging van de wissellantaarns heb ik gebruik gemaakt van servo-armpjes die ik toch nog in overvloed had liggen. De lantaarn moet natuurlijk precies 90 graden omgaan, dus ik heb er een rond gebogen stukje 0,3mm verenstaal tussengezet en de uitslag van het lantaarntje met twee pijlertjes begrensd. De uitslag van het wissel is bovendien niet lang genoeg om de de lantaarn helemaal te laten omklappen, dus ik heb er ook nog een extra lange servoarm tussen gezet om de juiste uitslag te realiseren:

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/wissellantaarn1.jpg)
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/wissellantaarn2.jpg)
De aandrijving heb ik met messing onderdelen gemaakt. Laat zich makkelijk solderen en is meer dan bestand tegen de krachten die erop uitgeoefend zullen worden ;D.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/wissellantaarn3.jpg)
Hier de testopstelling.

(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/wissellantaarn5.jpg)
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/wissellantaarn6.jpg)
En hier in gemonteerde toestand. Op de tweede foto is duidelijk te zien dat het gebogen stukje verenstaal de iets te grote uitslag opvangt.

De weerstandjes die Weinert standaard meelevert zijn 1K Ohm, maar daarmee lijken de lantaarns meer op een verstraler. Na enig experimenteren bleek 100K Ohm (!) een realistisch beeld te geven. Blijkbaar kunnen de mini-LED's met heeeeeel weinig stroom toe :P. Ik heb ook meteen bruggegelijkrichters toegepast want het geknipper op 16V~ stoorde me mateloos:
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/wissellantaarn4.jpg)

En zo ziet het er dan uiteindelijk uit:
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/wissellantaarn7.jpg)
(http://www.aljosjamietus.nl/public_images/keppler/wissellantaarn8.jpg)

Alle zeven normale wissels in het zichtbare gedeelte zijn inmiddels voorzien en de lantaarns draaien nu een ruime week mee (in spreekwoordelijke en letterlijke zin ;D). Tot nu toe werkt alles prima, hopelijk blijft dat zo in de toekomst. Ik ben vooral benieuwd of het verenstaal niet uiteindelijk z'n buigende werking gaat verliezen.

De volgende uitdaging worden de DKW-lantaarns voor de Engelse wissels. Hebben jullie nog tips daarvoor? Het liefst heb ik die ook werkend, maar je moet volgens mij echt een horlogemaker zijn om een mechanische werking te realiseren. Misschien iets met 4 verschillende LED'jes die digitaal geschakeld worden? Tot nu toe heb ik niet echt iets kunnen vinden, dus ik hou me aanbevolen voor advies.

Zie hier nog een filmpje van alles in werking:

https://www.youtube.com/watch?v=OU6Bv9BLkUE&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=OU6Bv9BLkUE&feature=youtu.be)
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Locwissel op 01 oktober 2017, 16:00:15
Dag Geert,

Mooi verslag met een mooi resultaat van goed werkende en mooi verlichte wissellantaarns.  (y)


Voor wat betreft de modelbouw-wissellantaarns voor kruiswissels heb ik daarnet even op google voor je gekeken.
Daar is wel e.e.a. aan resultaten van expirimenten met LEDs te vinden  :


 Google Search (https://www.google.de/search?q=weichenlaterne+dkw+led&rlz=1C1DLLB_enDE641DE641&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiglOeDys_WAhVIbFAKHRDtCvAQ_AUICigB&biw=1280&bih=918)


Heel veel succes verder en groeten,

Sven



Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Reinout van Rees op 01 oktober 2017, 17:13:12
Handig idee om van die overgebleven servo-armpjes te gebruiken voor de wissellantaarnaandrijving! Die ga ik onthouden.

Reinout
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: BAD op 09 oktober 2017, 14:20:28
Beste Geert,

Mooi project om te volgen. Ik ga mijn treinbaan in het zichtbare gedeelte ook voorzien van Tillig Elite rails en wissels. Nu zag ik een heel mooi concept van wisselaandrijving "op een andere locatie dan direct onder het wissel".

Nu heb ik twee vraagjes: waar mee heb jij het verenstaaldraad vast gemaakt aan de servo's (heb je daar bijvoorbeeld een conrad artikelnummer / omschrijving van? En datzelfde voor de draadstopper / terugslag (?) die ik op een foto heb zien staan op de verenstaaldraad gemonteerd in combinatie met de wissellantaarnaandrijving?

Alvast bedankt voor het antwoorden! Dan kan ik deze manier van aandrijven ook gaan proberen te maken.
Bart
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Geert_1 op 09 oktober 2017, 21:49:43
Dag Bart,

Ik gebruik deze (https://www.conrad.nl/nl/kavan-3070-mini-stangaansluiting-231092.html) "Mini Gestängeanschluss" van Kavan. Werkt inderdaad perfect! Vergeet niet het afsluitringetje te monteren. In het begin lijken ze overbodig, maar dat zijn ze na een paar weken niet meer (ik spreek uit ervaring ;D)

Je tweede vraag begrijp ik niet helemaal. Bedoel je de messing buisjes die de uitslag van de wissellantaarn beperken? Kun je de foto linken die je bedoelt?

Succes ermee!

Geert
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: BAD op 24 oktober 2017, 14:50:15
Beste Geert,

Bedankt voor je reactie en link! Dat ringetje waar je over schrijft is dat zwarte ringetje dat op de foto van conrad vermeld staat?

En de foto die ik bedoel is: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissellantaarn9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissellantaarn9.jpg)

En dan gaat het om het busje dat op de draad is gemonteerd; heb je daar ook een linkje van? Of heeft dat busje geen betekenis.

Dan kan ik ook gaan bestellen en experimenteren. Bedankt!
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: Geert_1 op 30 oktober 2017, 20:49:51
Dag Bart,

Dat zwarte ringetje is inderdaad het zwarte ringetje dat op de foto van Conrad staat. Het busje op de foto is een onderdeel van dezelfde Mini Gestängeanschluss dat ik hier 'misbruik' om het extra stukje verenstaal naar de wissellantaarn aan de 'hoofddraad' aan te sluiten. De lengte was zo makkelijk na te stellen en 't zit stevig vast. Het busje moest hier al vooraf worden geplaatst, want later kon het niet meer over het verenstaal heen :).

Hopelijk ben je zo geholpen!
Titel: Re: Bouwverslag project Keppler
Bericht door: BAD op 07 november 2017, 09:15:08
Helder!